Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Groot inkoop (silo vol brok) is niet van toepassing bij een kleinschalige stal. 

PeruaansePas schreef:Wat je kunt vragen hangt af van welke service(s) je gaat bieden en of je zin hebt/mogelijk is om er zelf veel tijd in te steken. Daarnaast is de prijs van ruwvoer en krachtvoer en de kosten van bodembedekking van invloed (vlas kost meer dan stro in aanschaf, maar is misschien weer goedkoper in afvoer).
Daarbij maakt de regio ook uit: hier in Groningen is stalling veel goedkoper dan in bv Utrecht. Hier in Groningen betaal je op de manege voor volpension voor een paard € 212,- per maand en volpension voor pony's vanaf € 142,- per maand.)
En: wat voor mensen wil je trekken? Werkende mensen die jouw stal voor service kiezen of mensen met veel vrije tijd die alles graag zelf willen doen. Een ding is zeker: rijke en minder rijke pensionklanten hebben één ding gemeen: ze zeuren beiden.![]()
Veelal vragen mensen voor ponystallen minder dan voor paardenstallen. Pony's verbruiken veel minder hooi en strooisel (minder mest en vooral minder urine). Ze trappen doorgaans je land minder snel aan gort.
Je kunt zelf uitrekenen wat een gemiddeld paard op jaarbasis kost aan strooisel, water, ruwvoer en krachtvoer. Daarop komt dan nog een bepaald bedrag voor 'huur van stal en weiland' en voor de service(s): in- en uit de wei doen (kost veel tijd, mensen kunnen ook onderling rouleren misschien), voeren en uitmesten.
Zelf vind ik tweemaal per dag ruwvoer te weinig (minimaal drie en liefst vier of vijf keer of onbeperkt hooi), en buitenstallen vind ik wel een groot pluspunt. Een bak is ook een vereiste, maar die is er. Ik denk dat je als je maar enkele stallen hebt goedkoper uit bent als je mensen zelf voor krachtvoer laat zorgen. Zoveel mensen zoveel wensen.Groot inkoop (silo vol brok) is niet van toepassing bij een kleinschalige stal.
had ik inderdaad moeten vermelden ik vind het wel een goed punt, daarvoor nog maals dankje 
noortje schreef:waar ergens heb je je stalling?

Vjestagirl schreef:Ik vind 2x per dag ruwvoer (kuil/hooi) heel erg weinig. Ik ben voor 4 à 5x per dag. 's morgends vroeg, dan rond een uur of 12, rond een uur of 4/5 en dan om 8 uur nog een keer...

Dakie schreef:hahah ik begrijp erg goed dat je niet wilt dat pension klanten zelf de stallen schoonmaken.. ik heb op een manege stage gelopen waar makkelijk 60 stallen waren waarvan de helft nog niet eens manege paarden waren.. klanten mochten ook niet zelf de stallen schoonmaken omdat het dan een grote bende werd.. (hadden ze al ervaring mee)..
maar omdat daar zoveel stallen zijn worden ze in mijn ogen niet goed schoongemaakt... ik ben een die alles schoonmaakt en weer terug zet.. dus ik heb ook nog nooit klachten over zoiets gehad, alleen verbazing van eigennaren van ex-verzorgpaarden dat ik alles netjes achterliet..
maar zo te lezen ben jij ook zo.. dus dat scheelt dan weer..
weet je zeker dat het goed gebeurd...

Fennaa schreef:Ik vind het zelf altijd fijn om zelf te mesten. Maar als je liever wilt dat de "baas" het doet kan dat ook, die strooit elke dag op en mest één keer in de week geloof ik. Dan moet je wel 35 euro per maand extra betalen. En als hij merkt dat je veel te veel stro gebruikt of veel schoon stro weg gooit, dan moet je 35 euro betalen zodat hij je stal uit mest..

Vjestagirl schreef:Ik vind 2x per dag ruwvoer (kuil/hooi) heel erg weinig. Ik ben voor 4 à 5x per dag. 's morgends vroeg, dan rond een uur of 12, rond een uur of 4/5 en dan om 8 uur nog een keer...

Uiteraard zit het stro dan niet bij de prijs inbegrepen, aangezien het per paard en eigenaar verschilt hoeveel je per maand verbruikt. Sommigen kiezen er voor om de boel op te potten, anderen (waaronder ik) mesten iedere dag of om de dag uit (natte plekken en drollen) en ook al heb ik dan nog meer dan genoeg schoon stro liggen, ik gooi er dan altijd nog een plak of 4 boven op, zodat ze lekker hoog in het stro staat. Een veelverbruiker dus!! Hahahahahaha...........

Sweet__Lady schreef:Waar ik momenteel sta, betalen we 165 euro per maand (ik heb een pony). We beschikken over een buitenbak, twee longeerbakken, grote kast, eigen plek om dekens uit te hangen, ruime (nieuwe) stallen, wasplaats, weiland, een binnenbak, gezellige kantine, toilet en omkleedruimte. Verder beschikken we nog over een solarium en een stapmolen, maar daar moet je muntjes voor aanschaffen...
In de zomer is het de bedoeling dat je zelf brok koopt (zij voeren het dan op het desgewenste stijdstip). In de winter zit brok en hooi in de prijs.
Iedereen mest hier zijn of haar eigen stal en naar mijn ervaring staan alle paarden er altijd netjes bij en is er amper rotzooi. Er staan hier ongeveer 60 paarden en pony's, maar toch blijkt het te kunnenUiteraard zit het stro dan niet bij de prijs inbegrepen, aangezien het per paard en eigenaar verschilt hoeveel je per maand verbruikt. Sommigen kiezen er voor om de boel op te potten, anderen (waaronder ik) mesten iedere dag of om de dag uit (natte plekken en drollen) en ook al heb ik dan nog meer dan genoeg schoon stro liggen, ik gooi er dan altijd nog een plak of 4 boven op, zodat ze lekker hoog in het stro staat. Een veelverbruiker dus!! Hahahahahaha...........
Wat het stro betreft (en hooi in de zomer): Iedereen heeft een bordje hangen met de naam van zijn of haar paardje en bij dat bord zetten ze een baal stro neer. Als zij vervolgens zien dat het op begint te raken, zetten ze op tijd weer een nieuwe baal neer. Op deze manier kunnen ze namelijk precies bijhouden hoeveel balen je hebt verbruikt in een maand tijd. Dat factureren ze vervolgens apart. Ik zit gemiddeld rond de 37 euro iedere maand.
Ik vind dat ik relatief goedkoop staat als je nagaat wat alle faciliteiten hier zijn. Plus het feit dat ik in de Randstad sta met mijn pony..... Is altijd veel en veel duurder dan het platteland.
Hopelijk heb je hier iets aan![]()
Groetjes, Tessa

MlieZ88 schreef:oioi
wat gaaf dat je een pensionstal kan beginnen.. wil ik ook zo graag
zelf zou ik ZEKER niet gaan uitmesten voor je klanten... ik vind dit namelijk vreselijk haha
ik wil lekker zelf mijn paard verzorgen en aanklooien... als je EN al uitmest EN hem buiten zet, dan hoeven de eigenaren in principe niet eens meer naar hun paard te komen haha en dat zou mij demotiveren...
ook moet je ZEKER als je zo heel kleinschalig bent vertrouwen in je klanten hebben.... je moet een duidelijke grens stellen... ik zelf doe bijv. nooit tot kniehoogte stro in de stal dat vind ik onzin
ook werd er gesuggereerd vlas in de stallen te doen... ook niet doen!!
das namelijk paard gebonden.. ik verzorg een paard dat absoluut niet op vlas gaat liggen![]()
zo das mijn mening.. nu de prijs:
als je wel gaat uitmesten: 200 en de buiten stallen 175
als je niet gaat uitmesten: 180 en de buiten stallen 155
zoiets...
nou succes!