Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Liessjee schreef:je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..
Niels71 schreef:Liessjee schreef:je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..
Tijdens het weideseizoen niet wisselen van werkzame stof. Door veel te wisselen van werkzame stof werk je juist in de hand dat de wormen resistentie ontwikkelen tegen meerdere middelen. Ontwormingsmiddel met ivermectine gebruiken en in voorjaar en najaar combinatiemiddel met ivermectine & praziquantel, bijvoorbeeld Eqvalan Duo. Eens in de zoveel tijd een kuurtje pyrantel en dan weer over op de ivermectine.
Moxidectine heeft vergelijkbaar effect met Ivermectine, maar is wat omstreden i.v.m. tail-effect van de stof. Moxidectine blijft langer in je paard aanwezig, maar in een dusdanig lage dosering dat de wormen niet voldoende afgedood worden en daardoor juist resistentie kunnen ontwikkelen.
Mestonderzoek o.i.d. is altijd aan te raden. Voor relatief klein bedrag heb je zekerheid! Je kan dit bij GD laten doen.
singasong schreef:Sorry, maar een lariekoek over moxidectine!!!! Dit moet je juist 1x per jaar geven vanwege de larven van de bloedworm. Dat is ook de enige reden! Dit is nodig rond januari!
Niels71 schreef:singasong schreef:Sorry, maar een lariekoek over moxidectine!!!! Dit moet je juist 1x per jaar geven vanwege de larven van de bloedworm. Dat is ook de enige reden! Dit is nodig rond januari!
Lees de diverse onderzoeken gerust een keer door. Dan zal je zien dat er om moxidectine een waas van tegenstrijdigheid hangt. Misschien was de eerdere posting niet helemaal duidelijk neergezet, daarom nog een keer iets uitgebreider.
Qua werkingsspectrum zijn ivermectine en moxidectine aan elkaar gewaagd. Ivermectine bestrijdt prima de bloedworm. Moxidectine werkt net iets breder en bestrijdt ook de larven van de bloedworm. Althans, dat wordt beweerd. Echter, de meeste larven zitten ingekapseld in mucosa van het darmslijmvlies en daar kan moxidectine betrekkelijk weinig uitrichten. Hier zit de tegenstrijdigheid! Werkt het nu wel of werkt het nu niet?
Tail-effect: moxidectine blijft langer in het lichaam van het paard. Uitleg is dat het middel dan langer zijn werk zou doen. Dat zou kloppen als het middel ook in voldoende concentratie aanwezig zou zijn en dat is niet het geval. Te lage concentratie bestrijdingsmiddel werkt resistentie in de hand. Bij 100% juiste dosering is daarom de kans op resistentie bij moxidectine groter dan bij ivermectine.
Niels71 schreef:Voor wat betreft algemene parasitologie zijn er genoeg bronnen op internet te vinden. Jozef Vercruysse is een vooraanstaand parasitoloog aan de Universiteit in Gent. Daar kan je ook op zoeken.
Wat betreft werking van moxidectine zijn de uitkomsten van de onderzoeken soms tegenstrijdig. Wat de exacte waarheid is durf ik je ook niet te zeggen. Voor alle onderzoeken valt wel wat te zeggen. Wat ik probeerde te bereiken met mijn posting is dat het bij twijfel of tegenstrijdigheden nooit kwaad kan om enige scepsis te hebben. Ivermectine heeft wat dat aangaat een meer consistentere berichtgeving.