krulletjes in de vacht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Re: krulletjes in de vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:36

Mijne heeft het altijd al gehad, ik neem aan dat de DA er wel wat van gezegt zou hebben als het ernstig zou zijn.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:39

misschien dast de haren niet plat onder het shabrak liggen,, en dan gaan zweten en omdat het daarna opdroogt en dan krullen?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:48

Nee, want hij heeft het ook op zijn bil en op zijn borst/ boeg

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:30

Mijn tinker heeft het ook. Vooral op zijn hals is het heel duidelijk, de haren liggen wel 'plat' maar het lijkt alsof ze allemaal verschillende kanten opgaan, moeilijk uit te leggen. Geeft inderdaad optisch een soort golfjes-effect.
Vooral op zijn hals is het dus heel duidelijk (scheren is een ramp trouwens..), maar verder heeft hij het ook op zijn rug (net achter de schoft) en borst.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:32

@ supertje. Zijn het niet gewoon kruinen waar jij het over hebt?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:36

Nee, het zijn geen kruinen. Die heeft hij ook heel veel, maar die zien er toch echt heel anders uit en zie je na het scheren nog.
Wat ik bedoel is na het scheren niet meer te zien, het is meer gezichtsbedrog. Het lijken heel duidelijk golfjes, het ziet er ook zo uit als de foto van de TS, maar dan vooral op de hals en het loopt niet in 1 richting. Het zijn zeg maar verschillende 'vlekken' met golfjes die allemaal in een andere richting gaan, dus 1 stuk met golfjes horizontaal, daarnaast weer een stuk met golfjes verticaal etc.

marieke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:58

ik heb geen idee maar oip onze manege hebben ze ook een e-pony met zo'n krulletje

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:31

Van de mensen wiens paard dit heeft: is het dit jaar voor het eerst of was het al eerder? En alleen in de wintervacht of ook in de zomervacht?

Ik vraag me af of het niet kan komen door een slechte kwaliteit wintervacht door deze rare zachte winter of misschien door blokkades. De osteopate die Thijs al eerder behandelde vertelde dat je aan de vacht soms kan zien dat er blokkades zijn. Bijvoorbeeld bij de Atlaswervel (die verband houd met de kwaliteit van de vacht) of op de plaatsen waar grote blokkades zitten.

Ik kan dat laatste bijna niet voorstellen bij mij eigen paard, want de osteopate is nog niet zo lang geleden nog geweest en zei dat hij goed was.

Maarja, ik ben er natuurlijk ook niet altijd bij, wie weet heeft hij een keer vast gelegen bij het rollen in zijn stal o.i.d.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Trouwens, bij Thijs zijn de krulletjes ook meer optisch. Als je voelt is de vacht gewoon helemaal glad, maar om te zien geeft het hetzelfde effect als je op het strand ziet bij eb, ook van die 'golfjes' in het oppervlak.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:23

Supertje schreef:
Nee, het zijn geen kruinen. Die heeft hij ook heel veel, maar die zien er toch echt heel anders uit en zie je na het scheren nog.
Wat ik bedoel is na het scheren niet meer te zien, het is meer gezichtsbedrog. Het lijken heel duidelijk golfjes, het ziet er ook zo uit als de foto van de TS, maar dan vooral op de hals en het loopt niet in 1 richting. Het zijn zeg maar verschillende 'vlekken' met golfjes die allemaal in een andere richting gaan, dus 1 stuk met golfjes horizontaal, daarnaast weer een stuk met golfjes verticaal etc.

Zoals jij het uitlegt heeft mijn paard het ook Lachen

Mijn paard heeft het altijd al gehad, tenminste... zolang als ik me kan herinneren al.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:10

Mijn paard heeft het altijd al gehad, in de winter is het erger maar in de zomer is het er ook duidelijk.
Blokkades heeft het bij hem niets mee te maken volgens mij. Hij heeft juist een hele goede en sterke hals en rug, wel heeft hij een spierprobleem bij zijn borstspieren, maar ik geloof niet dat dat de oorzaak is voor die vacht. De vacht glimt verder als een spiegel en ziet er ook zeker niet 'mottig' uit.

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:04

Dat zie je heel vaak, inderdaad als ze gezweten hebben krijgen ze van die krulletjes... Tong uitsteken

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:41

Als mijn Shetje heeft gezweet, heeft ze altijd krulletjes op haar kont, best wel grappig, maar gelukkig niet gevaarlijk Tong uitsteken

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:20

Fitza had het ook toen ik hem kocht, het leek of ik hem voor het rijden in de krul had gezet met een wafelijzer. Had niets mey zweten te maken. Dit jaar zit hij wel dik in zijn vacht maar geen krul meer soms na het zweten wat golfjes. Ik heb er nooit wat achter gezocht, hij is prima gezond.

RanjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:37

[PP] --> [MD]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:24

Als het haar van het paard op de hals bijv. allerlei kanten uitgaat, zijn dat niet altijd kruintjes, maar heet dat in het Engels "Cowlicks" , weet niet of er in het Nederlands een vertaling voor is.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:51

[MD] --} [VSW]