Een rijbak van schelpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Re: Een rijbak van schelpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:48

Volgens mij kraakt dat ook behoorlijk tijdens het rijden, zoef weg paard Tong uitsteken
Het ziet er opzich wel mooi uit, maar geef mij toch maar vilt, valt wat lekker der denk ik Haha!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:53

Lijkt me nogal glad! Nee doe mij maar houtsnip, ben laatst nog gevallen en dat was verrasend zacht!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:30

Qua waterdoorlaatbaarheid lijkt het me best fijn, maar ik gebruik 's winters mijn buitenbak ook als paddock en ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als mijn paarden gaan rollen (want dat doen ze graag en veel).
Schelpen zijn messcherp, denk je eens in wat er gebeurt met een val, je kunt gelijk de schelpen uit je knie of achterwerk halen, want die staan er vast rechtop in Knipoog
Bovendien lijkt me die weeïge zeegeur ook niet zo fantastisch. Ik woon al vlakbij de IJssel en om nu ook al bij zee te moeten wonen Koe

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:55

Ik ken wel mensen, die wonen in Zeeland trouwens, en die hadden zand gemengd met gemalen schelpen. Dus geen schelpenzand, maar kleine stukjes schelp. Reed best fijn en lag altijd droog volgens hen.
Schelpen die nog vertrapt moeten worden lijkt me dan weer niks voor de voeten. Ik ken ook een paard dat na een strandrit een hoefblaar had en later nog een ontsteking in de voet zelf ook.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:29

Lijkt super waterdoorlatend. Is het ook. Voor een bepaalde tijd. Door het vertrappen van de schelpen komt er kalk in de onderlaag. Na verloop van tijd vormt er dus een hele kalklaag, waardoor het water juist niet meer weg kan.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:15

Mijn moeder vertelde net dat er onder ons vorige huis ook schelpenzand is gestort, en dat was echt super volgens haar. er kwam geen stank uit de kelder. Ook het water liep heel erg goed af. dus in dat geval was het heel erg fijn. Maar voor de paarden voetjes weet ik niet hoe het zit.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:19

hm.. nog nooit gezien, Hopelijk is het ook echt zo comfortabel!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:32

Goh ik ben er toch wel benieuwd naar.. Klinkt wel interessant! Alleen moet je inderdaad niet vallen aaiaaiaaaiiii Lijkt me minder prettig, maar kan me voorstellen dat het best prima rijd en dat inderdaad het water goed wegzakt, is bij mij namelijk een modderpoel, ik houd dit topic in de gaten! Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:36

nou, mijn pony zou daar niet op lopen hoor, die wil echt niet over een schelpen paadje, dan loopt ze heel gevoelig.
ik zou veel eerder kiezen voor boomschors, of tapijtsnippers!

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:05

Voor afwatering etc. zal het inderdaad goed werken.

Alleen mijn paard gaat echt niet door een schelpenbak hoor Bloos Die is een viltbak gewend, en hij loopt al moeilijk over asfalt als hij net bekapt is. Denk dat ik dan niet zo'n schelpenbak hoef te proberen Tong uitsteken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:10

maar met bv. de afzet voor een sprong glijden de hoeven toch weg? Of verkijk ik me daar nou op.. Nagelbijten / Gniffelen

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:14

Nibbit schreef:
Hee dat is gek, maar ze gaan wel snel kapot denk ik? Moet je dan ieder jaar weer opnieuw? En hoe dik was die laag schelpen?
Ik vind het wel een grappige uitvinding, misschien zien we dat hier straks ook wel!

Zou het vallen niet pijn doen op kapotte schelpen?? |(

Dat was ook mijn eerste gedachte. Het lijkt me niet erg fijn in ieder geval. Laat staan als je een stukje over dat spul heen schuift. Pijnlijk!

Maar maakt dat spul ook geen rommel en lawaai? En wat gebeurd er als het paard poept in de bak. Zand mengt zich makkelijk met de mest maar schelpjes?

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:29

glijdt je paard niet weg op al die schelpen? want de meeste schelpen hebben toch zo een gladde laag erop liggen.
Ook als je valt lijkt het niet zo confortabel, vallen in zand zegt mij net iets meer dan vallen op een hoop schelpen.
Ik denk ook dat je soms naar beneden zakt op je paard. dan bedoel ik als er een paar schelpen liggen opgehoopt en je paard trapt erop en ze breken.

geef mij maar een gewone piste

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:36

Wat een maf gezicht zeg! Ben ook wel benieuwd of de paarden geen last hebben van stukjes schelp tussen de beschermers of snijwondjes oid.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:54

ik vind het er maar raar uitzien en lijkt mij ook niks om erin te rijden en zeker niet om erin te vallen wat nogal eens gebeurd bij ons Tong uitsteken

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:56

Schelpen breken af. Schelpen worden ook gebruikt als paden in de natuur.

Wil er wel eens op rijden eerlijk gezegt.

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 23:28

MisMartine schreef:
Schelpen breken af. Schelpen worden ook gebruikt als paden in de natuur.

Helaas, Denemarken is toch een beetje ver weg om ff een uurtje in de bak te rijden. Ik ga proberen om zsm contact te zoek met iemand in DK om jullie vragen te beantwoorden zoals:
- hoefproblemen
- geluid
- geur
- voordelen/ nadelen
- etc.

Greetz mexxiemaal

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 13:14

Ik heb net telefonisch iemand gesproken die in een schelpenbak rijdt in DK (ze is niet de eigenaar van de bak).

Ze wist te vertellen dat er voor deze bak in DK gekozen wordt omdat:
- in DK vriest het vaker en harder, de bak is dan toch goed begaanbaar.
- goede vering
- goede afwatering.

Deze bakken worden over het algemeen niet gebruikt om paarden los te gooien en ja, voor zandhappers is dit geen lekkere bak Knipoog

De lucht (zeelucht) is slechts een paar dagen te ruiken en de schelpen zijn goed geschoond dus je komt geen krabbetjes en zo tegen. Na het rijden wordt er wel aanbevolen om de hoeven goed uit te krabben.

Greetx mexxiemaal

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:23

mexxiemaal schreef:
MisMartine schreef:

Helaas, Denemarken is toch een beetje ver weg om ff een uurtje in de bak te rijden. Ik ga proberen om zsm contact te zoek met iemand in DK om jullie vragen te beantwoorden zoals:

Hahaha Clown Ik bedoel ook niet in Denemarken!! Whah, ik bedoel gewoon algemeen.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:36

nee niet doen!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:42

ankyy schreef:
nee niet doen!

Waarom niet. De baas van mijn man heeft thuis ook zo'n bak liggen. De paarden hebben nog nooit last van hun voeten gehad, de bak is altijd droog en niet glad. Het enige nadeel is dat paarden er niet meer in losgegooid kunnen worden zonder ze op te jagen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:44

Het lijkt mij eigenlijk niet echt veilig.. Clown

pamelaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:49

lijkt mij niet zo goed voor je paard!
Knipoog

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:54

rivanalover schreef:
Het lijkt mij eigenlijk niet echt veilig.. Clown

Maar als het niet veilig is, waarom zouden ze dan wel aangelegd worden?? Ik denk dat we onze paarden voetjes, niet moeten vergelijken met onze eigen voetjes die zeer gaan doen als we op het strand op een schelp gaan staan Knipoog

bonbonz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:07

ik zie het al helemaal voor me ik loop met mn paard die bak in hij zet 2 stappen en word gek van het lawaai en ik van de stank en lig er naast met een enorme schelp in mn giegel Clown

neeeeeee doe maar zand Tong uitsteken