Preventief een Osteopaat? (vóór zadelmak maken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Preventief een Osteopaat? (vóór zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:09

Even ter aanvulling... De reden dat mijn paarden niet direct na het weideseizoen en voor het rijden gecontroleerd worden heeft als reden dat mijn paarden geen weidegang aan stal krijgen. De osteopaat gaf aan dat ze de paarden eerst 2 tot 3 weken weer in hun eigen omgeving wilt hebben, alvorens ze met een behandeling start. In de tussentijd adviseerde ze langzaam aan weer wat op te bouwen. Dus zodoende...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 17:03

Wow, heftige discussie hier Haha!

Ik denk dat ik het toch maar gewoon ga doen, vooral omdat mijn merrie verschillende malen achterover is geklapt, ook is ze wel eens onderuit gegaan in het land.

Het zou anders zijn als al het voorgaande niet was voorgevallen. Dan zou ik waarschijnlijk ook even wachten met een osteopaat.
Ik zie het gewoon niet zo zitten om een paard te hebben die een zadel en pijn samenvoegd.
Want ALS er een blokkade zit, dan heeft ze pijn...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:37

Suelza schreef:
runningkawa schreef:
En de DA zag met de keuring niet eens de blokkades, nou dan zie ik ze zeker niet. Haha!

Een DA bekijkt een paard bij de keuring vrij oppervlakkig. Bovendien kennen ze het paard niet. Alleen duidelijke gebreken komen naar voren bij dergelijke keuringen, of als je een hele goede DA hebt, wellicht minder duidelijke gebreken ook wel.

De osteopate die ik bij mijn paard heb gehad, kende mijn paard ook niet.
Kwam ze prima door de klinische aankoopkeuring (waar toch een boel bevoeld en betast werd), de osteopate streek nog geen halve minuut over de rug van mijn paard en had al een paar kleine blokkades gevonden (en ook zo weer opgelost Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:23

Ik vind het heel goed om je paard preventief helemaal na te laten kijken. Een osteopaat vind ik ook een goede keus.

Suelza schreef:
alleen dat ik het advies kreeg dat het nog niet nodig was.

Het lijkt mij dat je dit niet zomaar kunt zeggen terwijl het betreffende paard niet bekeken is (tenzij hij/zij röntgenogen heeft Knipoog ).

Zelf ga ik het over een aantal jaar zeker doen, wanneer ik met mijn veulen wil gaan beginnen (vantevoren dus). Ik wil zeker weten dat ze lichamelijk helemaal in orde is en niet ergens een blokkade oid heeft.
Wanneer je een maand of twee/drie bezig bent, kun je voor een tweede keer een osteopaat laten komen.
Lijkt mij alleen maar goed en wel zo eerlijk ten opzichte van je jonge paard.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:45

Ik heb het ook gedaan. Toen was ze al wel licht zadelmak, maar het was ook mijn idee om het preventief te doen. Gelukkig was ze helemaal in orde, en dan stap je er toch met een veel rustiger idee op Ja

IlOna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:19

Ik heb mijn pony ook naar de osteopaat gedaan. Hij had ook veel bokkades volgens mij 5 of 6 dat vond ik ook wel aardig veel Scheve mond Maar de osteopaat heeft alles weg gehaald en hij loopt nou weer super. maar ze heeft niks gezegt over dat ik er niet meer op mocht rijden. Het waren er wel veel zei ze maar gewoon een week rust(dat moet na de osteopaat) en dan de 2e week rustig beginnen met longeren en dan er weer op. Mijn pony moest natuurlijk wel terug komen na de 1e keer want het kon zijn dat het weer een beetje terug kon komen. Maar ik heb hem nou 2 keer gedaan hij moet binnenkort nog een keer maar hij loopt nou al super(voor mij doen Haha! ) Dus als ik jou was zou ik zobiezo eerst osteopaat bij laten komen, je kan beter goed beginnen dan meteen alles verknallen Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:02

Zilly schreef:
Even het volgende:

Ik heb verschillende Osteopaten gebeld/gemailt over mijn vraag. Uiteraard zeiden ze dat het geen probleem was Haha! En dat er wel meer mensnen zijn die dat doen Ja Vandaar ook dit topic Knipoog

ik vind het een heel goed idee en heb het zelf ook zo gedaan.