kunnen paarden op een groot weiland staan zonder schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mfokken

Re: kunnen paarden op een groot weiland staan zonder schuils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:06

Miauwpje: Zou je kunnen uitleggen waarom je zonder schuilstal niet vind kunnen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:10

op paardnatuurlijk vertellen ze in elk geval op de dvd wel hoe je een beschutting kan maken voor je paard zonder gedoe te krijgen met de gemeente.
ik weet niet of het op hun site ook staan, misschien wel, er is daar in elk geval wel info over paarden buiten houden:

www.paardnatuurlijk.nl

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:12

Wel ik vind dat ze zelf de keuze moeten kunnen hebben om ergens te kunnen gaan schuilen. iedereen kan zeggen dat ze geen kou hebben, en dat ze soms in de regen gewoon buiten staan. Ik weet dat ook. Maar ik heb ze bij mij ook veel zien schuilen tegen hagel, kou,... . Ook als het heel hard waait.

En ik ben er van overtuigd dat je ook alleen het beste voor je paarden wilt dus neem het niet als zware uithaalkritiek op Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:15

Miauwpje schreef:
Wel ik vind dat ze zelf de keuze moeten kunnen hebben om ergens te kunnen gaan schuilen. iedereen kan zeggen dat ze geen kou hebben, en dat ze soms in de regen gewoon buiten staan. Ik weet dat ook. Maar ik heb ze bij mij ook veel zien schuilen tegen hagel, kou,... . Ook als het heel hard waait.

Ben ik het mee eens. Een schuilplek, al is het een rij of hoek bomen, is wel erg fijn voor ze.

Maar TS heeft 4 paarden, dus wanneer ze bij elkaar gaan staan, houden ze elkaar ook enigszins warm. En met onbeperkt ruwvoer moet het wel lukken.

Wanneer de paarden niet staan te rillen, redden ze zich prima, en hoef je vooralsnog niet met dekens te beginnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:17

Om het even heel simpel te zeggen....paard op het land dag en nacht kan, mits.....er een droge plek is om te liggen, ( ten alle tijden! ) beschutting tegen wind is en er voldoende wordt bijgevoerd.
Maar nu het probleem ....het rijden! Wat als je paard nat is van het zweet??? Dat wordt dus net zo lang uitstappen tot hij is afgekoeld. En dat is vaak het probleem!

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:18

JoviBan schreef:
Miauwpje schreef:

Ben ik het mee eens. Een schuilplek, al is het een rij of hoek bomen, is wel erg fijn voor ze.

Maar TS heeft 4 paarden, dus wanneer ze bij elkaar gaan staan, houden ze elkaar ook enigszins warm. En met onbeperkt ruwvoer moet het wel lukken.

Wanneer de paarden niet staan te rillen, redden ze zich prima, en hoef je vooralsnog niet met dekens te beginnen.

Daar kan ik me in vinden Knipoog .

Mfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:20

Miauwpje schreef:

En ik ben er van overtuigd dat je ook alleen het beste voor je paarden wilt dus neem het niet als zware uithaalkritiek op Knipoog .

Ik vat het ook niet als kritiek op! Wil alleen graag de achterliggende gedachte lezen Knipoog

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:22

Ik heb mijn paard ook jaren lang buiten in de uiterwaarden gehad en ook daar was het niet te doen om een schuilstal te maken. Hij had wel beschutting van bomen en de dijk maar ik zal het je zeker niet aanraden. Als het stormt, dagen achter elkaar tegen het nulpunt aan is en achter elkaar regent dan is het echt geen pretje voor je paarden en al helemaal niet voor jezelf om 's nachts in bed aan je paarden te denken terwijl de storm om het huis heen raast....
Nu heeft het ook wel zin om te kijken naar wat voor paard je hebt, ik had een fjord die had een gigantisch dikke vacht en de ondervacht werd ook bij langdurige regen niet nat, maar veel andere rassen hebben toch een heel ander jasje. Mijn huidige paard ben ik blij dat die zelf kan kiezen of hij naar binnen of buiten gaat, al is het maar voor mezelf, ik slaap een stuk beter 's nachts Knipoog

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:23

Mfokken schreef:
Miauwpje schreef:

Ik vat het ook niet als kritiek op! Wil alleen graag de achterliggende gedachte lezen Knipoog

Ik zei het maar want ik heb hier al dingen gezien Knipoog .

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:31

Onze jonge hengsten (3 stuks) staan al twee jaar dag en nacht buiten. Er is beschutting tegen de wind (bomen) en de zon en ze doen het prima. Ze zijn nooit ziek en hebben een dikke vacht. Ze staan wel hoog, dus niet in de nattigheid. Elke dag krijgen ze krachtvoer en hooi. Geen enkel probleem.

Een van de hengsten kwam op de leeftijd van 4 maanden bij de andere twee die een jaar oud waren. Vorig jaar is het een paar dagen bar en boos geweest en met de sneeuwjacht trok het kleintje het niet. Die heeft toen de hele winter met een deken opgelopen. Door het spelen moest de hele boel na een paar maanden met touwtjes bij elkaar gehouden worden Clown . Dit jaar heeft hij genoeg vacht en is volgens mij blij dat hij het dek niet op hoeft.

Mfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:34

hehe oke, Er zit trouwens een bomenrij langs de hele noordkant van het weiland. Tegen die rij aan staat een grote boom (circa 5 meter van de bomenrij af), waar ze ook onder kunnen...

De oostkant bevat een klein kanaal, daarachter een weg en veel huizen, de zuidkant enkele tientallen meters open beton en dan weer huizen en de westkant is geheel open met kilometers aan weiland en een enkel boompje..

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:14

Ik heb mijn paard wel 24/7 buiten staan zonder dekens. Hij heeft een inloopstal maar deze wordt niet gebruikt.
Als het koud en nat is dan gaan ze automatisch in een bepaalde hoek van het weiland staan en ze draaien gewoon de kont tegen de wind in.
Wel zorg ik ervoor dat ze voldoende ruwvoer hebben. Als het erg nat of koud is dan gooi ik er soms 's avonds rond elf uur nog een extra plakje of wat bij.

Zonder schuilstal zou in principe wel moeten kunnen maar het is dan wel fijn als ze nog wat beschutting hebben van bijv een huis in de buurt of een rij bomen.
Dekens zou ik niet aan beginnen want niets is zo goed als de eigen wintervacht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:29

Mfokken schreef:
hehe oke, Er zit trouwens een bomenrij langs de hele noordkant van het weiland. Tegen die rij aan staat een grote boom (circa 5 meter van de bomenrij af), waar ze ook onder kunnen...

De oostkant bevat een klein kanaal, daarachter een weg en veel huizen, de zuidkant enkele tientallen meters open beton en dan weer huizen en de westkant is geheel open met kilometers aan weiland en een enkel boompje..

Oftewel je hebt geen beschutting tegen de twee belangrijkste windrichtingen: oost (koude wind) en west (regen!!!). Dat is dus geen acceptabele situatie voor een paard. En ja, schuilmogelijkheid is wettelijk verplicht, dat hoort namelijk bij de basisbehoeftes van een dier, net als water en eten.
En bij al die mensen waarvan de paarden de inloopstal niet gebruiken, WAAROM NIET???? Bij ons op stal wordt er intensief gebruik gemaakt van de inloopstal en ik ken meer plekken waar dat zo is. Als paarden geen gebruik maken van de stal, zou ik toch echt eens heel kritisch kijken naar de reden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:43

Als je geen schuilstal kan regelen, zorg ervoor dat de voer ten alle tijden droog kan blijven.

Mfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:59

Waratje schreef:
Oftewel je hebt geen beschutting tegen de twee belangrijkste windrichtingen: oost (koude wind) en west (regen!!!). Dat is dus geen acceptabele situatie voor een paard. En ja, schuilmogelijkheid is wettelijk verplicht, dat hoort namelijk bij de basisbehoeftes van een dier, net als water en eten.
En bij al die mensen waarvan de paarden de inloopstal niet gebruiken, WAAROM NIET???? Bij ons op stal wordt er intensief gebruik gemaakt van de inloopstal en ik ken meer plekken waar dat zo is. Als paarden geen gebruik maken van de stal, zou ik toch echt eens heel kritisch kijken naar de reden.

Zou je de desbetreffende artt. hier neer kunnen zetten? Het lijkt mij namelijk vrij sterk dat elke koe of schaap hier in dit land een schuilmogelijkheid heeft, of niet? Koeien en schapen zijn immers ook dieren? Hebben zij geen basisbehoeften? Tevens lijkt het mij sterk dat er uberhaupt wettelijke voorschriften zijn hieromtrent...
Wanneer dit wettelijk verplicht is, is het dan niet heel raar dat de gemeente verguningen weigert voor deze schuilmogelijkheden? Immers, een besluit mag niet in strijd zijn met een wettelijke verplichting..

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:16

Dierenbescherming schreef:
Verder hebben de meeste landbouwhuisdieren behoefte aan een droge plek om te staan/liggen, danwel een plek om te schuilen tegen koude wind en regen. Een schuur of stal is natuurlijk de meest ideale schuilplek, maar het is wettelijk niet verplicht. Daarnaast kunnen een afdakje, bosjes, een heg of houtwal goed dienen als schuilmiddel. Voor paarden en pony’s die vaststaan aan een stik, is een beschutting noodzakelijk, omdat ze zichzelf niet warm kunnen lopen.

Bron:
Dierenbescherming

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:18

Mijn pony's staan 24/7 buiten op een open weiland en zonder stal, bomen, dijken etc. Ze hebben dekens op en krijgen (nu nog iig) 2 plakken hooi per dag Nu doen ze het hier nog goed op. Soms heb je de keus gewoon niet en moeten ze het daar maar mee doen. Het zijn geen watjes en kunnen meer hebben dan wij denken.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:31

Peachy schreef:
Mijn pony's staan 24/7 buiten op een open weiland en zonder stal, bomen, dijken etc. Ze hebben dekens op en krijgen (nu nog iig) 2 plakken hooi per dag Nu doen ze het hier nog goed op. Soms heb je de keus gewoon niet en moeten ze het daar maar mee doen. Het zijn geen watjes en kunnen meer hebben dan wij denken.

Blijven jouw pony's de hele winter in deze omstandigheden buiten? En wat voor dekens gebruik je? Hoeveel grams vulling? Natuurlijk waterdicht! Alvast bedankt!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:48

Mijn shetjes staan ook gewoon buiten, krijgen zo nu en dan een ander stukje weiland erbij ze kunnnen achter een stukje schutting staan waar een gedeelte betegeld is en m'n trailer staat ook open mocht er eentje erg graag overdekt staan (niet dus).

Het enige nadeel is dat het door de regen zo'n blubberboel wordt anders had het totaal geen probleem geweest. Maar die modder is echt het ergste.... (misschien eigenlijk alleen maar voor mij en nog niet eens voor de ponys)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:19

Ik heb voor het eerst mijn 2 shetlandertjes dag en ncht buiten staan. Ik merkte dat ik ze totaal geen plezier deed met ze s 'winters op stal te laten met een uitloopje.
Nu hebben ze 10 hectare weiland tot hun beschikking en ze vinden het heerlijk! Ze hebben een megadikke vacht en komen niks te kort. Elke avond voer ik wat hooi, wortels en biks bij.
Ze zijn maar met zijn 2 tjes, ik denk dat ik er nog wat bij wil, is toch leuker voor ze, een kudde Haha!

Maar we zijn wel bezig met iets van een schuilstal te bedenken, want er staan verder geen bomen of zo. Ja een heel enkele keer zie je ze tegen het houten hek aanstaan, die geeft wel wat beschutting.
Al denk ik niet dat ze in zo'n stalletje zouden gaan staan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:40

Lutjehorsy schreef:
Dierenbescherming schreef:
Verder hebben de meeste landbouwhuisdieren behoefte aan een droge plek om te staan/liggen, danwel een plek om te schuilen tegen koude wind en regen. Een schuur of stal is natuurlijk de meest ideale schuilplek, maar het is wettelijk niet verplicht. Daarnaast kunnen een afdakje, bosjes, een heg of houtwal goed dienen als schuilmiddel. Voor paarden en pony’s die vaststaan aan een stik, is een beschutting noodzakelijk, omdat ze zichzelf niet warm kunnen lopen.

Bron:
Dierenbescherming

Precies, het is dus niet verplicht!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:23

Waratje schreef:

En wat zou volgens jou dan een reden kunnen zijn dat een paard geen gebruik maakt van de inloopstal?
Mijn e-pony heeft hier gewoon geen behoefte aan. Hiervoor liep er een paard dat er wel graag instond maar die was gewend op stal te staan dus deze ging ook graag 's nachts naar binnen. Het schetje wat er bijliep vond het ook heerlijk om naar binnen te gaan.

Echter nu lopen alleen mijn e-pony en een ander shetje er, en geen van beide zie je vaak binnen staan.
Heel af en toe als je ineens een stortbui hebt die maar heel even duurt dan zie je ze nog weleens naar binnen glippen voor 2 minuten maar als het verder regent of waait dan lopen ze gewoon buiten.

Ik vind het zelf wel belangrijk dat ze de keus hebben want ik vind het een prettig idee dat ze in ieder geval naar binnen kunnen mochten ze dat willen. Maar in de praktijk zie ik ze gewoon nooit binnen. Ik zie ze nog eerder in de zomer weleens binnen staan (als er veel vliegen zijn) dan in de winter.
Geen probleem want ze mogen het lekker zelf weten.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:43

@Lutjehorsy ja mijn pony's blijven heel de winter zo lopen als het erg hard gaan vriezen, sneeuwen of ze worden mager dan krijgen ze extra hooi erbij natuurlijk. Ze hebben nu een Weatherbeeta landa deken op, 220 grams vulling en waterdicht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:52

mijn paarden staan ook zonder schuilstal, bij heel slecht weer (langdurige regen) doe ik mijn arabier een ongevoerde regendeken op, de shetlander niet Haha!. Verder hebben ze altijd 24/7 beschikking over ruwvoer

Do_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:08

Ze moeten zeker een schuilstal hebben anders kunnen ze inderdaad rainmot krijgen.