Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Miauwpje schreef:Wel ik vind dat ze zelf de keuze moeten kunnen hebben om ergens te kunnen gaan schuilen. iedereen kan zeggen dat ze geen kou hebben, en dat ze soms in de regen gewoon buiten staan. Ik weet dat ook. Maar ik heb ze bij mij ook veel zien schuilen tegen hagel, kou,... . Ook als het heel hard waait.
JoviBan schreef:Miauwpje schreef:Wel ik vind dat ze zelf de keuze moeten kunnen hebben om ergens te kunnen gaan schuilen. iedereen kan zeggen dat ze geen kou hebben, en dat ze soms in de regen gewoon buiten staan. Ik weet dat ook. Maar ik heb ze bij mij ook veel zien schuilen tegen hagel, kou,... . Ook als het heel hard waait.
Ben ik het mee eens. Een schuilplek, al is het een rij of hoek bomen, is wel erg fijn voor ze.
Maar TS heeft 4 paarden, dus wanneer ze bij elkaar gaan staan, houden ze elkaar ook enigszins warm. En met onbeperkt ruwvoer moet het wel lukken.
Wanneer de paarden niet staan te rillen, redden ze zich prima, en hoef je vooralsnog niet met dekens te beginnen.
. Miauwpje schreef:Wel ik vind dat ze zelf de keuze moeten kunnen hebben om ergens te kunnen gaan schuilen. iedereen kan zeggen dat ze geen kou hebben, en dat ze soms in de regen gewoon buiten staan. Ik weet dat ook. Maar ik heb ze bij mij ook veel zien schuilen tegen hagel, kou,... . Ook als het heel hard waait.
En ik ben er van overtuigd dat je ook alleen het beste voor je paarden wilt dus neem het niet als zware uithaalkritiek op.
Mfokken schreef:Miauwpje schreef:Wel ik vind dat ze zelf de keuze moeten kunnen hebben om ergens te kunnen gaan schuilen. iedereen kan zeggen dat ze geen kou hebben, en dat ze soms in de regen gewoon buiten staan. Ik weet dat ook. Maar ik heb ze bij mij ook veel zien schuilen tegen hagel, kou,... . Ook als het heel hard waait.
En ik ben er van overtuigd dat je ook alleen het beste voor je paarden wilt dus neem het niet als zware uithaalkritiek op.
Ik vat het ook niet als kritiek op! Wil alleen graag de achterliggende gedachte lezen
.
. Dit jaar heeft hij genoeg vacht en is volgens mij blij dat hij het dek niet op hoeft. Mfokken schreef:hehe oke, Er zit trouwens een bomenrij langs de hele noordkant van het weiland. Tegen die rij aan staat een grote boom (circa 5 meter van de bomenrij af), waar ze ook onder kunnen...
De oostkant bevat een klein kanaal, daarachter een weg en veel huizen, de zuidkant enkele tientallen meters open beton en dan weer huizen en de westkant is geheel open met kilometers aan weiland en een enkel boompje..
Waratje schreef:Oftewel je hebt geen beschutting tegen de twee belangrijkste windrichtingen: oost (koude wind) en west (regen!!!). Dat is dus geen acceptabele situatie voor een paard. En ja, schuilmogelijkheid is wettelijk verplicht, dat hoort namelijk bij de basisbehoeftes van een dier, net als water en eten.
En bij al die mensen waarvan de paarden de inloopstal niet gebruiken, WAAROM NIET???? Bij ons op stal wordt er intensief gebruik gemaakt van de inloopstal en ik ken meer plekken waar dat zo is. Als paarden geen gebruik maken van de stal, zou ik toch echt eens heel kritisch kijken naar de reden.
Dierenbescherming schreef:Verder hebben de meeste landbouwhuisdieren behoefte aan een droge plek om te staan/liggen, danwel een plek om te schuilen tegen koude wind en regen. Een schuur of stal is natuurlijk de meest ideale schuilplek, maar het is wettelijk niet verplicht. Daarnaast kunnen een afdakje, bosjes, een heg of houtwal goed dienen als schuilmiddel. Voor paarden en pony’s die vaststaan aan een stik, is een beschutting noodzakelijk, omdat ze zichzelf niet warm kunnen lopen.
Peachy schreef:Mijn pony's staan 24/7 buiten op een open weiland en zonder stal, bomen, dijken etc. Ze hebben dekens op en krijgen (nu nog iig) 2 plakken hooi per dag Nu doen ze het hier nog goed op. Soms heb je de keus gewoon niet en moeten ze het daar maar mee doen. Het zijn geen watjes en kunnen meer hebben dan wij denken.

Lutjehorsy schreef:Dierenbescherming schreef:Verder hebben de meeste landbouwhuisdieren behoefte aan een droge plek om te staan/liggen, danwel een plek om te schuilen tegen koude wind en regen. Een schuur of stal is natuurlijk de meest ideale schuilplek, maar het is wettelijk niet verplicht. Daarnaast kunnen een afdakje, bosjes, een heg of houtwal goed dienen als schuilmiddel. Voor paarden en pony’s die vaststaan aan een stik, is een beschutting noodzakelijk, omdat ze zichzelf niet warm kunnen lopen.
Bron:
Dierenbescherming
Waratje schreef:En bij al die mensen waarvan de paarden de inloopstal niet gebruiken, WAAROM NIET???? Bij ons op stal wordt er intensief gebruik gemaakt van de inloopstal en ik ken meer plekken waar dat zo is. Als paarden geen gebruik maken van de stal, zou ik toch echt eens heel kritisch kijken naar de reden.
. Verder hebben ze altijd 24/7 beschikking over ruwvoer