jaarling vangen ..........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: jaarling vangen ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:47

sammie_44 schreef:
VerwardHaha.. oke Haha! Je 'jaagt' het paard niet op, je zorgt dat ie in een hoek van het weiland komt en je hebt hem zo, bij bijna alle paarden geen probleem.
Een paard wordt erg gestresst wanneer je een halve dag bij hem in de wei blijft zitten en maar blijft hopen dat ie ooit eens een keertje op je af komt lopen.
Je kan beter een paard direct overdonderen, zonder bang te maken, en door die overdondering geven ze zich zeer snel over, zonder dat je het gevecht aan gaat of dat je ze nog angstiger maakt. Paarden moet je nooit de kans geven na te denken Knipoog.

Maarja, dat jij t niet met deze methode eens zal zijn, dat is gewoon een mening, ik heb alleen maar makkere paarden gekregen hierdoor Knipoog. Ik ben ook geen natural.

Ik ook niet maar ik denk eerlijk gezegd dat deze manier bij dit kereltje niet werkt. Hij heeft, had, geen ontzag voor lint namelijk. Ik zeg ook niet dat ze een halve dag in het weiland moet gaan zitten wachten tot hij komt. Hij is erg nieuwsgierig en het zal echt geen halve dag duren voordat ze hem heeft. Angstig is/ was hij ook niet, als er balen stro van de zolder werden gegooid stond de rest van de veulens te shaken achter in de stal en hij stond naar boven te kijken van komt er nog meer! Leuk!!! Hij heeft wel duidelijk zijn eigen willetje (dan heeft hij dat waarschijnlijk van de fjord Haha! ) maar is zeker geen angsthaas te noemen. Komt morgen vast helemaal goed.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:53

sammie_44 schreef:
VerwardHaha.. oke Haha! Je 'jaagt' het paard niet op, je zorgt dat ie in een hoek van het weiland komt en je hebt hem zo, bij bijna alle paarden geen probleem.
Een paard wordt erg gestresst wanneer je een halve dag bij hem in de wei blijft zitten en maar blijft hopen dat ie ooit eens een keertje op je af komt lopen.
Je kan beter een paard direct overdonderen, zonder bang te maken, en door die overdondering geven ze zich zeer snel over, zonder dat je het gevecht aan gaat of dat je ze nog angstiger maakt. Paarden moet je nooit de kans geven na te denken Knipoog.

Maarja, dat jij t niet met deze methode eens zal zijn, dat is gewoon een mening, ik heb alleen maar makkere paarden gekregen hierdoor Knipoog. Ik ben ook geen natural.

Je hebt gelijk het is een mening..
Ik rij ook paarden in en die zijn ook heel mak..
Maar ik geloof meer in het Horseman ship dan in snelle uitvoer dingen als je snapt wat ik bedoel..
MAar ieder zo ze meningen Knipoog

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:07

wij hebben ook een paard wat zich niet laat pakken maar wel ontzag heeft voor afzetlint wij gaan met 10 meter lint de wei in en lopen haar rustig met twee man naar de hoek van het weiland een derde kan dan erbij gaan en zo het halster omdoen je moet het wel heel rustig doen en niet gaan jagen succes

oja als je het land in ga niet meteen het stroom lint laten zien pas als je bij hem in de buurt ben
gr. annita

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:28

Dan kun je dat lint beter gebruiken als stukje extra afzetting bij de uitgang van de wei, zodat je voorzichtig de poort achter hem dicht kunt doen. Met uiteraard in die ruimte heeel veeel lekkere dingen, zodat hij even bezig is. Met een lint eropaf en 'm in een hoek drijven vind ik niet zo slim, daar trapt ie een tweede keer al zeker niet meer in en hij zal het ook niet fijn vinden te merken dat een aantal mensen HEM gaan benaderen. Het moet juist andersom, wil je 'm de volgende keer nog kunnen vangen. succes, en waarschijnlijk valt het allemaal reuze mee.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 08:09

nou ik ben al een tijdje op kon niet meer slapen
dus doe ff wachten tot het licht wordt en ga ik weer een kansje wagen........
hopelijk heb ik straks goed nieuws voor jullie

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:32

zoo paar uur later maar meneer heeft zijn halster weer om
het heeft ff een uur ofzo geduurd
heb eerst met hem geknuffeld en gedaan
toen heel langzaam halster touw om zijn nek hijliep gelijk weer weg
maar gelukki blijf het touw hangen weer voorzichtig vast gemaakt
etoen had ik eindelijk iets waar ik hem aan kon vast houden
eerst van het touw een halster gemaakt
en toen zijn eigen halster erover heen gedaan
hopelijk laat hij het om zitten totdat we hem vanmiddag op kunnen halen....

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:25

maartje_h schreef:
dames heel erg bedankt voor jullie tips ensteun ik zal morgen laten weten hoe het gegaan is goed?

Vertel hoe is het gegaan???

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:26

maartje_h schreef:
zoo paar uur later maar meneer heeft zijn halster weer om
het heeft ff een uur ofzo geduurd
heb eerst met hem geknuffeld en gedaan
toen heel langzaam halster touw om zijn nek hijliep gelijk weer weg
maar gelukki blijf het touw hangen weer voorzichtig vast gemaakt
etoen had ik eindelijk iets waar ik hem aan kon vast houden
eerst van het touw een halster gemaakt
en toen zijn eigen halster erover heen gedaan
hopelijk laat hij het om zitten totdat we hem vanmiddag op kunnen halen....

Super hoor! Toch gelukt. Is het vervoer ook goed gegaan?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:31

mischien een trailer voor het inrit zetten en lokken met brokjes. dan paar mensen heel snel de klep omhoog doen zodra ze erin staat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:52

En de stang van de trailer dan??? Als je "even vlug" de klep omhoog doet zonder dat de stang erin zit is dat LEVENSGEVAARLIJK! Als de klep halverwege is en de stang zit niet achter z'n kont en hij komt achteruit, dan lig JIJ eronder!
Vooral laden doe je met rust en beleid. Je wilt toch dat ie de volgende keer weer mee wil?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 14:39

hij staat al op stal

hij liep zo de vrachtwagen in toen we zijn halster om hadden achter een emmer met lekkers aan
en hij stond heel rustig en liep er ook zo weer af....
heb net ff bij hem gekeken in zijn stalletje waar hij lekker blijft staan tot na oud en nieuw dan mogen ze lekker weer buiten spelen
en kan hij kennis maken met zijn nieuwe vrienden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:59

maartje_h schreef:
hij staat al op stal

hij liep zo de vrachtwagen in toen we zijn halster om hadden achter een emmer met lekkers aan
en hij stond heel rustig en liep er ook zo weer af....
heb net ff bij hem gekeken in zijn stalletje waar hij lekker blijft staan tot na oud en nieuw dan mogen ze lekker weer buiten spelen
en kan hij kennis maken met zijn nieuwe vrienden.

Leuk voor hem veel plezier in 2007 met hem!! Clown Knipoog