Wat vinden jullie van prikkeldraad??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

Re: Wat vinden jullie van prikkeldraad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:39

ik zie liever ook geen prikkeldraad om een wei nee, heb er nare ervaringen mee

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:54

ja wij hebben het wel om de wei maar er zit wel weer draat voor en ja tis wel link

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:11

areke schreef:

fjordnina schreef:
Omdat ze je er daar altijd wel door komen. Schrikdraad houd shetten met hun enorme vacht echt niet tegen.

prikkeldraad houdt ze dan ook niet tegen hoor en als ze daardoorheen gaan heb je meer ellende dan wanneer ze door het draad heen gaan.
zet dan voor de shetten een houten hek neer.

die van mij komen trouwens niet eens in de buurt van het draad als ze probeerde erdoor te komen gewoon even de draad er expres tegenaan.

Goh, laat hier de ervaring nu al 45 jaar anders zijn. In de begin periode is er wel schriklint geweest, maar het spul liep altijd regelrecht naar de andere weides waarvoor ze dus met de complete kudde (toen nog een stuk of 12/16) over een binnenweg en vervolgens over een provinciale weg moesten. Dan ga je je dus wel even een paar keer bedenken.

Het ijzerdraad dat in schrikdraad verwerkt is kan net zoveel schade aanrichten als het zich er omheen wikkelt.
Misschien ligt het aan de paarden, veel op stal en dolblij als ze naar buiten kunnen om te rennen dat ze dan richting de draden sprinten, maar hier staan ze altijd kalm en weten precies tot waar ze kunnen gaan. Bovendien worden er hier 's zomers stukken land verpacht en die mensen zijn ook blij met dit draad.

Een houten hek? Ik wil niet eens weten wat dat zal kosten!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:12

Bestaat er nog prikkeldraad?????

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:14

Ik vind prikkeldraad echt heel eng. Je paard kan er makkelijk in blijven hangen. En als hij gaat proberen los te komen kan hij door prikkeldraad alles opentrekken.
Maar ja, veel mensen hebben schrikdraad. Volgens mij is dat ook niet de al te veilige manier. Dan blijft er niks meer over. Maar ik zou eerder voor schrikdraad kiezen dan prikkeldraad.

Enne creool, tuurlijk bestaat er nog prikkeldraad! Ik zie het vaak genoeg!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:16

Ik bedoelde het een beetje cynisch maar ik zie het ook nergens meer hoor. In ieder geval niet bij de paardeneigenaren waar ik kom (gelukkig niet). Ik vind het ook absoluut niet kunnen. Veel te gevaarlijk!

o0onadiao0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:21

vreselijk..vorige pony van vriendin van me is toen die koliek kreeg met zun been er in gerold. was niet zo prettig om te zien.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:23

Maar ja, ik heb ook wel eens meegemaakt dat een pony tegen schrikdraad aan kwam en daarin vast kwam te zitten. Daardoor kreeg die pony koliek en is bijna gestorven. (ze had ook nog een pasgeboren veulen, dus als ze zou sterven zou het veulen ook niet meer kunnen leven. Gelukkig is het niet zover gekomen!) Dus tja wat is nog veilig??

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:25

Bij ons op de manege is de manegepaardenwei nog met prikkeldraad omheind. er heeft ooit een privepaard op die wei zijn keel opengehaald( niet erg open, maar is toch nog niet verantwoord) aan de omheining werd niks veranderd.
Mijn paard is gisteren in de schrikdraad blijven hangen (met rollen, gelukkig stond de stroom af). Hij (en ik) zijn er met de schrik vanaf gekomen. Maar ik wil niet nadenken over wat er gebeurd zou zijn moest daar prikkeldraad gehangen hebben

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:28

niet, vind het niets voor een paardenwei!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:29

fjordnina schreef:

Goh, laat hier de ervaring nu al 45 jaar anders zijn. In de begin periode is er wel schriklint geweest, maar het spul liep altijd regelrecht naar de andere weides waarvoor ze dus met de complete kudde (toen nog een stuk of 12/16) over een binnenweg en vervolgens over een provinciale weg moesten. Dan ga je je dus wel even een paar keer bedenken.

Het ijzerdraad dat in schrikdraad verwerkt is kan net zoveel schade aanrichten als het zich er omheen wikkelt.
Misschien ligt het aan de paarden, veel op stal en dolblij als ze naar buiten kunnen om te rennen dat ze dan richting de draden sprinten, maar hier staan ze altijd kalm en weten precies tot waar ze kunnen gaan. Bovendien worden er hier 's zomers stukken land verpacht en die mensen zijn ook blij met dit draad.

misschien kwamen die ook maar soms buiten?

mijn shetten proberen het echt niet om door het draad te komen (oh ja staan 24/7 buiten op 1 na die staat s nacht binnen samen met mn paard omdat die niet zonder elkaar kunnen)

ik vindt prikkeldraad bij paarden nog steeds niks en het ras of de groote maakt voor mij niks uit.
paarden voelen ook ofdat er stroom op staat of niet zonder het aan te raken of ik moet een hele speciale hebben *LOL*
ook vind i dat prikkeldraad slechter te zien is dus rennen ze er makkelijker door dan door het brede lint.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:37

nooit ! snap niet dat dit nog niet verboden is.....

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:20

wat blijkt nu. er is pas een van de manegepaarden in de prikkeldraad blijven hangen, ze zijn nog niet geleerd

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:24

areke schreef:

fjordnina schreef:
Omdat ze je er daar altijd wel door komen. Schrikdraad houd shetten met hun enorme vacht echt niet tegen.

prikkeldraad houdt ze dan ook niet tegen hoor en als ze daardoorheen gaan heb je meer ellende dan wanneer ze door het draad heen gaan.
zet dan voor de shetten een houten hek neer.

die van mij komen trouwens niet eens in de buurt van het draad als ze probeerde erdoor te komen gewoon even de draad er expres tegenaan.

Het ijzerdraad dat in schrikdraad verwerkt is kan net zoveel schade aanrichten als het zich er omheen wikkelt.Misschien ligt het aan de paarden, veel op stal en dolblij als ze naar buiten kunnen om te rennen dat ze dan richting de draden sprinten, maar hier staan ze altijd kalm en weten precies tot waar ze kunnen gaan. Bovendien worden er hier 's zomers stukken land verpacht en die mensen zijn ook blij met dit draad.

[/quote]

Precies hier heb je het over het omheen wikkelen, ja dan snijd alles.
Maar als je paard door prikkeldraad gaat, of door lint.
Dan garandeer ik je dat als ze door het lint zijn gegaan ze niets, tot weinig schaden hebben.
Dat kun je van prikkedraad niet zeggen aangezien zich dat in de huid 'vastklemt/ snijd'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:28

Maya, waarom bleven de jonge koeien bij ons wel achter het lint dan?
En op een plek waar ik eens mat Kawa heb gestaan ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:43

Prikkeldraad en paarden gaan niet samen. Op het moment dat je denkt dat prikkeldraad paarden tegenhoudt die normaal door schrikdraad heengaan: kijk eens kritisch naar het schrikdraad en vooral de stroombron die er aanhangt? Schrikdraad of metaaldraad dat is aangesloten op het lichtnet geeft een zodanige klap dat ook een shet daar onder de indruk van is. Combineer dit met een houten omheining (en die hoeft echt niet duur te zijn) en ze gaan er echt niet doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:47

runningkawa schreef:
Maya, waarom bleven de jonge koeien bij ons wel achter het lint dan?
En op een plek waar ik eens mat Kawa heb gestaan ook?

Geen flauw idee, maar die van ons blijven er niet achter, die gooien elkaar dmv enorme kopstoten tegen het lint aan, waardoor dat lint uitrekt en uiteindelijk breekt.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:47

Ik vind het een erg gevaarlijke bedrading: Paarden en pony's kunnen zich er lelijk aan beschadingen. En of het nou Shetlanders goed tegen houd? Nee sorry ik gebruik toch liever stroomdraad...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:51

Als een paard in een stroomdraad blijft hangen, en hij staat dus onder stroom. Raakt hij dan niet harder in paniek? Als hij dan met alle macht trekt kan hij zich ook bezeren ( misschien niet zo erg als met prikkeldraad, maar toch).
Als ik moest kiezen, ik zou voor hout gaan met eventueel,hoog genoeg, een schrikdraadje.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:58

Tegen prikkeldraad, ik heb het ook al te vaak fout zien gaan dat paarden blijven hangen in de draad.

Natuurlijk kan het met stroomdraad óók wel eens fout gaan, maar mijn ervaring is dat de paarden daar meer respect voor hebben en uit de buurt blijven. Ze hingen in het voorjaar letterlijk in het prikkeldraad om te schuren, en ja toen is het ook een keer fout gegaan. En ze gaan er echt niet over denken om over het stroomdraad te gaan hangen hoor Knipoog

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:59

het zelfde als iedereen??

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:00

Tempus schreef:
Als een paard in een stroomdraad blijft hangen, en hij staat dus onder stroom. Raakt hij dan niet harder in paniek? Als hij dan met alle macht trekt kan hij zich ook bezeren ( misschien niet zo erg als met prikkeldraad, maar toch).
Als ik moest kiezen, ik zou voor hout gaan met eventueel,hoog genoeg, een schrikdraadje.

tuurlijk is het echt gevaarlijk als je paard blijft hangen in het stroomdraad, maar dit gebeurd maar heel weinig.
Tja hout is natuurlijk ideaal, maar het is financieel weer iets minder aantrekkelijk Knipoog vooral als je over grote hoeveelheden weiland beschikt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:01

Mijn shetten blijven keurig achter stroomdraad hoor en de koeien van de buren ook. Je moet wel zorgen dat er genoeg stroom op staat en de draad geen sluiting maakt tegen beschoeiïng o.i.d. Je moet niet besuinigen op een omheining vind ik, want het kan je je paard kosten. Je hoort het heel erg vaak. Vorig jaar heeft bij ons in het dorp zich nog opgehangen in prikkeldraad, je moet er toch niet aan denken, of wel dan?!
Ook heb ik eens een paard gezien die zijn hele been er bijna af had gerukt. Het hele weiland lag vol met bloed; horror.
Geloof me, dat gebeurd niet met gewoon lint. Dat breekt op den duur, of het word van de palen getrokken. Het schokdraad(lint dus) rolt zich niet op om het been of het hoofd wanneer het losschiet omdat een paard er aan trekt. Prikkeldraad doet dat wel. Ik heb de stroom er op zo'n manier op staan dat wanneer de omheinig los wordt getrokken, de stroom er meteen af is.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:03

Toen ik mijn oude pony kocht had ze ook net met haar kont in de prikkeldraad gehongen, vreselijk, daar zat gewoon een scheur van zeker 10 cm.. Ik vind het best gevaarlijk..

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:04

Een paard die ik ken iwou naar het andere land waar een ander paardje stond.
Die is erin blijfen vast zitten en heeft nu een lelijk litteken op de linkerachterbeen.