Hoe paarden tegenwoordig worden verzorgd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hoe paarden tegenwoordig worden verzorgd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:30

Ja, ik ben persoonlijk ook voor het zo natuurlijk houden van je paard. De mijne staat heerlijk in een soort natuurgebied in een kudde. Hij doet het er prima op, vindt het heerlijk buiten. Alleen bij extreme regen doe ik hem wel een ongevoerde regendeken op. Er staan een hoop struiken en bomen, maar in de winter hebben die geen bladeren en is het schuilen wat lastiger. Dan merk ik dat hij het prettiger vindt om een regendeken op te hebben. Al ben ik absoluut geen voorstander van dekens, hoor. Maar ik blijf wel goed naar mijn paard's behoefte kijkenk, zeg maar. Verder laat ik hem natuurlijk bekappen door een prof, doe ik alles freestyle en ga ik hem straks ook bitloos inrijden. Op de boerderij waar ik nu sta, staan de meeste paarden en pony's binnen in de winter. Als ik zie hoe weinig beweging ze krijgen (ja, een uurtje eruit per dag, sommigen iets korter of langer), dan ben ik blij dat mijn pony alle beweging krijgt die hij wil en dat hij lekker sociaal met de andere pony's kan genieten van zijn 'vrijheid'. Ik krijg vaak reacties van 'heeft 'ie het niet koud?' en dat soort dingen. Daar moet ik zo hard om lachen!!! En oja, hij is kerngezond, zowel mentaal als fysiek. Ik ben overtuigd dat ik mijn paard zo het gelukkigst houdt en dat vind ik veel belangrijker dan mijn eigen 'gemak'. Hij komt trouwens altijd direct naar me toe, zodra hij me ziet in het land (en ik moet soms echt meer dan 1 km lopen). Ik zie dat niet als dat hij naar stal wil (hij heeft nog nooit in zijn leven op stal gestaan), maar het zegt wat over onze band met elkaar. Knipoog

Lientje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:19

Mijn pony staat inderdaad 's nachts op stal voor mijn eigen gemoedsrust, ja. Je weet nooit wat voor raar volk er 's nachts langs de weg loopt en je paard van voor tot achter open snijdt.
Op de pesnionstal waar mijn pony staat zijn een paar grote weides, maar ze worden in de herfst als het nat is toch aardig stuk gelopen. 's Winters gaat de wei dus vaak een paar maanden dicht. Dan zijn er wel paddocks om je paard in te zetten, maar dat zijn ze naar drie uurtjes echt wel zat. Daarnaast is er nog een stapmolen waar ze in kunnen. Ik haal mijn pony er wel zo veel mogelijk uit op een dag, maar ja, er zijn beperkingen.

JEstheR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:24

casanova schreef:
er zijn voor meer aspecten belangrijk voor een gelukkig paard dan alleen veel ''buiten''.

contact met andere paarden
weidegang(maar dat kan niet altijd in de wintermaanden in nederland)
goed voer
goede verzorging(hoeven,medisch,stal)
eerlijke training

als ik mijn haflinger 24 uur per dag buiten heb staan is hij niet meer geschikt voor het doel waar ik hem voor heb gekocht,wedstrijden.hij is er namelijk nog steeds voor mij.
hij zou alle energie ''verspillen'' die hij ook nodig heeft voor de training en is dus dan te mat ,oneerlijk om dat nog wat van hem te verwachten.

bij mij staan ze van april t/m september 24/7 uur buiten en s'winters binnen en dagelijks eruit,spelen of beweging.liewfst zou ik enkele uren willen maar is niet mogenlijk.
belangrijk vind ik wel dat hij zijn ei kwijt kan.mijn ponys ogen heel tevreden/rustig en beweging wordt aangepast naar wat ze aangeven..

Jaa dit vind ook..bij mij staan ze zoveel mogelijk buiten maar swinters kan dat niet hele dagen, en inderdaad het gaat niet alleen om naar buiten gaan.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:20

ik had het al eens gelezen, al is het eigenlijk wel logisch, een paard is er voor gemaakt, en niet voor onze verzorging.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:26

Ik ben zelf ook voor 'zo natuurlijk mogelijk'.
Paarden staan 24 uur per dag buiten, met soortgenoten.
Worden natuurlijk gekapt, geen dekens, scheren en al die tuttels en fruttels.
Tja, en die stallen waar de paarden 1 of 2 uurtjes buiten komen om even de beentjes te strekken vind ik ook gewoon zielig, paard hoort imo lekker buiten, en ben blij dat dat voor onze paarden ook mogelijk is. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:07

Ik baalde destijds wel een beetje van al die nieuwe info, had ik net een deken aangeschaft etc Maar achteraf ben ik wel blij, mijn paardje is nu zoveel gezonder en nooit kreupel.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:28

Die van mij staan nu ook dag en nacht buiten, met een inloopstal.
Ik kan je verzekeren dat ze veel liever buiten staan dan ik dacht dat ze deden Clown
Het veulen gaat er wel in liggen om te slapen, en ze eten er maar verder...
Ik vind het ideaal, mooi buiten, hou er helemaal niet van als paarden veel op stal staan.
Ijzers ben ik ook niet zo voor, en dekens..tsja alleen wanneer nodig. Als ze zich elke dag met rijden kapot zweten vind ik het ook niks. Vanwege het veulentje staat Orchid nu dekenloos, maar volgend jaar komt er wel een deken op, dis echt drie keer niks. Ze is kletsnat van het zweet en dan dump ik haar ook niet meteen in het land, dan koelt ze veel te snel af, dus maar met zweetdekentje op een uurtje in de stal...