Wormenspuit voor of na het rijden geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re: Wormenspuit voor of na het rijden geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:20

Ik heb hem vanmiddag gegeven en gewoon voor het rijden hoor, mijn pony heeft er helemaal geen last van. Nog nooit meegemaakt dat een pony/paard ziek ik van ontwormen..

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:04

Wij geven altijd de avond als we van wedstrijd terugkomen. De dag erna hebben de paarden altijd vrij. Het is een kur die door de darmen gaat. Het lijkt mij niet gezond dit vlak voor de krachtinspanning te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:05

Na het rijden zijn de darmen actiever...kan het beter zijn werk doen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:26

Even nog een tip tussendoor, Pling geef je paard nooit in het weekend een wormenkuur.
Mocht hij toch koliek van de wormenkuur krijgen dan is de dierenarts in het weekend duurder Geld, geld! dan doordeweeks Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:31

En nog een tip: geef hem de wormenkuur ook niet 's avonds. Mocht hij koliek krijgen kon je dat weleens je nachtrust kosten (en de DA is na kantoortijden ook duurder Haha!)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:33

Geef de wormenkuur altijd na het rijden. Volgens mij maakt het niet veel uit, maar voor mijn gevoel doe ik er beter aan als ik het na het rijden doe. Ookal zou je het vóór het rijden geven, daar gaat je paard echt niet minder van lopen hoor.

Weet zo zeker dat ze alles binnenkrijgt door schone slijmvliezen, en ze heeft zo ook geen proppen hooi in haar mond. Die kun je er natuurlijk wel uit halen, maar goed.. Dit werkt voor mij het prettigst Lachen

Edit; spelfouten

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:36

Haha goede tips! *LOL*

Ik heb gisteren mijn pony ook voor het rijden ontwormt en niks aan de hand hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:37

Ik doe het op een vrije dag.

Voor het rijden lijkt me niet echt prettig , het is toch zware rommel waarvan ik me voor kan stellen dat die niet echt lekker in de maag ligt , om daaroverheen dan nog eens het dier aan het werk te zetten vind ik dubbelop.
Ik laat het lijf dat chemische goedje liever in "rust" verwerken.

Na het rijden vind ik dan weer zo lüllig , doet zo'n dier z'n best voor je en als dank spuit je die vieze zooi erin , dat staat mij gewoon tegen Haha!

Dus dan lekker op een vrije dag. Spuit erin , even lekker wat grazen aan de hand op een plekje waar lekkerder gras staat dan in de wei op dat moment , en dan appeltje en voertje erachteraan.

Niet direct na de wormenspuit een appeltje ofzo geven want dan heb je de kans dat het appeltje aangepakt wordt , er een paar keer op gekauwd wordt maar door de wormenpasta die zojuist in de mond gespoten is het toch een vies smaakje heeft , waarna het paard al smekkend de kapotte appel naar buiten werkt met spuug en pasta erop en je maar moet hopen dat er genoeg binnen is gekomen Haha!

Tenzij je echt een kleine pony hebt waarbij in 1 spuit voor meer dan 2x haar gewicht aan pasta zit , stop ik gewoon de hele spuit erin.

Heb je een spuit voor 600 kg en een pony van 200 kilo ofzo , dan zou ik een halve spuit erin doen , rest afsluiten en koel wegbergen en volgende keer de andere helft geven.

Heb je een pony van 300 kg of meer dan geef ik gewoon een hele spuit. Zonde om het restje weg te gooien en je weet zeker dat het goedje goed z'n werk kan doen vanwege stevige dosering. Overdoseren wordt toch pas vervelend voor een paard als je echt veels te veel geeft , dus meerdere spuiten aan een kleine pony. Een hele spuit voor een klein dier dat geeft totaal niks.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:36

nooit bewaren.. je moet alles in een keer geven.. !!!!! ligt aan het ponytje maar voglens mij moet je alles geven

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:45

ik heb van een dierennarts het advies gekregen om smorgens nuchter te ontwormen
dan zou de stof een betere werking hebben dan dat het zich in de maag mengt met voer

ook krijgen de paarden hier na de ontworming enkele dagen een multivitamine kuur
(om te herstellen na een spuit met chemische troep)

(wij ontwormen om de 8 weken en 2x per jaar ook voor lintworm ,er worden hier nooit restjes bewaard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:48

Ik kom ook gewoon op stal als ik niet rij. Als ik op dat moment wil ontwormen doe ik het dan. Het hoeft niet persé in combinatie met rijden lijkt mij.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:49

liefst na, anders spuugt ze alles er onder het rijden weer uit, en komt alles onder die poederspul te zitten door haar kwijl.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:09

Supertje schreef:
Overigens heb ik nooit iets over, mijn paard weegt rond de 500 kg (gewogen), maar krijgt altijd de hele spuit (voor 600 kg). Je kunt beter iets overdoseren namelijk dan onderdoseren, onderdoseren werkt resistentie in de hand.

Zo doe ik het ook Ja