Hoe groot moet een stal zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe groot moet een stal zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:06

Ligt eraan hoe groot je pony is

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:44

Ik zou iets van 3.5 bij 3.5/4 doen Lachen (mijn haf heet trouwens ook Wiebe Haha!)

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:02

Dankje voor de reactie's allemaal! Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

Zelf vind ik dat pony`s wel in een 3x3m stal kunnen, kleine paarden in een 3,5 x 3,5 of 4m stal en echte grote paarden toch wel in wat ruimers.

Onze kleinste stal is momenteel 3,25 x 3 en daar staat ook het kleinste paardje in Haha! Onze grootste box is 5 x 4m en ik moet eerlijk zeggen, da`s wel heel erg groot hoor Haha! Voor je haf zou ik kiezen voor 3 x 3

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:13

Urielle schreef:
Ik denk dat voor een Haflinger de standaardmaat 3 x 3 wel kan hoor. Bij paarden geldt natuurlijk sowieso wel hoe groter hoe beter (voor het paard). Voor jezelf is het nadeel wel dat je meer werk hebt met uitmesten en meer kosten aan bodembedekking naarmate je stal groter wordt. Ik neem aan dat je pony ook veel op de wei is verder toch?

Dat de kosten aan bodembedekking hoger zijn ben ik met je eens. Maar dat een grote stal meer werk is niet. Wij hebben sinds kort stallen van 6 x 4 en zelf het vieste paard is schoner in deze stallen. Mijn mening is dat je bij een grote stal in verhouding minder werk hebt en dat de stal schoner blijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:30

Pollewoppy schreef:
Urielle schreef:
Ik denk dat voor een Haflinger de standaardmaat 3 x 3 wel kan hoor. Bij paarden geldt natuurlijk sowieso wel hoe groter hoe beter (voor het paard). Voor jezelf is het nadeel wel dat je meer werk hebt met uitmesten en meer kosten aan bodembedekking naarmate je stal groter wordt. Ik neem aan dat je pony ook veel op de wei is verder toch?

Dat de kosten aan bodembedekking hoger zijn ben ik met je eens. Maar dat een grote stal meer werk is niet. Wij hebben sinds kort stallen van 6 x 4 en zelf het vieste paard is schoner in deze stallen. Mijn mening is dat je bij een grote stal in verhouding minder werk hebt en dat de stal schoner blijft.

Ik heb altijd paarden (en ik zoek ze er niet op uit Clown ) die je 'paaseieren laten zoeken' Haha!
(je weet wel overal door de stal mesten, hoopje stro erover en klaar!)
Maar goed, bij stallenbouw kijk je toch naar het belang van je paard en niet van jezelf als het goed is Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:47

mariska1989 schreef:
Er was een formule voor *denk denk denk

Ik denk dat je ongeveer aan de 3,5 bij 3,5 moet.

de oppervlakte van de stal moet 2x de stokmaat in t kwadraat zijn staat in mn Orun theorie Knipoog

dus voor een paard van 1.65 is dat 2x (2x1.65x1.65) = 10.89 m2

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:32

[quote="Loekepetoeke"]
@

Waarom opsluiten? Als er véél sneeuw ligt kan ik hem toch niet in de sneeuw laten staan? Met een natte vacht?

quote]

mijn pony heeft 5 jaar lang buiten gestaan zonder schuilstal,weer/wind,sneeuw, met een paar bomen alsbeschutting kan het wel hoor....

wat een geluk met die ruimte van jullie!,maak een ruime loopstal, dan kan je pony er hopenlijk staks zijn maatje, zelf kiezen!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:40

Ik ga mee met de inloopstal. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je pony het koud krijgt hoor. En als hij behoefte heeft aan een warm en droog plekje dan zoekt hij dat zelf wel op. Maar het zal je nog verbazen hoe vaak hij de natte, koude wei zal verkiezen boven de stal. En waarom neem je er niet gewoon een shetje bij. Fijn voor jouw paard en zo'n kleintje kost ook niet zoveel aan geld en tijd.
Succes!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:49

Als je hem inderdaad vooral 24/7 buiten hebt staan, dan zou ik ook een soort van inloop stal doen. Wil je wel graag een afsluitbare stal dan zou ik zo groot mogelijkdoen.
Ikzelf heb stallen van 4x4,5m. De shet staat in deze grote stal, maar mijn paard staat ook in deze maat stal. Als ik zie hoe de shet er lekker bijstaat, heb ik de neiging om de muur van mijn paards stal eruit te breken zodat hij ook dezelfde verhouding krijgt qua ruimte zoals de shet heeft Haha!
Overigens staan mijn paardjes ook zoveel mogelijk buiten, omdat ik nog geen schuilstal heb, staan ze in de winter ook alleen snachts binnen. Als de schuilstal er staat zou ik ze alleen bij extreme weersomstandigheden op stal zetten.

PS. een klein shetje erbij voor de gezelligheid gaat niet veel extra werk in zitten hoor Knipoog helemaal niet als ze vooral buiten lopen! als tip voor je vader.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:59

Ja hij loopt enkel buiten. Maar is dat zo niet (ik heb dat eens gehoord Bloos) dat een shetje zich dood eet? Dat hij de hele dag door eet, zonder stoppen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:20

Officieel moeten ze 3.5 x 3.5 zijn denk ik. Mijn twee paarden hebben op hun weide staan:

- een stal van 4 op 4 (past prima)
- een stal van 9 op 5 (voor als ze bij elkaar wensen te staan)

lukt prima op deze manier.

Werk op een manege waar de stallen 3.5 x 3.5 zijn en vind het eigelijk niet zo groot...

Waar ik vroeger reed, stond mijn paard in een stal van 1.5m op 2.5m! SCHANDALIG GEWOON! Ben blij dat ik nu mijn eigen stallen heb!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:28

shetjes eten zich niet dood hoor Lachen
nog nooit meegemaakt , en er hebben al heel wat shetjes de revue gepasseert Lachen (jarenlang op een fokkerij gelopen )
dus een shetje als gezelschap erbij kan prima...
en misschien is er wel imand in de buurt die een shetje of andere pony heeft die hij/zij graag als weidegenootje voor jouw haf
wil laten dienen

maar kwa stal oppervlak...
sja ik zou toch van een zo groot mogelijk oppervlak uit gaan

dus 4 bij 4 ...vind ik persoonlijk een leuk maat

maar eerder nog zou ik voor een schuilstal met een uitloopje kiezen ...
een stal van 4 bij 6 waarbij de halve voorkant ook nog dicht is en een redelijk flinke uitloop...20 bij 20 ongeveer waar hij altijd in kan lopen ...
en en wat je gewoon open kan zetten als ie wel op het gras mag

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:42

Ulf staat in een containerstal, 3 x 2,54 niet heel erg groot maar is er heel tevreden mee geloof ik en hij ligt iedere nacht.
Had liever een wat grotere stal voor hem gehad, maar dat is op dit moment even niet mogelijk. Boos!
Hij gaat wel iedere dag naar buiten.

Bij ons oude huis hadden we een stal van Prubo laten plaatsen.
Hij was bijna 9 mtr. lang en 3.20 breed, er zaten 2 boxen in van 3x3 en het overige was voort opslag hooi en stro, zadel, dekens etc., tussen de boxen zaten schuifwanden zodat je niet met het voer e.d. buitenom hoefde.
Er zat een puntdak op en een luifel van een meter zodat ze droog naar buiten konden kijken.
Een prachtige stal die ik best vaak mis nu, maar ja wie weet in de toekomst ..... *LOL*

Als je de ruimte ervoor hebt zou ik niet op een meter kijken, maar ja er hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:45

Dankje voor de tips Lachen (Ruimte is er genoeg achter ons huis. Ongeveer 100 are.)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:56

Ik zal ook gaan voor een lekkere grote schuilstal. Kan die zelf lekker kiezen wat die wil Lachen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:06

De stallen waar mijn pony's in staan zijn ong. 4,5 x 4,5 meter. Ik vind ze prima, ze hebben lekker de ruimte. Echt veel kleiner zou ik ze niet willen hebben Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:51

[quote="Urielle]
Ik heb altijd paarden (en ik zoek ze er niet op uit Clown ) die je 'paaseieren laten zoeken' Haha!
(je weet wel overal door de stal mesten, hoopje stro erover en klaar!)
Maar goed, bij stallenbouw kijk je toch naar het belang van je paard en niet van jezelf als het goed is Knipoog
[/quote]

tja, dan zal ik niet ontkennen dat het meer werk is...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:54

Renske_ schreef:
mariska1989 schreef:
Er was een formule voor *denk denk denk

Ik denk dat je ongeveer aan de 3,5 bij 3,5 moet.

de oppervlakte van de stal moet 2x de stokmaat in t kwadraat zijn staat in mn Orun theorie Knipoog

dus voor een paard van 1.65 is dat 2x (2x1.65x1.65) = 10.89 m2

Klopt dit is de officiele manier om te berekenen of een stal qua oppervlakte groot genoeg is.

Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:44

je kunt een paard makkelijk 24/7 buiten zetten... ze krijgen gewoon een wintervacht en zijn op deze manier goed beschermt tegen de kou/regen/ wind etc.
als je een inloopstal bouwt zul je zien dat ze in de winter met regen/sneeuw gewoon buiten blijven lopen, maar in de zomer zullen ze schuilen voor de zon... van de sneeuw zal je pony waarschijnlijk geen last hebben..

iedereen heeft het over grote stallen, maar loop je als je de stal te groot maakt niet het risico dat je paard 'uit verveling' rondjes gaat lopen door zijn stal? het kan een vervelende stalondeugd worden..

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:03

Dankje voor de reacties! Ik dacht dat het toch niet goed was om hem zo in de koude/regen/wind/sneeuw te laten staan. Maar eigenlijk... hij heeft een schuilstal en hij staat er vaak naast dus? Lachen Toch bedankt!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:56

3x3 lijkt me goed hoor, voor een Haf. Ja

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:20

3 bij 3 is goed hoor. Lachen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:06

In onze containerstal zitten 2 boxen van 2,5 x 2,5. Er staan een D en een E pony in. Het past op zich prima en aangezien het een schuilstal is in een ruime paddock en de boxen dus gewoon altijd open staan volstaat het. Als ik mijn paardjes op stal zou houden zou ik het te klein vinden en zou ik minimaal voor 3,5 x 3,5 gaan.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:56

licht er ook een beetje aan hoe groot je pony is Knipoog