oudjaars avond wel of niet bij je paarden zijn!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: oudjaars avond wel of niet bij je paarden zijn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:26

Ben er nooit bij, nooit geweest ook. Ze krijgen s'avonds nog wat hooi en dan is het klaar. Ze blijven ook gewoon rustig. Bovendien knallen ze overdag ookal.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:58

Judith_ schreef:
Ben er nooit bij, nooit geweest ook. Ze krijgen s'avonds nog wat hooi en dan is het klaar. Ze blijven ook gewoon rustig. Bovendien knallen ze overdag ookal.

Hier precies hetzelfde. En mijn pony staat buitenaf, nooit zo heel veel vuurwerk Lachen En anders went hij er maar aan Tong uitsteken (grapje hoor) Hij is gelukkig niet zo'n angsthaas Haha!

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:13

Nee, ze staan dan denk ik in een weiland waar maar 1 of 2 huizen staan. Er is overdag idd ook al genoeg vuurwerk en bovendien zijn ze ook wel gewend aan lawaai.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:15

het 1ste jaar dat ze hier stond ben ik even gan kijken. En nu altijd wel ergens op de avond als ik in de buurt ben. Gewoon wat extra hooi geven om 11 uur dan gaat het meestal wel goed en anders krijg ik een telefoontje dat ik haar moet komen vangen.

twins4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:35

Ik ben blij dat er toch genoeg mensen zijn die bij hun paarden zijn. Kijk als je zoals oxer 800 dieren heb dan weet je inmiddels wel hoe ze er op reageren. Ik heb mij in al die jaren dat ik paarden heb nog nooit druk hoeven te maken over oudjaarsdag/ avond. Ze kregen op mijn vorige stal om tien voor 12 wortels en was de stal eigenaar altijd aanwezig.Maar sinds kort sta ik op een andere stal met mensen erin die het nu net 7 maanden geleden hebben geopend. Ze hebben geen enkel idee hoe al de paarden erop zullen reageren tuurlijk sommige paarden reageren er niet op maar sommige ook wel.Hun voorstel was om dan ergens na 12 uur te gaan kijken (ze wonen er niet bij).Ik vind dat toch geen prettige gedachten dat er helemaal niemand is op het moment zelf, ja daarna maar stel dat er wel wat gebeurd ik moet er niet aan denken.Ik hoop dat oxer mij mischien nu wat beter begrijpt.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:59

Overdag kun je al een beetje merken hoe ze erop reageren, vaak word er dan ook al wel wat gestookt. Als ze nou echt uit de panty schieten kun je ze misschien een half spuitje sedalin geven. Gewoon de lampen aan, en kei hard muziek.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:06

vorig jaar was het eerste jaar dat ik toos met oud en nieuw had en wist niet wat ik doen moest... op stal of in de wei, geen idee hoe ze reageerde etc...

om 23.00 had ik haar op stal gezet, maar ze werd knettergek, dus heb haar samen met een vriendje in de wei gedaan met véééél hooi en dat ging perfect.

dit jaar ben ik verhuisd, dus is even afwachten hoeveel vuurwerk er afgestoken wordt etc, we staan aan het bos, dus dat vind ik wel eng omdat daar veel jeugd rondhobbelt, dus ben ik er dit jaar ook weer bij! de knollies een berg hooi en ik een thermosflesje warme choco;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:28

Mijn paarden letten op zichzelf op oudejaar Knipoog

Mijn paarden zijn volwassen, en ik ga ervan uit dat ze best zonder mij kunnen Haha!

In de buurt van mijn paarden wordt er toch geen vuurwerk afgestoken oid.

Rond half twaalf ga ik wel nog even langs en krijgen ze massa's hooi, stro en een lekkere biet, dan kunnen ze verder voor de avond, en kan ik op mijn gemak naar het vuurwerk gaan zien!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:05

ik blijf altijd in de buurt. Mocht er onverhoopts brand uitbreken. Maar verder doe ik niets anders dan om ca 23.45 uur nog even hooi geven zodat zij afleiding hebben. Ik denk als je bij de stallen blijft dralen zeg maar dat dit voor de paarden juist onrustiger is. En juist spanning geeft als het vuurwerk losbarts.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:29

Nou met chocomel erbij gaan zitten vind ik wel weer wat ver gaan hoor Vork

Mijn paarden zoeken het maar uit, de stalhouder is er de hele avond wel.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:49

Dit is het eerste jaar dat ik er bij blijf. Voor het eerst blijft hij buiten staan, dus wij gaan zeker checken of dat goed gaat Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:57

Ik ga niet in mijn eentje in de kou in die stal zitten terwijl iedereen gezellig samen binnen zit Scheve mond Nee mijn paard is heel belangrijk voor me, maar dit redt hij best alleen Knipoog Ik doe het bovenluik van de stal dicht, geef hem genoeg hooi en dan moet hij het maar redden.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:04

In de omgeving van mn paarden wordt weinig vuurwerk afgestoken, soms bij het huis 500 meter verderop maar lang niet altijd. Laat ze gewoon zoals altijd buiten staan. Als ze willen kunnen ze de stal in, maar als ik ze er verplicht in zet dan worden ze alleen maar onrustig.

Half 12 krijgen ze hooi e.d. en om een uur of 1 ga ik eens weer kijken. En de mensen die er dichtbij wonen houden het vaak ook in de gaten. Lachen Gaat prima en ze zijn er altijd redelijk rustig onder.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:57

Ik heb mijn paarden nu twee jaar thuis staan aan een doorgaande weg. Ik zit vlak tegen Belgie aan en moet zeggen dat hier flink geknald wordt. Het eerste jaar waren de paardjes zeer onrustig en gingen rondjes lopen in de stal (gelukkig is die daar ook groot genoeg voor). Als ik erbij bleef staan, bleven ze bij mij en werden rustiger. Het tweede jaar had ik zoiets van; op tijd erbij gaan staan. Maar ze gaven er niets om; alleen bij van die honderdduizend klappers keken ze even op. Ik kon dus weer gewoon naar binnen. Ik blijf wel thuis en loop af en toe naar de stal om binnen te spieken. Net als andere jaren krijgen ze iets voor twaalven hooi en laat ik het licht aan tot het ergste voorbij is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:04

Ik ga niet kijken. Mijn paard staat op een pesionstal en daar wordt goed een oogje in het zeil gehouden, bovendien is hij niet bepaald onder de indruk van vuurwerk. Als ik aan het rijden ben vertrekt hij bij knallen geen spier.

Ik ben de eerste jaarwisseling dat ik hem had even gaan kijken bij hem, ik had hem toen pas en hij was nog erg overstuur van de verhuizing. Toen stond hij overigens op een andere pensionstal waar op de weg ervoor behoorlijk wat vuurwerk afgestoken werd. Maar toen ik aankwam was ik in eerste instantie mijn paard kwijt... Hij lag namelijk languit te snurken in stal door al het lawaai heen Clown

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:09

Mijn paarden staan aan huis, iets voor 12 loop ik erheen, ze krijgen eten, radio gaat hard aan... dan ga ik even zelf genieten van het vuurwerk... is het ver gedaan gaat de radio zachter en mogen ze gaan slapen Knipoog
ik woon ook buiteaf, dus opzich valt het wel mee, maar met de radio aan zijn ze wel net iets rustiger hebben we vorig jaar ontdekt Lachen
de paarden van de buren staan gewoon in de wei (hebben wei met schuilstal) die gaan gewoon in hun schuilstal aan dicht bij elkaar Knipoog

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:15

In België is zelf vuurwerk afsteken illegaal Clown

Helemaal geen probleem op oudejaar dus!

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:15

Ik heb mijn paarden in de achtertuin in een woonwijk. Ik zet ze altijd binnen die avond met de deuren dicht. Ik geef ze lekker hooi en plak het raam af. Als het ergste vuurwerk voorbij is snachts dan laat ik ze weer los. Ik ben dus elk jaar thuis maar vind dit niet erg. Ik heb ook nog katten die die avond niet naar buiten mogen en daar moet ik ook op letten. Dus vandaar.
Ik was alleen 2 jaar geleden vergeten de dekens te verwisselen voor een fleecje dus ze hadden het behoorlijk warm, die fout maak je ook maar 1 keer!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:21

Hier op stal reageren ze niet bepaald op het vuurwerk, maar hier in het buitengebied valt de herrie ook wel mee. Ook als er tijdens een buitenrit veel vuurwerk wordt afgestoken is het niet echt een probleem.
Ik kan me wel voorstellen dat je extra op moet passen in een wijk, waar paarden buiten lopen, met jongeren die met knallers rondlopen. Of net als bij dat ezeltje hier op de voorpagina van bokt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:22

Hoef er ook niet zelf naar toe, de stalhouder zorgt om half twaalf voor een voorraadje kuil en gaat tijdens het vuurwerk altijd even bij ze kijken. Ze staan dan altijd rustig te eten. Fijn idee hoor, dat ze zo goed in de gaten worden gehouden!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:32

Wij zijn er niet. Ze staan op stal, met het licht aan. Ook zetten we de radio redelijk hard aan. Meestal gaan we wel even kijken voordat we gaan slapen.

Als ze zich al druk maken (en ze zijn met z'n drieen dus dan fokken ze mekaar ook nog eens op), dan worden ze zeker niet rustiger als wij erbij komen staan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:37

Ik ben er alleen bij als de dieren aan huis staan. Dit omdat onze chinese overbuurman de bloemetjes flink buiten zet te beginnen met een 10 duizend klapper.

Dit jaar staan ze echter bij mijn oma en daar hebben ze alleen last van wat carbid schieten. Het land waar ze dan in lopen is erg groot dus daar maak ik me totaal geen zorgen over.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:44

Ik ben er wel bij! Mijn oudste pony gaat namelijk helemaal door het lint zelfs als ik hem licht verdoofd hebt.. Ik moet hem echt vasthouden anders verwond hij zichzelf Ach gut

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:36

Ik ga er niet bij in de stal zitten, maar we zijn wel gewoon thuis. Moet er ook niet aan denken wat er kan gebeuren als er brand uitbreekt en de paarden staan in de stal.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:41

bij ons op stal gaan de luiken dicht..ga wel later langs om te kijken of het goed is gegaan...