Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:48

pressent schreef:
(...)Er zijn genoeg paarden in boxen die dat ook doen. En er zijn genoeg shetlanders die in een moderige wei staan met de heledag natte beenen.

Als of dát goed is.
Of zelfs een argument om paarden in (vieze) stands houden goed te keuren. Nors opkijken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:33

Mijn paard staat overdag buiten, 's nachts binnen, in een grote box met een dikke laag stro. Toch heeft ze een onzettende voerneid ontwikkeld (tegen paarden, niet tegen mensen). De buurman waar ze t gewoonlijk prima mee kan vinden word de hoek in geslagen, zonder dat ze bij hem kan komen... Om voernijd te ontwikkelen is geen stand nodig...

Verder ben ik niet pro stand, omdat het te belastend is voor de benen om 's nachts niet te kunnen gaan liggen. Aan de andere kant snap ik het prima vanuit de manege's, je kunt 9 paarden houden op een plek waar je er anders 4 kwijt kunt, je hebt minder rommel en je hoeft minder te mesten. Mensen vinden manege's nu al zo duur, maar als ze allemaal moeten verbouwen om alle paarden in boxen te zetten word het helemaal onbetaalbaar...

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:40

Ik had 1 van mijn paarden te koop staan, waar mensen op kwamen kijken Clown
Ze waren met de merrie aan het rijden, toen ik het gesprek met moeders aanging, bij de mededeling dat de paarden bij hun in stands stonden, heb ik besloten het paard niet aan deze mensen te verkopen.
Heb ook luid en duidelijk verkondigd dat dat toch echt niet van deze tijd is, om paarden in een stand te zetten Ach gut

Al had ze het laatste geld geboden voor mijn merrie, ze was niet naar deze mensen gegaan, zegt genoeg hoe ik erover denk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:46

Ligt eraan. Als ze overdag veel buiten kunnen staan, ze schone stands hebben en voldoende ruimte om te kunnen liggen vind ik het geen ramp. Het zijn niet de beste omstandigheden maar dan kan het er mee door. Het liefst moeten ze er los in kunnen staan, zo kunnen ze hun hoofd vrij bewegen en is er geen kans om over het touw heen te stappen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:05

'Mijn' boer heeft op mijn verzoek touwen met klossen
gefikst (touw gaat door een oog of ring).
Dan kunnen ze niet gemakkelijk over het touw heen stappen.

Klos voor mijn paard is foetsie en wordt ook niet vervangen,
wegens ontbreken van noodzaak. Lachen

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:25

Ik vind stands 10 x niks, paard moet voldoende ruimte hebben, zich kunnen keren en gaan liggen wanneer ze dat willen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:50

ik vind stands ook helemaal niets..
Bij de meeste stands kunnen ze moeizaam een stap verzetten, en wanneer ze even een stukje naar achteren willen kan dat niet, ze zijn totaal afhankelijk van de mensen om even lekker te liggen..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:03

Stands vind ik ondingen om paarden voor langere tijd in te laten staan. Een paard is een loopdier, die kun je niet voor langere tijd zo vastzetten dat hij niet kan bewegen. Zelfs in een stal zijn paarden wat aan het rondscharrelen. Ik vind het belangrijker dat een paard wat rond kan lopen al is het in een kleine stal, alleen kunnen liggen is voor mij niet genoeg.

Mijn paard staat dag en nacht in een kudde, 's nachts staan ze in een loopstal, je zult er versteld van staan hoeveel de paarden daar nog rondlopen. Als het aan mij ligt worden alle paarden in loopstallen en in een kudde gehouden. Als er voldoende ruimte is voor de paarden om elkaar te kunnen ontwijken gebeuren er ook geen rare dingen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:29

Botervlieg schreef:
Jolandaa_ schreef:
het is te krap om er een stal van te maken, maar er is genoeg ruimte om te staan. Zoals ik al zij: de eigenaar wil verbouwen maar het mag niet van de gemeente. Ik blijf er bij dat er niets zieligs aan is. De meeste paarden staan ook in de wei. dus het is misschien een loopdier maar dat hoeft niet persee.

'Mijn' boer heeft van twee stands 1 box gemaakt.
Komt geen gemeente / vergunning aan te pas, hoor. Knipoog

Ga anders zelf eens bij de gemeente vragen of je in een bestaande
stal vergunning nodig hebt om van stands boxen te maken?

Misschien zegt jouw boer maar wat?

(En interesseert het jou eigenlijk ook niet? Scheve mond )

Het is geen boer maar een manege eigenaar. Je hebt wel een vergunning nodig om de stallen te veranderen. Hoe wil je van 2 stands waar 2 paarden in staan 1 stal van maken waar ook maar 1 paard kan staan. Heb je daar ook een oplossing voor?
De gemeente heeft er iig veel over te zeggen. Jij mag ook niet zomaar je huis omgooien en een nieuwe neer zetten.

Het intereseert mij ook niet veel of een paard in een stal of stand staat. wanneer een paard niet tevreden is zie je dat aan zijn hoofd. Sjaggerijnig kijken en happen. Er zijn er misschien 2 die niet van mensenhanden in hun gezicht houden. Verder kijken ze gewoon vrolijk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:36

Jolandaa_ schreef:
Het intereseert mij ook niet veel of een paard in een stal of stand staat. wanneer een paard niet tevreden is zie je dat aan zijn hoofd. Sjaggerijnig kijken en happen. Er zijn er misschien 2 die niet van mensenhanden in hun gezicht houden. Verder kijken ze gewoon vrolijk.

Frusty O jemig, misschien moet jij maar helemaal stoppen met paarden.
Je begrijpt ze in ieder geval totaal niet

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:40

hoezo dat nou weer? Hoezo zou ik ze moeten begrijpen. als die paarden daar niet gelukkig in waren zouden ze je allang een knal verkocht hebben. de paarden bijten/steigeren/trappen/happen niet. Wat is er dan mis met stands? deze paarden zijn niet anders gewend. Een pony van onze manege is verkocht. Die staat nu in een box. Die vind er geen zak aan en staat daar zielig alleen voor zich uit te staren. wanneer ze in stands staan kunnen ze nog andere paarden zien.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:42

@ T@nj@ ; ik ben het met je eens.. paarden horen zowieso al niet in een stal en dus al helemaal niet in een stand. Zo kunnen ze 0.0 bewegen! en dan kun je wel zeggen; ja de stands zijn altijd schoon met lekker stro en de (manege) paarden staan er maar drie uurtjes in per dag; alsnog vind ik dat je het niet kunt maken!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:44

Jolandaa_ schreef:

Het is geen boer maar een manege eigenaar. Je hebt wel een vergunning nodig om de stallen te veranderen. Hoe wil je van 2 stands waar 2 paarden in staan 1 stal van maken waar ook maar 1 paard kan staan. Heb je daar ook een oplossing voor?

Bedoel je niet wat anders?
Anders hoef je maar de scheiding tuusen de stands weg te halen,
misschien nog ergens een deur maken en klaar is Klara.
Of de manege-eigenaar. (Inderdaad, is vast geen boer Haha! )

Citaat:
De gemeente heeft er iig veel over te zeggen. Jij mag ook niet zomaar je huis omgooien en een nieuwe neer zetten.

Nee, maar ik mag gerust van 4 slaapkamers twee maken, van een slaapkamer
een badkamer maken, van een huiskamer en eetkamer een leefzaal maken,
no probs!

Citaat:
Het intereseert mij ook niet veel of een paard in een stal of stand staat.

Dat dacht ik dus al...

Jij vindt het normaal als je volkomen voorbijgaat
aan de natuurlijke behoeften van een paard. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 17-12-06 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:44

@Jolandaa_
De wijze waarop jij paardengedrag intepreteert zegt genoeg.
Verkochten ongelukkige paarden maar een knal, beten ze maar enz, enz.
Helaas heeft een paard een veel te groot incasseringsvermogen.
Hierdoor blijven er onbenullen bestaan die denken dat een standpaard een gelukkig paard is Boos!

Verdiep je aub eens in het wezen paard en zie het niet alleen als een 'ding' waar je een zadel opgooit.
(gelukkig is de stand zo ruim dat je dat makkelijk kunt doen Hamer )

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:49

natuurlijke behoeften? in de natuur word een paard niet eens bereden, laat staan geaaid..

Wat ik bedoel met van 2 stands 1 stal. waar laat je het andere paard? Juist niet genoeg plek!
je kan er wel een deur in zetten, maar 2 paarden in 1 stal is ook niet echt prettig. dan ga ik nog steeds voor een stand.

Het is zeker geen boer, maar een manege eigenaar.

Het is een discussie geen afzeik toppic..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:50

Ik vind stands absoluut niet prettig voor een paard, de paarden staan constant vastgebonden. Ook gaat het zo'n paard of pony toch vervelen waardoor die vervelend kan worden ( geef em is ongelijk ) Mijn pony's komen ook in geen geval ooit in een stand te staan!
Op de manege waar ik rijd hadden ze eerst ook stands, sommige pony's werden daar onwijs vervelend van en nu hebben ze ook stallen. De paarden zien er beter uit en doen minder vervelend in stal dan in een stand. Als je dan ziet hoe veel beter een paard daar al van word zegt dat voor mij al genoeg. Ik vind het erg goed van de manege eigenaresse dat ze de stands tot ruime stallen heeft omgebouwt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:54

Jolandaa_ schreef:
natuurlijke behoeften? in de natuur word een paard niet eens bereden, laat staan geaaid..

En dus omdat we nu paarden berijden en ze uit hun natuurlijke omgeving weghalen, mogen we ze gewoon in een stand zetten
Je snapt er echt niks van.
En dit heeft ook niks met afzeiken te maken, maar je redenaties zijn zo ontzettend krom geen woorden voor.

Juist omdat we paarden al niet helemaal natuurlijk kunnen laten leven zijn we juist verplicht zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeftes tegemoet te komen.
Dat betekent oa veel beweging en contact met soortgenoten. Helaas gaat dat beide niet lukken in een stand.
Denk daar maar eerst even over na voor je weer een domme reactie post!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:58

hoezo dat nou weer. ik vind er niets zieligs aan. ik ken haast geen paard dat er zielig in staat. een paard dat altijd een ruime box gewend is en dan in een stand vind ik een ander verhaal.
De stands zijn hier ruim genoeg plek om te staan en liggen. Ik stop er mee, want het heeft toch geen zin hier om je mening te vertellen.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:01

ik ben ook zekr weten tegen stands. in een normale stal is er tenminste nog enige normale beweging mogelijk. ik bedoel je paard kan dan gemakkleijk draaien enz. in een stand staan ze vast en staan ze dus maar stil te staan. lijkt mij niet egt prettig :s .

als je dan geen ruimte hebt voor stallen, maar enkel voor stands, dan moet je er iig voor zorge dat je paard de hele dag lekkr naar buite kan, anders vind k het egt sneu!! Verdrietig

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:02

Jolandaa_ schreef:
Wat ik bedoel met van 2 stands 1 stal. waar laat je het andere paard? Juist niet genoeg plek!
je kan er wel een deur in zetten, maar 2 paarden in 1 stal is ook niet echt prettig. dan ga ik nog steeds voor een stand.

Juist!!
Men heeft teveel paarden en om al deze paarden kwijt te kunnen propt men ze in stands, want dat kost immers minder plek!

Ik vind stands ronduit zielig en ik denk dat jullie dan superlieve paarden hebben, wat niet wil zeggen dat ze tevreden zijn! Ik vind dat een paard inderdaad lekker moet rond kunnen scharrelen!
Mijn pony stond bijvoorbeeld in een ponystal.. best tevreden. Er kwam een grotere stal vrij en mijn pony is daarnaartoe verhuisd! Zij vind het fijner, ze kan nu tenminste fatsoenlijk rollen ed. Jij gaat mij niet vertellen dat het paard tevreden is als het contstant vastgebonden staat! En dat het fijn is voor paarden omdat ze dan teminste andere paarden kunnen zien vind ik ook raar..aangezien paarden in stallen ook gewoon contact met elkaar KUNNEN maken..maar elkaar altijd uit de weg kunnen gaan!

Nee..geef mij maar maneges waar de pony's in boxen staan en lekker de wei op kunnen om zich tenminste echt paard te voelen.

Bij ons in de buurt is trouwens ook een manege met stands. Daar zijn ze krap en erg donker..echt sneu voor die beestjes. De enige keer dat ze eruit komen is om rondjes te hobbelen in bak en dan vind men het nog raar dat een pony mept als je de stand in wil komen Slapen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:03

pressent schreef:
ik zeg niet dat ik stands goed vindt maar als het voor een paar uurtjes is en het kan niet anders vindt ik het ook geen ramp hoor.
Natuurlijk is het fijner voor een paard om rond te kunnen rennen en rond te lopen, maar zoals hier boven al is gezegt, niet iedereen heeft die mogelijkheid.
En over dat ze in hun eigen stront en urine staan.
Er zijn genoeg paarden in boxen die dat ook doen. En er zijn genoeg shetlanders die in een moderige wei staan met de heledag natte beenen.

Als je niet genoeg ruimte hebt, neem geen paard.
En die shetjes hebben het beter dan menig ander paard.

Ik vind stands dierenmishandeling, ookal is het maar voor 2 uurtjes.
Hoe zou jij het vinden om in een grote koelkast te staan. Dat je zo weinig ruimte hebt?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:04

Kom er bijna niet tussen. Jullie zijn me steeds voor. Haha!

Jolandaa_ schreef:

Dan gaat het dus niet om die vergunning,
maar om zoveel mogelijk paarden te kunnen houden.

Citaat:
Het is een discussie geen afzeik toppic..

Denk dat je mij verkeerd begrijpt dan.
Afz**ken is beslist niet mijn bedoeling!

Wèl heb ik moeite met jouw houding t.a.v. het houden van paarden.
Mag dat niet in een discussie?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:05

Jolandaa_ sorry maar ik schat jou vermogen om in te schatten of een paard wel of niet goed in z'n vel zit, bijzonder laag in.
Ik weet niet waarom..... Rolleyes

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:07

Stands vind ik echt heel zielig. Bij de manege waar ik vroeger ree waren een aantal stands, echt zielig. Mijn paarden staan in heerlijke ruime stallen, en je merkt dat ze dat heel lekker vinden (door te rollen en zo). Ik ben zwaar tegen stands

_Claire_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:09

Ik ben ook tegen stands, mits ze gebruikt worden als stal waar de paarden de hele dag in moeten staan. Indien de stands gebruikt worden om een paard even te laten wachten tot een les vind ik het nog wel kunnen.