Zijn stands in Nederland verboden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Zijn stands in Nederland verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 20:15

Blijkbaar moest ik het toch zo brengen om door te dringen, jij schijnt het nu te begrijpen, hopelijk volgt de rest dan ook Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:04

kan het niet uitstaan trouwens dat al die documentatie over die onderzoeken zo moeilijk te vinden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:08

geloof t niet ... ik kan zo een aantal bedrijven opnoemen waar de paarden nog in stands staan.. (helaas)

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:16

Dinopino schreef:
stands zijn in duitsland en zwitserland verboden. In zwitserland heeft er iemand een uitvoerig onderzoek gedaan naar hoe paarden leven in stands. Het rapport hebben ze gebruikt om het verbod op stands te kunnen omzetten.

Ik heb in Zwitserland wel eens stands gezien. Bloos!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:31

Tanja, vanwaar opeens die enthousiaste anti-stand-actie?
Je klinkt zo enthausiast dat je bijna persoonlijk bij de ministers op de koffie wilt gaan om die wet er door te drukken Haha!
Heb je zulke slechte ervaringen met stands?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:49

Nou, het is geen actie van mij hoor, ik ben er wel fel op tegen maar ik ben geen actie aan het opzetten of zo, ik wil gewoon weten of het verboden is (en dat is het dus nog niet) en of er iets aan gedaan is en zo ja wat precies.
Dit omdat wij het er op een ander forum over hadden en er werd gezegt dat het in Nederland verboden was maar dat is dus blijkbaar niet zo. Een meisje daar wil graag bereiken dat de stands op haar manege worden afgeschaft dus vandaar dat ik veel info zoek, ook hoe het in andere landen is gedaan bijvoorbeeld. Dan kan zij dat weer als voorbeeld op haar manege gebruiken.
Het gaat om een internationaal forum en er zijn nog meer landen waar stands niet verboden zijn dus vele mensen daar zijn op zoek naar info over hoe ze bijvoorbeeld een actie aan kunnen pakken.

Bij de ministers op de koffie Haha! ik zou wel willen maar heb er helaas niet de tijd voor Haha!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:55

Ik heb gehoord dat het in 2007 verboden gaat worden?
Het ligt er ook aan hoe je ze in de stands hebt denk ik....
Als ze een beetje groot zijn met voldoende hooi en stro of zaagsel dan kan het wel.
Maar op het beton met een schepje zaagsel

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:01

Nou, ik heb over dit onderwerp een discussie topic geopend: viewtopic.php?f=13&t=697857
Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden, wat de gedachtengang is achter het aanbinden van een een paard en hem vast laten staan.
Dan kunnen we dit topic alleen gebruiken om info over het gevraagde met elkaar te delen, gaan we in het andere topic eens met elkaar praten OK dan!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:19

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:20

Ah Ik ga meteen lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:21

Volgens mij is het niet verboden, maar het zou van mij wel mogen. Ieder paard heeft recht op een stal of het nu een manegepaard of pensionpaard is. Maar het liefst zie ik ze de hele dag lekker buiten met een schuilstal Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:22

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:24

Grrr, ik kan geen woord Duits lezen Clown dus het lukt mij niet om het te lezen maar ik ga in ieder geval de links op het forum zetten, daar zitten ook wat duitstalige mensen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:34

Volgens mij is er Europeese wetgeving in de maak over de minimum eisen voor paardenstallen, maar ik weet niet in welk stadium dat is en of stands daarin ook verboden worden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:15

Nouvel schreef:
Ik heb volgens mij wel een hele poos terug eens in de Bit gelezen dat stands in Duitsland zouden worden verboden.

Voor zover ik me kan herrineren uit een artikel in de Cavallo, is het (nog) niet in heel Duitsland verboden, maar alleen in Sachsen en Beieren.

Wbt de link van Dinopino: dat heb ik even vluchtig doorgelezen, maar daar zal ik morgen even op m´n gemak naar kijken (en grofweg vertalen) .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:07

Huilen heb mijn laatste link effe doorgelezen maar hij eindigt inderdaad niet positief.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 21:02

Niet positief? Vertel, waarom niet?

tamary schreef:
Volgens mij is er Europeese wetgeving in de maak over de minimum eisen voor paardenstallen, maar ik weet niet in welk stadium dat is en of stands daarin ook verboden worden.

Ik vind het sowieso al goed dat er in ieder geval aandacht besteed wordt aan de huisvesting van paarden maar ik vrees toch dat stands dan nog niet verboden zullen worden. Zolang mensen die hun paarden buiten hebben staan deze van de dierenbescherming binnen moeten halen met sneeuw omdat "de buren het zielig vinden" vrees ik dat dit land nog een lange weg te gaan heeft.......

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:27

Tanja ik ben onlangs op een voorlichtings/informatie avond geweest van het DAC waar huisvesting van paarden onder de loep werden genomen. Daar werd verteld dat momenteel in duitsland het verbod op stands is ingevoerd per 2006 en zwitserland volgt. In nederland heb ik begrepen is er nog niet een officieel verbod maar zijn er slechts plannen. Ze kunnen het verbod pas daadwerkelijk laten intreden nadat de situatie in nederland onderzocht is. Wat ohzo typisch Nederlands is Nors opkijken

Hierbij werd ook aangehaald dat de partij van de dieren dus het verbod op stands, en goede regels voor het huisvesten van paarden hard wil maken.

Overigens de dierenbescherming schrijft:

I.1. 003 Het Houden van Paarden en Pony's als Gezelschapsdier

Inleiding:
Voor wat het houden (en huisvesten) van gezelschaps/huisdieren betreft geldt het standpunt met argumenten en commentaar als gegeven bij I.1. 001 en I.1. 002. Niettemin behandelen wij in dit en enkele volgende hoofdstukken toch nog enkele dieren apart, omdat er speciale vragen over zijn of wel dat niet helemaal duidelijk is of deze dieren al dan niet als gezelschapsdieren gezien of gezien moeten worden. De paardachtigen (paard, pony en ezel) zijn zo'n groep. Het paard werd in vroeger tijden voor vele doeleinden gehouden. Voor het overgrote deel was het een landbouwhuisdier. Het zorgde voor productie van vlees en voor productiviteit op het land. Laatste eigenschap werd ook op de openbare weg gewaardeerd middels het trekken velerlei koetsjes en van allerlei neringdoende wagens (melkman, groenteman, bakker, bierbrouwerij, trouwen en rouwen enz.). Nog langer terug was het paard het enige middel van vervoer, ook werden er oorlogen mee gevoerd e.d. In de huidige tijd heeft het paard door industrialisatie, mechanisatie, automatisering vele van zijn functies verloren. Voor alle genoemde zaken zijn nu goede alternatieven. Alleen in een aantal niet westerse en/of ontwikkelingslanden worden paarden nog als lastdier (in vaak erbarmelijke omstandigheden) gebruikt. In ons land heeft het paard meer en meer een recreatieve (ook sport) functie gekregen en kan dus zeker bij de groep recreatiedieren/gezelschapsdieren worden ingedeeld. Op bescheiden schaal wordt het nog voor productie doeleinden (consumptie van vlees, bloeddonor, plasdonor voor anti-conceptie middelen) gehouden. Vandaar dat de paarden zijn ingedeeld bij de gezelschapsdieren, de dieren voor de sport, en de productie/landbouwhuisdieren, zie ook die hoofdstukken.

Standpunt:
Zie het standpunt bij I.1. 001. Het paard als gedomesticeerd dier kan acceptabel gehouden worden onder de voorwaarden dat het natuurlijk soortspecifiek gedrag, een goede gezondheid en welzijn gewaarborgd blijven en de eigenaar/houder over voldoende kennis omtrent het houden, huisvesten en verzorgen van paarden heeft.
Een ieder, die paarden en pony's houdt, er mee omgaat, dan wel ze voor recreatieve, commerciële of agrarische doeleinden gebruikt, heeft de plicht deze dieren te beschermen tegen kwelling, misbruik en uitputting.
Als gezelschapsdier wordt het paard merendeels voor recreatieve of sportieve doeleinden gebruikt. De Dierenbescherming vindt dat het dier nimmer overbelast mag worden, de juiste optoming moet krijgen, hulp- en correctiemiddelen tot een minimum beperkt moeten blijven en stimulerende middelen of doping ontoelaatbaar zijn (is ook verboden). Elke ruiter moet een 'ruiterbewijs' hebben.
Voor een standpunt over paardensport/paardenraces, zie I.5.010, voor standpunten over productiepaarden (bloed- en plasdonors e.d.), zie II.1.026.

Argumenten:
Het op verantwoorde en juiste wijze houden van huisdieren en dus ook paarden kan ten goede komen aan wederzijds welzijn.
Een ieder, die dieren houdt, heeft de plicht zorg te dragen voor een goede dagelijkse verzorging, huisvesting en deskundig gebruik. Paarden en pony's hebben ten opzichte van alle andere (kleinere) huisdieren een specifieke behandeling nodig. Hier geldt met name, dat als het houders/eigenaren aan kennis, vaardigheden en faciliteiten (o.a. ruime huisvesting met regelmatig mogelijkheden naar buiten te gaan, weiden e.d.) ontbreekt, ze dienen af te zien van het houden van paarden en/of pony's, zie ook I.1.002.

Commentaar:
Voor het gebruik van paarden voor specifieke doeleinden, zoals sporten en productie zie aldaar.
Voor het paard als gezelschapsdier met veelal een recreatief gebruikt geldt dat:
* Het paard mag nimmer slachtoffer worden van uitbuiting of de eerzucht van de berijder en/of eigenaar.
* Voorkomen dient te worden, dat te jonge paarden en pony's, of dieren die op veterinaire grond ongeschikt zijn verklaard voor recreatieve, sportieve of bedrijfsmatige doeleinden, toch als zodanig worden gebruikt.
* Het paard moet niet overbelast worden en voldoende rust krijgen, het gebruik moet zich beperken tot hoogstens 6 uur per dag, waartussen voldoende rustperiodes.
* Bij het berijden van een paard moet een juiste optoming (tuig, zadel, rijklaar maken) worden toegepast. Door onwetendheid bij eigenaar en gebruiker worden vaak te veel hulpmiddelen (bitten, middelen voor het in bedwang houden e.d.) toegepast.
* De ruiter dient kennis van het paard en rijvaardigheid te bezitten, de Dierenbescherming vindt dat een 'ruiterbewijs' verplicht gesteld moet worden, zie ook het standpunt.
Hoewel dit vooral bij de paardensport voorkomt geldt toch ook voor recreatie, dat het toedienen van stimulerende middelen of doping is verboden.
In het algemeen geldt, dat de huisvesting en het vervoer zodanig dienen te zijn, dat het welzijn, de gezondheid en de veiligheid van het paard gewaarborgd zijn.

I.1. 004 Huisvesting van Paarden en Pony's

Inleiding:
Zie bij houden van paarden I.1. 003 en bij houden en huisvesten algemeen I.1. 001 en I.1. 002.

Standpunt:
De huisvesting van paarden en pony's dient zodanig te zijn, dat de gezondheid, het welzijn en de veiligheid van het dier gewaarborgd is. Dit dient tot uiting te komen in een goed, ruim onderkomen, dat beschutting biedt tegen weer en wind, maar wel voldoende licht en frisse lucht toelaat, en tegen brand beveiligd is.
Paarden moeten altijd de gelegenheid hebben om in de wei te open en moeten nooit sociaal geïsoleerd gehouden worden. Ze moeten altijd contact met soortgenoten hebben.

Argumenten:
Onjuiste huisvesting of verzorging kan een ernstige bedreiging van de gezondheid en het welzijn van het dier betekenen.
Er kunnen allerhande lichamelijke gebreken (gezondheidsproblemen) ontstaan, maar ook welzijnsproblemen zoals gedragsafwijkingen, de zgn. stereotypieën. Dit zijn gedragingen, ook wel stalondeugden genoemd, zoals het weven en rondlopen, het kribbenbijten, kopschudden en luchtzuigen e.d., veroorzaakt door de huisvesting, het te lang op stal staan in een prikkelarme omgeving, te weinig beweging, verveling enz.

Commentaar:
Veel paarden en pony's voor recreatief gebruik worden niet individueel gehuisvest bij de eigenaar, maar gestald bij maneges. Daarnaast zijn ook veel paarden eigendom van maneges en worden voor het recreatief berijden verhuurd.
Individueel en geïsoleerd huisvesten is niet wenselijk, maar ook in maneges staan de dieren vaak in individuele boxen, zonder enig contact met de andere paarden. Dit is onaanvaardbaar.
Ondanks dat 'verwacht' mag worden, dat paarden en pony's bij maneges in deskundige handen zijn en overeenkomstig worden gehuisvest en verzorgd, kunnen zich toch welzijnsproblemen voordoen, door o.a. 'overbevolking' van manege en weiden, door het stallen in te kleine ruimtes, het continu aangebonden houden van de dieren in een standbox, het geïsoleerd houden van de dieren, het te veel gebruiken/overbelasten van de dieren, de steeds wisselende leiding, verschillende vooral veel ondeskundige berijders e.d. Eveneens kan de verzorging te wensen overlaten door te veel paarden op te weinig personeel. Een te commerciële opstelling, 'winstbejag' ligt hier vaak aan ten grondslag.

Cijfermateriaal:
Het is heel moeilijk cijfers te achterhalen over de Nederlandse Paardenhouderij. Geschat wordt, dat er in Nederland ruim 200.000 paarden en pony's gehouden worden. In de paardenfokkerij zijn zo'n 50.000 paarden actief, het merendeel merries. Er zijn minimaal 800 manegebedrijven (incl. pensionstalling) in Nederland, daar werken ongeveer 2500 mensen, de totale omzet wordt op 300 miljoen geschat. Er zijn ook nog zo'n 200 africhtingsstallen in Nederland, daar worden paarden van derden gereden en afgericht. Cijfers Landbouwschap/Landbouwuniversiteit Wageningen (1996).

Het is dus tot op heden in NL niet verboden maar liever ook niet wenselijk. Wat mij wel opvalt is dat toch wel meer manege bedrijven de stands vervangen voor boxen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 09:59

Zo, dat is een lekkere lap tekst Haha! Ik ga het zo even goed doorlezen.
In Duitsland is het ook nog niet overal verboden hoor, maar in 2 gebieden als ik het goed heb.
Dat in veel maneges de stands worden vervangen door boxen vind ik een hele goede zaak! niet dat ik zo voor boxen ben maar die paarden kunnen zich dan tenminste nog een beetje bewegen en staan niet meer vastgebonden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:29

Bij mijn weten, zoals het verteld werd, is het in geheel duitsland ingevoerd miv dit jaar. Er mogen geen nieuwe stands geplaatst worden en bedrijven die het nog wel hebben hebben de tijd ik meende een jaar na dato nog de situatie aan te passen. Heb de papieren ook zo niet bij de hand omdat ik elders achter de pc zit. Maar waar zouden ze dan die info weg hebben?

Andere vraag tanniewannie Haha! hoe kom je zo ineens bij deze stand discussies Bloos

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:51

Stands zijn niet verboden in Nederland. Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:53

Ik ken zelfs een manege waar geen buitenbak is, geen weidegang. Alleen een binnenbakje van 11 bij 28 en binnenstands. De paarden komen dus vanuit de stand in de bak en gaan dan weer terug. Nooit buiten. Hooguit in de zomer dat de bakdeuren open gaan. De stands zijn smal, je kunt er net een paard in opzadelen en er dus naast staan.
Zolang dit mag is er geen verbod op stands.
Veel maneges hebben nog stands. En zolang de paarden maar goed verzorgd worden heb ik er nog niet zo heel veel moeite mee. Vroeger werden de werkpaarden ook in stands gehouden. Die waren overdag aan het werk en 's nachts op stal. In de winter stonden ze zelfs dag en nacht binnen.
Dat is natuurlijk wel weer sneu en dat wil je het hedendaagse paard niet aandoen.
Heb je geen mogelijkheid voor een box, maar wel voor een stand en kun je je paard voldoende verzorging (dus weidegang, speelmaatje, bewegingsvrijheid, goed voer, goed zadel enz.) geven, dan hoeft het geen probleem te zijn.
Een box of groepsstal heeft natuurlijk de voorkeur boven een stand.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-12-06 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:05

Volgens mij weet ik wel op welke manege Germie doelt hier, en inderdaad, zolang DAT is toegestaan, moeten gewone stands toch ook toegelaten worden, toch?
Ik kan er niet bij, dat mensen zo met hun paarden om, maar verboden is t dus blijkbaar niet...

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:33

Heeft de Koningin, o.a beschermvrouwe van het Friese paard, zelf nog stands?

of heeft ze die trouwens allemaal vervangen door boxen...wanneer heeft ze die trouwens vervangen?
(als ze nog heeft zou Jeroen Crabe er heen voor een nieuw progamma : "In Holland stond een stand" Clown )

Maar alle gekheid op een stokje...
Zou dat nog invloed gehad hebben tot het invoeren van een welzijnswet voor edele viervoeters?
We zullen het waarschijnlijk nooit weten: Staatsgeheim!!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:18

Volgens mij niet, ik ken wel maneges waar de pony's nog gewoon in stands staan.

Ik moet er niet aan denken om mijn pony in een stand te zetten.