Veulen van moeder af, welk brok en hoeveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozzy

Re: Veulen van moeder af, welk brok en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:20

ok heel erg bedankt Bandos Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:16

Wat is bolkaf?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:13

moet ik even gaan zoeken hoor , is al zo lang geleden
maar het is sowieso net als bij zemelen het velletje(kaf) van een graan/zaad
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-12-06 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:15

gevonden, voornamelijk het kaf van lijnzaad

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:35

Hooi is ontzettend belangrijk,zeker bij de sobere rassen die er praktisch op kunnen leven.Maar een jong veulen wat zich nog helemaal moet ontwikkelen is zo'n goede brok geen luxe!!Lijnzaadschroot is wel goed maar geen vervanging voor goed krachtvoer!!Wel uitkijken dat je niet te veel van het krachtvoer geeft.En nogmaals let niet op de aanbevolen hoeveelheid die Pavo op de zak zet,zo voer je je lieve veulentje echt ziek.Maar bij de juiste hoeveelheid zal hij/zij heel goed uitgroeien op deze brok.En ik spreek uit een aardige ervaring.Succes met alle veulens. Ach gut

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:33

Ik ga zowiezo de hoeveelheid geven die ze nu ook krijgt (6 maanden is ze Knipoog ) en als ze bij ons magerder word, door bijvoorbeeld ander gras , dan kan ik het altijd nog opvoeren. nogmaals bedankt! Lachen

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:30

Jol1 schreef:
Zaterdag gaat ons shetlandveulen (geboren half mei) van haar moeder af. (de moeder gaat terug naar de eigenaar). Nu wil ik het veulen gaan bijvoeren, maar ik vraag mij af hoeveel. Moet je persé veulenbrok geven, want die is bij ons alleen verkrijgbaar in die hele grote zakken. Voor één veulentje is zo'n zak wel erg veel. Kan ik gewoon hetzelfde brok en muesli geven als de andere paarden? En hoeveel moet je ongeveer voeren?

Citaat:
Je moet voor een shetty 1/4 geven als wat er op de zak staat want ze groeien veel minder en langzamer dan een kwpn paard en het eindresultaat is 1/4 van en kwpnér .Heel belangrijk is voldoende ruwvoer.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:24

Beste Rohotje,heel verstandig dat je de hoeveelheid die je al gaf aan te houden!!Als het te weinig blijkt te zijn,dan is het makkelijk om de hoeveelheid op te voeren.Maar geef je te veel,dan kan je inderdaad vervelende problemen krijgen.Nogmaals veel succes met je veulentje.Groetjes. Ach gut .