Hoeveel stro gebruik jij per maand? *Vies paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Hoeveel stro gebruik jij per maand? *Vies paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:50

Ik gebruik ongeveer 15 pakjes per maand. Ik pot, mijn jonge paard is verschrikkelijk onrustig op stal, dus als ik geen dikke laag heb dan staat hij elke dag op het beton.
Ik haal elke dag de hele drollen eruit en de stukken die hij heeft omgeschept ( de onderlaag komt dan boven ). Dat is ongeveer 1 kruiwagen vol. Dan minimaal een half pak erbij. Eerst gebruikte ik nog meer, maar hij begint iets netter te worden gelukkig Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:58

fijn dat ik niet de enige ben met een varken. Die van mij staat overdag buiten en 's avonds binnen. Het eerste wat hij doet als hij op stal staat is zijn krachtvoer eten en daarna een hele grote plas, waarschijnlijk van de hele dag. Hij drinkt ook veel dus 's morgens heb ik heel veel nat. Ik haal er elke dag een grote kruiwagen uit en een x in de week bijna de hele stal leeg. Ik kom op 3 balen stro in de week, ik betaal 2,50 per baal.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:44

ik heb ook zo'n varken Clown
gelukkig sta ik op een stal waar het stro bij de pensionprijs inbegrepen zit, maar ik heb wel een manier om stro te besparen.
er gaat bij mij in een kale box ook een heel baaltje in (wij hebben voornamelijk grote balen, maar zoms ook kleintjes, vandaar dat ik dat weet) De dag erna mest ik hem niet uit, gooi er alleen stro bij (denk een half baaltje ongeveer) dan de 3e dag alleen het allervieste eruit, het nieuwe schone stro onderop (meestal weer een half/driekwart baal) en dan weer niet mesten. dus om de dag uitmesten en het halfvieze laten liggen. mijn paard eet ook veel stro en graaft erin waardoor alles door elkaar ligt. ik heb dan liever dat hij in wat viezer stro ligt als het vriest dan dat hij op een kale bodem staat.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:41

monsera schreef:
Ik vind 3 plakjes bijstrooien wel heel erg weinig en zeker voor een vies paard.

heb je een suggestie om het anders te doen? Haha! Als ik er meer stro bij doe is dat de volgende dag namelijk net zo vies en kan ik er nog meer vies stro uithalen. Mijn paard gooit ook alles overhoop en pist en poept door zijn hele stal. Nu hij 24/7 op stal moet is het dus al helemaal een bende..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:41

Im mijn vorige post boven die van jou heb ik het ook al gezegd.Ik heb gebruik een soort potsysteem.Om de week word de hele stal leeg gehaald.Dan strooi ik de stal op met de hele baaltjes.En ga dan iedere dag alleen de drollen eruit scheppen en dan een beetje bijstrooien.Bij de ene pony hoef ik na 2 dagen pas bij te strooien maar bij de andere gelijk de volgende dag al.En dan na 2 weken dus weer heel de box leeg.Ik heb zelf 1 schone pony en ook 1 vieserik maar bij beide pony's werkt dit systeem en staan ze altijd lekker in het stro.Ik denk dat te veel mensen met veel te weinig stro beginnen.Als ik maar 1 baal stro in de box zou gooien als hij helemaal leeg is geweest dan is er de volgende dag ook niets meer schoon.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:28

Ik zit in een iets andere situatie, namelijk een uitloopstal van 2 pony's.
En zelfs die krijgen ze zó smerig, niet normaal. Mest ongeveer 4 keer per week uit, dan gaat de stal eigenlijk helemaal leeg. En gaat er een halve tot een hele baal stro in, soms zelfs meer. Scheve mond Best wel veel, maar wil niet dat ze op de betonnen vloer liggen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:02

monsera schreef:
Im mijn vorige post boven die van jou heb ik het ook al gezegd.Ik heb gebruik een soort potsysteem.Om de week word de hele stal leeg gehaald.Dan strooi ik de stal op met de hele baaltjes.En ga dan iedere dag alleen de drollen eruit scheppen en dan een beetje bijstrooien.Bij de ene pony hoef ik na 2 dagen pas bij te strooien maar bij de andere gelijk de volgende dag al.En dan na 2 weken dus weer heel de box leeg.Ik heb zelf 1 schone pony en ook 1 vieserik maar bij beide pony's werkt dit systeem en staan ze altijd lekker in het stro.Ik denk dat te veel mensen met veel te weinig stro beginnen.Als ik maar 1 baal stro in de box zou gooien als hij helemaal leeg is geweest dan is er de volgende dag ook niets meer schoon.

maar wat doe je dan met de natte pisplekken? Ik ga jou methode denk ik maar eens uitproberen, erg veel viezer kan zijn stal toch niet worden Haha!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:10

mijn paard was 2 maanden geleden ook vies stro hem dik op en schep de meeste drollen eruit en de rest naar achter zo leerd hij achter poepen het lijkt hopeloos maar als je geduld heb werkt het echt en het is makkelijk paar scheppen eruit de rest naar achter vegen en zo'n 6 plakken erbij en genoeg hooi ik een hooinet dan verbruikt hij het niet op de grond..
nu is die van mij echt heeel schoon maar omdat het voor mezelf zo makkelijk is blijf ik het nog even doen..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:06

Ik heb een grote stal, voor mijn 2 shets. En haal 450 kilo balen stro, hier doe ik 2 maanden mee, en ze staan elke dag schoon en dik in het stro.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:34

Alytje schreef:
monsera schreef:
Om de week word de hele stal leeg gehaald.Dan strooi ik de stal op met de hele baaltjes.

Oeps vergeet ik het belangrijkste neer te zetten.Ik begin dus met 2 hele baaltjes stro op de eerste dag.

maar wat doe je dan met de natte pisplekken? Ik ga jou methode denk ik maar eens uitproberen, erg veel viezer kan zijn stal toch niet worden Haha!

Als je begint met 2 hele baaltjes en dan iedere dag bijstrooid dan heb je eigenlijk geen natte pies plekken.Het vocht trekt in de onderste laag en de bovenste laag blijft wel droog.Maar dat werkt dus alleen als je met een goeie dikke laag begint.Als je maar een half pakje er in doet dan is alles de volgende dag al vies en nat.En kun je idd iedere dag de hele box leeg scheppen.Ik hoop dat deze manier ook voor jou werkt.Laat je het nog eens weten vind ik wel leuk om te weten.Succes.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:18

Wij hebben ook een heel vies paard en ik gebruik per dag 2 plakken stro en ongeveer 1 emmer vlas. We hebben rubbermatten met in het midden een "rubbermatras". Het voorste gedeelte strooi ik op met het stro en in het achterste gedeelte strooi ik het vlas.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:24

Alytje schreef:

Je hebt inderdaad bijna geen natte plek meer als je goed pot. Het vocht trekt naar beneden, waardoor de bovenlaag vrij droog blijft. Ik haal de stal maar heel weinig leeg, juist die laag is lastig te bouwen, dus die laat ik lekker lang liggen. Ik maak het wel helemaal vlak. Op de plek waar veel geplast wordt, krijg je vaak wel een soort bult. Dat haal ik 1 x per week ( of twee weken, net hoe het uitkomt ) weg. En dan doe ik er wat extra stro bij.
De enige uitkomst met een vies paard is potten en veel stro gebruiken volgens mij ( als iemand iets anders weet, hoor ik het graag! ).

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:48

Mijn paard is niet heel erg vies, hij poept bijna altijd op 1 plaats en ook piest hij altijd op zo'n beetje dezelfde plaats.
Maar hij staat in een containerstal met houten vloer en geen luifel, en dus best vochtig.

Sinds kort doe ik 2 balen vlas (21 kg p/pak) in de box, iedere dag de drollen er zoveel mogelijk uit en even vlak harken.
Als hij overdag naar buiten gaat doe ik 1 keer per week de natte plek eruit halen.
Op die manier kan ik met 5 pakken vlas per maand toe.
Kosten: vlas 25 euro per maand
Als ik stro zou gebruiken zou ik zo'n 10 pakken per maand gebruiken.
Kosten: 25 euro per maand

In kosten maakt het dus niet zoveel uit, maar in gemak en comfort voor het paard maakt het wel veel uit vind ik.

Voordeel van vlas:
- Vooral als het er net ligt kun je super snel uitmesten en je hebt erg weinig afval.
- Het vormt veel sneller een vaste laag waar het paard lekker op kan liggen en bij het staan gaan heeft hij veel meer grip.
- De amoniaklucht wordt door het vlas ingesloten, dus een veel frissere stal.
- Het wordt bijna niet gegeten door paarden.

Ik geef mijn paard vaak voor de nacht een dun plakje gewoon stro om op te knabbelen.

Voordeel van gewoon stro:
- Het enige wat ik kan bedenken is dat het er mooier uitziet een paard wat tot zijn knieen in het stro staat, een stal met vlas ziet er sneller een beetje goor uit omdat het vlas donker wordt.
- En een paard in een stal met gewoon stro heeft de hele dag door wat te knabbelen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:52

Inderdaad is vlas vrij ideaal voor veel paarden. Wij zetten de jonge paarden echter niet op vlas, maar op stro, juist omdat ze dan de hele dag wat te knabbelen hebben. De rest staat wel op vlas. De kosten zijn te vergelijken met stro, gemiddeld gebruiken we 1 pak vlas per paard per week. Voor die kosten kan je 15 pakken stro kopen ( voor schone paarden is vlas zelfs goedkoper )
Één paard bij ons kan niet tegen vlas, daar worden zijn hoeven erg slecht van. Die staat op krullen. Daardoor ben ik wel wat huiverig geworden met vlas, moet ik zeggen.
Ik ben het voor de rest met Ulfeino eens over vlas Knipoog

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:54

ik gebruik 4 balen per maand
flame was vroeger ook een vreselijke vieserik
kon elke dag dr stal helemaal leeg halen
maar geven moment ben je dat zat
toen zei een vriendin van me probeer het is zo:

stal leeghalen,dan een baal erin,die week alleen de drollentjes eruit...
en dan na die week weer leeg halen

ik dacht ja daaag dan ziet me stal er helemaal walgelijk uit..
toen heb ik het is gedaan en dr stal was na die week wel vies idd
maar nu heb ik zelfs schoon stro over ze poept nu niet meer als de paashaas...(=verstoppen)
maar op 1 plek...
je moet alleen wel echt die baal helemaal erin doen... want nog iemand anders van mijn stal deed een halve baal en dat was gewoon zielig op het laatst stond ie op de grond

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:57

Heb je het nu over vlas of stro, samflame?
Voor beide lijkt het me namelijk niet ideaal. Met vlas beginnen we minstens met 2 balen ( liever drie of vier ), en dan per week een baal erbij en nooit helemaal leegrijden ( juist door die koek onderop blijft de amoniaklucht ingesloten ).

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:57

over stro...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:59

Dan vind ik het nog best weinig ( of heb je het over van die hele grote balen ? ). Ook bij stro begin ik meestal met 2 balen, anders staat hij binnen een dag op het beton ( nou heb ik ook wel een varken x strovreter Haha! )

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:59

nou ik zei al eerder dat ik nu dus mijn paard op combi van vlas met stro heb staan , ik ben helemaal verkocht!

mijn paard is een ontzettende smeerkees, en enkel stro is gewoon niet te doen , baal erin en ik ken de dag erna die baal er weer uithalen!

nu gooi ik er een pak vlas (21 kilo pak) in en een baal stro
dan haal ik elke dag de drollen en vies stro en vlas eruit, wat veel minder is dan enkel stro ondanks dat ie nog steeds alles omgooit..
ik gooi er elke dag dan zo'n 3 plak bij (evenveel als ik er ong uit haal dus) en ik gooi er af en toe wat vlas bij , 1 pak in de week ongeveer.
ik heb mijn redemie gevonden voor smerige paarden !

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:02

ik denk grote (wij hebben namelijk altijd deze dus ik weet niet wat jullie met klein bedoelen *schaam schaam*)
ze staat wel erg hoog dan... tot haar kniee in het stro..
ik ga dr natuurlijk niet op het beton zetten dat is sneu hihi
ben er wel tevreden mee... op het eind heb je gewoon een laag
wat de gemiddelde ruiter er in doet voor dagelijks gebruik..

Caarow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:16

Ik heb ook twee varkens die 24/7 buiten staan met een inloopstal. Ideaal, maar niet als de wei een modderpoel is (zoals nu).. Als ik de stal helemaal heb uitgemest en weer opgestrooid is er de volgende keer niets meer van te zien! Weinig mest, maar veel modder.. Ik weet niet precies hoeveel stro ik gebruik, maar het gaat zo wel hard. Suggesties?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:07

Mijn paard word elke dag uitgemest. De mijne is ook wel een viespeuk, dus ze moet echt wel elke dag uitgemest worden.
Bij ons worden er elke dag ongeveer 8 plakken ingegooit. Wij hebben dan wel kleine balen.
We scheppen dan het schonere stro naar achteren, en gooien voorin het schone stro.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:30

monsera schreef:
Als je begint met 2 hele baaltjes en dan iedere dag bijstrooid dan heb je eigenlijk geen natte pies plekken.Het vocht trekt in de onderste laag en de bovenste laag blijft wel droog.Maar dat werkt dus alleen als je met een goeie dikke laag begint.Als je maar een half pakje er in doet dan is alles de volgende dag al vies en nat.En kun je idd iedere dag de hele box leeg scheppen.Ik hoop dat deze manier ook voor jou werkt.Laat je het nog eens weten vind ik wel leuk om te weten.Succes.

nou ik heb zondag de hele stal leeggehaald en heb er 2 balen in gegooid (hiervoor deed ik er meestal 1 baal in) En ik heb er nu elke dag een halve bij gegooit en zijn stal blijft schoner Haha! Ik heb elke dag maar een halve kruiwagen vol met drollen en dat was het. Ik vind het erg handig. En als ik de stal dan ook maar 1 keer in de 2 weken helemaal leeg hoef te halen bevalt het me helemaal Haha!
Dank je voor je advies.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:25

He ik lees het nu pas.Maar super dat het werkt.Ik vind het ook een ideale manier van mesten.Wat lekker ook voor je paard dat hij nu lekker droog en schoon staat.Ben blij dat ik heb kunnen helpen.Hoop ook dat anderen er iets aan hebben gehad.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:31

ik heb ook een viezerik,jonge,flinke pony,eet veel en loopt nog veel in stal.stal is 3m x 285m.

wij hebben grote strobalen,momenteel ook verschrikkelijk slechte kwaliteit en de boer vind het veel te hard gaan.
ik mest om de dag uit,poep en natte plekken,verdeel het droge vieze stro weer uit en schoon stro erboven op,maar de volgende dag staat hij weer op beton met wat stro/strond langs de zijkanten.ik ben een voorstander van wat meer stro maar ik moet rfekening houden met de boer,ik heb dus geen oplossing nog?

mijn andere ponys zijn erg netjes en zindelijk..