Stalmatten zonder vlas/stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Stalmatten zonder vlas/stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:50

DubbelDun schreef:

@Tulandro: Rubber is weliswaar een natuurlijk materiaal maar kan niet rotten. Wel kunnen ze door geen-onderhoud dichtslibben. Je moet ze eigenlijk jaarlijks opnemen en met een hogedrukspuit schoonspuiten. Ik wat ik niet doe, daar zit wel 2 a 3 jaar tussen. Die krengen wegen mij te zwaar om daar jaarlijks mee te gaan zeulen Lachen

Ik noem het maar rotten, maar ik weet ook niet precies wat er gebeurd. Ze vergaan in ieder geval en laten daarbij ook niets meer door.. Maarik heb geen idee of het dure matten waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:52

Dan zijn het iig niet de echte matten geweest, want die rotten/vergaan echt niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:54

Ik heb 10 jaar geleden mijn eerste (2 cm dunne) matten gekocht, die liggen nu nog in de stal waar de HIT-matras ligt (langs de randen), in de andere stal liggen nu de rode dikke matten met noppen (4 cm dik).
Wat ik over had aan dunne matten gebruik ik nu bij de opzadelplek en waar ik het hooi op de grond geef.
Omdat ik altijd nat hooi geef zakt het water dus mooi door de matten weg zonder dat de paarden in de viezigheid staan.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:04

Ik overweeg matten voor mijn ene merrie, die maakt er altijd zo een boeltje van... veegt alles op 1 grote hoop vanachter in haar stal, het maakt niet uit hoeveel je erin gooit! Ik wil dan wel van die echte die de urine doorlaten, wat zijn de goeie merken? Govaflex?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:27

iemand wat sitejes naar meer info en/of leveranciers van verschillene matten/matrassen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:52

Divoza heeft ze ook en op Ebay.de zijn ze een stuk goedkoper.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:51

ik heb mijn stalmatten 2de hands van marktplaats gekocht..het zijn tegels van 50cmX50cm,wel zo makkelijk,ze verkopen ze ook van 1mx1m ,maar die dingen zijn haast niet te sjouwen.

daarnaast zijn mijn stallen niet van een normaal formaat,en waren die kleine tegels makkelijk te verzagen.

imker op bokt,verkoopt ook stalmatten.

en als je googled kom je heel veel bedrijven tegen die stalmatten,tegels of tegeltjes verkopen..het is wat je zelf makkelijk vind en wat een beetje in je prijs valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:03

@kimmie261: blijven die kleinere matten wel goed liggen??
Ik had met de dunnere m2 matten al dat er of en toe eentje van zijn plek was. Reden waarom ik nu die dikkere heb.
Tip voor op maat maken: een decoupeerzaag werkt als een tierelier Lachen

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:23

staltegels op ebay??
Waarbij kunnen we ze daar vinden dan??

Zijn er nog meer mensen met goede ervaringen????? Wil namelijk geen miskoop doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:39

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:09

ja hoor de matten liggen prima,maar je moet matten nemen van minimaal 4 cm dik,en ze heel strak leggen,ovigens zijn mijn staltegels massief 4 cm dik,dus die kunnen niet buigen oid.

echt super tegels!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:15

Ik heb matten van een boer die met zijn bedrijf gestopt was. Het zijn dus hele grote, zware koeienmatten. Maar omdat mijn stal afloopt en er een put in zit wordt het niet nat. De urine loopt netjes weg. Ik heb voor de knabbel, graafwerk en om te voorkomen dat alle mest tussen rooster van de put gaat zitten er een beetje stro in liggen. Ongeveer een kwart plak per dag. Lijkt weinig, maar in combi met heel ruim hooi is mijn paard een aardige tijd zoet met rommelen in de stal.
Ik ben heel tevreden, ondanks dat ik niet de echte goede paardenmatten heb. De reden voor aanschaf was dat ze ging hoesten van veel stro/houtkrullen in de stal.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:08

ja ik heb nu ook m'n paard op rubber staan maar dat is niet waterdoorlaat baar. En ik heb geen put onder m'n stal dus helaas wordt t een natte boel!
Ons andere paard kan het overigens wel netjes houden met zaagsel en die matten, mijn paard niet...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:08

ik heb het idee dat die matten op ebay neit dezelfde zijn als die bij Divoza enzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:14

Klopt, er bestaan diverse soorten matten.
Het is maar net wat je zoekt Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:19

ik heb de matten van divoza,heb ik net zo even gezien,bij stalinrichting en dan staltegels...(zo te zien dan,alleen dan zijn het kleinere tegels)

overigens wat ik wel raar vind,is dat men het hebben van paarden op alleen rubber "zielig" vind,omdat ze dan niets te doen hebben,maar op zaagsel toch ook niet en vlas??dat eten ze toch ook niet op??oftewijl,zodra je geen stro gebruikt,en voor iets kiest wat paarden niet kunnen opeten,moet je zorgen dat er voldoende ruwvoer ter beschikking is.

nu ben ik zelf van mening,dat een paard veel hooi/kuil moet hebben,en zich niet moet voeden met stro,dus toen ik mijn paarden op stro had staan,kregen ze ook onbeperkt kuil,of voordroog hooi.

er is dus niets veranderd voor mijn paarden,behalve dat ze op rubber staan,ipv op stro...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:30

ik zoek van die matten met van die grote noppen eronder zodat je pis erdoor heen kan en weg kan lopen....

WIE HEEFT NOG WAT TE KOOP???!!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:36

je kan er ook roosters onder leggen....

werkt ook heel goed Ja

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:37

Onze paarden staan al minstens 15 jaar op rubber en dat bevalt super (mijn vader verkoopt het zelf). Aflopend aan de achterkant en gaatjes zodat het kan weglopen. Verder zaagsel eroverheen. Elke dag de drollen er even uitwippen en klaar is kees. Voor de knabbel krijgen ze in de stal continue hooi dus ze hebben niks te klagen.

Daaronder liggen overigens roosters (verkoopt íe ook Haha! ).

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:26

watvoor roosters???
heb je daar misschien een foto van?
En heb je een foto van het rubber dat je vader verkoopt?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:55

Ik vind het eigenlijk zielig als paarden alleen matten hebben. Ik denk dat het voor een paard een veiliger en lekkerder gevoel is om toch een laagje stro ofzo te hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:58

santos dat denk jij dan verkeerd Lachen

paarden geven er niets om,liggen zelfs op de koude aarde als ze nu in de wei staan,overigens zijn mijn matten een beetje verend...dus zacht en warm om op te liggen...

1 van mijn paarden draaide altijd op stro zoveel rondejes en klauwen dat ie op het beton lag,letterlijk...das toch ook niets??

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:19

Precies, rubber heb je in vele diktes, soorten en maten. Mijn vroegere pony heeft ternauwernood een koliekaanval door stro eten overleefd dus sindsdien hebben wij het ook niet meer zo op stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:23

Santos_ schreef:
Ik vind het eigenlijk zielig als paarden alleen matten hebben. Ik denk dat het voor een paard een veiliger en lekkerder gevoel is om toch een laagje stro ofzo te hebben.

Typisch voorbeeld van antropomorfisch denken Knipoog

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:32

kimmie261 schreef:
santos dat denk jij dan verkeerd Lachen

paarden geven er niets om,liggen zelfs op de koude aarde als ze nu in de wei staan,overigens zijn mijn matten een beetje verend...dus zacht en warm om op te liggen...

1 van mijn paarden draaide altijd op stro zoveel rondejes en klauwen dat ie op het beton lag,letterlijk...das toch ook niets??

Ja oke da's wel weer waar.

En wat is antropomorfisch? Haha! Haha!