Z pony voor een 11 jarige beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 12:27

Ik kan me dat heel goed voorstellen,want zo is het bij mij precies zo,alleen kon mijn fjord nog wel wat toen ik haar kreeg hoor,maar mensen moeten niet meteen denken dat ze Jezus zijn als ze een Z pony hebben,Fjorden zijn vaak veel moeilijker te rijden.
En ik schaam me er ook helemnaal niet voor dat ik een dikke fjord onder m'n kont heb.T is het liefste paardje van de wereld en ik ben gek op haar.
En dus niet jaloers op mensen met sportpony's.
IK wil niet zeggen dat mensen met sportpony's dom zijn hoor,maar zulke mensen hoor ik wel vaak minachtend praten over haflingers enz.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:28

Praat jij dan nu niet minachtend over hun Verward Laat die mensen hun gang gaan,en zoals je zelf al zegt,wees tevree met je eigen lieve pony...

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:58

Het maakt toch niets uit of ze nou een Z-pony krijgt? Dit zijn vaak hele ervaren dieren, en worden helemaal niet anders gereden, die pony's zijn ook ooit begonnen in de B. Je doet net een Z-pony iets heel speciaals is met een speciale gebruiksaanwijzing, maar het zijn gewoon maar paaden op een bepaald niveau.
Toen ik 11 was en mijn paard kreeg had hij ook Z2 gelopen, verder was het nou niet echt een bijzonder dressuurpaard, maar ik heb er erg veel van geleerd. En een paard verpesten (mocht je daar bang voor zijn) kan ook als die B loopt.

RemyBroersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:07

Waarom zouden mensen zonder sportpony jaloers moeten zijn op mensen die een pony hoog in de sport hebben?
Er zijn ook wel mensen die veel liever recreatierijden.
Niet iedereen hoeft een Z pony en die mensen zijn heus niet jaloers op mensen die wel een sportpony hebben.
Iedereen hier doet alsof mensen met sportpony's alles zijn en mensen zonder daar jaloers op zijn!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:08

Ik ben het met de meeste eens dat het juist goed is dat het meisje een Z pony krijgt. Die heeft veel ervaring en routine. Daar leert ze alleen maar van. En het belangrijkste is dat het beestje braaf is.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:48

zo'n meisje heeft eenbraaf pony'tje nodig. een z pony heeft toch geen zin en dan moet het er wel een zijn met een gaud karakter.
ik vind het wat onzinnig, maar ja dat gebeurd wel vaker.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:59

Hey Lin!!

Even voor de duidelijkheid,
ik heb hier ooit ook een topic geplaats over wat voor paard ik moest kopen een beleerd beest of een niet beleerd beest,
iedereeen hier op bokt zei dat ik een Z bok moest kopen maar ik heb daarna van 3 verschillende instrukteurs te horen gekregen dat dat een dom idee was want ik was zelf niet Z. Dat het een leerpony zou zijn is dus dikke onzin want het meisje weet niet waar alle "knopjes" zitten en probeer dat maar eens uit te vinden als beginner die ook nog eens niet goed les krijgt. Een ander mens heeft die knopjes er op gezet en die moetjij maar weer zien te vinden. En het karakter van een Z bok is vaak wel pittiger en dan heb ik het niet over karreknollen, want iedere bok kan met de juiste ruiter wel z worden maar over een beest waar wat meer bloed in zit, die zijn vaak makkelijker naar het Z te rijden en hebbne iets meer verstand dan de gemiddelde karreknol. Die worden dus ook vaak verkocht en zo'n beest krijgt zij dus ook. Want haar ouders vinden dat hun dochter wel een paard met goede bloedlijnen moet hebben. En die bloedlijnen staan vaak voor de goeie pony's en paarden maar die vaak wel een (kleine) gebruiksaanwijzing hebben!

Ik heb dankzij jullie advies ook lang volgehouden dat ik een Z bok moest hebben want zou een goeie leerpony/paard zijn. Ik heb van heel veel verschillende mensen gehoord dat die dan binnen een paar weken niet meer Z zou zijn omdat ikzelf geen Z rijd.
en Dat meisje waar wij het over hebben koopt echt geen pony van 20 maar een Z pony die nog ' in de bloei van zijn leven is'. En dan kun je niet van een leer pony spreken!

Met andere woorden ik vind dat een Z pony geen leerpony is voor haar en niet uit jaloezie en daarom zegt Lindy het ook niet!, maar uit eigen ervaring, mijn instruktrice heeft me voor de ervaring een keer op haar beest laten zittren ook een Z bok nou voor ik t wist zat ik in een pirouette zonder dat ik wist waar ik eigelijk mee bezig was en een paar keer van die beginnersfouten en het paard weet helemaal ook niet meer wat het moet dus de knopjes blijven echt niet bestaan! Iemand die geen Z rijd of eigelijk nog beginner is (want dat is ze) kan de knopjes echt wel verkeerd gebruiken en zorgen dat er 'kortsluiting' ontstaat!
Ik vind dat ze gewoon een goed afgerichte pony moet hebben waar ze waarschijnlijk meer plezier van heeft dan zo'n pittig Z beest.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:14

je zult het zelf eerst moeten leren anders leer je er toch niet veel van. als je het een paard kunt aanleren die het niet kon. zit het er beter in dan gewoon mee rijden.je moet ook geen groen paard kopen. gewoon een braaf diertje is perfect.

Elmo_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:17

ik ga met reddy007 mee
ik vind het zonde van die pony
omdat iemand deze pony met veel moeite en doorzettingsvermogen tot het Z heeft gereden en dan komt er 1 of andere persoon, die deze pony koopt voor een dochtertje die 'beginneling' is
zonde zonde zonde
want wat je niet gebruikt vervaagd wel een beetje
ja de knopjes zullen er blijven zitten
maar de pony zal stijfer worden
onder het werk uit kunnen komen en geloof me bijna alle pony's proberen het ook als ze door hebben dat het ze al 1x gelukt is

ja nu gaan jullie mij allemaal jalours noemen
maarrr ik ben blij met mijn mooie merrie en ik vind het een enorme uitdaging om samen met haar verder te komen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:18

He Volcano
En bedankt voor de benaming karreknol. Ik heb er zo eentje.
Hij is alleen niet makkelijk te rijden, in tegenstelling tot jouw berichtje.
Er is iemand die als onderschrift heeft : Ik denk goed na voordat ik iets stoms zeg. Ik wou dat jij dat ook had gedaan.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:20

Citaat:
ik heb hier ooit ook een topic geplaats over wat voor paard ik moest kopen een beleerd beest of een niet beleerd beest,
iedereeen hier op bokt zei dat ik een Z bok moest kopen maar ik heb daarna van 3 verschillende instrukteurs te horen gekregen dat dat een dom idee was want ik was zelf niet Z. Dat het een leerpony zou zijn is dus dikke onzin want het meisje weet niet waar alle "knopjes" zitten en probeer dat maar eens uit te vinden als beginner die ook nog eens niet goed les krijgt. Een ander mens heeft die knopjes er op gezet en die moetjij maar weer zien te vinden. En het karakter van een Z bok is vaak wel pittiger en dan heb ik het niet over karreknollen, want iedere bok kan met de juiste ruiter wel z worden maar over een beest waar wat meer bloed in zit, die zijn vaak makkelijker naar het Z te rijden en hebbne iets meer verstand dan de gemiddelde karreknol. Die worden dus ook vaak verkocht en zo'n beest krijgt zij dus ook. Want haar ouders vinden dat hun dochter wel een paard met goede bloedlijnen moet hebben. En die bloedlijnen staan vaak voor de goeie pony's en paarden maar die vaak wel een (kleine) gebruiksaanwijzing hebben!

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Waarom zou je gelijk alle knopjes moeten vinden van een paard als ze je niet eens nodig hebt. Oftewel, wat heeft het voor zin voor een B ruiter om al de oefeningen te kunnen rijden uit de Z? Dat komt vanzelf wel, als zij eenmaal zover is dan leert ze hoe ze bepaalde oefeningen moet rijden. Ik denk dat die mensen een veel groter risico nemen als ze een jonge pony kopen die nog niet veel kan, dan een pony met meer ervaring. Het lijkt wel alsof bij de stempel Z-pony gelijk een karakter zit vastgeplakt. En ieder paard heeft een gebruiksaanwijzing, ik heb nog nooit een paard gereden die hetzelfde 'werkte' als een ander paard. Láát hun toch lekker, wie weet gaat het hartstikke goed.
En verder hoeft er ook niet zo minderwaardig worden gedaan over een 'karreknol', kom zeg, even normaal praten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:22

jeetje zeg, we moeten toch ergens beginnen!
En als ze niet willen dat die p;ony verkocht wordt aan een beginner dan moeten ze dat of erbij vermelden of dat beest niet verkopen.
Als de gehandicapte manege er een goed paard in zou zien zouden ze hem ook kopen zo simpel is dat.

Daarnaast de redenering dat je een Z knol moet kopen omdat je een beginner bent is klinkklare onzin, als beginner doe je er verstandig aan een gereden paard te kopen met basis werk(stap, draf en galop en een nette opvoeding)
Nou en toevallig loopt dit meisje tegen een pony aan wat tot de Z is geschoold. Had dit bericht er ook gestaan als de pony M liep??? Denk het niet.

Een knol die dit geleerd heeft zal het niet verleren, ja je moet de knoppen zoeken, maar is het niet zo dat elke ruiter een eigen stijl van rijden heeft???
Ik kan lezen en schrijven met mijn haflinger maar wil wedden dat jij dat niet kan. Daar heb je tijd voor nodig.
Ik stapte laatst op een ijslander met alle knoppen erop, maar het eerste wat er gebeurde was een paar rondjes zonder enige controle door de bak.
Door veel te rijden en hulp heb ik al veel knoppen gevonden en krijg ik hem in tolt.

Ja ik vind het goed dat de ouders het paardje kopen, waarom niet?
als ze het geld ervoor over hebben en dan ook nog geld voor prive lessen .
Ze moeten verder goed op het karakter letten nou dan zie ik er geen foutje aan hoor.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:33

heyy Haha!
sorry hoor maar een z-pony kopen voor iemand die het zelfs niet echt kan, is nooit goed. Haha!
ik heb het zelf gezien bij mensen bij wie ik op stal stond,
je gaat een z-pony helemaal verpesten.
dat meisje, rijdt met haar handen wat dus juist helemaal fout is.
ik zelf denk dat ze dan nogal veel problemen met die pony zal krijgen
xxjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:50

*volcano* schreef:
Hey Lin!!

Ik heb dankzij jullie advies ook lang volgehouden dat ik een Z bok moest hebben want zou een goeie leerpony/paard zijn. Ik heb van heel veel verschillende mensen gehoord dat die dan binnen een paar weken niet meer Z zou zijn omdat ikzelf geen Z rijd.
en Dat meisje waar wij het over hebben koopt echt geen pony van 20 maar een Z pony die nog ' in de bloei van zijn leven is'. En dan kun je niet van een leer pony spreken!

Met andere woorden ik vind dat een Z pony geen leerpony is voor haar en niet uit jaloezie en daarom zegt Lindy het ook niet!, maar uit eigen ervaring, mijn instruktrice heeft me voor de ervaring een keer op haar beest laten zittren ook een Z bok nou voor ik t wist zat ik in een pirouette zonder dat ik wist waar ik eigelijk mee bezig was en een paar keer van die beginnersfouten en het paard weet helemaal ook niet meer wat het moet dus de knopjes blijven echt niet bestaan! Iemand die geen Z rijd of eigelijk nog beginner is (want dat is ze) kan de knopjes echt wel verkeerd gebruiken en zorgen dat er 'kortsluiting' ontstaat!
Ik vind dat ze gewoon een goed afgerichte pony moet hebben waar ze waarschijnlijk meer plezier van heeft dan zo'n pittig Z beest.

Ik vind dat je hier woorden bezigt zoals knol en bok die mij een beetje het gevoel geven dat jij niet helemaal begrepen hebt waar het eigenlijk om draait in de omgang met het edele dier paard.

Verder ben ik ook van mening dat een goed leerpaard onbetaalbaar is, en dan maakt het verder niet uit wat voor een africhtingsniveau dat paard heeft. Een opvoeding die een paard heeft genoten kan alleen maar verwateren, maar helemaal verdwijnen doet hij nooit. Een beginnend ruiter heeft er alleen maar baat bij als een pony al wat kan, i.p.v. dat hij het dier dit zelf aan moet gaan leren.

En voor de rest: een Z-pony kopen is makkelijk. Maar hem in de Z te houden, daar is komt meer bij kijken. Zolang als de ouders bereid zijn om het geld in een goed leerpaard te steken die het niveau dat hij nu heeft niet gaat behouden en misschien wel nooit gaat bereiken, kan het hoor. Als ik de keus en de middelen zou hebben, zou ik wel voor een Z pony gaan. Maar wat nog belangrijker voor mij zou zijn is: of het klikt, en of mijn kind er de komende tijd op vooruit kan (maat enz.)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 17:14

Ik heb niet alles gelezen, maar als zo'n meisje een brave, wat oudere, Z-pony krijgt en goede begeleiding dan is dat geweldig voor haar...*LOL*
Ik heb zelf een 20-jarige pony gereden die twee keer z had gelopen en dat is heel fijn. Ik had echt niet op een groene pony moeten beginnen en dat ging daarna wel goed. En ik had er nog niet eens goede begeleiding bij, dan kun je wel bedenken wat je onder begeleiding van zo'n dier kan leren. Zo'n kans gun ik iedereen Haha! (zo ook een hoop verprutste groene dieren schelen trouwens, maar dat is off-topic *LOL* )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 18:06

Niet elke z-pony is makkelijk te rijden. Meisje waarmee ik vroeger in de bak reed had een schimmeltje die ook vroeger Z was geweest, dat was er echt niet meer aan af te zien. Ik heb er ook op mogen rijden, maar makkelijk was die pony niet. Ook niet nagevelijk (bij ons dan...) Het heeft haar echt wel veel lessen en wedstrijden gekost om uit de B te komen en in de L was het nog steeds puntjes sprokkelen.
Ik denk dat een goed opgeleide pony (m of z) heel leerzaam kan zijn mits je goede! begeleiding hebt. Dus een goede instructrice/teur en vaak les.
Voor een beginner, helemaal zo jong is het karakter dubbel belangrijk.
Iemand van mijn vorige stal had een Z-paard gekocht maar die had er ook haar handen vol aan (met 2x per week les) In het begin ging alles lekker, maar toen na een aantal maanden begonnen de problemen. Zij had al een aantal jaar ervaring.
En er zit trouwens echt een heleboel tussen een groene pony en een Z-pony... maar dat weten jullie natuurlijk ook wel Knipoog
Fijne ouders, ik wilde dat ik ze had. (mits ze nu niet staan te schreeuwen langs de bakrand of ring als ze vervolgens met die dure Z-pony geen prijzen binnenhaalt!)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 18:22

ze zijn niet allemaal makkelijk maar vergeet niet dat ze al een aantal jaren rijd wel op B niveau maar ze zal ook wel in de manegelessen hebben meegereden. Is het dan niet fijn voor zo n meisje dat ze een kans krijgt om het hoger te gaan zoeken.
Die mensen zijn vast niet dom en zullen met de pony naar wedstrijden gaan en ook daar komt de ervaring van de pony weer om de hoek kijken.
en ik vind het leuk voor hte meisje want daar gaat het toch om. En de ouders het zal wel om een bult geld gaan dus ze laten zich vast ook wel voorlichten door verschillende mensen.

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 18:26

ten eerste:een z pony is echt super fijn om op te leren!verziekt worden ze meestal niet,doordat ze zoveel ervaring hebben etc.als ze zelf de gangen kent,en wat oefeningetjes,zodat ze dr pony los kan houden:een super mooi idee!

ten tweede:waarom roepen de mensen zonder sportpaard(of een paard dat geen z heeft gelopen)gelijk dat het geen makkelijke paarden zijn???oa.reddy en zo heb ik er nog wat meer gezien.

als ik de kans had,om een z-paard te rijden(ik heb die kansen al gehad,en heb enorm genoten EN geleerd!)zou ik dat dolgraag weer doen!nu krijg ik hogere kansen(paard opleiden naar het z en zelfs de kans om hoger te komen!)oa.door mijn pony,waar ik op heb leren "zitten"en daarna een oude ek pony waar ik alles mee heb gewonnen wat er maar te winnen viel!en ik ben daar nu nog zo blij mee,dat ik zulke kansen heb gehad,dus ja:ik zou het IEDEREEN wel willen aanraden!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:27

Citaat:
Niet elke z-pony is makkelijk te rijden. Meisje waarmee ik vroeger in de bak reed had een schimmeltje die ook vroeger Z was geweest, dat was er echt niet meer aan af te zien.

Nee, maar ook niet elke A-B of M-pony is makkelijk te rijden. Elk paard is uniek, heeft een andere manier van aanpak. En of die nou ZZ loopt of in de B, dat maakt niet uit. Belangrijk is toch dat een ruiter er mee overweg kan, en dat is totaal ONafhankelijk van het niveau van het paard.
Op de stal van mijn opa staat Master Mind, een paar dat ZZGP heeft gelopen, inmiddels is die 16 jaar en rijdt er een jong meisje van 9 uit het dorp er wel eens op. Het is echt geen makkelijke, maar zij rijdt er zo mee weg. Ik wist niet wat ik zag toen ik zo'n klein kind op een pittig paard van 1.78 zag rijden. Maar het gaat gewoon super. Hetzelfde geldt ook wel eens voor mij, ik heb vaak genoeg meer moeite met een B paard dan met een Z paard, omdat de laatste vaak een stabiele basis hebben (mits ze goed getraind zijn), consistenter gedrag vertonen en makkelijker te rijden zijn.

RemyBroersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:27

Sakkia vind het fijn dat wanneer je in de B rijd eens wat hoger wilt.Logisch,maar toch niet van B naar Z wel??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:38

Hoe er door sommige mensen gepraat wordt met bok , knol en beest..
dat getuigt al van weinig respect.
Dan kost het me al moeite om je hele berichtje nog serieus te nemen.
Misschien een tip voor de volgende keer ? Knipoog

Een Z-pony kan zowel makkelijk als moeilijk zijn , net als elke andere pony van elk ander niveau.

Het gaat erom dat het klikt.

De opmerking dat ze het eerst zelf moet leren en daarna pas op een Z-paardje
moet gaan rijden is echt om je bij rot te lachen Lachen

Jullie willen dus dat ze op een B-pony gaat leren Z-oefeningen te doen ?

Nou , veel plezier Lachen

Kun je beter een paard hebben dat het allemaal kan , dan kun je het meteen GOED aanleren ipv te prutsen .

Met de goede begeleiding leer je snel , soepel en goed rijden.
Het paard kan het immers al , de ruiter hoeft alleen nog maar de knopjes te vinden.

Ideaal om te leren natuurlijk !

En als je iets fout doet dan merk je dat wellicht meteen omdat het paard
erop reageerd.

Al verwaterd het , de hogere oefeningen , het zal toch altijd ergens in het achterhoofd van het paard blijven hangen en kan zo weer opgefrist worden als de nieuwe combinatie eraan toe is , dat is natuurlijk veel prettiger dan een onervaren dier dat de beweging en hulpen daarvoor nog helemaal moet leren , en die dan bovendien moet leren door een ruiter die hetzelf geeneens kan Haha! .

Als je hogerop wilt komen in de sport kun je het beste een goed getraind paard kopen om alles meteen netjes op aan te leren.
Scheelt heel veel pijn en moeite omdat je dan niet eerst moet leren , en vervolgens alles weer af moet leren wat je allemaal fout had geleerd Lachen .

Onder de juiste begeleiding en als het plezier in het rijden behouden blijft , als je echt graag hogerop wilt komen in de (wedstrijd-)sport dan is het NATUURLIJK verstandig om alles eerst eens netjes op een ervaren paard aan te leren voordat je wilt beginnen die oefeningen aan een onervaren paard te gaan leren.

Denk toch eens na meiden !!

RemyBroersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:47

En als ze nou liever recreatie rijd?
(wat het geval is)

RemyBroersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:48

Degene die dit berichtje neerzette is niet degene met dat taalgebruik hoor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:54

Nee , dat zeg ik ook niet hoor Lachen .
Maar sommige nogal nijdige reacties hierboven daarin wordt er wel zo geschetterd.

Als je liever recreatie rijdt als in buitenritjes , dan heb je weinig aan al die knoppen erop natuurlijk.
Tenzij je voor je lol (dus zonder fanatiek wedstrijden te rijden) heel veel wilt leren.

Als je echt alleen maar wat wilt rondhobbelen dan kun je denk ik idd beter een goed opgevoedde pony kopen tot een M-niveau.
Scheelt je heel wat geld Lachen .

En is voor de pony ook wel zo eerlijk als hij bv. niet gestraft wordt voor aanspringen in galop terwijl de ruiter DAT vroeg , maar eigenlijk wilde
halthouden.
Je moet wel eerlijk zijn tegenover de pony natuurlijk , maar dat moet altijd.
Het is als je alleen maar rustige buitenritjes wilt rijden behoorlijk irritant om een te goed reagerende pony onder je kont te hebben.
Zit je even scheef dan gaat 'ie meteen wijken Haha! .

Je moet natuurlijk wel een pony kopen die past bij wat je ervan wilt.
Waarom zou je een Z-pony kopen als je van die knoppen geen gebruik
wilt gaan maken ?
Dat zou idd een beetje raar zijn ja als het zo is.

Maar het is maar net wat klikt en waar je je prettig bij voelt.....