Hoe een laag stro in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: Hoe een laag stro in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:15

Ik doe in een stal van 3x3 als hij helemaal leeg gaat 2 balen (kleintjes) en minimaal wel 1/1.5 erbij als er vies uit gaat.Komen per dag ong 1,5/2 kruiwagens uit wat gewoon echt vies is. Ze gebruiken hem wel als schuilstal met zijn 2en. Maar met dit weer staan ze er vanzelf vaak in.Vind ook dat ze lekker moeten liggen. Aangezien ze dat vaak doen en er ook nog van eten. EN ook nog omdat ze met zijn 2en gebruik van maken.
Bij de andere stal 2,5x3 gaat er ook normaal wel 1.5 baal in hoor..
Maar ligt ook aan de soort. Heb welis van dat stro wat gelijk uit mekaar valt en dan gaat er echt wel een baal of 4 in.
En ze staan echt niet superdik hoor. Doe dat meestal smorgens en smiddags is het plat en lijkt het minder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:47

Als ik heb uitgemest gaat er een half pak in Lachen dit doe ik omdat mijn pony nog wel eens de neiging heeft het stro volledig op te eten. Per dag strooi ik 2 plakken op. Ik doe met 2 pony's 22 pakken per 2 maand. Voor 2.20 per pak Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 11:16

draumpje schreef:
joy76 schreef:
Hoi, niet om onaardig te doen hoor, maar mag ik vragen waarom jij hier problemen mee hebt? Je zegt zelf al dat het de keuze van de eigenaar is.. Ennuh.. leg maar eens aan een paard uit dat stro niet bedoeld is om op te eten Haha!

ik gok dat de ts de stal beheert/runt/eigenaar is van

zo ongeveer ja
maar overigens ben ik niet de enige doe dit van mening is hier op stal..

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:35

Geef maar heel veel stro, eten ze lekker alles op. Zeur niet als ze koliek krijgen doot stroverstopping.
Je kunt beter meer hooi geven. Als ze in de wei lopen liggen ze vaker te suffen, hebben ze ook geen zachte ondergrond. In de natuur ook niet. Stro is wat de mens ervan gemaakt heeft door een paard 20 uur per dadg op stal te zetten, geef maa stro, hebben ze wat te doen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:23

Een goede bedding is nooit verkeerd, toen mijn paarden nog op stro stonden ging er een pak a 20kilo per dag per paard erdoor aan opstrooien. Momenteel staan ze op vlas en hebben we alleen in de loopstal stro. Deze stal is ruim 4x12m en er is afgelopen zondag ruim 350kilo stro ingekomen:

Afbeelding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:25

lazal schreef:
Geef maar heel veel stro, eten ze lekker alles op. Zeur niet als ze koliek krijgen doot stroverstopping.
Je kunt beter meer hooi geven. Als ze in de wei lopen liggen ze vaker te suffen, hebben ze ook geen zachte ondergrond. In de natuur ook niet. Stro is wat de mens ervan gemaakt heeft door een paard 20 uur per dadg op stal te zetten, geef maa stro, hebben ze wat te doen.

Paarden hoeven echt niet perse koliek te krijgen door het eten van stro hoor...je reactie is wel erg zwart gezien Bloos

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:15

Ik heb mijn paard ook op een aardig dikke laag stro staan, haal elke dag een kruiwagen eruit aan plas en poep en al het goede stro hergebruik ik weer. Na een week of 2 word dat ook weer aardig vies van het hergebruik, dan haal ik er 2 kruiwagens uit en stro ik weer wat dikker op met nieuw stro. Gooi er elke dag een grote plak stro bij. Heb ook met de eigenaar van de pensionstal afgesproken dat ik deze manier van uitmesten het beste vind voor mijn paard, aangezien hij nog best veel ligt in zijn box. Hij heeft littekens van de vorige stal van het betonliggen! Boos! Dit wilde ik dus zeker niet meer... Als ik hem heb uitgemest vind ie het heerlijk om in zijn stal te gaan... Om het stro wel zo veel mogelijk te hergebruiken, heb ik onder het stro een klein laagje Rhapsody liggen, dit is een soort heel droog, fijn stro, met een hoog absorbtiegehalte. Eigenlijk zou ik nog meer stro willen en minder hergebruik, scheelt veel werk Knipoog , maar het stro is inbegrepen bij de stallingskosten, dus dan ben je toch zuiniger...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:31

lazal schreef:

stro kan gewoon als ruwvoer dienen, let wel op de kwaliteit en stof, maar stro kan absoluut een dele van het reguliere ruwvoer vervangen
word ook regelmatig gedaan bij sobere rassen door particulieren en bedrijven
bij een goed ruwvoer beleid horen een paar plakjes stro op een dag geen problemen op te leveren (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar ik spreek hier even in het algemeen)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:57

Toch is dit wel een interresant onderwerp.
Vorigjaar ben ik eens bij verschillende stallen geweest, gewoon bij mensen aan huis voor de hobby.
Maar ik ben daar toch wel eens geschrokken om wat ik daar zag.
Ik zal eens een voorbeeld omschrijven.

Het was een stal waar 4 paarden stonden.
Alles was heel donker de paarden hadden 1 klein raampje in de stal waardoor ze naar buiten konden kijken.
Ze hadden een hooiruif, waar hooi in lag Clown
Dan stond er een emmer op de grond waar water in zat en er hing een emmer aan de muur waar de paarden brokken uit konden eten.

In de stal hadden ze nog 1 plakje stro liggen als dat al niet te veel is naar mijn inschatting.
De paarden lagen verder op een betonnenvloer.

De paarden kwamen welke dag wel buiten 2 a 3 uur per dag.
Omdat deze paarden een beetje voor de lol een hobby waren, werden deze paarden niet elke dag bereden. Boos! Boos!

Ik vond het al met al maar een trieste boel.

Mijn eigenpaarden hebben een dik pak stro in de stal Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:09

bij ons zit het stro bij de stalprijs in Haha!
en je mag pakken hoeveel je wilt Clown alleen geen schoon stro op de mesthoop[hoewel dat wel veel voorkomt]
we mesten zelf ,ik heb een witte pony en dat is een varken Clown dus mijn box gaat elke dag schoon ,het vuile eruit en de rest hergebruik ik onderop
en meestal gaan er 1 a 2 grote plakken bij
ze eet veel stro en we hebben erg goed stro,zo heeft ze nog wat te doen.
ik loop het stro wel eerst plat voordat ze de box ingaat anders ligt alles in no-time op 1 grote hoop Koe

en sommige op stal mesten om de 2 a 3 dagen dat mag je zelf bepalen gelukkig! Vork

en ik hou wel van een lekker dik absoberend bed voor mijn pony,de bovenlaag blijft dan droog *LOL*

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:26

Oh, hier kan ik ook wel eventjes vragen, ik ben bezig aan mijn stal (aan het metsen en zo) Hij wordt 4.15m op 4.50m dus hoeveel balen stro moeten hier dan in? (ongeveer hé Knipoog ) Vraag het mij wel af, kan het binnenkort wel uittesten Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:50

Celia schreef:
Oh, hier kan ik ook wel eventjes vragen, ik ben bezig aan mijn stal (aan het metsen en zo) Hij wordt 4.15m op 4.50m dus hoeveel balen stro moeten hier dan in? (ongeveer hé Knipoog ) Vraag het mij wel af, kan het binnenkort wel uittesten Haha!

sohee Haha! wat een ruime stal!!!!! Haha!
ik denk dat als hij leeg is ,je er wel 5 grote plakken [van een grote baal] in kan doen om een goede onderlaag te krijgen Knipoog
en dan met mesten kijken wat eruit gehaalt word en dat weer aanvullen.

maarre.....ga je longeren in de box Sigaar *LOL* Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:54

haha Haha! Ja ik weet het, hoorde al : maak je een dansvloer voor je paard? Haha!
Mensen zeggen hoe groter hoe beter dus Knipoog!! Als je er de mogelijkheid toe hebt kan je dit makkelijk doen, maar we doen dit omdat we met een steunpaal zitten juist op die afmetingen, en we metsen die dan in. (is in een grote schuur of hoe je het kan noemen)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:02

Celia schreef:
haha Haha! Ja ik weet het, hoorde al : maak je een dansvloer voor je paard? Haha!
Mensen zeggen hoe groter hoe beter dus Knipoog!! Als je er de mogelijkheid toe hebt kan je dit makkelijk doen, maar we doen dit omdat we met een steunpaal zitten juist op die afmetingen, en we metsen die dan in. (is in een grote schuur of hoe je het kan noemen)

ik zou dat ook wel willen hoor ,voor mijn pony Haha! maar ach in een 3x3 box heeft ze ruimte zat
daar staan ook grote paarden in van ruim 170cm en zij is net 150cm Pling

maar luxe blijft het Haha! Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:06

Ik gebruik vlas, ideaal! Vork
Momenteel doe ik in een schone stal 2 balen, iedere dag de poep eruit en het losse aan de kant geschoven stro weer naar het midden harken.
1 keer per week de natte plek eruit en een halve baal erbij.
Als ik het te smerig vind worden bijna alles eruit en weer 1 a 2 balen erbij.
Mijn paard heeft een heerlijk bed van vlas en omdat het altijd snel een koek wordt kan hij ook heel makkelijk gaan staan na het liggen de bodem is niet meer glad.
Hij krijgt voor we naar bed gaan altijd naast een plakje hooi ook nog een plakje gewoon stro om van te knabbelen, en dat is bijna altijd op 's ochtends Haha!

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:25

ik denk dat het bij iedereen verschillend is per paard en stal hoeveel stro je erin moet doen..
De een eet alles op, en de andere maakt er een zwijnenstal van..
Ik denk dat je niet echt kan zeggen hoeveel stro je in een stal kan doen, zonder dat je weet hoe de stal, paard en het stro er uit ziet

gabber_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:53

ik heb een vraag ik heb een paard die achteraan plast. en er ligt best veel stro in maar in het midden staat ze uiteindelijk op het beton, omdat ze best veel draait in de stal. nu wou ik een mooi laagje opbouwen hoe zouden jullie het doen?
je mag me een pb doen!

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:06

Ik kuis mijn paardjes hun stal iedere dag; d.w.z. iedere dag de mestballen en de natte plekken eruit. Het nog "propere" stro blijft liggen, schuif ik naar achter en dan gaat er telkens terug 1 grote schel (balo's van 400-500 kg) stro op.
Er liggen dus altijd +- 2 dikke schellen stro in.
De paarden gaan hier weer of geen weer altijd buiten overdag, maar omdat ik werk met enkele hooinetten per paard, zitten ze nooit zonder ruwvoer.
Drinken doen ze gewoon uit een vierkante bak op de grond die dagelijks wordt uitgespoeld en 2x per dag wordt bijgevuld.

De stallen zijn 3,5 op 4 meter.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:07

liesz53 schreef:
ik denk dat het bij iedereen verschillend is per paard en stal hoeveel stro je erin moet doen..
De een eet alles op, en de andere maakt er een zwijnenstal van..
Ik denk dat je niet echt kan zeggen hoeveel stro je in een stal kan doen, zonder dat je weet hoe de stal, paard en het stro er uit ziet

Wij hebben hier ook zo een paardje. Uiteindelijk hebben wij besloten van stalmatten onder het stro te leggen. Zo ligt ze nooit hard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:33

Moderatoropmerking:
Omdat dit een algemeen vraag betreft en een algemeen onderwerp, is het totaal geen probleem om een oud topic weer nieuw leven in te blazen. Vandaar dat we de posts laten staan en dit topic gewoon doorgang mag vinden ook al is het een topic van tien jaar geleden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:31

gabber_2000 schreef:
ik heb een vraag ik heb een paard die achteraan plast. en er ligt best veel stro in maar in het midden staat ze uiteindelijk op het beton, omdat ze best veel draait in de stal. nu wou ik een mooi laagje opbouwen hoe zouden jullie het doen?
je mag me een pb doen!

Paar dagen de pieslaag laten liggen of naar t midden verplaatsen, want in geval van kaal ligt er te weinig ;) en verder dus dik opstrooien en alle keutels weg halen ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:42

Afbeelding

Als ik begin met een nieuwe stal ( ik pot) dan start ik met drie baaltjes. Mijn stal is 10.5 bij 4, maar ik bestrooi 2/3 deel. Per week gooi ik er nog eens twee tot drie balen bij.

Bij mij staan ze ook met zijn tweeën en haal ook elke dag 1 grote en een 1 kleine kruiwagen eruit. Bij elke voedingsbeurt wip ik drollen, dat is vier keer per dag. Dat lijkt vaak, maar het is dan ook zo gedaan... Smorgens ben ik 20 minuten bezig incl vegen, de rest van de keren 10 minuten.
Ik doe ongeveer 6 tot 8 weken met een stal. Ik heb tarwestro.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:45

Dat ziet er erg goed uit!

Op de stal waar ik nu sta is het echt hopeloos. De mijne kreeg voor 2 dagen maar een grote halve plak en aan het einde van de dag stond ze op het beton omdat ze alles opvrat. Nu staat ze op vlas. Maar volgende week ga ik naar een andere stalling waar het beter geregeld is gelukkig.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:58

Samblabla schreef:
Dat ziet er erg goed uit!

Op de stal waar ik nu sta is het echt hopeloos. De mijne kreeg voor 2 dagen maar een grote halve plak en aan het einde van de dag stond ze op het beton omdat ze alles opvrat. Nu staat ze op vlas. Maar volgende week ga ik naar een andere stalling waar het beter geregeld is gelukkig.

Eea ligt er natuurlijk ook aan hoe veel je paard per etmaal op stal komt en buiten staat. Hoe was dat bij die van jou en hoe tof was het hooi en hoe vaak werd dat gevoerd?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:30

Die van mij hebben een uitloopstal, kunnen 24/7 naar buiten.