Eigen stal beginnen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eigen stal beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:27

hier een linkje naar waar ik nu sta. www.performancehorses.nl Is een vrij nieuwe stal, misschien kun je er tips uithalen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:30

zadelkasten zou ik zeker zelf maken!! Want die zijn heeeeel duur en meestal nog erg klein,onhandig en lelijk ook. Op het pension waar ik sta zijn ze zelfgemaakt. Ga even fotootje zoeken.
En springmateriaal is ook stukken goedkoper wanneer je je balken zelf gaat schilderen.(EN je kan je kleurtjes kiezen Knipoog en patroontjes iplv altijd die saaie streepen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:32

Zowel zomers als 's winters uitloopmogelijkheid. En niet voor slechts 2 of 3 uur.
Een toilet voor het bezoek.
Rest is ongeveer wel genoemd.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:43

toilet is idd ook handig Knipoog Haha!
Afbeelding
Dit is zo'n zelfgemaakt kast(je). Ze zijn goed ruim (vooral in de hoogte,zodat ze niet TE veel plaats innemen) en er zitten schappen in, en jah, zadeldrager enz. Zo hebben we er 7 naast elkaar ofzo.
Er hangen ook plastic mapjes aan de deuren. Daar kun je altijd boodschappen op na laten.
Bv wanneer de hoefsmid is geweest, wanneer ontwormt enz. Ook de info van de eigenaar met telefoonnummers en tel. van dierenarts enz. Dus dat is ook best handig en toch simpel Bloos

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:25

Armaris schreef:
Ik vind dat de eigenaars zelf moeten kunnen bepalen hoelang zijn/haar paard buitengaat,desnoods in de zomer een weide en in de winter een paddockje. Neem aan dat je geen 10tallen paarden gaat hebben maar max 10?Dat lijkt me nog te doen.

Dat zou ik juist niet doen. ")
Jij als stalhouder bepaalt de regels. Als mensen van alles zelf mogen gaan bepalen, wordt het een zootje.

Suelza schreef:

Wie heeft er tips?

En wat vinden jullie belangrijk op een stal?

* goede kwaliteit voer. Hooi liefst van eigen bodem. Dan weet je ten minste wat je hebt
* stalhouder die eigenlijk altijd aanwezig is. Controle op dieren etc.
* veel voerbeurten. Dat is gewoon het beste voor het paard (tenzij ze natuurlijk dag en nacht buiten kunnen lopen. Knipoog )Wij voeren zelf bijvoorbeeld 6 a 7 keer per dag hooi aan de paarden. Ze staan 2 uur per dag op de paddock.
* Aanleg buitenbak: laten doen. Het gaat je alleen maar meer geld kosten als je het in het begin goedkoop probeert te doen.
* Wij geven onze pensionklanten zelf de mogelijkheid om een eigen zadelkast te plaatsen. Dan is de kast in ieder geval niet te klein. Knipoog Daarnaast heeft overigens elke klant een eigen zadelbeugel in de zadelkamer.
* Een kantine zou kunnen (hoe groot wil je?). Als je het doet, laat de klanten lekker zelf hun eigen spul meenemen. Om je daar ook nog eens mee bezig te houden... Clown
* hoe ga je de paarden van water voorzien? Wij hebben een rondpomp-systeem waarvan de watertemperatuur ook nog eens geregeld kan worden. Ideaal in de winter. Dan bevriezen de buizen immers niet.
* Hoe deel je de weidegang in? Koppels of een groep? Hoe doe je het in de winter? Paddocks?

Ik zal nog even nadenken voor je. Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:36

Sjoert schreef:

Dat zou ik juist niet doen. ")
Jij als stalhouder bepaalt de regels. Als mensen van alles zelf mogen gaan bepalen, wordt het een zootje.

Natuurlijk moet je als stalhouder de regels bepalen Knipoog Ik bedoel nu niet dat ze van de 1 op de andere dag mogen beslissen dat hun paard binnen of buiten gaat en om welk uur,medische problemen uitgesloten natuurlijk.

Maar als je bij het tekenen van het contract bv zegt : Je mag kiezen tot wanneer je paard buitengaat:oftewel is dat van 9u tot 17u,of 's nachts in de zomer of het hele jaar door.
Ik bots namelijk op pensionstallen nogal vaak dat ze altijd de uren dat ze binnengaan vervroegen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:39

Wij houden altijd tussen 15.00 en 16.00 uur aan. Lachen
Verder is het bij ons zo, dat wij bepalen wanneer het land te drassig wordt en de paarden dus uiteindelijk, helaas, de paddockt op moeten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:41

altijd een borstel enzo in handbereik hebben om de vuiligheid op te kuisen, en genoeg vuilbakken!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:50

Zelf vind ik het prettig als:
*ze er inderdaad regelmatig uitkomen
*er permanent (of zeer regelmatig) iemand op het terrein is om toezicht te houden
*er wordt gebeld als er echt iets is, enz, communicatie gaat toch vaak mis, maar o zo belangrijk
*voerbeurten goed geregeld, en het liefst vaak voeren
*bodem van de bak moet goed zijn
*een paddock voor grondwerk/longeren is fijn
*plek met water, al is het maar een tuinslang ofzo, maar dat je kunt afspuiten ed.

Minder van belang, maar erg fijn:
*toilet
*zadelkast die op slot kan

Verder een idee om een groot whiteboard op te hangen, zodat eventuele mededelingen daarop kunnen, ook van bv. klanten onderling.
En belangrijk: duidelijk aangeven waar brandblussers/ evt uitgangen zijn, lijst met telefoonnummers van jou, noodgevallen, politie, enz...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:10

KiWiKo schreef:
GROTE zadelkasten Lachen Lachen

en inderdaad genoeg mogelijkheden om de paarden buiten te houden

Hahaaaa duidelijk een must he Elise? Tong uitsteken Je weet wat een gepriegel ik heb om alles er in te proppen!

Verder zou je wellicht beetje systeem van Krekel aan kunnen nemen, dus jij levert hooi en stro, en mest ev. uit, als je dat bij stalling in wilt, en anders doet men het zelf. Voerkisten per box, zodat iedereen zelf bepaald wat voor voer zijn paard krijgt,hoeveel supplementen etc.

Verder veel voerbeurten, liefst wel 4per dag van in elk geval ruwvoer.

Ik zou koppels maken die zowel winter als zomer naar buiten kunnen, lijkt me stug dat er klanten zijn die zijn paard niet buiten wil hebben maar goed die kun je dan buiten beschouwing laten.

De kantine, ik zou een plek ervoor vast leggen, en dan vriendelijk verzoeken aan de mensen om wat leuks van thuis mee te nemen zodat het langzaam aan opfleurt, desnoods keertje verven met ze allen!

Je lesprogramma is sowieso super, wellicht kun je mensen op je eigen stal lesgeven, en de klanten die er niet staan ernaast houden, scheelt een hoop!

Verder raad ik orde aan, van te voren de klant laten weten waar hij aan toe is om gezeur en eigenrichting te voorkomen. Dit mag wel dat niet... Duidelijkheid is gewoon nodig, ook voor de gezelligheid.

Misschien gemist maar heb je al longeerfaciliteit? Longeren is handig en best belangrijk voor vele klanten en jou zelf Knipoog

VERDER WENS IK JE ALLE SUCCES TOE, en natuurlijk ook je compagnon Tong uitsteken hahahaaa ( Zwaait naar die persoon Doei! )

En vergeet mijn aanbod niet Ja symbolisch..... Lovers

Pling

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:14

ik zou wel graag zelf wille bepalen hoelaat me paard naar binnen gaat,
dat als je gereden heb niet bij je paard hoeft te blijve wachten totdat ie is uitgezweet, maar bijv. smiddags gerede, paard binnen laten met zweetdeken om en over een paar uur terug komen om dekens te verwissele.
daar botste ik tege aan,
verder veel voer,zelf mesten en niet te moeilijk doen.
voor derest is alles al genoemd.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:37

BAKLAMPEN voor buiten .. zeer fijn Haha! kun je ook savonds rijden Haha!
mischien ook handig dat klanten niet voor .. tijd en later dan .. tijd komen , zodat jij wel altijd toezicht kan houden. voor ongelukken enz.. zadelkamer ruim niet dat alles krap op elkaar zit... zodat je heel moeilijk je zadels enz pakt.

verder veel geluk .. Haha!

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:50

Je kan de mensen zelf laten mesten en voeren, of het neer laten zetten.
Ik zou zeker openings tijden en sluit tijden hebben anders heb je steeds mensen over je terein.
De paarden zou ik gewoon op de stenen laten staan want matten gaan ze op glijden.
Wij hebben op stal een rondpompent water systeem waardoor het water al veel minder koud is.
De bak laten maken, dan is de gelijk goed.
Een aparte ruimte waar je zadels en spullen neer kan zetten.
Een paddock is wel lekker, daar kan je ook gewoon in longeren. Je kan dan bijvoorbeeld ook de regel maken (die hadden wij altijd) longeren gaat voor los gooien en als er iemand staat tw wachten om ook los te gooien niet langer als 3 kwartier.

veel succes en ben benieuwd naar hoe het word, en wat je allemaal gaat doen.!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:15

camera's ophangen Lachen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:27

De fijnste stal waar ik gestaan heb had (wij stonden met 8 paarden);
- een gedraineerde buitenbak 20 x 40
- een gedraineerde paddock ong. 20 x 30 *ook te gebruiken als longeerbak en los springen in de zomer en als winter om de paarden los te zetten. Gedraineerde paddock werkt beter dan een 'winter' weiland en is op den duur goedkoper want zo'n winterwei is al snel een traplandje.
- 4 weides en lange dagen weidegang, binnen en buitenzetten door de staleigenaresse (tussendoor uiteraard door eigenaar paard Knipoog )
- 2x gedraineerde paddocks van ong. 10 x 15 voor de paarden die niet met andere paarden samen kunnen
- een longeerbak
- springmateriaal
- buitenbak verlichting
- afspuitplaats
- afsluitbare voerkast *iedereen had eigen keuze voer en jij bepaalde hoeveel er gevoerd werd, maar de staleigenaresse deed het voeren, ook eventuele supplementen/medicatie
- afgesloten zadelkamer met kasten, grote voordeel is dat niet zomaar iemand in de zadelkamer kan komen
- wc op stal
- stromend water -- geen warm water, als je dat nodig had werd het wel voor je gehaald met een emmer, in flevoland mag je geen grondwater gebruiken ook. Als je warm water op stal wilt kun je denken aan een boiler?
- ruime stallen
- vrijheid van kiezen eigen instructie
- geen openings en sluitingstijden, wel even melden als het bijzonder vroeg of laat is zodat de staleigenaress op de hoogte is.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:36

Solarium is ook ideaal in de winter! En dan wel tegen extra betaling (wij betalen 1,25 euro voor 20 min) want het vreet stroom en lampen. Haha!

Uhm verder denk ik dat je al heel wat tips hebt!!

Succes ermee!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:43

Wat een leuke plannen Elise.
Is de stal een beetje in de buurt of ga je ver weg?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 20:25

Bedankt voor alle tips!

@Maroes, er zijn meerdere opties. Ben nu dus serieus aan het oriënteren met mijn "wederhelft".Maar het is zeker niet op korte termijn geregeld. Dus voorlopig nog geen boxen vrij bij ons op stal Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:36

de meeste dingen die fijn zijn om te 'hebben' zijn wat mij betreft wel genoemd, als tip geef ik nog: zorg voor hele goede brand veiligheid en bij ons op stal hebben ze eens een oefening gedaan met de brandweermannen, zodat zij ook wisten hoe ze met de paarden om moeten gaan, uit stal halen, gerust stellen, lopen aan de hand, waar kun je ze veilig heen 'jagen' enzo. Dat gaf iedereen een heel prettig gevoel moet ik zeggen. Is toch fijn te weten dat je paard veilig staat.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:52

Hetgeen mij heeft overtuigd om naar mijn huidige stal te trekken is:
- stapmolen (extra betalen)
- longeerbaan
- warm water bij spuitplaats (muntje insmijten --> koud water is gratis)
- afgescheiden zadelkastjeskamer
- gezellige kantine !!!
- mooi hindernismateriaal
- algemeen nette aanblik van de stal
- wc op stal
- wasmachine voor dekjes, dekens (geld in te steken)
- solarium (geld in te steken)
- communicatieruimte met telefoon en alle telefoonnummers per paard op een groot prikbord (DA, hoefsmid, eigenaar, nummer bij afwezigheid, ...) DIT IS ECHT SUPER
- beveiligd eigendom (na 22u kan je er niet meer in tot 6u, wel nog uit)
- inwonende stalknecht aanwezig (veiligheid ed)
- dagelijkse weidegang
- keuze tussen eigen voer of algemene brok
- gedraineerde piste buiten, met goede buitenverlichting
- het complex binnen is lichtjes verwarmd, dus in de winter is het er nooit koud!
- plaats voor 'slechts' 20 paarden

Wij hebben een heel goede stal... de kostprijs is vrij laag en de luxeproducten zijn naar eigen believen bij te betalen

De allerbelangrijkste factor vind ik nog steeds de sfeer en de mensen op stal...

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:33

Wat ik het belangrijkste vind is dagelijks voldoende weidegang voor de paarden (dus niet maar twee uurtjes). Verder vind ik een rijbak, mooie omgeving voor buitenritten en een toilet belangrijk. En natuurlijk een goede sfeer en 'happy' paarden. Lachen
Aanwezigheid van solarium en stapmolen vind ik persoonlijk het minst belangrijk.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:17

Je hebt al een vaste accomodatie? Hoe is die qua ligging en wat voor klanten trek je aan?

Ik denk dat je voor jezelf goed moet realiseren wat alle investeringen kosten, daarbij zou ik meer geld overhebben voor het welzijn van een paard (ruime droge schone stallen, weidegang, veilige omgeving, goed te rijden bak) dan alleen luxe voor de ruiter Haha!

Meeste paardeneigenaren stellen hogere eisen aan de omgeving waarin hun viervoeter toevertrouwd wordt, dan luxe voor henzelf. Overigens is het wel makkelijk voor je klanten als zij een eigen toilet hebben en evt. een zithoekje aldan niet dat ze daar wat kunnen nuttigen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:23

Er is al heel veel genoemd dus dat ga ik niet meer herhalen. Uhm, hooiruiven in de stal? Evt. Stapmolen? Ga is op een stal/manege kijken wat ze daar allemaal hebben.

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:26

Bij ons op stal hebben we voor 200 euro dit;
-stallen van ong 3x3
-buitenbak
-2 paddocks
-afspuitplaats (koud water)
-incl. hooi & stro
-zomers weidegang
-ruimtes waar je je eigen (!) zadelkasten in kan zetten
-zelf uitmesten
-er wordt om 11.00/17.00/20.00 gevoerd

Op de stal naast mij, is het wat luxer, daar heb je voor 325(binnenstal) of 375 (stal met luikje naar buiten);
-binnenbak
-buitenbak
-stapmolen
-longeercirkel
-kantine (met uitzicht op binnenbak) &automaten
-douches (voor mensen)
-verwarmde kastruimtes (memt ingebouwde kasten)
-verwarmde dekenuithang ruimte
-schone toiletten
-2 afspuitplaatsen met warm& koud water
-solarium
-incl. hooi,stro&biks
-zij mesten voor je uit (weliswaar maar 1 keer per week)
-zomers weidegang

Nu hoeft het voor mij niet zo luxe, maar een binnenbak zou wel fijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:35

Ik hoop dat je je ook bewust bent dat je op sociaal gebied nogal wat te verduren krijgt. Ik heb 2 keer meegemaakt dat de mensen stallen verhuurden, welliswaar selfservice, maar zich overal van distantieerde, alleen het maandelijkse geld aannamen. Hierdoor ontstaan er machtsblokken, overal zitten figuren die op een bepaalde manier alles naar zich toe weten te trekken, doen gewoon zonder rekening met anderen te houden. Als staleigenaar is het dan wel gewenst een leidende rol te blijven vervullen en niet met verschillende maten te gaan meten omdat de ene lachen, gieren, brullen is en de andere tja dat klikt niet zo..... Hierdoor komt er verloop en krijg je een slechte naam.

Dus niet alleen goede accomodatie voor de paarden, de luxe klant ook tevreden stellen met wat luxe, maar ook dagelijks je gezicht laten zien, opletten of er wat leeft, je licht opsteken en ALTIJD 2 partijen horen. Klein gekissebis de kop in drukken, roddel de kop in drukken, pesters/ziekers aanspreken op hun gedrag. Jij hebt nl de belangrijkste rol in het geheel om te zorgen dat het een gezellige stal wordt.

Kontrakt maken en de mensen laten tekenen.