phoenix4ever schreef:ikzou niet weten wat er mis is met een drie jarige aan de teugel te rijden. je moet het alleen niet afdwingen
ben wel met je eens dat mensen vaak te snel iets van een groen paard willen.
ze plukken ze met drie jaar de wei uit en leren het in een paar maanden tijd alles wat zezouden moeten weten.
ik ben er toch al een voorstander van om een paard, veulen jaaling enter twenter wat meer op de toekomost voor te bereiden.
Ben ik het mee eens, tuurlijk mogen ze aan de teugel lopen (dat moeten ze zelfs!). Probleem dat ik vaak zie bij jonge paarden is dat mensen niet de tijd nemen om ze uit te balanceren. Door ze te veel op druk te rijden of teveel met de hand te ondersteunen ('het vijfde been zijn'), lijkt het dan heel wat, maar heeft het paard nog steeds niet geleerd op eigen benen te lopen. (Ga maar eens kijken op een streekwedstijdje bij de B-dressuur, je schrikt je soms kapot wat mensen hun jonge paarden aandoen!). Nog afgezien van het mentale, is het ook voor het paardenlichaam noodzakelijk langzaam te beginnen. 't Is toch niet niks, zomaar 60 of soms 70 kilo op je rug en dan ook nog de bocht door!

). Ik ga binnekort een 3 jarige arabier x neworest inrijden. Ik heb hiervoor 8 jaar paard gereden en mijn eigen mini welsh zadelmak en ingereden. Niet dat dat moeilijk was.