Jong paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:03

phoenix4ever schreef:
ikzou niet weten wat er mis is met een drie jarige aan de teugel te rijden. je moet het alleen niet afdwingen
ben wel met je eens dat mensen vaak te snel iets van een groen paard willen.
ze plukken ze met drie jaar de wei uit en leren het in een paar maanden tijd alles wat zezouden moeten weten.
ik ben er toch al een voorstander van om een paard, veulen jaaling enter twenter wat meer op de toekomost voor te bereiden.

Ben ik het mee eens, tuurlijk mogen ze aan de teugel lopen (dat moeten ze zelfs!). Probleem dat ik vaak zie bij jonge paarden is dat mensen niet de tijd nemen om ze uit te balanceren. Door ze te veel op druk te rijden of teveel met de hand te ondersteunen ('het vijfde been zijn'), lijkt het dan heel wat, maar heeft het paard nog steeds niet geleerd op eigen benen te lopen. (Ga maar eens kijken op een streekwedstijdje bij de B-dressuur, je schrikt je soms kapot wat mensen hun jonge paarden aandoen!). Nog afgezien van het mentale, is het ook voor het paardenlichaam noodzakelijk langzaam te beginnen. 't Is toch niet niks, zomaar 60 of soms 70 kilo op je rug en dan ook nog de bocht door!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:50

Ik heb ook net een jong paardje gekocht, maar ben nog lang niet aan het inrijden toe, want ze is pas 2 jaar oud. Maar kan ik wel al beginnen met longeren of is dat ook nog te vroeg?? Ik rijdt ook "al" 10 jaar, maar vind mijzelf geen super goeie ruiter. Daarom zal het voor mij zeker verstandig zijn om haar door een ervaren ruiter zadelmak te laten maken en de basis te leren, pas daarna zelf aan de slag. Ik wil namelijk niets verpesten. Ben zelf niet zo'n ambitieus type qua wedstrijden, dus ik zal ook geen haast hebben met haar 'alles' te leren. Gewoon lekker recreatief rijden en ik ben tevreden!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:06

Franca schreef:
Ik heb ook net een jong paardje gekocht, maar ben nog lang niet aan het inrijden toe, want ze is pas 2 jaar oud. Maar kan ik wel al beginnen met longeren of is dat ook nog te vroeg?? Ik rijdt ook "al" 10 jaar, maar vind mijzelf geen super goeie ruiter. Daarom zal het voor mij zeker verstandig zijn om haar door een ervaren ruiter zadelmak te laten maken en de basis te leren, pas daarna zelf aan de slag. Ik wil namelijk niets verpesten. Ben zelf niet zo'n ambitieus type qua wedstrijden, dus ik zal ook geen haast hebben met haar 'alles' te leren. Gewoon lekker recreatief rijden en ik ben tevreden!

Voor de basisafrichting maakt het natuurlijk niet uit of je recreatief of wedstrijdgericht gaat rijden, alle paarden moeten leren op hun eigen benen te lopen! Je kunt in principe met een tweejarige longeren, mits niet te vaak, niet te lang, niet te kleine volte, enz. Je kunt ook wel zien of ze 't aan kunnen. Persoonlijk doen wij het liever niet, omdat we de meerwaarde er niet van zien. Het enige dat wij van onze tweejarigen vragen is dat ze netjes aan het halster lopen, stil kunnen staan (ook tijdens een poetsbeurt), voetjes optillen en zich gedragen bij de smid. De rest leren ze als ze zadelmak worden gemaakt.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:29

Ja, ik ben inderdaad vooral bezig met dat soort oefeningen. Ook neem ik haar mee wandelen aan de hand het bos in, zodat ze daar al aan went. Gisteren bijvoorbeeld geoefend recht door een plas heen te lopen in het bos. Wat betreft dat voetjes geven; ze is met haar voorbenen echt supermak, maar achter is een ramp. Weet niet precies wat zij er eng aan vindt, maar ze wil dan haar been weer 'losslaan'. Het vervelendste is nog dat ze licht mok achter heeft en dat ik dus ook nog haar kootholtes moet zalven....wat ze al helemaal niet trekt. Niet echt bevorderlijk voor het vertrouwen van haar...Tenslotte nog een vraag: ze vindt het erg moeilijk om uit haar kudde gehaald te worden. Ligt dat aan de leeftijd? Het lijkt wel een soort verlatingsangst; als de andere paarden uit beeld zijn, wordt ze erg onrustig (hinniken en drentelen).

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 10:16

Gisteren de tweede keer onder het zadel. Hij liep prima, alsof hij het elke dag zo doet. Vandaag heeft hij een rustdagje, ga zo naar hem toe om te poetsen en daarna mag hij lekker op de wei.
Was trouwens wel grappig. Ik kreeg gisteren de papieren, en wat blijkt, hij heet helemaal geen Sacharel, zo hebben de mensen op stal hem genoemt, volgens zijn papieren heet hij Valentino, v: Vitano en m: Marroussia, kent een van jullie die paarden?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 10:20

Franca er zijn heel veel topics op bokt over jonge paarden. Er is ook een zoekfunctie waarmee je kunt zoeken. Er zijn veel discussies geweest over wat je met een 2jarige beter wel of niet kunt doen. Ik denk dat het wel leuk is voor je om te lezen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 18:26

Ok bedankt! Ik ga zoeken!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 20:23

Maar kijk uit dat je geen oude berichten ophaalt, ik kreeg net op mijn donder daarover!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:50

Leuk topic, heb het bijna helemaal uitglezen (teveel in 1 keer Tong uitsteken). Ik ga binnekort een 3 jarige arabier x neworest inrijden. Ik heb hiervoor 8 jaar paard gereden en mijn eigen mini welsh zadelmak en ingereden. Niet dat dat moeilijk was.
Met Renzo zijn we begonnen aan het zadelmak maken en over 2 weken (als alles goed gaat uiteraard) klim ik erop.
Of het lukt is vraag 2...
Ik heb er wel vertrouwen in maar weten doe je het nooit...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 22:08

Ik laat het zware werk (de eerste paar keren, het wennen aan het bit, en de basis van het sturen) doen.. Maar dit gaat zeker wel erg goed. Paar dagen toch achter elkaar bezig geweest, dit weekend heeft Valli vrij, en maandag mag ik er waarschijnlijk zelf op.. Ben op zich best zenuwachtig, tenminste, heb er zeker wel zin in... 't kost wat geduld en moeite maar het is zo super om hier bij te zijn, zeker omdat Valli als het goed is van mij wordt.. Proef gaat tot nu toe goed, moet alleen met rijden nog niet fout gaan.. Ik voel me echt 't gelukkigste meisje op deze aardbol... In eerste instantie had ik toch wat twijfels maar het is het zo dubbel en dik waard om even geduld te hebben!