Geslachtsdeel schoonmaken? Wie doen het? en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Re: Geslachtsdeel schoonmaken? Wie doen het? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:16

Als ik zo de berichten lees is het denk ik wel noodzakelijk om 'de boel' goed in de gaten te houden. Ik heb nooit met nare zaken te maken gehad maar als er ontstekingen zouden optreden en als de DA moet komen omdat hij/zij er ziek van is zou ik mijn vreselijk voelen omdat het min of meer mijn schuld is omdat ik er niets van wist.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:30

Ik doe het nooit bewust. Als ik m'n pony aan het wassen ben (naja, gewoon met water spoelen hoor)
maak ik de staart wel schoon, en dus ook onder de staat, en onder de buik Clown

Alleen doe ik het dus nooit in de winter. Heb nog nooit gezien/gemerkt dat mijn pony's er last van hadden dus...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:58

Ik maak het allemaal wel schoon, Niels krijgt anders naar mijn idee behoorlijk last van z'n banketstaaf.
Het smerigste werk wat er is vind ik.. maar het moet ook gebeuren. Als er al die vellen bijhangen vind ik ook geen lekker gezicht.
Ik pak gewoon handschoentjes en handwarm water. Eerst inweken, en dan rustig de velletjes eraf trekken.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:55

Ik heb water en babyolie heel dun vermengd in een
plantenspuit..
Als hij dan zijn flip eruit heeft hangen kan ik hem insprayen
ermee en dan de volgende dag is het helemaal schoon..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:01

Mijn ruin staat altijd te relaxen onder t poesten. Ook zijn piep word dan uitgebreid even gelucht. Ik kan dan op t gemakkie vieze dingetjes of velletjes er af halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 01:01

[***] schreef:
Haha!

Hmm, even een vraagje over dit onderwerp dan.. Wat te doen als je paard 'em gewoon nooit eens effe laat hangen?

Iemand? Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 01:18

Nou ik heb geleerd om een emmer met lauw water met badedas en een emmer helder lauw water te hebben en bij een ruin/hengst doe je 3 washandjes in de emmer met badedas en 3 in de emmer helder water, washandje beetje uitwringen en mt je hand in het washandje en dan met je hand+washandje ín de koker (die zak waar zijn handeltje steeds in verdwijnt) dan een ronddraaiende beweging maken. als je het washandje eruit haalt zie je ook dat deze erg vuil is. dat washandje leg je weg en je pakt een nieuw (badedas) washandje weer hetzelfde, dan nog 1x en dan pak je een washandje uit de emmer helder water en ook dit doe je op dezelfde manier 3x je kunt ook het washandje binnenstebuiten keren om het nog een keer extra te doen. en badedas werkt ontsmettend dus dat is niet slecht tenminste als je het daarna goed (minstens) 3 keer nadoet met helder water, en het moet allemaal lauw warm zijn.

bij een merrie heb je ook een emmer badedas en een emmer helder water ook weer lauw warm. weer hetzelfde aantal washandje en nu ga je met het washandje over haar uhm geslachtsdeel en dan duw je een beetje met je middelvinger zodat deze in beetje in de spleet komt zodat ook deze schoon word (klinkt beetje vies sorry, weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken) en dit doe je dus 3 x met badedas en 3x met helder water.

en voor de mensen met ruinen en hengsten, alle ruinen en hengsten spatten modder/zand etc op bij het rijden dit komt dus ín de koker daarom moet deze schoongemaakt worden. en sommige ruinen/hengsten die spatten meer modder op dan de ander of het komt er makkelijker in en hun koker moet dus wat regelmatiger schoongemaakt worden dan andere ruinen/hengsten.

Uit ervaring: heb bij een ruin de koker eens schoon moeten maken en die vond dit niet zo'n pretje (kan me er ook wat bij voorstellen) en die stampte de hele tijd (dus zijn achterhoef omhoog richting zijn koker) sommige paarden stellen dit namelijk niet op prijs, wees hier dus voorzichtig mee.
Bij merrie's heb ik nooit problemen gehad.

en verder manieren van velletjes afplukken dat is juist níet goed! dus mijn aanraden doe het op bovenstaande manier. (ik wil niet opschepperig overkomen ofzo, maar ik denk aan je paard)

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 01:40

Il0na schreef:
Ik heb water en babyolie heel dun vermengd in een
plantenspuit..
Als hij dan zijn flip eruit heeft hangen kan ik hem insprayen
ermee en dan de volgende dag is het helemaal schoon..

Dat ga ik ook proberen dat lijkt me wel een fijne manier aangezien mijn pony's het niet erg prettig vinden.

Handig topic Kim, staan handige tips tussen Lachen

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:51

Nouks schreef:
Nouks schreef:
Haha!

Hmm, even een vraagje over dit onderwerp dan.. Wat te doen als je paard 'em gewoon nooit eens effe laat hangen?

Iemand? Lachen

nou als die van mij hem niet laat hangen, wrijf ik effe over de koker dan komt ie er meteen uit Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:59

die van mij trekt hem meteen in als ik er al naar kijk. Ik weer eens een poging wagen, het is wel nodig als ik alles zo lees.
Ik zal aan jullie allemaal denken als ik een banketstaaf van de sint krijg, waarschijnlijk zal hij dit jaar niet zo smaken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:04

hij hóeft er niet uit te hangen dan moet je hem juist níet schoonmaken! hebben jullie mijn vorige post gelezen? of is die jullie te lang?

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:46

Me vriendin haalt ook altijd de velltjes er af. (Ruin)

Bij me merrie maak ik het tussen de uiers altijd schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:28

Maartje1990 schreef:
hij hóeft er niet uit te hangen dan moet je hem juist níet schoonmaken! hebben jullie mijn vorige post gelezen? of is die jullie te lang?

Nou nee, maar die was na mijn vraag Knipoog

Zal het eens proberen dan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:53

Ja, iedere dag, met een sponsje met water. Merrie overigens Knipoog Maar het is een vieze merrie, want ze poept tegen de muur, dus hele kont en geslachtsdelen zitten dan onder de stront.

Verder haal ik 1x per week een babydoekje tussen haar uiertjes door, omdat daar ook vaak viezigheid zit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:58

@Nouks; een beetje Sedalin doet wonderen!

Die van mij laat hem helemaal hangen als hij een emmertje met wat krachtvoer krijgt Haha!
Mijn ervaring met washandjes, watten, sponzen e.d.....niet doen ivm bacteriën die je er toch weer insmeerd! Het handigst vind ik om met de tuinslang (lauw water) en een zachte straal het zaakje gewoon uit te spoelen.
Ik heb het 1x met verdunde Betadineoplossing (op aanraden van DA) gedaan en de volgende dag was het dusdanig geirriteerd dat de DA er bij moest komen. Alles was rood en lag open aan de binnenkant, echt heel zielig.
Mijn ruin is 16 jr. en ik hoorde laatst dat het meer voorkomt bij oudere ruinen. Ook hoorde ik van een holistisch therapeut dat het een gevolg is van het niet goed af kunnen voeren van afvalstoffen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:36

Maar 1 vraag.. hoe zit het dan in het wild? Dan ben je er ook niet met een doekje en een spons?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:02

traan_beauty schreef:
Maar 1 vraag.. hoe zit het dan in het wild? Dan ben je er ook niet met een doekje en een spons?

Maar in het wild zijn er toch ook geen ruinen Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:04

maar wél hengsten én merries

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:31

Bij hengsten wordt het zaakje toch weer schoon als ze bezig gaan?
En merries zijn over het algmeen niet zo snel vies daar. Of ze moeten wat aan de staart hebben, in het wild hebben ze geen muren iig om tegenaan te schijten waardoor alles smerig wordt Knipoog

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 02:01

[quote
en verder manieren van velletjes afplukken dat is juist níet goed! dus mijn aanraden doe het op bovenstaande manier. (ik wil niet opschepperig overkomen ofzo, maar ik denk aan je paard)
[/quote]

dat heb ik dus ook geleerd
als je er velletjes zo maar van af gaat trekken dan kunnen er wondjes ontstaan
lijkt me geen fijne plek voor ontstekingen enzo
ik doe ook meestal een babydoekje door de koker halen
verder zijn er ook shampoo's en doekjes op de markt voor de flip van ruinen en hengsten
ik heb het alleen nog nooit geprobeerd

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 02:07

Ik ben er een (verzorg)paard aan verloren
Dus schoonmaken doe ik zeker als ik de kasn krijg bij mijn ruintjes
de billen maak ik altijd schoon als ik ze poets( vaak dus)
De rest wat eronder hangt ook gewoon met een zachte spons en lauw water en hun piemels:P als ze ze laten hangen want anders kan ik er niet bij
Nou heb ik met 1 van de 2 de mazzel dat hij kan liggen op commando dus kan ik het mooi schoonmaken en zo:D

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 02:16

nikkiej_86 schreef:
De rest wat eronder hangt ook gewoon met een zachte spons en lauw water en hun piemels:P als ze ze laten hangen want anders kan ik er niet bij
Nou heb ik met 1 van de 2 de mazzel dat hij kan liggen op commando dus kan ik het mooi schoonmaken en zo:D

ow dat klinkt naar (paard verloren)

dat laatste klinkt wel handig, ik denk dat ik mijn paard ook maar ga leren liggen Haha!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 02:20

loveseben schreef:
nikkiej_86 schreef:

ow dat klinkt naar (paard verloren)

dat laatste klinkt wel handig, ik denk dat ik mijn paard ook maar ga leren liggen Haha!

Ja dan kan je de piemel er zo uitrollen min of meer;)
Lekker schoon
Maar ze houden eraltijd van dei schilfertjes geen id hoe ik die weg krijg weet iemand dat??:D

En ben de fries in men profiel er aan verloren omdat hij op een dag een enorme koker had en toen da erbij gehaald spuiten enzo gehad
Hij bleek weer op te knappen
Maar de hele infectie van de koker is naar binnen geslagen
Snel naar Emmeloord.
Helaas was het al te laat
( even snel uitegelgt dus)
Daarom maak ik de piemels graag schoon Haha! haha

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 02:23

Torro heeft gelukkig bijna geen vellen. En Ixo laat zijn sjarrel bijna nooit zien.
Maar het helpt om als ze hun leuter buiten hebben hangen, er babyolie op te spuiten. Als ie em dan weer in trekt weekt de babyolie die vellen los in de koker. En zodra hij weer zijn vlag buiten hangt, vallen de losgeweekte vellen eraf.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 03:03

@nikkiej_86 wat een naar verhaal zeg Huilen

wel handige tips allemaal Knipoog