Norm afmeting stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CynPerfect

Re: Norm afmeting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:28

Van mij kan een stal ook niet groot genoeg. Wij hebben boxen van 4x4.
Maar zolang de boxen niet kleiner zijn dan 3x3 vind ik het best.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:29

wij hebben alleen de zomer maanden (gem van eind april tot eind oktober ligt aan weer) weidegang wel elke dag los in paddock:)(de manege paarden worden gedaan in paddock met 2 tegelijk) en eigenaren moeten dat zelf doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:30

Mijn stallen zijn ook maar 3 x3 maar in een bestaande stal heb je niet alle mogelijkheden te plaatsen wat je wilt.
Maar ze staan gelukkig wel elke dag buiten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:31

hop schreef:
Volgens mij is er nog geen norm voor.
In Duitsland dacht ik wel, daar wordt volgens mij de stokmaat in het kwadraat gebruikt.
Zelf vind ik dat nog vrij klein, ik zou liever 2 x de stokmaat in het kwadraat zien. Haha!
Dan krijgt een paard van 1.75 m. dus een stal van 3,5 bij 3,5 meter.

In Duitsland is de (wettelijk) minimale afmeting van een paardenstal volgens mij zelfs 3.5 x 4 m.

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:39

Hopen dat NL ook inziet dat het verplicht moet worden

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:39

flettie schreef:
In Duitsland is de (wettelijk) minimale afmeting van een paardenstal volgens mij zelfs 3.5 x 4 m.

Is het in Duitsland ook verplicht om voor je paarden een soort uitloop te hebben achter de stal? Ik meen zoiets een keer opgevangen te hebben.

RK: Klopt. In onze oude koeienschuur hebben we de stallen ook een meter naar voren moeten schuiven (ivm aflopend dak). De achterkant is nu afgesloten met twee grote metalen buizen. Ideaal voor de paarden. Die kunnen heerlijk neuzen, kroelen en ouweho*ren bij elkaar.
Dat onze stallen deze afmetiing hebben, kwam ook puur omdat het alleen zo uitkwam in de eerste stal die we hebben verbouwd. De maat hebben we ook maar aangehouden voor de andere stallen./

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:44

Sjoert schreef:
flettie schreef:

Is het in Duitsland ook verplicht om voor je paarden een soort uitloop te hebben achter de stal? Ik meen zoiets een keer opgevangen te hebben.

Geen idee eigenlijk die van mij hebben dat niet maar komen elke dag zo'n 10-12 uur op de wei/bak Haha!
Mijn Tinker heeft een stal van 4.0 x 4.5 m. (ruim 2/3 van voormalige garage) en mijn Shet heeft een stalletje van ca. 1.5 x 2.0 m.
Vind een stal van 4x5 nogal groot voor een Shetlander van zo'n 95 cm Knipoog
Volgend jaar gaan we echter nieuwe stallen bouwen die waarschijnlijk voor de 2 Tinkers (1tje staat voorlopig nog in de opfok) zo'n 3.2 x 3.5 m. zullen zijn. Voldoet ook niet aan de standaard maar ik blijf erbij dat een dergelijk grote stal ook niet nodig is als je paard een groot deel van de dag de mogelijkheid heeft om buiten te lopen.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:25

Volgens mij is er een richtlijn van hoe groot een stal ongeveer moet zijn:

2x stokmaat in het kwadraat.

Dus een paard van 1.70:
1.70 x 2 = 3.4 in het kwadraat = 11.56, dus ongeveer een stal van 3,5 bij 3,5.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:08

Het mooiste zou zijn een stal van 20x20.....maar dat is niet mogelijk hier in de buurt Clown

Mijn paard staat in een stal van 3x3 en is 1,71. Ik zou best een wat grotere stal willen hebben maar dat is hier in de buurt helaas niet mogelijk.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:36

In Duitsland zijn er inderdaad wel regels voor het formaat van de stallen, maar voor zover ik weet nog geen verplichting m.b.t. uitloop.

De formule (2xstokmaat)kwadraat = minimale opp. is nu al voorbij gekomen...dit houdt dus in dat je in de standaard box van 3x3 m. paarden kunt stallen tot 1,50 m ! Voor fokmerrie's (met veulen) wordt de norm met 30% verhoogt (volgens onderstaande link in elk geval).

Misschien een handige link voor je ? http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/lan ... ier/35.pdf