wanneer is een paard het gelukkigst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silenmaup

Re: wanneer is een paard het gelukkigst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 10:03

Afbeelding

ff een vraag tussendoor,hoe zet ik deze foto bij mn naam?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:02

Ik zou toch voor de pension gaan.
Ik vind het wel belangrijk dat de paarden er overdag lekker uit komen, en dan niet alleen om te werken maar ook gewoon even lekker in t land/paddock.
Natuurlijk is een binnenbak ideaal maar ik heb er ook geen tot mn beschikking en ik red me prima Lachen
Wel belangrijk is dan de bodem van de buitenbak van de pension, als die de hele winter blank staat heb je er niets aan, tenzij je er niet om geeft natuurlijk Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:06

Wij hebben alleen een (heel goede) buitenbak, maar als ik heel eerlijk ben dan mis ik met dit weer toch wel een binnenbak. Er zijn ook stallen met een binnenbak waar de paarden toch naar buiten kunnen. Je hebt een paard toch om er iets mee te doen en dan is het wel zo prettig als dat ook met slecht weer kan. Onze paarden willen nu echt niet buiten staan, als het droog is dan gaan ze een paar uurtjes in de bak. Ik geloof niet dat ze er echt onder lijden. De shetjes die wel buiten staan, staan telkens voor het hek te zeuren of ze ook mee mogen naar binnen. (Terwijl ze wel een schuilgelegenheid hebben.)

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:19

Bij mij zou het definitief de pensionstalling worden.
Mijn paard word echt onhandelbaar als hij vele dagen achter elkaar in de stal moet staan.

Ik had hem in de zomer dag en nacht buiten staan en ik had echt in een keer een heel ander paard.
Hij was heel rustig en lief wilde zelfs geknuffelt worden wat bij hem echt not-done is.
Hij is normaal erg temprament vol gaat niet graag de stal in alleen met regen en als er eten is.

En dat buiten rijden ach.
Hij staat nu bij mij thuis en wij hebben helemaal geen bak we maken elke keer hele lange buitenritten in weer en wind.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:25

Ik vind persoonlijk dat een paard elke dag naar buiten moet. Het is gezond en ze bewegen. Ik kan me niet voorstellen dat een paard gelukkig is met de hele dag en nacht binnen. Maar goed, ieder vult dat anders in.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:31

Heb zelf bijna 20 jaar op een manege gestaan met kleine tussenposen en sta nu sinds anderhalf jaar op een pensionstal.
Zou niet meer terug willen maar dan denk ik vooral aan mijn paard in deze.
Ze komt dagelijks lekker buiten staat lang op het land en fleurde helemaal op.
Andere kant is idd hoe zit je met je tijd kun je alleen s,avonds is er verlichting en een all weather bodem. Al dat soort dingen spelen ook mee in je keuze.
Mijn paard sloeg op de manege op stal uiteindelijk mede daardoor een flinke blesure opgelopen .Hier staat ze kalm en slaat niet meer allemaal dingen die mij doen besluiten het zo te houden.
Denk dat je de voors en teges goed tegen elkaar moet afwegen succes met het nemen van een beslissing !!

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:57

belangrijk is ook een goede / beschikbare buitenbak en of binnenbak tenminste als je regelmatig wil rijden
.staar je niet blind op weidegang in de winter.Weide betekent dan vaak ook in de blub staan bij nat weer en op harde/ onregelmatige bodem staan bijn vorst.en zand happen als er weinig gras staat.
Mijn pony vindt het prima om op stal te staan in de winter, als ik kom gooi ik hem in de paddock en doe ik zijn stalletje. daarna ga ik rijden. In totaal ben ik 3 uur of meer bezig met hem. Alle paardjes staan op stal en er is altijd bedrijvigheid.genoeg te doen( eten) en te zien. Sommige mensen vinden het zielig voor hun paard als ze veel binnen staan maar ik vind het niet. Hij is het gewend.

ga bij beide stallen kijken/rondhangen en proef de sfeer. Is de stalhouder flexibel? Hoe zijn de mensen. Het is tenslotte je hobby dus jij moet het er ook na je zin hebben. Over beide stallingsmogelijkheden zijn vooroordelen te noemen. Maneges huisvesten niet altijd bemoeials of pennymeisjes en op pensionstallen staan niet altijd kouwe kakkers.Kijk waar de mensen en paarden staan die jou aanspreken.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:45

Ligt inderdaad aan het paard denk ik, je hebt paarden die het niet erg vinden om met regen buiten te staan maar vast ook wel paarden die er niet van houden om met regen buiten te staan.

Ik zou sowieso voor een pensionstalling gaan; met een manege moet je ook rekening houden met lessen en dergelijke.
Een binnenbak is natuurlijk wel lekker, maar als je echt een goede buitenbak hebt dan mis je eigenlijk niet dat je die binnenbak niet hebt...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:50

pensionstal, vanwege de rust en weidegang. manege rennen allemaal kleine kindjes rond die ana je paard willen zitten, binnebka is fijn, maar vaak ook in gebruikt. Nee, ik koos voor pensionstal, dan in winter maar wat minder rijden

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:12

melissa20 schreef:
belangrijk is ook een goede / beschikbare buitenbak en of binnenbak tenminste als je regelmatig wil rijden
.staar je niet blind op weidegang in de winter.Weide betekent dan vaak ook in de blub staan bij nat weer en op harde/ onregelmatige bodem staan bijn vorst.en zand happen als er weinig gras staat.
Mijn pony vindt het prima om op stal te staan in de winter, als ik kom gooi ik hem in de paddock en doe ik zijn stalletje. daarna ga ik rijden. In totaal ben ik 3 uur of meer bezig met hem. Alle paardjes staan op stal en er is altijd bedrijvigheid.genoeg te doen( eten) en te zien. Sommige mensen vinden het zielig voor hun paard als ze veel binnen staan maar ik vind het niet. Hij is het gewend.

Ben ik niet met je eens. Regelmatig rijden kun je ook zonder een bak, maar dat is maar net waar je prioriteiten liggen. Voor mij is het het belangrijkst dat mijn paard zoveel mogelijk buiten komt en ik denk dat ieder paard daar wel het gelukkigst mee is, wat een mooie bak, spuitplaats of wat er dan ook bij een stal zit. Ik vind het inderdaad niet kunnen dat een paard hele dagen op stal staat, het zijn nu eenmaal bewegingsdieren.
In de blub staan gaan ze ook niet stuk van, ik ben juist van mening dat je paard een veel hogere weerstand krijgt door 's winters buiten te blijven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:15

Ik zou echt voor de pensionstal gaan! Weide gang is voor een paard heel belangerijk. De meeste paardenbezitters willen dit nog wel eens onderschatten. Maar een paard heeft een plek nodig waar hij zich kan vermaken, spelen met zijn paardenvriendjes en gewoon lekker paard kan zijn. Een padock of één uurtje werken kan daar nooit en te nimmer tegen op.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:55

Auky schreef:
melissa20 schreef:

Ben ik niet met je eens. Regelmatig rijden kun je ook zonder een bak, maar dat is maar net waar je prioriteiten liggen. Voor mij is het het belangrijkst dat mijn paard zoveel mogelijk buiten komt en ik denk dat ieder paard daar wel het gelukkigst mee is, wat een mooie bak, spuitplaats of wat er dan ook bij een stal zit. Ik vind het inderdaad niet kunnen dat een paard hele dagen op stal staat, het zijn nu eenmaal bewegingsdieren.
In de blub staan gaan ze ook niet stuk van, ik ben juist van mening dat je paard een veel hogere weerstand krijgt door 's winters buiten te blijven.

quote jij mij dan quote ik jou Haha!
in de blub staan is een grote belasting voor de pezen. In de wei staat in winter nauwelijiks tot geen gras( tenzij je 10 hectare hebt). En bewegen doen ze nauwelijks, tenminste niet die van mij, die staat na 10 min al bij het hek gedurende 5 uur ( voorheen stond die s winters ook in der wei).

Staar je niet lind op de naam van de stal maar ga er kijken wat bij jou en je paard past.heb je een 'bewegingsdier' ga dan voor de wei.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:08

melissa20 schreef:
quote jij mij dan quote ik jou Haha!
in de blub staan is een grote belasting voor de pezen. In de wei staat in winter nauwelijiks tot geen gras( tenzij je 10 hectare hebt). En bewegen doen ze nauwelijks, tenminste niet die van mij, die staat na 10 min al bij het hek gedurende 5 uur ( voorheen stond die s winters ook in der wei).

Dan quote ik jou weer even Knipoog
Dat er 's winsters weinig tot geen gras staat hoeft (iig imo) geen reden te zijn je paard binnen te houden. Die van ons krijgen gewoon hooi bijgevoerd op de wei, zodat ze altijd genoeg hebben.

Mag ik vragen, voer jij je paard op stal?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 08:15

Er bestaan ook pensionstallen met een binnenbak hoor!
Ik zou nooit op een manege willen staan. Daar moet je altijd rekening houden met de manegelessen, dus vaak kun je niet eens in de binnenbak rijden omdat er lessen zijn. Daarnaast vind ik het veelste druk op een manege.
Ik sta op een pensionstal met 20 paarden. We hebben grote stallen en de paarden gaan iedere dag naar buiten. Zolang het kan in de wei en anders in de paddocks.
Paarden krijgen 3x daags brok en hooi.
Een paard moet iedere dag naar buiten kunnen. Mijn merrie vond het eerst ook niet leuk buiten. Na 5 minuten stond ze alweer bij het hek. We hebben het gewoon opgebouwd en nu vind ze het heerlijk buiten. Ze staat iedere dag met 4 andere merries in de wei.
Alleen als ik haar alleen buiten zet dat is ze het meestal na een uurtje zat.

Vaak is een pensionstal met binnenbak nog goedkoper als een manege. In iedergeval wel bij ons in de buurt. Meeste maneges ben je al gauw 250 tot 300 euro in de maand kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:15

Citaat:

Als een paard gewoon sterke pezen heeft, dan kunnen ze prima in de blub lopen.
Het klopt dat er in de winter nauwelijks gras is, maar daarom zorg je ook voor voldoende hooi in de wei. Dat jouw paard nauwelijks beweegt in de wei, komt waarschijnlijk omdat ze in de wei geen voer krijgt en gewend is om weer op stal gezet te worden (waar ze vervolgens wel eten krijgt).

Wanneer je een plek zoekt voor je paard, kijk dan waar je paard het meest paard kan zijn. Dus weidegang (het hele jaar door), kuddegenoten en ruwvoer tot z’n beschikking.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:49

Het is heel goed dat jullie allemaal zo goed aan je paard denken, maar in de eerste plaats heb je een paard voor jezelf en in de meeste gevallen om er op te kunnen rijden. Dus als je dan in de wintermaanden nauwelijks kunt rijden door een slechte bak, dan vraag ik mij toch af of dat nu wel zo handig is. De stalling is in de winter niet goedkoper en als je wedstrijden wilt rijden, dan zul je toch regelmatig moeten trainen. Als een paard 's winters op stal staat en elke dag genoeg beweging krijgt of een paar uurtjes buiten kan staan dan is dat toch ook prima? Laten we nu niet allemaal zo dramatisch doen alsof een paard in de winter persé buiten in de wei hoort te staan. In veel gevallen is het zo drassig dat dat sowieso geen optie is. Er zijn ook paarden die mok door al die blubber krijgen, of constant hun ijzers verliezen. Dan heb ik het nog niet over glijpartijen en de eventuele gevolgen daarvan. Persoonlijk vind ik dus een goede buiten- of binnenbak een vereiste. Als ze dan weer in het voorjaar het land op kunnen is het prima. Voor echte fanatieke wedstrijdruiters is een binnenbak helemaal optimaal en er zijn ook gezellige pensionstallen met een binnenbak.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:11

We hebben hier thuis alleen een flut buitenbak, toch rijden mijn zus en mijn moeder fanatiek wedstrijden en worden de paarden elke dag dressuur matig getraind.
En ik vind het nogal egoistisch overkomen hoe je het verwoord om eerlijk te zijn, tuurlijk heb je je paard in eerste instantie om te rijden, maar je wil toch ook graag een gelukkig en goed in het vel zittend paard? Dat komt vaak ook weer ten goede van de wedstrijd prestaties.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:17

Visconti, zoals jij het zegt, lijkt het alsof iedereen die zijn paard om wat voor reden dan ook 's winters binnen heeft staan, niet goed voor zijn paard zorgt. Alsof al die paarden zo slecht in hun vel zouden zitten. Een paard heb je toch altijd omdat je dat zelf wilt, dus dat zou al egoïstisch op zich zijn. Als je er veel voor opzij moet zetten, omdat het voor veel mensen elke maand toch veel geld is, dan mag je er best wel het gehele jaar door plezier van hebben. Niet iedereen is in de gelegenheid zoals jij (en ik) om hun paard thuis te zetten en stalling in een pensionstal of manege kost vaak gewoon veel geld.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:46

Iedereen moet dat uiterraad voor zich zelf bepalen, maar ik weet wel dat mocht ik ooit geen beschikking hebben over weide gang voor mijn paard, dan zou ik hem verkopen naar iemand die hem een beter tehuis kan schenken. En helemaal in het geval van de TS, die dus wel de keuze heeft voor weide gang zou ik dus echt voor de weidegang gaan inplaats van de binnenbak. Een paard kan best gelukkig worden op stal, mitst hij minimaal 8 uur op de padock staat met vriendjes Clown Door een paard 23 uur op te sluiten in een kleine box ontmeen je de belangerijkste dingen die een paard nodig heeft. Zonder sociale contacten, beweging en vermaak kan een paard imo niet lekker in zijn vel zitten.

Daarnaast is het voor de benen en het hoefmechanisme ook niet al te best.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:54

Een stalling zonder weidegang zou voor mij geen optie zijn....

Het is voor een paard mentaal en fysiek beter om lekker buiten, met vrienden, te lopen. Problemen als stalbenen voorkom je er ook mee.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:06

Helemaal eens met Visconti.
Mijn paardjes lopen ook lekker buiten, het zou onverantwoord zijn om ze binnen te houden .Dan springen ze boven me uit als ik wil rijden. Daarnaast willen ze ook heel graag naar buiten.
Als ze naar binnen willen en het is nog geen noodweer krijgen ze hun voer in de wei.
Ik zou als ik jou was dus zeker voor de pensionstal gaan Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:18

Jullie boffen dat jullie aan de andere kant van het land wonen, want hier in het westen zijn nauwelijks pensionstallen te vinden waar 's winters paarden buiten staan. Vooral in het veenweidegebied waar ik woon, is het gewoon veel te drassig om vee op het land te zetten. Toch lijkt me dat geen reden voor alle paardenbezitters in dit deel van het land om dan hun paard maar weg te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:22

Jol1 schreef:
Jullie boffen dat jullie aan de andere kant van het land wonen, want hier in het westen zijn nauwelijks pensionstallen te vinden waar 's winters paarden buiten staan. .

Ik woon ook in het westen hoor.... Knipoog

Ik weet dat het wat moelijker is maar niet helemaal onmogelijk. Het is net waar je prioriteiten liggen. Luxe en comfort voor metname de ruiter maar je paard 24/7 in een box of iets minder luxe maar je paard in ieder geval een dagdeel lekker buiten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:41

Fransje23, met het westen bedoel ik eigenlijk de Randstad. Heiloo ligt volgens mij bij Alkmaar in de buurt. Elke dag 60 km heen en 60 km terug naar je paard rijden, is niet echt een optie hoor! Hier in de buurt zijn zulke stallen echt niet te vinden! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je uren heen en weer moet rijden elke dag, dan is de aardigheid er ook snel af. Heb je enig idee hoe druk het hier op de weg is?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:42

Een paard moet minstens elke dag 2 a 3 uurtjes buiten kunnen lopen. Het is superslecht voor een paard om hem 23 uur op stal te laten staan.
Een paard heeft sociale contacten nodig. ook al zou hij 's winters de wei niet in kunnen, dan moet hij wel in een paddock kunnen.
Mok komt ook vaak door dat mensen met dit weer elke dag de benen afspuiten voor de modder, hierdoor krijg je juist mok, want je maakt de benen juist weer nat.
Ik sta dan op een pensionstal met binnenbak, maar ik vind het een vereiste dat mijn paard iedere dag buitenkomt. Ik rijd ook wedstrijden maar dan ga ik geen weidegang onthouden.
Vrienden van mij hebben de paarden bij huis staan en die rijden Z dressuur en die paarden gaan iedere dag naar buiten en die hebben een goede buitenbak.

Je hebt een paard om van te genieten, maar je hebt er niks aan als hij naast je staat te springen omdat hij er niet uitkomt.
het is megaslecht. staat eerst 23 uur op stal, dan moet ie een uur hard werken en dan staat ie weer 23 uur stil. Dat is heel slecht.

Ik zou eens gaan kijken of je een pensionstal kan vinden met binnenbak!