Veel vragen! Ivm bij huis stallen paarden, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veel vragen! Ivm bij huis stallen paarden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:01

Ik kan zelf ook niet rijden in een te kleine bak.
Met een b pony gaat dat misschien wel. Maar met eeng rote,w aar je ook nog eens wat mee wilt trainen vind ik het gewoon niet prettig.
Dan wil ik ook wel eens fijn rechtuit kunnen Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:03

ja mnaar Rk jij hebt mega bak toch?//
onze binnenbak is ook iets kleiner dan hoort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:04

ik heb 20 x 60 dat is Z formaat.
Maar die heb ik ook omdat dit voor ons makkelijker uit kwam met de wei verdeling.
Maar ik geef toe, vind dat erg fijn rijden, ook voor een B paard Ja

Maar 20 x 40 vind ik toch wel minimaal.
Goed als je anders geen plek heb houd het op, maar als je dat wel hebt, zou ik persoonlijk nooit kleiner gaan.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:11

onze buitenbak is 20x40 binnen iets kleiner en toch toch wordt er m2 ingereden z rijden ze alleen in de zomer op t land...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:12

Ik weet niet hoe anderen het thuis doen met de mest, maar bij mijn verzorgpaard op de wei heeft iedereen een aanhangwagen staan waar ze de mest op gooien. Het nadeel hiervan is dat ze het elke week weg moeten brengen. Het voordeel is dat het niet lang blijft staan, waardoor er minder stank is en je hebt geen kosten om het weg te laten brengen. Hun mogen de mest bij een boer op het land gooien, maar ik weet niet hoe dat verder geregeld is kwa kosten enzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:14

Mijn mestbak stinkt ook niet. Ik denk dat stro meer stinkt als wanneer je houtkrul of vlas gebruikt.
Ipv elke week met het spul te moeten sjouwen (op een karretje) wordt het netjes opgehaald 1x per half jaar voor 65 euro.
Dat is het me wel waard Lachen

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:15

Weet je zeker dat je geen drainage in je bak wil? Wij hebben een klein bakje, maar wel drainage in gedaan en zelfs nu blijft er soms water in staan wanneer het hard heeft geregend.. Maar het scheelt zoveel! Anders heb je na twee jaar een zwembad na het kleinste buitje (kan het weten) Ik zit trouwens op zware klei, heeft misschien wel invloed. Mest rijden we zelf uit op de wei. En in de wei gebruiken we accu's voor het prik kastje. Daar hebben we een paar bij, als de één op is kan die opgeladen worden.. ideaal! (eerst batterij, niks waard)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:17

o dat valt nog mee die prijs. Ik weet verder ook niet hoe het allemaal zit want heb er zelf niet echt mee te maken, maar ik dacht ik meld het even.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:17

Ik zit op zandgrond en heb dus niets aan drainage. Als de paddock blank staat dan prik je er met de mestvork gaten en en 5 cm dieper is het zand gewoon droog.
Dus regelmatig open laten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:18

@avanti
Als het moet kun je in elke grote trainen, maar ik vind het persoonlijk niet fijn.
Als je de ruimte niet hebt oke..houd het op, maar TS heeft 3 ha Lachen

Ik moet zeggen dat ik de mest hier ook niet vind stinken Lachen
Maar ik gebruik dan ook vlas en zaagsel.

In het voorjaar gaat het het land op.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:20

@ rk ja weet ik wel ik zou in jou bak verdwalen hahaha of mn pony gaat heeel hard rennen

wij hebben n mestput vroeger werd dat gratis opgehaald nu niet meer we moeten nu betalen in de winter komt ie elke week in dezomer 1 keer per 2 weken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:23

Te kleine put of te veel mest Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:24

beide denk ik..dubbeldun:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:48

Folkje schreef:
Weet je zeker dat je geen drainage in je bak wil? Wij hebben een klein bakje, maar wel drainage in gedaan en zelfs nu blijft er soms water in staan wanneer het hard heeft geregend.. Maar het scheelt zoveel! Anders heb je na twee jaar een zwembad na het kleinste buitje (kan het weten) Ik zit trouwens op zware klei, heeft misschien wel invloed. Mest rijden we zelf uit op de wei. En in de wei gebruiken we accu's voor het prik kastje. Daar hebben we een paar bij, als de één op is kan die opgeladen worden.. ideaal! (eerst batterij, niks waard)

Wij zitten ook op klei (en er zit ook nog ergens leem in de grond) echt een ramp dus. In het tussenpad hebben we drainage aan laten leggen, maar door de klei die om de buizen heen ligt helpt het nog vrij weinig.
Onze bak is ook enkel zand maar bijna altijd goed te rijden (ligt wel een stuk hoger).

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:56

Wij hebben een bak met houten palen en vrij breed (ongeveer 10 cm) lint er om heen. Maar na een 10 jaar worden de palen erg slecht en breken dan ook af in de grond. Ook hebben wij drainage om de meter liggen met daarboven op een zeil met gaatjes. Daarboven op ligt er zand. De bak is zowel in de zomer als in de winter (tenzij het heel hard gevroren heeft) goed te rijden. De kosten hiervoor waren vrij hoog.

Wij hebben als stallen, oude fiets stallingen opgekocht bij een school, Dit waren gewoon ijzeren frames die je zo in elkaar kon zetten. Als achterkant hebben wij de binnenkant dicht gemaakt met houten planken, en de buitenkant met grote witte ijzeren platen. De zijkanten zijn met grote houten platen dicht gemaakt, tot de helft zodat ze elkaar kunnen zien. De voorkant is de helft helemaal dichtgemaakt met aan de binnenkant houten planken en de buitenkant grote witte ijzeren platen. De deur is de helft van de voorkant, maar dan alleen de onderkant zodat ze met hun hoofd naar buiten kunnen staan. Zo blijven ze contact houden met de andere paarden die er staan. De stallen zijn 3mx3m

Voor een kleine mesthoop hoef je geen vergunning aan te vragen zolang je hem maar regelmatig afvoert. Boeren hebben inderdaad liever geen vlas op hun land. (niet bij mij in de buurt in elk geval) Wij gebruiken dan ook stro en hebben als mest opslag een grote puin bak waar we het ingooien. Die dekken we af met een zeil, tegen stank overlast en dat het lekker gaat broeien zodat het heel snel verteerd. Je moet wel opletten dat het vocht wat uit de mest komt (als er regen water bij komt) niet de sloot loopt, wat daar krijg je echt problemen mee. Ook hebben ze liever niet dat er te veel de grond in gaat! De mest bak moet dan ook voldoen aan een paar eisen. Het moet opgeslagen worden in een bak of iets waarbij de zijkanten en vloer water dicht is. Wij betalen voor het oplaten halen van de mest alleen het uurloon van het loonbedrijf, zo rond de 40 euro. Bij ons in de buurt zit een boer die voor niets onze mest aanneemt.

Waar je vooral op moet letten bij een dergelijk apparaat is het aantal meters/kilometers wat het aan kan, met en zonder begroeiing. Als je de mogelijkheid heb zo ik er gewoon 1 nemen die in het stopcontact kan in plaats van een batterij. Ook naar mijn ervaring hoef je er niet eentje die heel krachtige schokken geeft, omdat zodat een paard het eenmaal gevoeld heeft er toch wel uit de buurt blijft!