Verlichting bij de rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verlichting bij de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:12

Stopcontact kan het aan Lachen
Geen idee of het vergelijk goed is. Maar iets wat snel opwarmt, een waterkoker, of een frietpan oid. heeft meer watt en dat kan het stopcontact ook af.

Maar dat was voor ons wel een reden om niet direct lampem van 500 watt oid te kopen.

Wij hebben 2 palen, met daartussen de lange paal van 6 meter waar de lamp aan zit.
Zo kunnen we de mast kantelen. Makkelijk mocht er een lampje stuk zijn.

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:20

bedankt voor je reactie Lachen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:22

voor mensen die zich afvragen waarom het niet mag, dat heet dus lichtvervuiling. ze zijn ook heel erg aan het minderen met snelweg en gewone straatverlichting omdat het onder andere voor dieren erg verwarrend en vervelend is.
de redenatie, mijn buren hebben er geen last van gaat dus niet op. de hazen in het land hebben die er last van moet je je afvragen in dit geval.

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:24

lichtvervuiling.. in onze bak zal hooguit 3x in de week ong 2 uur gereden worden (met licht aan) . Laat ze strenger optreden tegen andere vervuilers.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:24

Klopt
Nederland moet wat te zeuren hebben met regeltjes.

Alsof bij mij midden in de wei, de veldmuizen helemaal van slag raken door een een uurtje licht. Haha!

Hang ik een lamp van 1000 watt aan de muur, mag dat wel.
Staat een lamp van 100 watt op een paal, mag dat niet Lachen

Maak je een rijbak met lint afgzet mag dat wel.
Sla je tegen dezelfde palen, hout, mag dat niet Lachen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:28

tja, ik zeg ook niet dat het ergens op slaat natuurlijk Haha!
maar als de een het niet mag mag de nader het ook niet, je moet toch ergens de grens trekken,
flauw dat ze dat nu helaas gedaan hebben bij particuliere bakken

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:42

wij hebben een 25 x 60 bak en aan een lange zijde 3 palen, deze stonden er al met bouwlampen van 1500 watt p stuk en palen van 8 meter hoog
de lampen waren hiervan kapot.

deze hebben we van de week compleet vervangen voor 400 watt spaarlampen, philips lampen.

- Lamp: Philips Master HPI-T Plus 400 watt (400W/645 E40)
- Lichtbak: Lumenac Max 2

totaal ongeveer 750,-

zal straks even een foto regelen, lampen schijnen vanaf de weg af, en valt dus totaal niet op!

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:24

Goudvarken schreef:
wij hebben een 25 x 60 bak en aan een lange zijde 3 palen, deze stonden er al met bouwlampen van 1500 watt p stuk en palen van 8 meter hoog
de lampen waren hiervan kapot.

deze hebben we van de week compleet vervangen voor 400 watt spaarlampen, philips lampen.

- Lamp: Philips Master HPI-T Plus 400 watt (400W/645 E40)
- Lichtbak: Lumenac Max 2

totaal ongeveer 750,-

zal straks even een foto regelen, lampen schijnen vanaf de weg af, en valt dus totaal niet op!

Dat klinkt allemaal heel leuk Knipoog 750 euro is alleen niet wat wij voor ogen hebben Lachen

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:29

Het ziet er perfect uit, blindeert niet, en wat normaal 1 lamp aan energie koste zijn nu 3 lampen...

Het is een investering ja, maar hiermee ben je er voorlopig vanaf, en het is in mijn ogen vele malen fijner dan bouwlampen of straatlantaarns.

Maar ik moet je gelijk geven, tis een duur grapje

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:12

Ik heb 4 nieuwe lantarenpalen inclusief lamp en armatuur gekocht bij Frank, hier op bokt. Kosten toentertijd: 150 euro per complete paal, dacht ik. Lampen zijn 150 W per stuk, scheelt dus zeg maar 1/3 in verbruik als je ze vergelijkt met 500W bouwlampen, gaan in principe 20.000 branduren mee (zal mijn tijd wel duren dus), geven idd een soort daglicht effect en verblinden niet.

Overigens, wat ik mij al enige tijd afvraag: als je bouwlampen nu gewoon op kratjes van ongeveer 1 meter hoog rond de bak zet, zodat alleen de grond wordt beschenen door strijklicht, zou je dan voldoende licht hebben? Je hebt waarschijnlijk meer lampen nodig omdat je minder ver komt, dus hogere verbruikskosten, maar je hoeft geen lantarenpalen te plaatsen en hebt geen gezeik met vergunningen... Je rijdt dan als het ware met je romp en hoofd in het donker, en met je voeten in het licht. Heb geen idee of dat werkt en hoe dat 'aanvoelt'. De tuinverlichting langs het pad naar m'n brievenbus staat ook op 60 cm paaltjes, dan loop ik ook met m'n kop in het duister en m'n voeten in het licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:14

Dat is wel een grappig idee Lachen

Geen idee ook hoe het paard dat vind.
De omheining word er dan niet duidelijker op Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:17

Je zou eens 2 bouwlampen aan een los snoer rond een longeerbak kunnen zetten en kijken of dat werkt en wat je paard daarvan vindt. Bouwlamp kost weinig, kratje/voerton is zo geregeld, verlengsnoer kost je ook geen vermogen, kortom, voor hooguit 50 euro zou je het kunnen testen, en zo'n bouwlamp komt altijd nog wel eens van pas, als het niet werkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:20

*LOL*

Ik zal eens kijken of ik mijn vriendje zo gek krijg Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:42

Ja, vriendje zo gek gekregen.

Wij zijn net naar buiten gegaan.
Lamp op een kratje.

En verbazend veel licht Ja
Dat viel echt mee en je zou er zeker goed bij kunnen rijden.

1 nadeel, als je naar de lamp toekijkt, word je helemaal scheel.
Je word gigantisch verblind.
Ook toen we de lamp meer richting de grond draaide.

Maar als iemand op deze manier wel een oplossing weet, is er een probleem voor veel mensen weg Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:51

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:43

misschien zo'n geel disco lampen filter erop. die kun je gewoon los kopen, is gewoon een vel doorzichtig plastic dat hitte bestendig is. geel licht is vaak wat minder verblindend

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:25

Pensioneigenares moest binnen even kijken wat het allemaal precies was en moest nog les geven, dus ze zou het voor me opschrijven.
Het zijn iig jodium hoge druklampen (:? ) , dat wist ze wel te vertellen... Deze lampen zijn anders dan een andere 'gewone' lamp; ze veroorzaken niet zoveel schaduw.
Zal de rest posten zo gauw ik het weet, ik denk morgen!

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:56

hweey bij een vriendin van mij op stal hebben ze dat ook gedaan zij hebben maar 2 verligtingen bij a en c en de hele bak is goed verlicht

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:59

Ik heb 4 bouwlampen bestald via marktplaats kosten 35 euro Tong uitsteken 4 palen hadden we nog wel liggen. Nu van de week maar is even klussen Haha! En hopen dat het iets is. Het resultaat zal ik nog plaatsen Lachen
Laatst bijgewerkt door er1k op 23-11-06 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:00

Hoeveel watt heb je de lampen?

En ik ben benieuwd naar het resultaat

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:07

Wij hebben dezelfde soortlampen als Goudvarken.
E worden geloof ik natrium hoge of juist lage druk lampen genoemd.
De onze zijn 500W, maar deze lampen hebben een lichtopbrengst gelijk aan lampen van 3000W, terwijl ze dat dus niet aan stroom trekken.

Wij hebben er twee op de korte zijde in onze 20 x 40 bak. Je kunt 's avonds veilig springen in de bak.

De lampen hebben een zeer lange levensduur, de kosten van de lamp incl armatuur waren ongeveer € 350,- per stuk.

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:10

Ik wil ook graag even op de hoogte blijven, we hebben voor onze 20*60 bak ook nog verlichting nodig.
Hoe hoog zijn jullie masten eigenlijk?

Runningkawa: grondverlichting lijkt mij ook super! Beetje mooie lampen langs de gehele bakrand......creeer je ook een mooi sfeertje denk ik Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:11

Ongeveer 7,5 à 8 meter.
Af en toe moeten we onze masten wel weer wat rechterop zetten. Onze bak ligt pal in de wind, dus weer en wind hebben vrij spel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:12

Dat was Ibbels idee:D
Zag er wel grappig uit, maar moet wat anders voor de uitvoering.

Misschien meerdere kleinere lampen, zodat je dan idd ook meer sfeer effect krijgt

Springen lijkt me dan geen optie Haha!

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:14

Onze bak ligt ook helemaal open in de weilanden, maar genoeg handige kerels hier thuis, dus die mogen ze vastzetten Haha!
Hoe gaat dat met lampen wisselen? Ik heb ook kantelbare masten gezien, maar die waren erg aan de prijs...

Oeps sorry Ibbel Bloos
Nouja, gaaf idee in elk geval!