Oeps...vertrapte wei. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Re: Oeps...vertrapte wei. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:20

Die van mij staan overdag ook gewoon in de wei. Het land is wel al vertrapt maar in maart gaan ze naar hun zomerwei en dan sta je verstelt hoe snel het weer aangroeit. In oktober gaan ze weer naar hun winterland.
Als het een paar dagen droog is zie je ook wel dat het weer herstelt het vertrapte stuk.

Mirjam

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:24

tones schreef:
De heel kapot getrapte plekken gooi ik in het voorjaar wat graszaad op.
Ik ga ze er niet om binnen houden, ik vind het belangrijker dat ze naar buiten kunnen.

Dito hier.. maar mijn paarden staan dan ook 24/7 buiten Knipoog met een schuilstal...

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:53

Bij ons lopen ze ook 24/7 buiten, we hebben IJslanders. Lachen
Alles wordt vertrapt, de mijne staat ook nog eens op ijzers. Maar het is niet anders we hebben nog meer weiden dus dat is het probleem niet. 1 december gaat ze voor 3 maanden naar de boer, die heeft veel grond en dan blijft het bij ons een beetje heel allemaal. Ik vrees dat er niks aan te doen is, of je moet je paard het grootste gedeelte binnen zetten of gewoon 1 wei helemaal laten vertrappen, wel zorgen dat ze zich niet gaan vervelen zonder gras.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:54

Hier staan ze ook 24/7 buiten.
Het ligt misschien aan de grondsoort, hier zand, maar het viel mij vorig jaar ontzettend mee hoe het land weer bijtrekt en volgroeit. Sommige delen zijn 1 en al modderblubber. En de rest is gewoon nat en deels vertrapt zoals op de foto's. Ze staan niet op het hele stuk.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:57

Die van ons lopen hem gewoon kapot, kan ze moeilijk binnen houden vind ik..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:08

Mijn paard staat ook 24/7 buiten... dus het gras gaat behoorlijk dood hier Haha! maar komt ieder jaar in de lente wel weer goed...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:44

Dat biedt hoop Knipoog

Ik heb mijn wei verdeeld in verschillende stukken. Het eerste stuk, waar ze tot half septemer op stonden, is alweer groen en bijgegroeid. Het tweede stuk, waar ze tot een week of 2 terug op liepen is nat en kaal en krijgt nu rust. Ze zijn nu met een derde stuk bezig, waarbij ik ze weer opschuif zodat daarvan straks ook weer een stuk rust krijgt. Het pad van de weilanden naar de bak is deels blubber, de dam is voor de helft blubber en bij het hek met de waterbakken en naar het erf hebben we extra zand gestort vanwege de blubber. Daar zadelen we ook vaak, dus was de modder niet zo gewenst.
Ik heb nog zo'n anderhalf ha gras wat ze nog kaal moeten eten deze winter (grasdrogerij had het te druk om het op te halen), en ik hoop dat tegen de tijd dat dat op is, de eerste stukken er weer netjes bijliggen...

Wij hebben veen op zand en ze maken best diepe sporen... het grootste deel van de dag zijn ze rustig, maar af en toe hebben ze het op hun heupen en dan houd ik mijn hart vast voor hunzelf en voor mijn land Tong uitsteken
Mijn pad heb ik als verloren beschouwd, maar doen jullie verder nog iets om je land te helpen herstellen behalve rust en even bij laten groeien in het voorjaar?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:19

Wij wonen op klei dus dat wordt ook altijd heel nat. De paarden stonden eerst altijd 's winters nog op het land omdat de bak ook veel te nat is in de winter en dan heb ik liever dat ze het land omploegen dan de bak. Sinds vorig jaar staan ze daarom op een betonpad. Dan gaan ze 1x per week ofzo even op het land.

Toen de paarden in de winter nog op het land stonden deden we het hele stuk gewoon (iets meer dan 1ha). Nu doen we dat trouwens nog als ze er even opgaan. Haha! Dan vertrappen ze veel minder in 1 keer.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:26

Ik zet in de winter gewoon de bak open. Ik woon ook op klei, dus met nat weer ploegen ze het weiland zo om. En bovendien kunnen ze zo ook niet uitglijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:29

Ik heb een hele royale paddock waar ze minimaal elke dag een dagdeel in staan. De paarden tot 3 jaar staan samen in boxen van dik 3x6. Ik vind het erg belangrijk dat ze frisse lucht vrije beweging krijgen elke dag, ook de paarden die gereden worden.
Onbegrijpelijk dat sommige mensen de grassprietjes belangrijker vinden dan de innerlijke toestand van de paarden...
Paarden die niet loskomen en alleen gereden worden vind ik niet te benijden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:52

eh ik zet hem een paar uur minder buiten en ik hoop heel hard dat het niet meer regent.

Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:06

Bijons komen de paarden buiten met goed weer Lachen
en anders mogen ze even in de bak lopen als de wei "te " vettig is Lachen

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:12

Die van mij komen in de bak (daarvoor aangelegd 10x12m). Ook ik woon op klei en vooral bij het hek blijf je het altijd zien. Vorig jaar een dag te laat binnen gehaald en afgelopen jaar met veel regen was het een grote regenplas!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:10

Bij ons komen ze ook elke dag op de wei.. Bij de ingang hebben we wit zand gegooid.. (Kunnen ze ook lekker in rollen,scheelt weer een vieze deken Clown ) En snap vaak niet waar mensen zo moeilijk om doen, als het droog wordt en het zonnetje gaat weer lekker schijnen groeit het gras zo weer aan..

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:08

Wij hebben 1 stuk land wat vrij hoog ligt dus daar staan ze met nat weer in.
Heb je niet een gedeelte land wat wat hoger ligt dat je dat afzet met een stroomdraadje? dan vetrappen ze het niet zo.
anders zou ik het niet weten Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 08:23

Yvonnelind schreef:
Onbegrijpelijk dat sommige mensen de grassprietjes belangrijker vinden dan de innerlijke toestand van de paarden...
Paarden die niet loskomen en alleen gereden worden vind ik niet te benijden.

Die van mij staan evengoed dag en nacht buiten hoor.. we hebben een stuk laten betegelen als het heel nat is staan ze daar op daarnaast zit nog een stukje land dat al helemaal vertrapt is (kleigrondgebied) daar lopen ze de hele dag.. En snachts gaan ze op stal ( buitenboxen zie op vorige pagina foto's) dus frisse lucht genoeg hoor en beweging.. Maar wil wel dat mijn paarden van het voorjaar ook lekker weer 24/7 op het land kunnen met voldoende gras..Want nu staat de groei van het gras stil en begint het het voorjaar pas weer. Dus als ik ze nu alles laat vetrappen hebben ze van het voorjaar niets en dat vind ik ook heel belangrijk..Ik kan niet al het land pakken want er word ook altijd een gedeelte verhuurd aan een boer voor zijn schapen en koeien.. een kaal land kan je niet verhuren..
Dus dan is paps niet blij..

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:32

Bij mij mogen ze alleen naar buiten als ik zeker weet als het niet te nat is in het weiland. Want ik wil liever niet dat ze uitgelijden ik ga altijd zelf eerst ff het weiland door. en kijk hoeveel het geregent heeft en anders blijven ze maar even een dagje binnen. Ik weet het ze zijn dan druk. Maar dat moet dan maar even.. Clown Bij mij mogen ze alleen naar buiten als ik zeker weet als het niet te nat is in het weiland. Want ik wil liever niet dat ze uitgelijden ik ga altijd zelf eerst ff het weiland door. en kijk hoeveel het geregent heeft en anders blijven ze maar even een dagje binnen. Ik weet het ze zijn dan druk. Maar dat moet dan maar even..Bij mij mogen ze alleen naar buiten als ik zeker weet als het niet te nat is in het weiland. Want ik wil liever niet dat ze uitgelijden ik ga altijd zelf eerst ff het weiland door. en kijk hoeveel het geregent heeft en anders blijven ze maar even een dagje binnen. Ik weet het ze zijn dan druk. Maar dat moet dan maar even..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:35

Hier staan ze ook 24/7 op de wei, als de ene wei vertrapt is gaan ze gewoon weer in de volgende Lachen
Ze staan bij familie, en mijn oom is boer met zo'n 250 koeien, en die staan nu toch allemaal binnen, dus de paardjes hebben ruimte zat.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:40

romatjuh schreef:
Bij ons komen ze ook elke dag op de wei.. Bij de ingang hebben we wit zand gegooid.. (Kunnen ze ook lekker in rollen,scheelt weer een vieze deken Clown ) En snap vaak niet waar mensen zo moeilijk om doen, als het droog wordt en het zonnetje gaat weer lekker schijnen groeit het gras zo weer aan..

weet je watvoor zand dat precies is, de exacte benaming?

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:25

rust doet wonderen voor het herstel van je grasmat. Mijn paardjes hadden er ook al een blubberzooi van gemaakt en staan nu 2 weken ergens anders. De wei wordt alweer groen!

Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat er niet altijd weer het gewenste gras opkomt. Een groot deel is rotzooi, maar groen wordt het wel weer!
In- of in elk geval bijzaaien met een grasmengsel kan toch geen kwaad.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:30

wij verzetten ze steeds, hebben 2 grote stukken. t voorste stuk verdeeld in weer 2 stukken, linker helft is voor droge periodes, rechts stuk is ook weer in stukken gedeelt en daar staan ze nu op...
achterste land is echt heel hoog gras en gebruikte we voorheen als hooiland, nu zetten we af en toe de paarden erop (afggelopen zomer al door)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:41

Die van mij staan altijd buiten. een deel is al helemaal vertrapt, maar in de lente trekt dat helemaal bij en staat er weer genoeg gras.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:47

Het lijkt me handig om een apart stuk af te zetten waar ze en zooi van mogen maken en dus de hele winter op kunnen en de rest te sparen voor het voorjaar. Als ze dan in de lente op dat andere gedeelte lopen kun je altijd nog besluiten om het gedeelte van de winter wel of niet opnieuw in te zaaien.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:12

Bij ons staan ze gewoon overdag op de dijk. Het is een pittige lange dijk, die alleen aan het begin bij het hek, iets vertrapt is.
Het kleine stukje land, heeft dan weer even rust. En als je ze een dag laat binnen staan, zal het alleen maar meer vertrapt worden, omdat ze dan nog wel eens druk willen doen. En ik wil ze toch het liefst elke dag buiten hebben, en dan gaan ze 'nachts op stal.

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:15

Bij mij thuis lopen mijn 2 haflingers op een hele grote wei, samen met nog een groot aantal schapen. mijn new forest pony staat nu binnen, omdat ze kreupel liep (wat niet door de wei is gekomen) en mok had wat moet herstellen...
de wei is echter best nat, maar ze hebben altijd op de wei gestaan en ze krijgen hooi bijgevoerd...