Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovely82

Re: Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:29

Het zou wel kunnen maar er zitten een hoop risico's aan vast, als ik jou was zou ik het niet doen, er komt natuurlijk veel bij kijken, als dit je enige budget is en je heb niets achter de hand dan zou ik het niet doen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:44

Ik neem aan dat je een paard voor járen aanschaft. Dan zou ik zeker geen paard van al 16 jaar kopen. Van een jonger paard zul je veel langer plezier hebben en gezien je budget denk ik niet dat je over een paar jaar nog een paard erbij zou kunnen kopen. Een jonger paard is wel iets duurder, maar de aanschaf is éénmalig. Het onderhoud duurt jaren en kost een veelvoud van de aanschafprijs. Dus ik zou nu iets meer uitgeven, zodat je op de langere termijn langer plezier hebt van je paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:59

ik heb het wel altijd met ongeveer dat geld gedaan. MAAR:

ik had gratis stalling (bij familie)
hooi was van eigen land, dus ook gratis

dus dat scheelt nogal.

ook had ik bijna alle spullen al, omdat mijn eerste pony eerst een aantal jaren mijn verzorgpony is geweest voordat ik haar kocht. ik was dus niet meteen veel geld kwijt aan de aanschaf van allerlei spullen.

ook ligt het eraan of je ouders bij willen springen als dit nodig is. en heb je zelf wat geld achter de hand?

in tegenstelling tot jol zou ik niet altijd een paard van 16 jaar afraden. als je wat minder ervaring hebt in rijden/verzorging kan het erg fijn zijn een ervaren leerpaard te hebben Ja

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:06

Ik weet niet of je nog meer moet betalen van die 220,-? Kleding/ziektekostenverzekering bijvoorbeeld?
Weetje als je die 220 puur voor het paard kunt gebruiken zal het waarschijnlijk net gaan, maar owee als hij ziek wordt, regelmatig nieuwe ijzers nodig heeft...
Misschien kun je een bijrijdster zoeken die bijv. 40,- per maand meebetaald?

Als ik jou was zou ik het niet doen. Waarschijnlijk zit je ook nog op school, misschien ga je zometeen zelfs wel studeren??
Een paard kost veel tijd en geld, je zal er andere dingen voor moeten laten.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:04

Persoonlijk vind ik het te krap,tenzij je eea achter de hand hebt.
Want hoe ga je je tuig e.d. aanschaffen dan?

Of als je accuut een VA nodig hebt?
En ga zo maar door.

Wat ook al vaker is gezegd,hoe zeker ben je van je inkomen op de lange termijn?

Promilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:28

Wat vind je van een Lease paard die je huurt van maand tot maand??
Daarbij heb je ook geen VA kosten..

Mijn paard staat ook op zo'n stal waar je paarden kan huren. het is meer huur dan eigen wat daar staat.

Maar als jij alleen 220 euro per maand verdient en verder heb je niets dan zou ik nog even wachten als
je meer geld hebt.

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 14:01

Nogmaals, bedankt voor alle reacties Lachen

Wat vinden jullie het minimum voor het houden van een paardje met de eisen van 't paard in dit topic? Ben benieuwd!

Ik hoef trouwens niet mijn eigen kleding, school, etc. te bekostigen, dus daar zal het niet aan gaan liggen. Het geldt zou dus ook puur voor 't paardje alleen zijn.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:47

Ik betaal nu 175 euroaan stallings kosten... Daar komt de jaarlijkse enting van 14 euro bij en 4 a 5x per jaar een wormenkuur en de smidt nog om de 10 weken ongeveer... verder kun je het paard zo duur maken als je wil.. Wil je het paard een deken op doen heb je daar kosten aan... het ligt er dus aan wat voor eisen je hebt.. Verder kun je dan het geld dat je over houdt bij het op zij gezette geld doen, zodat je meer geld appart hebt voor noodgevallen (DA, nieuw zadel etc.)

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 18:23

Bedankt iedereen Lachen !

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:02

Ik betaal met alles bij elkaar zo'n € 160,- per maand. Wat dat betreft zou het dus kunnen, maar je moet wel een spaarpotje achter de hand hebben voor het geval er iets gebeurt en je ineens hoge dierenartskosten hebt.
Bovendien kan je niet sparen voor later, als je nu al je geld wat je verdient al aan je paard kwijt bent. Ik neem aan dat je ook ooit het huis uit wilt, daar heb ik altijd voor gespaard, zodat ik mooie meubels e.d. kon kopen. Ik heb pas een paard gekocht toen ik bijna 25 jaar was en een vaste baan had. Daarvoor heb ik me altijd gered met verzorgpony's en paarden Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:33

aankoop is sparen. Echter je moet erop letten dat je de vaste lasten van je inkomen kan betalen. zorg daarbij wel dat je een buffer hebt voor onvoorziene uitgave. Ik denk dat indien je een gezond paard koopt je voor dit bedrag een paard kan onderhouden. Maar ja dit is ook afhankelijk waar je woont en wat je stallingskosten zijn. Ik heb alleen kosten aan voer en onderhoud.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:40

Je zult de ene maand meer kwijt zijn dan de andere.. dus spaar dat overige geld dan meteen voor een onvoorziene uitgaven...

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:49

Ik hoef zelf niets te betalen.. dat doen ze allemaal.. maar het licht eraan wat ze hebben.. de ene keer kost het wel meer dan de andere keer.. maar als ik jou was zou ik gewoon sparen als je de ene maand nog wat over hebt;).. dan heb je altijd nog wat geld achter liggen voor als er echt nood is;) en je het geld echt nodig hebt..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:13

ik denk dat het wel gewoon kan hoor! als je nu al genoeg hebt gespaard voor je paard, zadel en hoofdstel, wat losse spulletjes en een maandje weilandhuur, dan heb je in de toekomst genoeg aan die 200 nog wat euro.
ik zou alleen geen 16 jarige kopen als ik jou was! wie weet krijgt die al snel last van ouderdomskwaaltjes enzo... dat gaat je juist geld kosten.
en als je een beetje goedkoop wilt blijven doen, kan je beter een sober ras kopen, want die hebben het minst nodig.
die eten niet zo veel, hebben geen of weinig krachtvoer nodig, worden meestal wat minder snel ziek en kunnen het hele jaar door lekker buiten blijven zonder het koud te krijgen.
ik heb het dan over bijvoorbeeld een fjord, haflinger, shetlander, ijslander, fries (hoewel die wel heel duur zijn om aan te schaffen) etc.
succes met zoeken meid!
oh en over dat bijbaantje verliezen wat ik iedereen hoor zeggen... dat zal wel meevallen neem ik aan en dan heb je toch zo weer een nieuw baantje gevonden?? ik heb sinds mijn 15e altijd gewoon bijbaantjes kunnen vinden hoor

doeigeenbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:17

Tja lijkt me leuk maar word idd krap mij eigen paard heb ik ik pas gister en hij is nog tweeen en half jaar ik denk niet dat hij dat zal begrijpen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:44

kaoutar schreef:
Tja lijkt me leuk maar word idd krap mij eigen paard heb ik ik pas gister en hij is nog tweeen en half jaar ik denk niet dat hij dat zal begrijpen.

Afbeelding

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:46

huh?? wat zal je paardje niet begrijpen???

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:24

dat kan best wel hoor! ik doe het ook (en ik heb op dit moment zelfs geen bijbaantje). je moet wel goed kunnen sparen, als er toch iets gebeurd met je paard of je je baantje verliest. bij is het zo dat ik buiten mijn pony voor niets anders nog geld overhoud.
als je paard altijd op de wei staat, vallen de kosten best wel mee. in de winter moet je rekenen op een 20€ /maand aan hooi (was bij mij toch zo) en eventueel krachtvoer. ik zou idd niet voor zo'n ouder paard kiezen, ik heb zelf een pony. die zijn nogal sober in onderhoud.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:26

dat kan best hoor Lachen
zolang je ouders je mischien wat geld kunnen voorschieten als er wat is(da kosten enz)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:28

kan best ik verdien 160,- per maand en onderhoud er 2 paarden van. wel betaal ik maar van 1 het stalgeld en dat is 50,- per maand verder moet erdan nog hooi,stro en voer bij en ze zelf binne en buiten zetten. maar red hetwel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:29

Nu kan je het nog betalen, maar wat als je wél zelf je kleren etc moet betalen? of dat je gewoon te krap in tijd komt zodat je minder moet werken?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:34

Welshcobfan schreef:
Nu kan je het nog betalen, maar wat als je wél zelf je kleren etc moet betalen? of dat je gewoon te krap in tijd komt zodat je minder moet werken?

jah maar dat moet iedeen tog?bedoel je kan nu niet weten of je later geldproblemen hebt of dat je geen tijd hebt....dan kan je net zo goed nooit een paard nemen.

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:36

Je kan het zo duur en goedkoop maken als jezelf wilt Tong uitsteken

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:37

XxSultanxX schreef:
Welshcobfan schreef:

jah maar dat moet iedeen tog?bedoel je kan nu niet weten of je later geldproblemen hebt of dat je geen tijd hebt....dan kan je net zo goed nooit een paard nemen.

Maar waarschijnlijk is ze dan ouder en verdient denk ik dan ook
meer geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:37

X_ViSwIjF_X schreef:
Je kan het zo duur en goedkoop maken als jezelf wilt Tong uitsteken

Was dat maar waar Koe