STALdilemma, pff, lastige kwestie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Re: STALdilemma, pff, lastige kwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:00

Ik bedoel ook niet te zeggen dat er geen gezellige pensionstallen bestaan met een goede bak. Ik deel alleen mijn mening en helaas slechte ervaring. Maar ik bedoel zeker niet te zeggen dat het niet gezellig kan zijn. Helaas is dat bij mij anders gelopen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:01

O.k, 't is helemaal duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:02

Jol ik weet niet hoeveel stallen er bij julie zijn,maar hier zijn er gewoon heel weinig stallingsmogelijkheden.Dus word je al gauw aangewezen op de megagrote manege's hier in de buurt.Ik vind op een stal staan waar ik eerst de glazen met wijn van de piste moet verwijderen en bierflesjes rapen ,echt niet te verkiezen boven waar ik nu sta.Op grotere manege's heb je gauw last van overvolle pistes,spullen die verdwijnen en roddels.En eerlijk gezegd ben ik nog maar op één manege geweest waar ik mijn paard zou willen zetten,helaas was die 30 km verderop.
Ik zeg niet dat er geen andere stalling te vinden zal zijn,alleen dat het moeilijk te vinden zal zijn.En waar kies je dan voor?de goede sfeer op stal en slechte piste of de goede piste en een stal waar je eigenlijk voelt dat je niet welkom bent?Het mooiste is natuurlijk dat je het beide kan krijgen en als dat zo is ,zou ik daarvoor gaan natuurlijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:05

Dan heb je wel pech. Hier in de buurt (ik woon in het Groene Hart) is er keuze uit heel veel kleine pensionstallen en zijn er juist niet veel van die grote maneges in de buurt. Ik heb zelf gelukkig totaal geen ervaring met een situatie zoals waar jij van vertelt. Dat lijkt me ook helemaal niets. Tja en dan zul je toch zelf moeten kiezen voor het minste van twee kwaden.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:08

Voor mij was de keuze snel gemaakt toen ik daar weg kon naar een kleine stal met mindere bak. Ik ben toen in de buurt in een andere bak gaan rijden. Op een avond kwam ik echt huilend bij mijn paard vandaan. Ze hadden al zoveel narigheid uitgehaald. Door mijn les heen rijden, Als ik buiten de bak opstapte hek voor m'n neus dicht doen en dan ook nog eens een jaar zonder waterbak staan en gewoon de volle mep moeten betalen. Voor mij dus nooit meer een grotere pension stal hoe gezellig het ook kan zijn. Maar soms voel je gewoon de blikken naar je en als je elke keer aankomt en het gesprek word stil gelegd voel je je absoluut niet prettig. Gelukkig had ik wel veel keuze van stallen, maar een erg moelijk paard in de stal. Maar nu woon ik in Duitsland en heb er gelukkig geen last meer van.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 11:35

De stal dat ik op ht oog heb is geen manege, maar privéstal waar het in de winter wat drukker is maar in de zomer kalm. MIjn beste vriendin staat er en is alleen maar positief.

Er zijn ongeveer 6 klanten denk ik en dan heb je nog hun eigen paarden en paarden die op training staan.Sfeer is er ook goed, is wel iets groter dan waar ik nu sta. Je kan er goed gaan buitenrijden (beter dan waar ik nu sta), binnenpiste,buitenpiste,je mag er springen (mag nu ook niet), paardeen worden zo vaak mogelijk buiten gestoken of in de wei gelaten ( nu in de zomer dag en nacht weidegang wat wel super is).

Nadeel: is springstal en hindernissen blijven in de buitenpiste staan.

Manege krijg je mji ook niet meer binnen, heb het er maar 2 maand volgehouden en was al weg.

Ik kan mijn plezier niet halen uit vaak buitenrijden, 2x in de maand ofzo is genoeg. Vooral omdat ik nu alleen moet en altijd hetzelfde toertje moet doen.

Voor mij is een piste dus wel belangrijk, vooral omdat ze in de winter neit buiten mogen (tenzij je ze zelf op de paddock zet) en ze dus doordat ik niet kan rijden, genoodzaakt op stal staat.

Ga nu wel aan de hand gaan wandelen enzo maar toch, is niet leuki omdat 2 weken aan een stuk t moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:41

Heb je dan wel een dressuurpiste?Want dressuren tussen hindernissen door is niet ideaal.
Verder klinkt het wel goed,maar alleen jij kan aan voelen wat je wilt.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:06

Mja das ook het grootste nadeel voor mij. Je hebt wel een binnenpiste waar geen hindernissen staan.

Jil__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:19

mischen..
moeten jullie ander zand in de bak doen of ander spul/..
srry meer kan ik je niet helpen

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:44

ik zou niet langer twijfelen en gewoon verhuizen je kan dan binnen dressuur rijden . Die hindernissen buiten word je wel gewoon bij ons staan buiten ook hindernissen maar eenmaal je dat gewoon bent kun je perfect trainen tussen de hindernissen en om proeven te rijden kan je binnen zie dus geen enkel probleem. Misschien duurder? of verder van huis weg?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:42

Tja het is altijd overal wel iets,bij de ene laat je wat en bij de andere vindt je iets,zo heb ik zelf al 18jaar een eigen paard en in die jaren al wat verschillende stallingen gehad,wat je het beste kunt doen is goed rondkijken bij verschillende stallen/maneges en voor jezelf op een rijtje zetten wat je prioriteiten zijn wat je verwacht van een goede stal voor je paard en jezelf en dan belangrijkste bovenaan en zo naar beneden werken met dat als basis ga je kijken en vooral veel vragen stellen aan staleigenaren om er achter te kunnen komen wat hun visie daarop is zodat je ongeveer al vantevoren kunt inschatten wat daar het stalbeleid is en ook onverwacht een keer binnenstappen en mensen die daar ook hun paard hebben staan aanspreken en vragen hoe hun belevingen zijn,gewoon durven doen want niet te snel gaan denken dat ze je dan een zeur vinden of iets dergelijks want jij bent het tenslotte een fiks bedrag voor moet betalen dus mag je ook best wat noten op de zang hebben vind ik,je vertrouwd tenslotte toch je kostbaarste beziet aan iemand toe en die beloofd daar tegen een bepaald bedrag goed voor te zorgen nou dan moeten ze dat ook doen ook,en het is dan ook zeer belangrijk dat de sfeer onderling goed is want je moet er toch bijna iedere dag zij, KLANT IS KONING al betwijfel ik het of sommige staleigenaren het daar mee eens zijn maar zoniet moet je daar al niet naar toe gaan!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:49

Na dit alles goed afgewogen te hebben en te denken nu heb ik de juiste plaats gevonden kan er altijd weer iets in de loop der jaren gebeuren wat je tegen gaat staan of wanneer je ergens gaat staan je er dan pas achter komt dat sommige mensen zich mooier doen voorkomen dan ze in werkelijkheid zijn en dan toch weer hun eigen regeltjes stillerwijs gaan aanpassen hoe het voor hun zelf het beste uitkomt,dus het blijft altijd een beetje gokken en op je gevoel afgaan,ook een aanrader ga niet te close met je stalgenoten om en kijk uit dat je niet meegetrokken wordt in de allerdaagse roddels of laat je niet voor een karretje spannen door mede stalgenoten,dus blijf lekker jezelf en je doet je paardje,oppervlakkig praatje links en rechts en dan weer naar huis,is ook voor een betere stalsfeer heel belangrijk.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:04

weet niet of het al genoemd is maar misschien alleen voor de wintermaanden een andere stal zoeken en daarna weer terug komen. Buiten gaan dressuren of manieren zoeken om de bak droger te maken en deze manieren voorleggen aan de staleigenaar......Het mooiste zou drainage zijn maar dat kost natuurlijk ook een hoop geld.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 17:39

Heb beslist: per 1 december verhuis ik van stal. Ze geven nog meer regenweer uit dus ik zie geen andere mogelijkheid dan om te gaan naar een plek waar ik altijd kan rijden, springen en wandelen. Is wel iets duurder, maar das niet zo een groot probleem, je hebt ook meer faciliteiten.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:35

Veel succes en rijplezier op je nieuwe stal met je paardje,zelf ga ik ook verhuizen per 1 december en het grappige is dat ik de afweging gemaakt heb om naar een goedkopere stal te gaan waar de paarden en dat is mijn prioriteit tot dr knieen in het stro staan wel genoeg eten krijgen en waar niet op een strootje of hooitje gekeken wordt,ze iedere dag buiten komen en grotere zadelkasten,gezellige kantine alleen 1 minpuntje de bak is slechter dan waar ik nu sta,maar dat neem ik dan maar voor lief en kan dan wel naar het bos.Waar ik nu sta kijkt men op een plakje hooi of stro en mn paard is net een bottenzakje echt zielig,ik voer zelf bij maar vindt het belachelijk dat dat nodig is ik betaal nu notabene 225,=per maand en lijkt me toch voldoende om daar voer en stro van te kopen,dus vandaar en wil ik naar een luxere stal dan ben ik toch al gauw een bedrag tussen de 260,=en 290,=kwijt,vind ik veel geld,nu ga ik 175,=betalen en die paarden daar zien er allemaal lekker gevuld uit,heb nu de indruk dat mijn paardje veel te kort komt,dus vandaar mijn beslissing.