Hoe dik is jouw vlaslaag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Re: Hoe dik is jouw vlaslaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 23:11

En hoe dik heb je het dan?
Als je elke dag alle rommel eruit moet halen lijkt me dat ook niet echt dik dan Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:49

Je moet zorgen dat je een koek als onderlaag krijgt, anders blijft het nooit goed liggen. De natte plekken haal ik eruit als ze een keertje boven komen, vaak na 1 week al.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:50

nou jawel als ik alles weer netjes neer heb gelegd is het denk ik rond de 20cm zoiets...maarja aangezien ze alles weer naar achtereen schopt wil ze wel eens als ik de dag erna komt op een kaal plekkie staan....maarja daar kan ik echt verders niks aan doen helaas...ze maakt er 1 groot feest festijn van Knipoog

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:52

Bij ons ook niet veel denk zon 5/10 cm ik zie ook vaak het beton.
Helaas kan ik er ook niks aan doen we mogen op de manege niet zelf uitmesten Gestoord .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:52

vera23 schreef:
nou jawel als ik alles weer netjes neer heb gelegd is het denk ik rond de 20cm zoiets...maarja aangezien ze alles weer naar achtereen schopt wil ze wel eens als ik de dag erna komt op een kaal plekkie staan....maarja daar kan ik echt verders niks aan doen helaas...ze maakt er 1 groot feest festijn van Knipoog

Misschien slaapt ze liever op een koude vloer Clown

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:54

haha ja zou best kunnen Lachen

moet zeggen dat mn andere paard ...als ik hhaar te dik opstrooi (sorry gaat niet over vlas) dan word ze een soort van pissig en schopt ze alles opzij en staat ze op een heeeel dun laag of kaal haha houd ze niet van Bloos

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:56

Mijn paard staat ook op vlas.
Er gingen 5 pakken in toen ik begon.
Nu krijgt hij elke week 1 baal nieuw erbij.
Ik haal elke dag de drollen eruit en om de dag de natte plekken.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:14

Dat wegschoppen heeft die van mij ook een tijdje gedaan, maar nu het kouder wordt doet ie dat niet meer.. En er ligt nu echt een hele mooie koek in me stal.. Ik denk dat mijn laag ook rond de 20 cm zit erg dik iig! Doe er 1 keer in de week een nieuw pak bij, maar als ik het om de week zou doen zou ik het ook makkelijk redden denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:52

Ik pot ook niet op
Dat kan dus ook met vlas.
Ik mest het uit als zaagsel.

Maar ook hier ligt gewoon een laag van 20 cm.
Dat ligt er niet aan of je oppot of niet, maar hoeveel je in de stal gooit Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:05

Haha! punt voor jou RK
maar wat ik bedoel is dat veel mensen vlas nemen omdat het voordeliger is, en dan vervolgens te weinig gebruiken, of te vaak helemaal leeghalen, dan is vlas namelijk helemaal niet goedkoop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:11

Ik gebruik ook gemiddeld gezien maar 1 baal in de week.
Dus ben echt niet duurder uit Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:16

Bij ons staan ook verschillende paarden op vlas. Inderdaad beginnen met veel ( zeker een pak of vier per stal ). Wij halen elke dag de drollen eruit, en 1 keer per week de natte plek ( niet de hele koek, maar wat 'boven komt drijven' zeg maar ) en dan een pak erbij. Dagelijk worden de kanten omgegooid, zodat je weer wat schoon spul hebt om in het midden te gooien ( zeker nodig als je paard veel graaft/rondjes draait ). De stallen zijn eigenlijk altijd netjes, ze staan nooit nat en ook nooit op de grond.
Er ligt denk ik een laag van 20 cm in elke stal

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:18

runningkawa schreef:

ik weet niet hoe zaagsel uitmest Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:20

Ik haal er elke dag de drollen uit en ook de natte plekken.
Bij een onderlaag opbouwen laat je de natte plekken zitten en gooi daar droog vlas overheen.
Het natte gaat dan op den duur naar onderren zakken en koekt daar op.
Bovein blijft het dan droog.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:23

Ik weet niet hoe RK het doet natuurlijk maar wij mesten zaagsel zo:
Dag 1 tot 5:Elke dag de drollen er helemaal uit en de stal omgooien ( zodat er geen plakken schoon zaagsel op de bodem blijven liggen.
Dag 6 en 7: weer de drollen er uit en het schone langs de kanten naar binnen gooien, zodat je paard niet met zijn hoeven in de zooi staat.
Dag 8 ( of 7 of 9 afhankelijk hoe vies je paard is en hoelang hij op stal staat ). Al het droge zaagsel naar één kant van de box scheppen, de gehele natte plek eruit ( en de drollen natuurlijk), oude droge zaagsel verspreiden over de stal en een nieuw pak eroverheen ( hoeveel hangt af van hoe nat je stal is, soms een half pak, soms een hele, soms 2 ).
Ik vind zaagsel best veel werk, heb liever vlas, omdat je dan de 'koek' kan laten liggen. Zaagsel vormt geen goede vast bodem, dus moet je elke week de natte onderlaag weghalen.
RK heeft ook toelichting gegeven Knipoog We doen het toch net anders Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:28

Om het helemaal speciefiek te benoemen. Lachen
Ik kijk nooit in dagen, maar per stal, elke paard is anders Lachen

Ik haal dagelijks drollen eruit.
Dan kijk ik of er een natte plek is.
Als je een stal net helemaal vol met nieuw zaagse/vlas hebt gegooid, duurt het meestal een paar dagen.

Is er een natte plek dan haal ik die weg. (Ik wacht niet tot het sopt, dat vind ik te nat)

OP de plek waar de stal nog wel schoon was, haal ik dan zaagsel/vlas weg, wat ik op de plek gooi waar ik het natte heb weg gehaald.
De schone plek vul ik dan weer aan met nieuw zaagsel/vlas.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:30

Bij ons gaan er in een schone stal 3 á 4 pakken in en ik haal elke dag de drollen eruit en de natte plekken die ik tegen kom.
Ze houden bij ons niet zo van oppotten Tong uitsteken
Ik gooi er weer wat bij als ik vindt dat het te dun wordt..
Ze staan bij mij altijd goed in het vlas iig!
En het ligt ook een beetje aan het paard zelf Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:34

ik denk dat ik wel weet hoe het komt.
waarschijnlijk sta je vrij goedkoop (bij een boer is meestal goedkoop) en zit de prijs van het vlas daarbij in. Dan snap ik best dat die vent denkt van niet te dikke laag, want dat kost hem meer. Vooral als jij heel erg dik wil staan, en dat dat ook de reden is dat hij zelf mest enzo.

Dit probleem kan je oplossen door bijvoorbeeld af te spreken dat de stalprijs wat lager is, maar dat je zelf je stro/vlas/zaagsel of wat anders koopt (en zelf mesten).
Dan kan je zelf zoveel gebruiken als je wil.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:52

Heb mijn ruin ook op vlas staan, maar hoe ik het nu doe voldoet eigenlijk niet.
Het vlas voldoet prima, maar mijn manier van werken niet Bloos
Ik doe nu iedere week een pak in de stal en mest iedere dag een beetje meer uit, hark de zijkanten weer naar het midden en strooi er wat gewoon stro boven op.
Na een week alles eruit en nieuwe baal erin.

Mijn paard loopt veel rondjes in zijn stal waardoor het midden kaal wordt en het vlas een halve meter omhoog tegen de wand aanzit, dus ik moet wel harken iedere dag.
Hoe hebben jullie dat, of staat jullie paard keurig stil in zijn stal?
Daarnaast heb ik een containerstal met een houten vloer en ik heb het idee dat het daardoor veel vochtiger in de stal is, heb wel beide bovendeuren open, maar met dit weer droogt het niet echt.

Zal toch nog eens 4 balen halen (stal is 2,5 x 3 mtr) en die erin doen en eens kijken hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:58

1 baal is veel te weinig als je moet beginnen. Lachen

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:00

Je moet heel veel vlas in de stal doen, ik weet niet hoe groot die pakken zijn maar iig een lekkeredikke laag. Dan hoef je daarna lang zo vaak niet nieuwe erin te doen omdat het zo goed vocht enz opneemt!!
edit: die van mij schopt ook altijd alles naar achteren :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:27

Dana01 schreef:
runningkawa schreef:

ik weet niet hoe zaagsel uitmest Bloos

dan haal je al het vieze en natte eruit, mijn kwpn merrie staat op zaagsel namelijk Knipoog
mijn fries staat nu nog op stro, zodra ze zo aan huis komen dan gaan ze ook op vlas Ja

Shirkanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:09

Wel interresant allemaal want ik zit er toevallig aan te denken om mijn paard op vlas te zetten. Want mijn paard is heel vies op stal er wordt wel elke dag uitgemest (hij staat op stro) maar na een halve dag is er geen schoon strootjes over, daarbij zijn zn hoeven helemaal slecht geworden binnen 4 week door de amoniak. Heeft iemand enig idee of het dus ook echt schoon blijft als je een extreem vies paard op vlas zet?

LiesSproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:03

Mijn paard stond ook eerst op stro, maar nu op vlas. Het bevalt me heel goed de staleigenaar haalt 3x per week de drollen eruit, waarvan 1x in de week ook de natte plek eruit wordt gehaald, verder haal ik de andere dagen de drollen eruit.
Als ze de natteplek eruit heeft gehaald gooit ze de rest weer recht en gooit ze er 1 baal vlas bij. Die van mij is best vies dus die krijgt op een andere dag ook nog een kwartbaal vlas erbij gewoon als droog, schoon bovenlaagje.. Maar 1 baal per week is goed!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:41

Wat betalen jullie eigenlijk voor een baal vlas?

Ik betaal voor 1 baal van 21 kg 4,95 euro, er staat niets op de baal, maar het is mooi los spul zonder stof