Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
?! Het is anatomisch niet mogelijk een paardenbeen te ondersteunen zonder de beweging te fixeren, zelfs met gips is het bij een volwassen paard bijna niet te doen (daarom zijn gebroken benen 99% van de keren funest). Tevens zorgt de pees niet voor ondersteuning, dat is puur het 'trektouwtje' om het been te kunnen buigen. Zolang het paard zijn been af en toe buigt wordt de pees dus gebruikt, dit wordt echt niet minder als er bijv. een bandage omzit. Zelfs al zou je een pees langere tijd niet gebruiken, een pees is dusdanig van structuur dat deze niet gauw kracht/sterkte verliest (spieren bijv. wel), nadeel is ook dat het herstellend vermogen behoorlijk klein is. De botten zijn zo daarnaast zó op elkaar gestapelt dat beweging van bijv. het kogelgewricht naar binnen en buiten nagenoeg niet kan en daarnaast zit dat gewricht ook nog ingepakt in kapsel en ligamenten waardoor het nog meer stevigheid verkrijgt. Ingenieus staaltje bouwwerk van de natuur!

Zodra je stalbandages nodig hebt omdat de benen van je paard anders dik worden van het op stal staan, doe je in mijn ogen iets fout. Dan moet je er geen bandages omheen leggen, maar de oorzaak van de stalbenen wegnemen en het paard beweging geven.

. En inderdaad
.
.

RockyLover schreef:Ik heb een pony van 20 jaar met 's winters onwijs erge stalbenen als ik er niks aan zou doen. Die van mij krijgt 'beenwarmers' om. Dit zijn transportbeschermertjes die onder de knie blijven en boven de hoef beginnen, dus echt op de plek waar een bandage ook zit. Werkt super! En binnen 1/2 minuut heb je ze om of af
Suzy schreef:ik denk dat stalbandages enkel zijn om de benen warm te houden

Zachtblauw schreef:Suprice schreef:Ik gebruik ze ook niet, ten eerste omdat ik het niet veilig vind mijn paard met bandages op stal te zetten. Als er een losraakt dan heb je wel een probleem. Ook vind ik het een beetje overbodig, het moet wel een paard blijven zonder hem helemaal in te pakken..
Mee eens!
Gewoon een goede dikke onderlap en goed 'strak' bandageren! Werkt super tegen stalbenen. Weet niet of het voor Black wat is, maar je kan het altijd proberen! Let wel: eenmaal aangewend, kom je er niet zo makkelijk meer vanaf! (denk aan Hazelnoot!
)BlacKjee schreef:RockyLover schreef:Ik heb een pony van 20 jaar met 's winters onwijs erge stalbenen als ik er niks aan zou doen. Die van mij krijgt 'beenwarmers' om. Dit zijn transportbeschermertjes die onder de knie blijven en boven de hoef beginnen, dus echt op de plek waar een bandage ook zit. Werkt super! En binnen 1/2 minuut heb je ze om of af
Mijn pony van 15 heeft artrose en mij is aangeraden vooral in deze natte en koude maanden om stalbandages te gaan gebruiken is dat wel goed dan? zodat zijn gewrichten minder stijf en koud worden..
ben hier toch wel benieuwd naar..
Blackje schreef:@Blackjee: Stalbandages moet je niet losjes omdoen, dan gaan ze eerder losGewoon een goede dikke onderlap en goed 'strak' bandageren! Werkt super tegen stalbenen. Weet niet of het voor Black wat is, maar je kan het altijd proberen! Let wel: eenmaal aangewend, kom je er niet zo makkelijk meer vanaf! (denk aan Hazelnoot!
)
Verder alles goed??

) daar heeft hij al al die jaren een dik been van (verder nergens geen last van hoor alleen bleef het zo dik door littekenweefsel en vocht ophoping) nu had hij vorig jaar een accute ontsteking aan dat been (geen idee hoe hij daar aan kwam maar hij was er goed ziek van
) daar is hij goed van genezen maar dat been bleef nu nog dikker dan dat het ooit geweest is....ik kreeg het advies (van de veearts en de hoefsmid) om stalbandages te proberen (had geen idee of het wel zou werken
), maar na 2 dagen was er al zoveel resultaat dat hij ze nu dus zoveel mogelijk om heeft....zijn been is ook nog nooit zo mooi dun geweest
, zelfs het littekenweefsel is afgenomen....daar zijn we dus heeeeeeel blij mee, maar over het algemeen gezien, als hij dat litteken niet zou hebben en ook die ontsteking niet had gehad had ik die bandages niet zomaar omgedaan, want het brengt een hele hoop werk met zich mee.....als je benen wast moet je er echt voor zorgen dat die benen echt goed droog zijn voor je de bandages om kunt doen (gaat verstikken) ook moet je ervoor zorgen dat er niets onder die bandages zit (irritatie, wondjes etc.) en soms kunnen ze er ook in blijven hangen.....het is dan ook dat die van mij er zoveel baad bij heeft...want anders!!!!!!