Stalbandages wie doet daar aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Re: Stalbandages wie doet daar aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:32

Ik gebruik ze niet, maar heb laatst wel gekocht, omdat Santos soms last van haar pees heeft en dan zou ik haar met een natte (koude) bandage op stal zetten voor een halfuur ofzo.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:53

Zo, tijd om even wat uitgebreider te antwoorden. In het onderbeen van het paard zitten (nagenoeg) geen spieren. Het been buigt doordat een spier in het bovenbeen verkort en daardoor aan de pees trekt. Als je iets 'ondersteunt', beperk je eigenlijk de bewegingsmogelijkheid in een ongewenste richting (bijv. een ingetapete enkel, je beperkt de bewegingsvrijheid zodat de banden kunnen herstellen, ze worden niet onnodig belast omdat minimale beweging maar mogelijk is). Met 'bandages/peesbeschermers/maakt allemaal niet' uit beperk je het paard niet in bewegingsmogelijkheden, althans, dat is níet de bedoeling. Hierdoor heb je absoluut geen ondersteunende werking. Mag je mij ook vertellen hoe 3m katoen met een lapje eronder een been van een paard van 600kg kan houden Clown ?! Het is anatomisch niet mogelijk een paardenbeen te ondersteunen zonder de beweging te fixeren, zelfs met gips is het bij een volwassen paard bijna niet te doen (daarom zijn gebroken benen 99% van de keren funest). Tevens zorgt de pees niet voor ondersteuning, dat is puur het 'trektouwtje' om het been te kunnen buigen. Zolang het paard zijn been af en toe buigt wordt de pees dus gebruikt, dit wordt echt niet minder als er bijv. een bandage omzit. Zelfs al zou je een pees langere tijd niet gebruiken, een pees is dusdanig van structuur dat deze niet gauw kracht/sterkte verliest (spieren bijv. wel), nadeel is ook dat het herstellend vermogen behoorlijk klein is. De botten zijn zo daarnaast zó op elkaar gestapelt dat beweging van bijv. het kogelgewricht naar binnen en buiten nagenoeg niet kan en daarnaast zit dat gewricht ook nog ingepakt in kapsel en ligamenten waardoor het nog meer stevigheid verkrijgt. Ingenieus staaltje bouwwerk van de natuur!

Beenbescherming is bescherming, en dus geen ondersteuning!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:44

Daar heb je helemaal gelijk in Haha!

Sorry, had er op die manier helemaal niet tegenaan gekeken Bloos

Bedankt voor je uitgebreidde uitleg Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:01

Ik gebruik geen stalbandages, aangezien mijn paard bijna nooit op stal staat Knipoog Zodra je stalbandages nodig hebt omdat de benen van je paard anders dik worden van het op stal staan, doe je in mijn ogen iets fout. Dan moet je er geen bandages omheen leggen, maar de oorzaak van de stalbenen wegnemen en het paard beweging geven.
Voor mij geen stalbandages dus Haha!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:10

Toen ik de topictitel zag, dacht ik meteen: JA, hier gaan weer mensen zitten die zeggen dat bandages steun bieden Clown. En inderdaad Lachen.

Bandages bieden helemaal geen steun, stel je eens voor. Als jij een steunverband moet dragen, hoe sterk dat niet moet spannen? Wel, dan nu, voor het paardenbeen, effe 500 kg meer gewicht, bedenk dan eens hier hard die bandages dan niet zouden moeten spannen om een tikkeltje steun te bieden Clown.

Het is puur ter bescherming en het tegengaan van stalbenen. En voor stalbenen, daar heeft Remember een hele mooie uitleg voor gegeven.

Manon79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:21

Ik zou het alleen doen op advies van de dierenarts.
Preventief brengt naar mijn idee alleen meer schade!

charrety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:21

ik zoe het niet doen het is heel slegt voor de bloedomloop

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:26

ik zou ze alleen gebruiken om medische redenen!

anders zou ik ze niet gebruiken, mijn ervaring is namelijk dat het erg warm en broeierig kan worden onder deze dingen!

ik ken wel een paard waar ze het bij deden, deze had last van stalbenen, het hielp erg goed!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:28

Ik heb een pony van 20 jaar met 's winters onwijs erge stalbenen als ik er niks aan zou doen. Die van mij krijgt 'beenwarmers' om. Dit zijn transportbeschermertjes die onder de knie blijven en boven de hoef beginnen, dus echt op de plek waar een bandage ook zit. Werkt super! En binnen 1/2 minuut heb je ze om of af Lachen

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:14

RockyLover schreef:
Ik heb een pony van 20 jaar met 's winters onwijs erge stalbenen als ik er niks aan zou doen. Die van mij krijgt 'beenwarmers' om. Dit zijn transportbeschermertjes die onder de knie blijven en boven de hoef beginnen, dus echt op de plek waar een bandage ook zit. Werkt super! En binnen 1/2 minuut heb je ze om of af Lachen

Mijn pony van 15 heeft artrose en mij is aangeraden vooral in deze natte en koude maanden om stalbandages te gaan gebruiken is dat wel goed dan? zodat zijn gewrichten minder stijf en koud worden..
ben hier toch wel benieuwd naar..

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:23

ik denk dat stalbandages enkel zijn om de benen warm te houden of om te voorkomen dat er vocht naar beneden zakt in het been.
Ik gebruik ze overigens nooit, volgens mij kan er nog meer mee misgaan met bandageren dan met bandages voor het werken, gezien je deze een hele nacht omdoet Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:36

Suzy schreef:
ik denk dat stalbandages enkel zijn om de benen warm te houden

Wist je dat uit een onderzoek van een aantal jaar geleden is gebleken dat de temperatuur onder de bandages dusdanig op kan lopen, dat het juist blessures bevordert? Of ik dit moet geloven weet ik niet hoor, heb er toendertijd een topic over geopend, maar die discussie ging meer over het gebruik van bandages in vergelijking met peeskappen. Persoonlijk geef ik meer voorkeur aan peeskappen, omdat er toch iets is wat ik geloof van dat onderzoek en ik het toch een veiliger idee vind.

Zowiezo zou ik mijn paard nooit op stal zetten met bandages. En er zijn zowiezo al veel oorzaken voor stalbenen, die naar mijn mening door een DA uitgesloten zullen moeten worden, alvorens inbandageren. Zo kunnen beweging, hart, voeding en ontstekingen of blessures al de oorzaak zijn. En ik dacht (durf ik niet zeker te zeggen) dat alleen bij circulatie de DA weleens bandages aanraadt.

Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:45

Ik gebruik ze ook niet. Ik denk ook dat ze te warm zijn..

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:05

ik gebruik ze normaal gesproken nooit
alleen voor wedstrijd wel
mijn paard is een ontzettende viespeuk, was hem 's avond keurig (hij heeft 3 hoge witte voeten) stal helemaal schoon veel stro erin, 's avonds laat gaat de mest er nog uit maar je 's ochtend en hij heeft helemaal bruine benen
zomers is het nog niet zo erg maar in de winter en het water is afgesloten is het niet echt makkelijk om dan 's ochtends vroeg in de kou en in het donker zonder stromend water benen te wassen
daarom doe ik als ik gewassen heb, benen goed laten drogen 's avonds laat gaan de bandages om dikke onderlappen er onder en niet te strak extra tape erom, en 's ochtend gaan ze weer af.

ideaal, geen vieze voeten meer.
heb ze ook wel eens bij mijn 23 jarige pony gebruikt toen ze door een blessure veel stil stond had ze ook wat stalbenen, toen ook even stalbandages gebruikt.

eigenlijk ben ik helemaal niet van de bandages maar hiervoor vind ik ze ideaal!

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:42

Zachtblauw schreef:
Suprice schreef:
Ik gebruik ze ook niet, ten eerste omdat ik het niet veilig vind mijn paard met bandages op stal te zetten. Als er een losraakt dan heb je wel een probleem. Ook vind ik het een beetje overbodig, het moet wel een paard blijven zonder hem helemaal in te pakken..

Mee eens!

Daar ben ik het absoluut mee eens, maar stel je nou eens voor in mijn situatie, Mijn paard is 15 jaar oud, Artrose, stijf als hij uit zijn stal komt (Ik ben opzoek naar een andere stal waar hij hele dagen buiten kan komen of in ieder geval een paar uur) Nu het nat en koud is buiten wil ik niet dat hij daar last van krijgt want het doet gewoon pijn en ik wil dat mijn paard het beste krijgt. Nu is mij verteld om hem stalbandages om te doen zodat de gewrichten warm blijven en hij hierdoor minder last krijgt, Ze zitten gewoon losjes en met een onderlap..
vinden jullie dat ik het onder deze reden juist wel moet doen? omdat ik het beste wil voor mijn paard!!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:19

Nee, in mijn ogen doen bandages meer kwaad dan goed.. Dat is dus mijn mening... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:27

ik heb wikke wel eens een week lang elke dag een half dagje met stalbandages op stal gehad met spul erin omdat dit zou helpen bij een bepaalde mokbehandelingsmethode, helaas sloeg het niet aan, 2 andere paarden bij ons opstal zijn er wel vanaf gekomen op deze manier..

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:27

@Blackjee: Stalbandages moet je niet losjes omdoen, dan gaan ze eerder los Knipoog Gewoon een goede dikke onderlap en goed 'strak' bandageren! Werkt super tegen stalbenen. Weet niet of het voor Black wat is, maar je kan het altijd proberen! Let wel: eenmaal aangewend, kom je er niet zo makkelijk meer vanaf! (denk aan Hazelnoot! Haha! )
Verder alles goed??

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:22

Ik doe 's winters altijd stalbandages bij mijn paard om. Gebruik ik ze niet, dan heeft ie vreselijk dikke benen en is hij superstijf. Dit doet hem ook niet echt goed.

Heb helaas ook alles al geprobeerd (vitamines, druppels, voer, enz.) om hem van deze stalbenen af te helpen, maar niets werkt.

Op advies van de veearts gebruik ik daarom stalbandages. En uiteraard geef ik hem zoveel mogelijk beweging, das toch de beste remedie.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:50

BlacKjee schreef:
RockyLover schreef:

Mijn pony van 15 heeft artrose en mij is aangeraden vooral in deze natte en koude maanden om stalbandages te gaan gebruiken is dat wel goed dan? zodat zijn gewrichten minder stijf en koud worden..
ben hier toch wel benieuwd naar..

Ik heb er alleen positieve ervaringen mee. Mijn pony heeft spat, waar hij nu ook geen last meer van heeft. Ik heb dan van die mini transportbeschermers en t maatje van mijn pony heeft stalbandages, werkt beide super (bandages iets beter in de echt strenge winter, maar transportbeschermers heb je 10 keer sneller om of af)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:45

Blackje schreef:
@Blackjee: Stalbandages moet je niet losjes omdoen, dan gaan ze eerder los Knipoog Gewoon een goede dikke onderlap en goed 'strak' bandageren! Werkt super tegen stalbenen. Weet niet of het voor Black wat is, maar je kan het altijd proberen! Let wel: eenmaal aangewend, kom je er niet zo makkelijk meer vanaf! (denk aan Hazelnoot! Haha! )
Verder alles goed??

Stalbandages mogen onder geen beding strak worden aangebracht, ze horen zo te zitten dat ze nog wat af kunnen zakken.
Ik heb laatst nog een hele uitleg over stalbandages gegeven in een ander topic, ga ik even zoeken Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:46

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:21

Ik bedoel ook niet echt strak aantrekken, maar gewoon goed aantrekken. Als je ze te los doet, dan gaan ze afzakken en raken ze los Knipoog

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:04

ik gebruik stalbandages de dag voor de wedstrijd als ik de benen van mijn paard heb gewassen Schijnheilig
of als het heel erg vriest, ze is geschoren.

Ezri_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:56

ik moet bekennen dat die van mij wel stalbandages om heeft (sinds vorig jaar), hij is als klein veulentje zijnde in het prikkeldraad blijven hangen (de arme donder Ach gut ) daar heeft hij al al die jaren een dik been van (verder nergens geen last van hoor alleen bleef het zo dik door littekenweefsel en vocht ophoping) nu had hij vorig jaar een accute ontsteking aan dat been (geen idee hoe hij daar aan kwam maar hij was er goed ziek van Ach gut ) daar is hij goed van genezen maar dat been bleef nu nog dikker dan dat het ooit geweest is....ik kreeg het advies (van de veearts en de hoefsmid) om stalbandages te proberen (had geen idee of het wel zou werken Verward ), maar na 2 dagen was er al zoveel resultaat dat hij ze nu dus zoveel mogelijk om heeft....zijn been is ook nog nooit zo mooi dun geweest Pling , zelfs het littekenweefsel is afgenomen....daar zijn we dus heeeeeeel blij mee, maar over het algemeen gezien, als hij dat litteken niet zou hebben en ook die ontsteking niet had gehad had ik die bandages niet zomaar omgedaan, want het brengt een hele hoop werk met zich mee.....als je benen wast moet je er echt voor zorgen dat die benen echt goed droog zijn voor je de bandages om kunt doen (gaat verstikken) ook moet je ervoor zorgen dat er niets onder die bandages zit (irritatie, wondjes etc.) en soms kunnen ze er ook in blijven hangen.....het is dan ook dat die van mij er zoveel baad bij heeft...want anders!!!!!!