kosten van een paard per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: kosten van een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:08

Ik vind dat als jij je eerste paard wilt gaan kopen, je zeker moet lessen, anders is de kans groot dat het erg gaat tegen vallen. Ook vind ik dat wel zo eerlijk tegenover het paard.
Als je dus 40,- over houd na de stalling, dan is dat te kort voor je lessen én hoefsmid etc.
Voor een les ben je in de meeste gevallen iig 10, - kwijt, maar vaak nog meer. Een half uur prive-les kan genoeg zijn, mits je verder geen "heftig" paard koopt en daar problemen door krijgt.

succes!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:12

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je voor dat geld een paard kan houden. Mocht dat al lukken, heb je (naar mijn eerlijke mening) te weinig reserves om een blessure op te vangen. Daarbij (hier kan ik het verkeerd hebben, maar dit begrijp ik uit jouw verhaal) heb je dan geen mogelijkheid meer om te sparen. Dus je reserves groeien ook niet. Wat ik jou eerder aan zou raden is om te proberen een paard halfpension te nemen of te huren van iemand anders. Dan betaal jij een lager vast bedrag per maand en zit je niet met de onzekerheid van wat als er iets gebeurt.

Dat gezegd hebbende, dit is wat ik per maand aan mijn paard kwijt ben:
- stalling + lessen € 380
- extra voer (fruit, muesli, etc) € 30
- wormenkuur (drie/vier keer per jaar à € 10) € 3,33
- hoefsmid (helaas, ijzers met zolen) € 40 per maand
- enting (twee keer per jaar) € 4,=
- vervanging van tuig/kleding/dekens (verschilt, maar toch wel minimaal) € 15

Kom ik op in totaal zo'n € 476,=. Nou heb ik natuurlijk wel een dure stalling en staat mijn paard op dure ijzers, maar dat kan jouw paard ook overkomen. Mijn paard heeft jarenlang blootsvoets gestaan en toen kostte mij het maar € 15 per maand, maar ja. Wormenkuren en entingen zijn de kosten niet, maar je moet er wel rekening mee houden dat je zo nu en dan een nieuwe deken/hoofdstel/rijbroek nodig hebt. Als je dan uitgaat van zo'n 15 euro per maand, denk ik wel dat je een reeel bedrag hebt. Over het fruit....eerlijk is eerlijk, daar voeren we drie paarden van, dus dat is dan eigenlijk € 10,= per maand.

Ik zou zeggen, neem de bedragen een beetje ruim bij je berekening, je kan beter meer rekenen en aan het einde van de maand een bedrag overhouden, dan alles net aan redden in je berekening en vervolgens geld tekort komen. Dan is die € 500,= die je gespaard hebt ook snel weg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:17

kill3rgirl schreef:
jinglebells schreef:
MAg ik even zeggen dat jullie een paard onderhouden wel erg dramatisch maken!!!!
Ik heb een eigen paard en mijn ouders hebben mij ook ondersteund. Ga er niet van uit dat er iets ernstigs met je paard gebeurd. Wat de kosten betreft....Ik betaal voor een volledige stalling 155 euro in de maand zit ontworming bij in. Ga ervan uit dat je je paard zo'n 4 keer per jaar moet ontwormen, hoeft niet erg duur te zijn. Kijk zelf maar eens bij een ruitersportzaak of welkoop. DAn de hoefsmid mijn hoefsmid komt denk ik 5 keer per jaar zo hard groeien de hoeven van mijn paard niet. Kost alleen voor bekappen 25 euro per keer. En spullen vervangen, mag ik je een advies geven vet je hoofdstel regelmatig houd hem schoon dan gaat het allemaal heel lang mee. En een paard moet 1,5 keer geent worden per jaar ik kom op deze berekening:
120 stalling
4 ontwormen (uitgaant van 12 euro per keer)
10,40 hoefsmid (gemiddeld berekend)
3,15 voor enting (gemiddeld 25 euro voor een basisenting)
bij elkaar:
137,55 dus dat is 17,55 per maand boven op de stalling en dit is wat ik kwijt ben per maand.
Kijk alles wat je extra doet is aan jezelf de prijzen voor hoefsmid ed kunnen afwijken in formeer gewoon even bij je dierenarts en hoefsmid wat het per keer kost.
Ik kom aan deze cijfers uit mijn opleiding paardenhouderij waar ik op heb gezeten.
Groetjes en veel plezier met je paard!!!!!

an jou heb ik wat!
je bent geweldig!!!!

heel erg bedankt!

groetjes wendy

Daar heb je dus helemaal niks aan...
Ik ken echt geen hoefsmid voor 11 euro en wat als jouw paardje iets krijgt aan de hoeven als artrose of hoefkatrol?????
Mijn ijzers kosten 107 euro en mijn pony moet op ijzers omdat ie anders zijn hoeven te snel slijt.

ontwormen voor 4 keer is te weinig moet elke 8-10 weken dus......en 12 euro is ook wel weinig heb je alleen die goedkope prut en dat kan je wel 1-3 keer per jaar doen maar je moet ook paar keer een betere spiut kopen voor horzels-larven.

Als je stalling 125 kost krijg je 64 van je ouders.....dat wordt 189 en dan zou ik zeker 111 extra bijleggen dan heb je een totaal van 300 per maand daar kan je een pony van onderhuiden...

en mensen die goedkoop een pony/paard willen houden omdat ze het anders fincieel niet kunnen missen moet er niet aan beginnen dat is niet eerlijk tov het beest.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:23

nou nou sommige maken het wel erg leuk zeg.....
je berekening snap ik bevendien niet tita...
stalling is 125 en ze krijgt de helft van haar ouders, waarom tel je dit er dan bij op ?
maar goed maakt niet uit.

ik sta voor 100 euro inclusief in de winter, in de zomer is het 50

dan 1 keer in de 8 weken ontwormen, de werkzaamheid ligt niet aan hoe duur de spuit is maar aan de stof die er in zit.....hoeft helemaal niet duur te zijn dus.

hoefsmid, tja mijn haffie staat niet op ijzers maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat je met je paardje gaat doen.

verder is hij verzekerd, dat lijkt me wel heel verstandig om te regelen.

als je nou elke maand iets extra's apart zet en in de zomer is dat in mijn geval dus zowieso 50 euro extra dan in de winter....dan heb je al gauw een spaarpotje voor het geval dat Lachen

als jij overlegt hebt met je ouders dat zij willen bijspringen mocht het nodig zijn, dan denk ik dat je het red!

*edit* ik heb mijn paard niet zo goedkoop mogelijk omdat ik het anders niet kan betalen, ik heb mijn paard redelijk goedkoop omdat ik niet perse het duurste van het duurste nodig vind....en dat scheelt al een heel stuk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:27

Allereerst, leuk dat je eventueel een paardje wil gaan kopen. Vergis je echter niet in de kosten. Ik ben ongeveer het volgende per maand kwijt:

* Stalling
220 €
* Muesli
8 €
* Hoefsmid (= NB dus komt vaker)
± 20
* Wormenkuur
± 6 - 8 €
* Les
9 €
En dan nog allerhande kosten zoals verzekeringen, medicatie, een keer een nieuw hoofdstel etc etc. Ik denk dat je met 100 € per maand veel te weinig overhoudt. Je hebt dan totaal geen buffer voor als er eens iets met je paard gebeurd.

Je moet een zadel en hoofdstel aanschaffen, misschien wel dekens, borstels, halsters, longeerlijn, cap, longeersingel, longeerzweep etc etc etc. Je hoeft natuurlijk niet al het bovenstaande in een keer te kopen maar paardrijden is een dure hobby en ik vind dat je als je het maar nèt aan kan redden iedere keer, dat het dan niet eerlijk is om een paard aan te schaffen voor je eigen gerief.

Ik heb twee keer een kliniekrekening gehad, de eerste was € 1500,- en de tweede € 600, dit alles in een tijdsbestek van twee jaar tijd, daarnaast nog een hoop fysio en osteokosten (± 90 € per keer). Zijn je ouders ook bereid om dat te betalen?

Ik ben DOLBLIJ dat mijn ouders nooit een paard voor me hebben gekocht toen ik nog jong was (al dacht ik daar toen natuurlijk heel anders over Haha! ). Ik heb hem zelf gekocht toen ik begon met werken en onderhoud hem ook helemaal zelf, mijn ouders hebben dus geen zeggenschap en kunnen hem ook nooit verkopen, maar als de nood hoog is willen ze wel bijspringen. Een paard is een hele verantwoordelijkheid en die moet je wel kunnen nemen en niet alleen financieel...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:31

Stalling €200 per maand
Hoefsmid €50 vierkant beslaan (is ongeveer om de 2 maanden dat hij komt)
Extra voer €10
Wormenkuur €52 (rond de 4 keer per jaar pasta €13)
enting €30 (1 keer per jaar)
Extra kosten komen er altijd bij (tuig, DA, ...)

Nu heb ik het ongeluk dat mijn paard ziek is geworden. De medicatie, consultatie van deze maand alleen al was €200
Ik heb er ook niet om gevraagd dat hij ziek werd, het paard ook niet. Dit zijn kosten die er bij kunnen komen, je moet NOOIT denken, ach er kan niets misgaan
Dat is het domste wat ik al gelezen heb, sorry.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:37

hoeveel betaal je per maand aan een paard:

hoefsmid:
om de hoeveel tijd moet je eigenlijk bekappen en beslaan en de prijs per maand?
inentingen per jaar?
stalling kost 120 incl eten...
wormenkuur per maand om de hoeveel tijd en prijs?
en welke dingen er nog meer vast zijn...
zal ik aan 100 per maand genoeg hebben?
- hoefsmid: om de 8 weken bekapt, dat is bij mij 27.50.
- wormenkuur: om de 8 weken, ongeveer 8 euro, de duurdere (die 2 keer per jaar) zijn 22.50 geloof .
- stalling: bij mij 150 euro per maand in de winter, inclusief stro, hooi en biks.
- 1 keer per jaar influenza, was volgens mij 95 euro, weet ik niet zeker..
- tetanus, weet ik niet hoe duur en hoeveel keer, niet vaak iig..

dure hobby maar je krijgt er wel veel voor terug Lachen

edit: mijn pony had in augustus slokdarmverstopping -> DA was 125 euro..
in oktober had hij weer slokdarmverstopping --> 235 euro, deze keer was het erger dus was de DA er langer mee bezig..
wat degene boven mij ook al zei; je denkt misschien; ze worden echt niet snel ziek, maar kan dus zomaar ineens gebeuren!!
je kan je paard wel laten verzekeren, dat is ongeveer 60 euro per jaar geloof ik, hoef je ziektekosten dus niet te betalen, maar ik heb geen verzekering..

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:14

dan lijkt het me handig om een verzekering te nemen van 60 per jaar...dus dat doe ik dan maar als ik daarmee honderden euri's bespaar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:17

kill3rgirl schreef:
dan lijkt het me handig om een verzekering te nemen van 60 per jaar...dus dat doe ik dan maar als ik daarmee honderden euri's bespaar!

Als dat 60,- was, zou iedereen dat wel doen.
Als je zo'n verzekering neemt, moet je zeer goed lezen wat wel en niet betaald wordt.
Ook wat er gebeurd als het paard niet meer geschikt is om te rijden. Soms wordt hij dan overgenomen door de verzekering en mag de verzekering hem gewoon weer verkopen. Terwijl het paard eigenlijk uit z'n lijden verlost zou moeten worden....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:47

Als er niet genoeg geld is koop dan GEEN paard,60 euro verzekering dan is er niks gedekt.Ik wilde vroeger ook dolgraag een pony, maar was me totaal niet bewust van de kosten.Als we het toen wel gedaan hadden waren we absoluut in de problemen gekomen,ik merk dat nu zelf.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:53

tjaa ik ken ook een stalling en daar betaal je (waar je alleen geen weidegang, dierenarts en hoefsmit hebt *tjaa spullen moet je natuurlijk zelf aanschaffen*) 120 euro voor per maand met wormenkuren enz. dat je krijgt en ik ken een stalling die iets meer luxe heeft en daar betaal je per maand ook al zo'n 750 euro (sommige prijzen zijn wel belachelijk vind ik..) ik noem geen namen maar wat er al word gezegt, je kan het zo duur maken als je zelf wilt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:00

Als je een paard aanschaft, moet je je wel realiseren dat het mogelijk is dat er hoge kosten bij kunnen komen (dierenarts e.d.). Verder ligt het helemaal aan wat voor ras je aanschaft, hoe je je paard houdt (stal en/of weidegang) en wat je met je paard doet. Ik heb een Haflinger/Fjord x Arabier en hou hem het hele jaar door buiten in een kudde. Hij is nog jong, maar gaat geheid meer geld kosten als 'ie ingereden is (moet toch een zadel e.d. kopen). Verder moet 'ie jaarlijks ingeent worden, er komt jaarlijks een tandarts, de natuurlijk bekapper komt om de ca. 8 weken, wormenkuur om de 6-8 weken, de kosten voor het bijvoeren in de winter zit bij mijn weideganggeld al inbegrepen. Verder heb ik nog freestyle les e.d. en koop ik regelmatig weer nieuwe spullen (leadropes, bareback pad, dubbele lange lijnen e.d.), omdat ik met goed spul wil werken.

Ga er niet vanuit dat het goedkoop is en dat je op je paard kan bezuinigen. Als er echt iets is, moet je je dat wel kunnen veroorloven. Daarbij kost een paard ook erg veel tijd, ook als het slecht weer is! Overweeg zo'n aanschaf heel erg goed, zo'n dier is afhankelijk van jou. En ga je ervoor, heel veel plezier!! Want het hebben van een paard is geweldig!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:07

oke, maar wie weet waar je kan kijken wat een verzekering in houd en de prijzen, want ik las dat er verschillende prijzen waren, en verschillende gevallen wanneer dingen verzekerd worden..maar ik snap er niet zoveel van..

heb je een verzekering wanneer zware griep, koliek e.d wordt verzekerd?

groetjs

jinglebells

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:11

MAg ik nog even een kleine toevoeging doen....Ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat een paard niet zo duur is als het lijkt. Ik bedoelde het positief dat je er niet van uit moet gaan dat er iets ernstigs gebeurd hoor. Kijk er kan altijd wat gebeuren verzeker je paard daarvoor dan heb je een achterban, en zoals je al aan gaf jij hebt je ouders erg handig overigens.
Ik onderhoud mijn paard ook goedkoper, maar dat betekend niet dat ik niet voor bereid ben op erge dingen mijn paard heeft straalkanker gehad is geopereerd in Utrecht is ook niet goedkoop. Maar ik vind niet dat je er per defenitie van uit moet gaan dat je paard wat krijgt hoor. Maar je voorbereiden is wel handig.
Kijk eens op interpolis kan je zo berekenen wat het gaat kosten en wat je wil verzekeren, ook de Friesche onderlinge is een goede.
Laat me horen als je een paardje hebt ik ben benieuwd!!!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:16

oke, zal i kdoen..duurt noh wel even hoor, volgend jaar na de zomervakantie...
maarre.. ik snap dus niet wat ze bedoelen met die dingen...
hoeveel kost een verzekering waarbij je:

ziekte, en andere ernstige dingen verzekerd?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:39

misschien moet je eerst zelf beter orienteren wat je moet doen......lijkt net alsof je er geen verstand van hebt

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:41

tita schreef:
misschien moet je eerst zelf beter orienteren wat je moet doen......lijkt net alsof je er geen verstand van hebt

nou bedankt daarvoor.. klinkt lekker!
ik heb wel degelijk verstand van paarden.. ik werk er al 7 jaar mee...
er zijn alleen dingen waar je niet aan denkt als je geen eigen paard hebt zoals verzekering..en dit topic is dus bedoeld om daar meer over te weten te kome!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:42

nou doe es zelfstandig zoek op internet naar verschillende verzekeraars en bestel brochure

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:43

tita schreef:
nou doe es zelfstandig zoek op internet naar verschillende verzekeraars en bestel brochure

dat maak ik nog altijd zelf wel uit!
ga iemand anders lastig vallen met je commentaar wil je!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:01

Nou ja zeg als het niet normaal kan reageer dan niet.
(sorry hoor moest er even uit.)

Ik heb zelf ook een eigen paard zij kost mij ong. (met alles omgerekend,stalling(150eu) dan haal ikzelf nog wat mueslie bij ,ijzers rondom) 220euro in de maand. Nou ja en dan komt er ook nog weleens dierenarts kosten bij laatst ook zomaar 250euro omdat ze kreupel liep (wat uiteindelijk alleen maar een klap van een ander paard was geweest en zo uit zichzelf genas) nou ja je wil weleens een nieuwe rijbroek hoofdstel. nou ik ga nu ook lessen bij een vereniging dat kost 120 per jaar. Nou ga zo maar even door.

Mijn idee kun je niet beter een paard leasen? als je goede overeenkomsten houd kun je ook ens een wedstrijdje rijden , en zijn de kosten gewoon voor de eigenaar als het paard iets overkomt(is ook eerlijk tegenover het beestje.) en kun je toch doen wat je wilt met zo'n beestje.

Je kunt allicht informeren.

Dan heb je evengoed een soort eigen paard en kun je zelf veel bepalen en heb je zelf DE LUSTEN maar NIET DE LASTEN....

succes met alles! en laat het weten als je een paardje gevonden hebt!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:15

Als je denkt voor €60,- per jaar je paard goed verzekerd te hebben dan heb je het mis. Een verzekeirn kost je al snel over de 100 € per twee maanden en dan is nog steeds niet alles gedekt. Mijn paard WAS verzekerd en tòch kreeg ik een rekening van € 1500,- die ze niet wilden betalen...verkijk je alsjeblieft niet op de kosten, als jij straks niet genoeg geld blijkt te hebben, gaat dat ten koste van je paard en daar heeft het beestje niet voor gekozen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:29

kill3rgirl schreef:
nou bedankt daarvoor.. klinkt lekker!
ik heb wel degelijk verstand van paarden.. ik werk er al 7 jaar mee...
er zijn alleen dingen waar je niet aan denkt als je geen eigen paard hebt zoals verzekering..en dit topic is dus bedoeld om daar meer over te weten te kome!

Haha, je bent 14! Lips are sealed

Zonder dollen...er komt veel meer bij kijken.

Heb je al aan lessen gedacht? Hoeveel en waar je dat wil gaan doen.

vragen als wat kost een enting, kun je ook gewoon voor bellen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:41

Zelf ben ik in ieder geval het onderstaande per maand kwijt. Daarnaast heb ik net weer een barebackpad gekocht en wil ik een ander zadel, ik heb weer verlichting gekocht om buiten te rijden en net ook weer een uitrijdeken. Pff dure hobby heb ik eigenlijk! Tuurlijk kan het goedkoper, maar het bedrag wat jij in je hoofd hebt... ik denk dat dat niet uitkan.

Stalling 125.00
voerage 122.50
wormenkuur 7.00
les 80.00
lid vereniging 4.10
wedstrijden + vervoer 56.62
vakantie met het paard 25.00
enting 2.50
tandarts 8.33
hoefschoenen 8.30
zomerexceem 25.00
verzekering 33.33
vlas 8.00

Ik denk dat je best een paard kunt leasen en dan kun je na verloop van tijd altijd nog overgaan tot aanschaf van je eigen paard.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:42

Even rekenenen PM
Naast mijn stalling betaal ik
Wormenkuur(eens per 2 maanden, 2x pj een dure) 7,00
Bekappen (eens per 2 maanden) (25 euro beslaan 80) 12,50 of 40
Inenting (1x pj, 30 euro) ong. 3 euro
Lessen (3x pm 15 euro) 45 euro
Totaal: 67,50
Maar dan heb je ook nog gewone spulletjes die af en toe vervangen moeten worden (maar als je zuinig bent doe je er lang mee) en uiteraard de DA kosten die je liever niet hebt. Die kunnen hoog oplopen.
Mijn pony is verzekerd voor 300 pj, tot nu toe is alles gedekt, maar ik heb wel een eigen risico (90 euro).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:52

Tja, leasen heb ik destijds ook wel eens naar gekeken, maar dan ben je helemaal duur uit. Als je zelf de leaseprijs en de rest nog eens moet betalen (stalling/voer e.d.) is het ook niet goedkoop, hoor. Ik heb voor een eigen paard gekozen en wat ben ik daar blij om! Maar goed, ik ben allang geen 14 meer.... Haha! Haha! Haha!

Heb ook al naar verzekeringen gekeken, maar als je alles waar je rekening mee houdt (koliek, kreupelheid, operaties, ongelukken e.d.) wilt verzekeren ben je een godsvermogen kwijt per maand. Ik maak zelf een potje, leg gewoon elke maand wat geld opzij, voor het geval dat..... Straks betaal je je rot aan een verzekering en als je dan net iets met je paard krijgt, wat niet gedekt is (en die kans acht ik vrij groot als ik zo rond kijk op internet), mag je alsnog betalen. No thanks!!!