paard eet stro op en krijgt er koliek van

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: paard eet stro op en krijgt er koliek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:07

Citaat:
Vlas is niet schadelijk hoor als ze dat eten, en dat eten ze ook eigenlijk helemaal niet.

En nog een opmerking paarden eten geen vlas??

Dat doen ze dus wel. Mijn tinker heeft een stof allergie en mag om die reden niet op stro staan. Houkrul heeft hij wel geprobeert maar na 3 happen was dat over, hennep en aubiose eet hij helemaal niet.

Maar vlas dus wel. Na onze verhuizing hebben we 5 dagen op een stal gestaan waar vlas werd gebruikt. Dag 2 erge koliek en diarree en een lege stal terwijl zijn hooi er nog lag, dag 3 erge koliek en veel te harde poep, dag 4 erge koliek en diarree en dag 5 zijn we verhuisd omdat er alleen vlas gebruikt mocht worden. hij heeft het met smaak iedere dag gegeten en hij vond het nog lekkerder dan zijn hooi. Ook al stond hij overdag in de wei. Binnen een uur na het op stal zetten was het steeds al raak.

In 5 dagen tijd is hij verandert van een blij paard naar een dof mager hoopje ellende door het vlas.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 14:19

Hoi,

ondertussen staat mijn paard gezond en wel op houtkrullen. Ze eet er niet van. Ik vind het wel makkelijk in onderhoud ook, makkelijker dan stro. Maar dat is een mening.
Ze krijgt nu smorgens smiddags en savonds voordroog. Elke dag krijgt ze ook een scheut olie over haar eten, krijgt veel wortels en bieten enzo, iets minder korrels(omdat dat nogal droog is). Ze krijgt ook elke dag mangnesium voor paarden bij. Dat heb ik gekocht op aanraden van de ostheopaat die zondag geweest was. Ook krijgt ze nu om de 3 dagen een slobber, om haar darmen eens te spoelen.
Het gaat nu prima! Paardje is gelukkig en staat veel netter op die houtkrullen dan op stro.

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:19

Heej! Ik ben blij dat ik dit lees, mijn pony staat al jaren o houtkrullen omdat ze zich ook ziek eet, nu krijgt ze in het voorjaar haar 1e veulentje en ik heb altijd geleerd dat een merrie dan op stro moet, dat is fijner bij geboorte en daarna voor veulentje, zijn er ook mensen die veulens hebben op stro?Want mijn merrie eet net zolang door tot ze ook koliek heeft..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:40

er zijn bij mij 3 manege paarden die op houtkrullen/zaagsel of iets staan omdat ze er Koliek van krijgen, dat werkt prima

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:12

Ik denk dat als je je paard meer hooi gaat voeren je hele probleem is opgelost.Maar goed je hebt al een keus gemaakt.Ik hoop dat dit goed blijft gaan.Ik vind het persoonlijk nu je paard op houtkrullen staat het nog erger dat hij maar 2 keer per dag hooi krijgt.Daar is het darmen stelsel van je paard niet op gemaakt.Ik vind het niet raar dat je paard vaak koliek krijgt.Ik kan begrijpen dat de stalhouder maar 2 keer hooi wil geven je daar van afhangkelijk bent maar geef dan zelf nog een keer als je op stal bent.