wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Re: wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:43

Gedeeltelijk ben ik het met je eens stacey..
maar ik denk dat als mensen willen roddelen het toch wel gebeurt kantine of geen kantine..
Ik zou er ook geen grote "manege kantine" van maken maar wel een ruimte waar vaders, moeders opa's oma's enzovoorts graag zitten. Niet zo'n verdommenis hoekje.. uitkijk op de binnebak is inderdaad vooral in de winter heel fijn.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:45

Wat zijn nou regels die jullie, onzin of juist heel nuttig vinden?

1 persoon die voert! heel belangrijk.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:22

ideeen?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:37

Ik zit een beetje te brainstormen over wat ík belangrijk vind op een stal wat betreft regels.

* Op vaste tijdstippen voeren (vind ik persoonlijk erg belangrijk)
* Veiligheidseisen, denk aan: verplicht om een cap te dragen zowel binnen als buiten

Pff, ik denk dat het toch nog wat moeilijker is als ik het zo bekijk. Maar tegen de tijd dat het zover is, zullen er vanzelf wel regels voortvloeien uit het beleid dat jullie op de stal willen hanteren.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:44

Inderdaad Stacey, zoals ik al zei wil ik geen stal creeën waren regels de boventoon voeren. Ik hoop dat onze klanten uitzichzelf fatsoen genoeg hebben om bepaalde dingen niet meer dan normaal te vinden.

Inderdaad een cap dragen, al is dat vooral bij oudere ruiters/amazones al snel moeilijk..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:43

ikzelf vind het ook heel fijn als je de keuze hebt op wat voor bodembedekking je paard kan zetten (stro/vlas/zaagsel/krullen) etc.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:48

Wat ik heel belangrijk vind is de sfeer, als er iets gestolen wordt zou ik dat vreselijk vinden.
En verder moeten de eigenaren heel betrouwbaar zijn, je laat je vriendje toch in hun handen achter, dus aandacht voor de paarden, een pensioneigenaar die de paarden kent en dus ook herkent als er iets mis is met een dier.
Verder zou ik niet te veel kinderen op een pensionstal zien, dan wordt het mij al snel te druk.
Verder uiteraard ruime stallen, weidegang en ook in de winter een mogelijkheid om je paarden overdags buiten te zetten.
Verder keuzemogelijkheid in strooisel en ik wil graag zelf mijn stal schoonmaken.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:51

Ik denk dat je hier moet proberen zelf, zover kan, de hand in moet houden.. Vooral als kleine stal is het denk ik moeilijk je prijzen laag te houden, vooral als je alles wat luxer wil dan bij "de buren".
Ik denk dan ook dat het belangrijk is om grote partijen op te kopen, zodat de prijs per stuk wat omlaag gaat.

Vlas zou mijn voorkeur hebben! Ik heb zelf een van mijn paarden op vlas staan en de ander gaat binnekort ook over.
Het is makkelijk schoon te houden en bij de juiste manier van uitmesten is het goed isolerend in de winter!
Echter als een paard hier niet tegen kan moet je uiteraard een andere oplossing aanbieden.

Wel bedankt voor je reactie barbara!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:56

Ik heb op meerdere pensionstallen gestaan en daaruit concludeer ik dat voor mij belangrijk is:

- Pensionhouders moeten verstand van en liefde voor de paarden hebben, met andere woorden: eigenlijk niets is teveel. (wisselen dekens, paarden in en uit de wei halen, in en uit de molen, medicatie toedienen, evt benen afspuiten, etc.) Ik wil het gevoel hebben dat mijn paard niets tekort komt en pensionhouders tijdig dingen constateren.
- Hulp. Tijdens rijden, bij het nemen van lastige beslissingen, etc.
- Geen gezellige familiecultuur willen creeëren. Is wat lastig te omschrijven maar op het moment dat je heel erg je best gaat doen om het gezellig te maken, mislukt het vaak, is mijn mening.
- Flexibele instelling. Niet iedere ruiter kan gaan rijden op het moment dat het jou past. Ik heb op een stal gereden waar je niet tijdens de lessen mocht rijden. Die lessen waren klaar na 21.30. Nou dat is voor mij veel te laat.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:57

Inderdaad lieke het is belangrijk om veel van paarden en evt ziektes af te weten. Ik zou dan ook voor het openen van zo'n stal een cursus o.i.d doen over ziektes endergelijk en e.h.b.o natuurlijk.

Wat je als laatste zegt verbaast mij. Veel mensen hebben een hekel aan uitmesten( ikzelf niet)en laten dit graag over aan de stal. Maar goed iets om te overwegen, doe je het basispakket met uitmesten of met zelf uitmesten..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:02

@ jasmijntje. Inderdaad en het mag hopelijk duidelijk zijn dat ik zo'n stal zou willen omdat ik het heerlijk vind om met paarden bezig te zijn! Niet alleen rijden maar ook verzorgen!
Eerder zei iemand dat je daar regels voor moet maken, dekens wisselen endergelijke.. ik vind dat absoluut niet nodig!
Om een luchtige gezellige sfeer te houden denk ik dat je juist zulke dingen als vanzelf sprekend te beschouwen.

Ook binnen en buitenzetten zou ik doen zonder daar extra voor te rekenen! Mensen zetten hun paard niet voor niets op een pensionstal..

Ik zou denk ik nooit lessen laten geven o.i.d zonder dat andere erin kunnen rijden. Zo beperk je jezelf onnodig!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:08

Heel fijn dat jullie allemaal zo reageren!
Voorlopig heb ik alleen nog maar wensen en nog niets concreet op papier maar al jullie reacties print ik zeker uit en neem ik mee in mijn plannen!

Dus mensen blijf maar komen met suggesties.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:14

Goede stallen hebben, buitenbak met verlichting, ( eventueel binnenbak, is wel erg handig) en weidegang,
ook zorgen dat je eventueel stallen hebt waar hengsten enzo in kunnen staan zonder met andere paarden te kunnen neuzen enzo,
Eventueel dat voer e.d. via jullie besteld kan worden, ( en dan ook zorgen dat dat van goede kwaliteit is) bijv, hooi, brokken, muesli, wortelen. maar ook zaagsel of stro.
Een kantine is ook handig voor goede sfeer, en dan dingen gaan ondernemen, bijv, buitenritten of onderlinge wedstrijden en dat soort dingen,
Dan komen mensen toch meer met elkaar in contact enzo!
Veel succes, hoop dat het allemaal gaat goedkomen voor jullie!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:14

Ik ben nogal een muts met mijn paard en wil hem graag zo schoon mogelijk hebben om mijn manier, vandaar het zelf uitmesten.
Dat vind ik zowieso erg belangrijk, je eigen vrijheid, want het gaat tenslotte om je eigen paard. Als ik wil dat mijn pony 3 kilo biks krijgt en hij is eigenlijk best wel dik, dan mag mijn stalhouder mij wel advieseren om minder te voeren (waarschijnlijk zou ik daar ook wel naar luisteren), maar hij mag dit nooit zomaar op eigen houtje beslissen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:21

Ja onderlinge wedstrijden buitenritten endergelijk leuk idee!
Ik zou dan ook graag op een mooi locatie zitten, dicht bij zee of bos.. Ik denk ook dat mensen daar sneller op af komen.

Helemaal mee eens lieke! Vrijheid in je beslissingen is zeker belangrijk! Geeft mensen al snel een waardig gevoel, het gevoel dat ze (zoals het hoort) mee mogen beslissen over hoe of wat!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:23

ideeen voor warm water en solarium bijvoorbeeld.
muntjes of in de prijs inbegrepen of extra bij het basis pakket?

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:57

Een vriend van ons heeft ook een pensionstal, en die doet het met muntjes, voor 1 muntje ( weet niet hoe duur het is ) maar je kunt er een kwartier van onder het solarium, of 15 minuten heb je warm water!

ja onderlinge wedstrijden en buitenritten enzo doen ze daar ook! dat slaat echt heel goed aan,, bij iedereen!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:20

Ja maar bij muntjes ben je echt afhankelijk van het gebruik..
Het moet tuurlijk wel iets opleveren en niet alleen iets kosten..Knipoog
Maar als je het bij de prijs in doet benadeel je de mensen die geen behoefte hebben aan een solarium/warm water..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:56

blijf vooral komen hoor met ideeen, negatieve en positieve punten bij jou opstal..enzovoorts!
Misschien ook foto's van jou stal..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:37

- wat zijn de regels in de rijbak, mag er bijvoorbeeld gelongeerd worden terwijl anderen aan het rijden zijn.
- Mogen paarden losgelaten worden in de rijbak of elders.
- Mag iedereen een eigen hoefsmid laten komen of regel je dit centraal met opgavemogelijkheid
- Komt er een vaste dierenarts
- Binnen welke tijden mag je op stal komen
- Mag je je paard in de gang of op wasplaats poetsen of alleen in de stal

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 08:47

Dank je.. Ik denk hoe minder kleine regeltje je maakt hoe vrijer men zich voelt en dat zal de sfeer alleen maar ten goede komen.
Ik vind dat iedereen zijn eigen DA mag bepalen.. ze moeten hem desnoods ook zelf betalen.. Hoefsmid ook aan de mensen zelf..
Ik zal de mogelijkheid wel bieden maar ik ga niemand verplichten!
Ik zou dan 6 poets/wasplaatsen maken zodat iedereen zijn paard goed en veilig kan poetsen zonder last te hebben van langs lopende paarden of paarden in de stal naast je.
Ik denk niet dat men behoefte eraan zal hebben om het paard in de bak los te gooien, er komt weidegang voor heel het jaar!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:18

Nog iemand? In welk deel van het land zouden jullie het liefst staan?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 16:40

Zijn er hier op bokt ook pensionstal eigenaren met tips voor ons?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:36

Idd, geen irri regeltjes, maar wel duidelijke afspraken over wat wel en wat niet mag.
Bak regels opstellen zodat iedereen precies weet welke regels er gelden.
Contract opstellen
Je hoeft ook niet iedereen toe te laten op je stal, je moet ze er echt uitkiezen anders krijg je een nare sfeer op stal roddels e.d

Dingen die ik graag zou willen zien: (ben je er klaar voor Clown )

20x60 buitenbak
20x60 binnenbak
Of een overdekte buitenbak(zijkanten er uit)
Weiland met drinkbak
Bij slecht weer een ruime bak of zandstuk waar ze dan in los kunnen
(stap)Molen
Padocks met gras
Mogelijkheid longeren overdekt en buiten
Warm en koud water
Ruime kasten
Veiligheid voor paard en mens moet voorop staan.
(hooivorken, andere gevaarlijke dingen netjes in een soort afgesloten hok)
Je Eigen hoefsmid, DA en instructeur laten komen
Uitrij mogelijk heden
Hindernis materiaal
Stallen van minstens 3x3 en met een opening
Stallen moet goed verlicht zijn met lampen en daglicht
Frisse lucht

Veder zou ik het handig vinden als er niet moeilijk word gedaan over buitenzetten en daarbij ook de deken wisselen.
De stal overdag regematig controleren of ze niet op het beton staan.
*1x p.w helemaal uitmesten
*2x p.d Hooi
*3x p.d (sport)brok

PrinsesIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:44

HEEJ

ik denk dat je voor een pensionstal denk ik dat je nodig heb Is misschien: Verwarming,ruime stal,bak en wei.

ik hoop dat je er iets aan hebt

irusje