Stelling: paardenmarkten zijn niet zielig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:42

Ik heb het stuk eigenlijk niet gelezen maar ik ben toch wel een aardige voorstander van afschaffen en ander verbeteren.

4 jaar geleden ben ik naar zuidlaren gegaan en ben daar best wel geschrokken, niet zozeer om het leed wat er staat want dat viel mee heb maar een enkeling gezien.
Maar meer in de toestand van zo dicht opelkaar, paarden die elkaar sloegen fjorden die in de knoop zaten met het touw .
En om nog even op het fokbeleid te komen, volgens mij fokt nederland maar wat aan, jaa leuk zo'n veulen maar waar beland het uiteindelijk juist daar! Ik heb gewoon schitterende haflinger veulens zien staan.
Een gezellig dagje naar zuidlaren ?? No way! Als je goedkoop een paard wil kopen moet je daar eens kijken.
Daarnaast vond ik de markt ook 99% Onveilig!
Losgebroken paarden, mensen met kinderwagens!
Ik ben thuis gekomen met mijn fjord maar mij zul je er niet meer zien.

En ja ik vind het ook een risico van ziektes.
Dus ik pleit voor strengere regels.
Een Kermis op een paardenmarkt , zeker waar de paarden staan vind ik niet kunnen, ookal staan de beesten er zo rustig bij. Ga jij maar eens van sóchtends 4 tot laat in de middag op de kermis staan!

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:02

ik sluit me daar helemaal bij aan 100%

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:07

Ik trouwens ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 15:09

Mij zie je er elk jaar weer Haha!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:12

de paardenmarkten zelf vind ik nietzo erg alleen sommige handelaren wel...ik ben 1x tegen sluitingstijd naar zo'n markt gegaan en heb toen helaas gezien hoe die kleine shetjes en geitjes met z'n allen op een hoopje worden gegooit in trailers en vrachtwagens
bij een van die handelaren was het egt te erg...hij pakjte een geit bij z'n achterpoten, liet hem zo een stukje lopen op z'n voorpoten en slingerde hem toen in die vrachtwagen die al helemaal vol zat met geiten (ik wil niet weten hoe vol die wagen zat op de heenweg, want hij heeft er ook heel wat verkocht toen)

maar als die eigenaren die beesten gewoon normaal behandelen vind ik er nix ergs aan
en als die paarden de hele dag bij een kermis staan en gewoon rustig blijven dan zegt dat tog wel hoe mak zo'n beesje is

zelf zou ik heel erg graag een keer naar een paardenmarkt in ierland willen.....allemaal tinkertjes bij elkaar Kwijl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:28

Paardenmarkten hebben tegewoordig geen enkel nut meer. Een toeristisch nut misschien. Maar dat economisch nut is werkelijk kolder. Wat voor een soort paarden komen nu eigenlijk op de markt terecht? Dat zijn zeker niet echt goede paarden maar meer paarden die hun top al hebben gehad of nooit zullen hebben.
Markten brengen wel degelijk grote risico's met zich mee voor besmettingen. Voor zover ik weet is het niet verplicht een paard volledig met entingsrapport/paspoort aan te bieden op de markt. Leuke handel voor de gestolen paarden dus.
Iedere zichzelf respecterende handelaar brengt zijn paarden aan de man via de moderne communicatie middelen zoals internet.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:38

Het schijnt dat er vorig jaar tijdens de Zuidlaardermarkt veel gestolen paarden verkocht zijn.
De paarden staan er krap op elkaar en krijgen flink wat klappen van elkaar. Tja, het zijn voornamelijk paarden die niet in het normale circuit verkocht worden die op de markten aangeboden worden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:54

Ik ken iemand die hoefsmid is (woont helaas erg ver Knipoog), en bekapt en beslaat regelmatig paarden die net van de paardenmarkt of handelaar afkomen. Niet normaal wat je ziet, hoeven hebben duidelijk een hele grote achterstand opgelopen.

Ik scheer niet meteen alle veemarkten over één kam, maar dat vond ik ook wel frappant. Er zullen vast goede markten en handelaren zijn, jammer dat er zo weinig mensen zijn die er één tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 19:30

Citaat:
Runningkawa, bedoel je hiermee die 550 miljoen dieren die in de bio-industrie gehouden worden?

Quote:
oja nog ff vermelden dat ik vind dat in Nl de dieren veel vriendelijker gehouden worden dan in andere landen.

Ik ben het met je eens dat Nederlanders over het algemeen beter zorgen voor hun huisdieren. Maar het aantal huisdieren in NE is velen malen lager dan het aantal dieren hier in de bio-industrie. En zoals ik al eerder vermeld had, Nederland is een van de weinige landen waar dieren op een dergelijke wijze gehuisvest worden. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een dier op de wei/vlaktes (andere vleesindustrie landen, zoals Argentinië en Amerika en de hooglanden van Engeland) dan een kalf/kip in een kist/kooi, of een varken in een hokje (zoals in Nederland en België). Maar ja, meningen verschillen.

hier wil ik nog ff op in haken.
Ga maar niet in belgie kijken als je het over dierenleed wilt hebben, dat is daar 1000 x erger dan in nL

En in spanje, frankrijk enz. heb je misschien wel minder dieren in de bio industrie, maar geef mij dan die bio industrie dan maar dan die stieren, honden, hanen gevechten.
Het in brand steken van horens aan nog levende koeien, het geiten van een dak gooien voor een of ander geloof enz enz.
Dat de DB daar wat aan gaat doen, ik blijf bij mening dat in Nl ook de bio beesten nog niet zo heel slecht zitten.

Menig paarden liefhebber heeft zijn paard bijna net zoveel binnen staan.
Laten we het maar niet over konijnen hebben die de 1e 3 weken bij aankoop bijna dood geknuffeld worden, maar daarna vinden de kinderen ze niet meer leuk en zijn ze al bij dat er 1x in de week het kleine hokje zuiver gemaakt word.
Dus welke beesten hebben het nu zo slecht?

En over dat het maar een kleine groep treft is ook niet waar.
Misschien wel aan boeren, maar denk ook aan alles wat daar omheen zit.
Voeder leveranciers, transporteurs, en er word ook vaak geleurd over het mest overschot (wat er niet meer is) maar met veel arme zandgrondjes in Nl kunnen we die mest goed gebruiken, dus dan tref je ook de tuinbouw weer en ga zo maar door.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 23:02

germie schreef:
DAt van die ziektes valt ook wel mee hoor, heb ik ook wel gelezen, maar dan moeten ze alles verbieden/afschaffen, dus ook wedstrijden en keuringen. Vergeet niet dat die paardenmarkten nog altijd de prijs bepalen. Zonder de markten is het vraag/aanbod-principe verstoord en zullen de paarden duurder worden.
Op wedstrijden komen ook paardne bij elkaar en worden ook ziektes overgebracht. En om de eeuwenoude traditie te niet te doen omdat er zgn. MKZ en varkenspest zou kunnen worden verspreid (hoeft dus niet), dan ga je echt te ver. Dus ik heb echt niet gelezen wat ik wilde lezen. MAar ik vond de duidelijk onterechte uitspraken over 'zielige' paarden zonder eten/drinken (tweede deel) het meest irritant. Dat heeft die Fabian alleen van horen en zeggen, duidelijk niet van zichzelf.

Ik ben het in alles voor 400% met Germie eens!!! Bloos
De paardenmarkten MOGEN NIET VERDWIJNEN!!!