stal uitmesten hoevaak (stro)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orion_

Re: stal uitmesten hoevaak (stro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:45

haal iedere dag de pisplekken en de drollen er uit, beetje nieuw stro erbij en mn paardje kan weer lekker liggen! Lachen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:18

Ik mest elke dag.Ik haal eerst met de poepskoep(mest-boy) de drollen eruitDan met de riek gooi ik het schone aan de kant tot ik alleen de natte plek over hou.Dat schep ik eruit en veeg het aan.Dan het andere stro weer over de stal verdelen.Ik hou hem dik in het stro dan blijft hij het schoonst.Maar ik heb een schoon paard.Ik gebruik ongeveer 3 plakken per week(van die grote balen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:14

Elke dag de drollen, plas plek als het nodig is. Dan weer elke dag, dan weer na 2 dagen. Ligt er aan. De plasplekken die verdwaald zijn, als ze weer eens 'naast de pot heeft gepiest' wordt wel elke dag eruit gehaald. Haar hoofdplasplek laat ik dus wel eens liggen.

Hoeveel stro erbij scheelt ook per keer. Soms gooi ik er een tijdje niets in, zodat ik aan het eind van de week er lekker veel in gooi.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:12

Toen mijn paarden nog op stro stonden ging er elke dag alles uit en kwam er in elke box elke dag 1 pak stro er weer bij in. We staan nu sinds 2 jaar op vlas, beste keus ooit.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:54

Ik mest elke dag uit. Dus elke dag alle drollen en pies. Daarna veeg ik het oude stro naar de plek waar hij poept en plast en gooi ik nieuw stro voorin. Wat zeker helpt is de vloer wat schuiner laten aflopen waar ze plassen. Dan loopt de pies naar die plek. Bij ons ligt daaronder een afvoer zodat de pies ook weg kan lopen. Dit scheelt in natte plekken.
Dit zelfde doe ik ook bij mijn andere paard wat op zaagsel staat.
Ik heb vroeger wel eens opgepot, maar dat ik zoveel werk als je het eruit moet halen en ook niet echt bevoordelijk voor je rug.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:56

RUBYWHITE schreef:
Toen mijn paarden nog op stro stonden ging er elke dag alles uit en kwam er in elke box elke dag 1 pak stro er weer bij in. We staan nu sinds 2 jaar op vlas, beste keus ooit.

Wat is het voordeel daarvan? Ik heb hier geen idee van. Is vlas ook goed voor de luchtwegen? Mijn paard mag namelijk niet op stro staan.

MyrtheJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:56

ik mest om de dag uit, haal de poep+natteplekken er uit, gooi er weer 1 a 2 plakjes bij.... 1x in de week helemaal uitmesten.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:04

ik haal elke dag de mest uit de stalen en soms de erge natte plekken..2x per week gaat alles eruit...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:13

Ik doe ze iedere dag.de drollen en natte plekken eruit.het stro wat overblijft achterin waar ze plassen en nieuw aan de voorkant een beetje aan de achterkant.
Heel soms als ik weinig tijd heb en ze zijn niet heel vies strooi ik ze op.maar liever mest ik iedere dag.dan blijven ze ook schoner.
de weien doe ik een keer of 5 per week.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:45

Bij ons op stal wordt iedere dag uitgemest. Mijn paard eet nogal veel stro, 's morgens is bijna alles op, dus haar stal wordt iedere dag volledig leeggehaald en gevuld met nieuw stro.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:26

Iedere dag de natte plekken en de mest eruit halen! En wat nieuw stro bij toevoegen.
En 1x in de week totale stal leegruimen en verschonen,en nieuw stro aanvullen!

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:06

Iedere dag.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:38

Iedere dag poep weghalen, is een kleine moeite vind ik. Een beetje opstrooien en een keer in de week alles eruit , en een beetje uitspuiten.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:55

Dagelijks alle mest en het erge nat eruit. Dan een onderlaag maken van het verkleurde en droge stro en dan weer lekker schoon eroverheen... 1x in de twee weken trek ik de stal helemaal leeg en gaat ook het min of meer schone stro eruit en ververs ik de hele stal..

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:39

Ik mest elke dag uit. Dat zou ook wel moeten bij mijn paard, want hij maakt er elke dag weer een bende van! Ik haal de natte plekken en mest eruit en maak dan van het 'schone' stro wat nog over is een dunne onderlaag. Dan gooi ik daar een laag nieuw stro overheen. Ja
En één keer in de week haal ik de hele stal leeg en gooi er dan een paar nieuwe plakken stro in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:07

alles wat vies is gaat eruit. ik doe het niet elke dag, als er één drol ligt doe ik het de dag erna. mijn paard staat maar een uurtje of twee per dag binnen (even voor en na het rijden). hij gaat nu ook 's nachts binnen dus dan mest ik wel elke dag uit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:51

Wow, ik lees hier reacties dat mensen een heel pak stro per dag opstrooien....dat kan ik me echt niet voorstellen.
Ik heb er één op stro staan en'één op vlas. De paarden staan hier overdag buiten, van 9 tot 6 ongeveer.
De stro-stal haal ik wat vaker de natte plekken uit, om de dag ongeveer. Bij de vlas-stal doe ik dat twee keer per week.

Ik gebruik op dit moment rollen stro en dat bevalt eigenlijk heel goed. Is goedkoper dan kleine pakjes en kan buiten blijven staan (op pallets, onder plastic). Ik strooi om de dag op, en dan ongeveer een hoeveelheid vergelijkbaar met twee plakjes uit een klein pakje.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:01

Rieja schreef:
Wow, ik lees hier reacties dat mensen een heel pak stro per dag opstrooien....dat kan ik me echt niet voorstellen.
Ik heb er één op stro staan en'één op vlas. De paarden staan hier overdag buiten, van 9 tot 6 ongeveer.
De stro-stal haal ik wat vaker de natte plekken uit, om de dag ongeveer. Bij de vlas-stal doe ik dat twee keer per week.

Ik gebruik op dit moment rollen stro en dat bevalt eigenlijk heel goed. Is goedkoper dan kleine pakjes en kan buiten blijven staan (op pallets, onder plastic). Ik strooi om de dag op, en dan ongeveer een hoeveelheid vergelijkbaar met twee plakjes uit een klein pakje.

allen rubywhite deed een pak stro per keer, de rest heeft het over pLakjes!

Ik mest meestal elke dag uit, als ik weinig tijd heb/erg moe ben, dan strooi ik nog een keer erover heen en mest dan de volgende dag helemaal uit.
ik gooi er per dag een halve (kleine) baal stro bij. Fluego maakt er altijd een nat zootje van, Evita eet het meeste op en verstopt haar drollen onder het schone stro....En elke keer als ik haar op stal zet of vlak voor ik haar eruit haal, plast ze. Geen idee waarom ze dat doet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:02

Ik denk dat je iets verkeerd leest. Geen pak, maar een pLak wordt er gebruikt per dag. Dat is een vrij groot verschil kan ik je zeggen Knipoog
En ik mest dus wel elke dag uit. Mijn ruin plast in het midden van zijn box wat anders een natte rommel wordt en dat is niet bevordelijk voor zijn hoeven.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:10

Ik las het toch echt bij RubyWhite en Erleyne heeft het ook over 7 a 8 plakken, aangezien er negen in een pakje zitten vind ik dat ook een heel pak Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:57

Jep, ik gooi er bijna een heel pak per keer bij, omdat mijn paard ongelovelijk goor is. Ik wil hem niet op vlas of zaagsel, omdat hij zich snel verveelt en hij met stro altijd wat te knabbelen heeft. Ben nu aan het afbouwen naar een half pak per dag, dan is het ongeveer net zo duur als op vlas staan.

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:58

Ik mest elke dag (tenminste als ik kom Lachen ) gewoon de vieze stro en poep eruit en weer lekker opstrooien Knipoog