Wat vragen over basis verzorging paard (mesten/rijden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margoooo

Re: Paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:17

Loesje88 schreef:
natuurlijk is dit niet verkeerd, maar je zegt wel dat je ouders het voor je zullen betalen. en je kunt ook niet uitleggen waarom je niet liever eerst voor een bijrijdpaard/ leasepaard gaat. dit lijkt me in iedergeval een stuk beter voor je, dan alleen maar via bokt info verzamelen, theoretisch alleen kom je er niet hoor!

Ik heb nu een verzorgpony, alleen die word misschien verkocht, daar kan ik de nodige ervaring mee opdoen Bloos
Verder wil ik gewoon weten wat er allemaal komt kijken bij een eigen pony/paard
Ik heb (al zeg ik het zelf) al best veel ervaring Bloos
Ik ga boeken lezen, en natuurlijk op Bokt.nl ook info verzamelen, dat alles vormt ( volgens mij) een goed basisi Haha!
DAN kan ik gaan overwegen om een paard aan te schaffen

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:19

Heel goed dat je info verzamelt, want dat heb ik ook gedaan al moest ik het eerst alleen uit boeken halen (geen internet en op de manege waar ik reed leerde je niks van verzorgen). Dat is trouwens op meer maneges zo, dat je alleen maar kan rijden. Ik kwam heel veel uur per week, maar ik was toch een "beginner". Daar kan je niks mee..

Ik wou graag op een gegeven moment een shetlander of misschien een grotere pony. Daar heb ik goed over nagedacht, maar ik weet dat ik naar de universiteit wil dus gaat het veel te veel tijd kosten. Ik heb nu een leasepaardje en dat gaat super! Lachen (ik rijd 3 keer in de week en ik ben de enige die op haar rijdt dus eigenlijk beetje een 'eigen paardje')
Toch vind ik dat zelfs al veel tijd kosten en ik ben dus uiteindelijk blij dat ik geen eigen paard heb gekocht.
Ter informatie: Ik heb een jaar op die betreffende manege gereden en ik rijd nu 3 jaar op een fjordenfokkerij, waar ik superveel geleerd heb!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:35

laralover schreef:
Heel goed dat je info verzamelt, want dat heb ik ook gedaan al moest ik het eerst alleen uit boeken halen (geen internet en op de manege waar ik reed leerde je niks van verzorgen). Dat is trouwens op meer maneges zo, dat je alleen maar kan rijden. Ik kwam heel veel uur per week, maar ik was toch een "beginner". Daar kan je niks mee..

Ik wou graag op een gegeven moment een shetlander of misschien een grotere pony. Daar heb ik goed over nagedacht, maar ik weet dat ik naar de universiteit wil dus gaat het veel te veel tijd kosten. Ik heb nu een leasepaardje en dat gaat super! Lachen (ik rijd 3 keer in de week en ik ben de enige die op haar rijdt dus eigenlijk beetje een 'eigen paardje')
Toch vind ik dat zelfs al veel tijd kosten en ik ben dus uiteindelijk blij dat ik geen eigen paard heb gekocht.
Ter informatie: Ik heb een jaar op die betreffende manege gereden en ik rijd nu 3 jaar op een fjordenfokkerij, waar ik superveel geleerd heb!

Ik wil ook wel zoiets, maar dit kan ik niet vinden EN ik ben bang die die dan verkocht word!!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:16

Hoe vaak moet je nou eigenlijk bekappen?
Sommigen zeggen eens per 8 weken, andere ligt er aan?!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:27

http://www.leasepaard.nl/ misschien is dit iets voor je, lees het maar eens goed door. Lachen (dan weet je zeker dat hij niet verkocht wordt.. en als ie verkocht wordt, kan dat alleen aan jou zijn Lachen )

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:02

Loesje88 schreef:
http://www.leasepaard.nl/ misschien is dit iets voor je, lees het maar eens goed door. Lachen (dan weet je zeker dat hij niet verkocht wordt.. en als ie verkocht wordt, kan dat alleen aan jou zijn Lachen )

Mijn ouders vinden het te duur (alles)
maar; 150 per maand in de winter en 75 per maand in de zomer met;
-buitenbak+verlichting
-elke dag uitgemest
- zomers in de wei, s'winters s'nachts op stal en overdag wei
-binnen/buiten gezet
-afgesloten zadelkamer
-voer , behalve brok
-word gevoerd
Dit is tog niet duur?!
Iemand die dit kan uitleggen?
Iemand die weet wat ik moet zeggen tegen mijn ouders?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:47

ik vind dat vrij goedkoop. maarja het ligt er ook aan wáár je in nederland woont..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:37

in drenthe

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:55

ik heb het goedkoper Haha! ik betaal 120 per maand ( volgend jaar dn ( dan krijg ik eigen paard)) incl weiland en binne en buitenbak, en alle voer Knipoog dus tja...

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 22:11

kill3rgirl schreef:
ik heb het goedkoper Haha! ik betaal 120 per maand ( volgend jaar dn ( dan krijg ik eigen paard)) incl weiland en binne en buitenbak, en alle voer Knipoog dus tja...

Woon jij ook in Drenthe da?

Maar nog eventjes drie vraagjes,
-Hoe vaak moet je nou eigenlijk bekappen?
- Als de pony (zoals hierboven genoemd word) gestald word, zou ik dan scheren?
-En welke dekens ben ik nodig?
Vliegendeken, regendeken, zomerdeken,winterdeken, maar MOET dat perse?!
Laatst bijgewerkt door Margoooo op 03-11-06 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:20

voor mij zou dit duur zijn, maar dat hangt weer van de provincies af. Enne, als je ouders dit al te duur vinden hoe zit dat dan met een eigen paard. En je zegt dat je veel ervaring hebt, sorry maar zo te horen nog niet bepaald...

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:21

beslaan is in principer om de 6-8 weken. Voor bekappen staat ong 10 weken. maar dat hangt helemaal van de hoefconditie van je paard af .

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:19

Ja, maar houd er rekening mee dat het soms anders kan zijn. Op minimum kosten gokken is niet echt slim, denk je wel? Mijn paardje (bijna is ze van mij) moet om de 6 weken bekapt, vanwege haar gekke hoeven. Je weet dat nooit... Ik betaal voor stalling 130 euro (is een grote box, vandaar iets duurder), wordt buiten en binnen gehaald en gevoerd, maar voer moet ik zelf betalen. Ik kom rond de 150 euro uit in totaal per maand. Tsja, dat lijkt een bult, maar het is wel een paard. Kijk ook eens naar de voordelen!

Ik zou je aanraden om een privéstal te zoeken waar je lekker alles zelf mag/moet doen. Daar leer je mesten, voeren, dekens, scheren. Echt, ik heb daar onwijs veel geleerd, want het gaat echt niet alleen om 'ik heb ervaring want ik heb 3 jaar op een manege gereden'! Het is de verzorging waar je verstand van moet krijgen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar nog niet erg ervaren in bent (aangezien je niet weet hoe je moet mesten...).

Succes iig!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:32

Roosjesgat schreef:
kill3rgirl schreef:

Woon jij ook in Drenthe da?

Maar nog eventjes drie vraagjes,
-Hoe vaak moet je nou eigenlijk bekappen?
- Als de pony (zoals hierboven genoemd word) gestald word, zou ik dan scheren?
-En welke dekens ben ik nodig?
Vliegendeken, regendeken, zomerdeken,winterdeken, maar MOET dat perse?!

nee, ik woon in Kampen, overijssel...mar in drenthe hebben ze vast ook wel privestallen... of je moet um op een manege willen stallen...zelf zou ik dat niet willen...veelste druk, en allemaal andere mensen die zich met jou en jou paard bemoeien...
maarja..
succes..
en ik zou idd nog ff een tijdje w8en!
en tja als je ouders alles al te duur vinden.. is het misschien een optie om het samsam te doen?
jij de helft van het paard,, en zij ook,,
en met de stalling en alles precies zo...
zo ga ik het volgend jaar ook doen...
anders mag ik ook echt geen paard..
want ik heb ook nog een broer en zus en anders willen die ook weer allemaal dingen..
die krijgen hun rijbewijs...en ik mijn paard Haha!

succes!

groetejs wendy

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 09:39

Jethafa schreef:
Ja, maar houd er rekening mee dat het soms anders kan zijn. Op minimum kosten gokken is niet echt slim, denk je wel? Mijn paardje (bijna is ze van mij) moet om de 6 weken bekapt, vanwege haar gekke hoeven. Je weet dat nooit... Ik betaal voor stalling 130 euro (is een grote box, vandaar iets duurder), wordt buiten en binnen gehaald en gevoerd, maar voer moet ik zelf betalen. Ik kom rond de 150 euro uit in totaal per maand. Tsja, dat lijkt een bult, maar het is wel een paard. Kijk ook eens naar de voordelen!

Ik zou je aanraden om een privéstal te zoeken waar je lekker alles zelf mag/moet doen. Daar leer je mesten, voeren, dekens, scheren. Echt, ik heb daar onwijs veel geleerd, want het gaat echt niet alleen om 'ik heb ervaring want ik heb 3 jaar op een manege gereden'! Het is de verzorging waar je verstand van moet krijgen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar nog niet erg ervaren in bent (aangezien je niet weet hoe je moet mesten...).

Succes iig!

Dat is waar, maar op die stal zijn een paar mensen die mij altijd kunnen helpen.
Ik wil eigenlijk gewoon heel erg graag een eigen omdat ik dan zelf de 'baas' ben en gewoon een EIGEN heb.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:52

Begin er voorlopig niet aan. Je zegt dat je veel ervaring hebt, maar volgens mij valt dat vies tegen. Je stelt namelijk vragen die vrijwel iedereen weet al lang voordat ze aan een paard beginnen. Dat geeft verder niet, maar het geeft wel aan dat je er nog noet klaar voor bent.

Je loopt ook met je eigen paard het risico dat ie verkocht wordt als je er nu 1 zou kopen. Simpelweg omdat je nog niet ervaren genoeg bent. Zowel jij als het paard hebben daar dan absoluut geen plezier van.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel jouw ervaring is? Wat heb je allemaal met paarden gedaan in het verleden?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 10:02

fjordnina schreef:
Begin er voorlopig niet aan. Je zegt dat je veel ervaring hebt, maar volgens mij valt dat vies tegen. Je stelt namelijk vragen die vrijwel iedereen weet al lang voordat ze aan een paard beginnen. Dat geeft verder niet, maar het geeft wel aan dat je er nog noet klaar voor bent.

Je loopt ook met je eigen paard het risico dat ie verkocht wordt als je er nu 1 zou kopen. Simpelweg omdat je nog niet ervaren genoeg bent. Zowel jij als het paard hebben daar dan absoluut geen plezier van.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel jouw ervaring is? Wat heb je allemaal met paarden gedaan in het verleden?

Veel, gereden (duh Haha! ) gelongeerd, gewandelt, eh... uit wei gehaald, in stal gezet, helpen opzadelen bij manege, geborstelt, tja, vraag maar gewoon wat?! Bloos

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:22

Een eigen paard is iets heel anders dan rijden op een manege en daar op de zaterdag middag helpen. Een eigen paard betekend elke dag (door weer en wind) naar je paardje toe om uit te mesten, te rijden, longeren. Je hebt niet altijd hulp als je aan het rijden bent en er lukt iets niet. Maar als je veel ervaring hebt met verzorgpony's en al heel wat jaren rijd op de manege dan is een eigen paard super. Je leert er heel veel van. Misschien een tip: zoek eerst een leuke leasepony of verzorgpony en als je daar een tijd mee bezig bent: wie weet? Als je dan toch tot de aanschaf van een paardje overgaat doe het dan samen met een vriendin die misschien meer ervaring dan jou heeft en zet hem ergens neer waar je hulp kunt vragen van ervaren mensen. Koop als je voor het eerst een paardje koopt het liefst een paard wat al ervaren is. Ik raad je aan niet zo'n 3 jarige te kopen omdat ze zo goedkoop zijn. Ik ben zelf wel benieuwd of je verzorgponys heb gehad en wat je ermee hebt gedaan en hoelang je al op de manege rijd en of je daar ook helpt. Als je meer vragen hebt over een eigen pony kun je me altijd PB'en. Knipoog

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 10:48

Amani schreef:
Een eigen paard is iets heel anders dan rijden op een manege en daar op de zaterdag middag helpen. Een eigen paard betekend elke dag (door weer en wind) naar je paardje toe om uit te mesten, te rijden, longeren. Je hebt niet altijd hulp als je aan het rijden bent en er lukt iets niet. Maar als je veel ervaring hebt met verzorgpony's en al heel wat jaren rijd op de manege dan is een eigen paard super. Je leert er heel veel van. Misschien een tip: zoek eerst een leuke leasepony of verzorgpony en als je daar een tijd mee bezig bent: wie weet? Als je dan toch tot de aanschaf van een paardje overgaat doe het dan samen met een vriendin die misschien meer ervaring dan jou heeft en zet hem ergens neer waar je hulp kunt vragen van ervaren mensen. Koop als je voor het eerst een paardje koopt het liefst een paard wat al ervaren is. Ik raad je aan niet zo'n 3 jarige te kopen omdat ze zo goedkoop zijn. Ik ben zelf wel benieuwd of je verzorgponys heb gehad en wat je ermee hebt gedaan en hoelang je al op de manege rijd en of je daar ook helpt. Als je meer vragen hebt over een eigen pony kun je me altijd PB'en. Knipoog

Ik heb eventjes een verzorgpony gehad.
Die reed ik en longeerde ik en gaf ik aandacht.
Ik vind het ook niey erg om elke dag door weer en wind te moete, ik heb dat ook gemoeten met mijn verzorgpony.
En daar zijn mensen bijna altijd tijd+ze zijn ervaren
Ik wil idd geen jong paard, een van 6 tot 10 jaar zat ik aan te denken?!
Maar graag antwoord op mijn vragen hierboven als het kan Bloos

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:24

Roosjesgat schreef:
Veel, gereden (duh Haha! ) gelongeerd, gewandelt, eh... uit wei gehaald, in stal gezet, helpen opzadelen bij manege, geborstelt, tja, vraag maar gewoon wat?! Bloos

uitmesten? weten wanneer een paard naar de hoefsmid moet? wanneer heeft een paard last van bijv. mok of rotstraal? (ja, wachten totdat de hoefsmid het zegt, maar zoiets moet je dus zelf ook in ieder geval herkennen) merk je het als hij kreupel loopt, of moet iemand anders het tegen je zeggen dat hij niet goed loopt? wanneer is een paard gezond en fit, en wanneer is hij ziek? in hoeverre is hij ziek? is hij zo ziek dat er een DA bij moet komen of is het gewoon een verkoudheid..

volgens mij kan je pas aan een paard beginnen als je zelf weet wat voor symptonen bij wat voor kwalen hoort, je kan het je niet perrimiteren om te wachten totdat iemand anders opmerkt dat je paard niet lekker is.

Met rijden en poetsen alleen kom je er absoluut niet!

Edit: 6 jaar is nog behoorlijk jong, ALS je toch persé eigenwijs wil doen en nu al aan een eigen paard wil beginnen, denk ik dat jij beter kan denken aan een paard van 10+ .. Bloos maar eerlijk gezegd raad ik je sterk af nu al een eigen paard te nemen

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 14:04

Loesje88 schreef:
Roosjesgat schreef:

uitmesten? weten wanneer een paard naar de hoefsmid moet? wanneer heeft een paard last van bijv. mok of rotstraal? (ja, wachten totdat de hoefsmid het zegt, maar zoiets moet je dus zelf ook in ieder geval herkennen) merk je het als hij kreupel loopt, of moet iemand anders het tegen je zeggen dat hij niet goed loopt? wanneer is een paard gezond en fit, en wanneer is hij ziek? in hoeverre is hij ziek? is hij zo ziek dat er een DA bij moet komen of is het gewoon een verkoudheid..

volgens mij kan je pas aan een paard beginnen als je zelf weet wat voor symptonen bij wat voor kwalen hoort, je kan het je niet perrimiteren om te wachten totdat iemand anders opmerkt dat je paard niet lekker is.

Met rijden en poetsen alleen kom je er absoluut niet!

Edit: 6 jaar is nog behoorlijk jong, ALS je toch persé eigenwijs wil doen en nu al aan een eigen paard wil beginnen, denk ik dat jij beter kan denken aan een paard van 10+ .. Bloos maar eerlijk gezegd raad ik je sterk af nu al een eigen paard te nemen

Ik herken kwalen wel hoor!! Bloos
En tja, een eigen paard is idd heel wat anders dan rijden en poetsen en daar ben ik me ook zeker van bewust Haha!

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:27

Ik denk dat je idd beter een paard van 10+ met een rustig karakter kan aanschaffen. ff een soort vuistregel: jij en je paardje moeten bij elkaar MINIMAAl 10 jaar rijervaring hebben. Ik las in je berichten dat je 3 jaar rijd. even rekenen.. euuh dan zou je paard dus minimaal 10 jaar moeten zijn. Nadat ik 6 jaar heb gereden en bij een vriendin van mijn moeder de paardjes heb meehelpen verzorgen heb ik een pony van 11 jaar gekocht. Dat vond (en vind ik nu nog steeds) een super leeftijd voor een eerste paard (ouder kan natuurlijk ook).Knipoog

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 14:43

Amani schreef:
Ik denk dat je idd beter een paard van 10+ met een rustig karakter kan aanschaffen. ff een soort vuistregel: jij en je paardje moeten bij elkaar MINIMAAl 10 jaar rijervaring hebben. Ik las in je berichten dat je 3 jaar rijd. even rekenen.. euuh dan zou je paard dus minimaal 10 jaar moeten zijn. Nadat ik 6 jaar heb gereden en bij een vriendin van mijn moeder de paardjes heb meehelpen verzorgen heb ik een pony van 11 jaar gekocht. Dat vond (en vind ik nu nog steeds) een super leeftijd voor een eerste paard (ouder kan natuurlijk ook).Knipoog

Bedankt, hier kan ik wat mee Haha!

Edit: ik rijd al 4 jaar Bloos

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:23

fjordnina schreef:

Mee eens, en ik vind idd ook dat als je 4 jaar rij-ervaring hebt dat echt nog niet genoeg om een paard aan te schaffen. Weet niet hoe je ouders daarover denken maarja.
Ik rijd nu 6 jaar en verzorg gewoon een pony 2x in de week.
Hoef nu echt nog geen pony, zou het graag willen maar daarvoor heb ik nog lang niet alle ervaring en zeker heb ik er het geld er niet voor.

Marchador

Re: Wat vragen over basis verzorging paard (mesten/rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:23

Ook mijn advies is om een verzorgpony te gaan zoeken, of ga helpen op een manege.
Ik be nhet dan ook eens met de post van fjordnina