natte buitenbakken.. oplossingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: natte buitenbakken.. oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:07

joyce B schreef:
moet maar mogen Knipoog

Als je vluchtig leest staat er: doe maar morgen Haha!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:08

RUBYWHITE schreef:
joyce B schreef:
moet maar mogen Knipoog

Als je vluchtig leest staat er: doe maar morgen Haha!

heeeeell graag. Hij is nu wel weer droog trouwens Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:10

houd dit topic even in de gaten.. er schijnen ook van die ''matten'' te zijn voor tegen de plassen he!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:26

nee geen worteldoek, dat zou misschien wel kunnen. Dan zou ik in ieder geval wel goed diepspitten onder het puin zodat je zeker weet dat er geen lagen meer zitten waar het water op kan blijven hangen. Enfin dat met dat worteldoek lijkt me wel heel bewerkelijk. heb je al info van een loonwerker die vaak paardenbakken maakt/ onderhoudt? Misschien is 1 x per jaar doorfrezen ofiets voldoende of op sommige plekken diepspitten, als dat water maat weg kan.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:32

misschien beetje wanhopig, maar ik dacht zelf aan een paar grote landbouwzijlen en dan schuin over de bak hangen over het hek, en dan een lange zijde laag en een lange zijde hoog, zodat het water er af stroomt.... zou dit te realiseren zijn? of is dit heel apart? haha hebben jullie al over zoiets gedacht?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:45

wij hebben op de drainage schone schelpen liggen en daar overheen een laag woudzand. We hebben er 4 drainage slangen in liggen over de 40 meter. Hij is nu mooi droog en liggen er plassen op dan is het een uurtje en ze zijn weg, maar onze bak ligt er ook nog niet zo lang.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:00

Citaat:
grof puin erin met een extra drainagebuis ertussen
worteldoek er over
woudzand erin.

Zo'n bak hebben wij 20 jaar gehad en deze is 15 jaar drooggeweest. Maar helaas na deze jaren ging de bodem dichtslibben en moest hij vervangen worden. Dus als je een niet te dure bodem wilt dan is dit een idee. Als je danook nog drainage erin legt dan denk ik dat je al een heel eind kan komen.

Nu hebben wij een eb&vloed bodem en als je er wat voor overhebt dan moet ik zeggen dat dit nog idealer is.Hij is altijd goed. We kunnen zelf het waterpeil regelen en daardoor altijd zorgen voor een perfecte bodem. Deze hebben we zelf aangelegd en dat scheelt echt een hoop.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:08

kan je uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Bloos

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:01

Citaat:
kan je uitleggen hoe je dat hebt gedaan?

Bedoel je de eb&vloed bak?
Deze kan je als kant en klaar bouwpakket kopen. Wij hebben alles met betrekking tot de aanleg zelf gedaan en de benodigde kranen en keepers ed ingehuurd. Hierdoor kan je de kosten sparen en ben je goedkoper uit dan dat je de bak aan laat leggen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 08:29

Waar hebben jullie het kant en klare paket vandaan. En kan je misschien ook een schatting geven van de gemaakt kosten?
Wat zijn de afmetingen van jullie bak?

Ik vind het wel een optie, maar zou graag een indicatie hebben van de kosten incl huur van de machines..

Waren die machines een beetje te bedienen?

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:26

Zonder ervaring te hebben, denk ik dat verhogen goed is. Als de ondergrond klei is, leg er dan eerst een extra laag klei bovenop die je schuin afwaterd (gelijk een terras). Dan daar bovenop een dikke laag rivierzand. Het water zakt daardoorheen en wordt afgevoerd over de schuine kleilaag. Als ik in natte periodes kijk naar hoger gelegen gronden die ook
nog iets hellend zijn, dan zijn die allen droog. Voor het wegtrappen van het rivierzand kan je een rand er omheen maken.

Mijn 2cents.
michiel

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:40

Wij hebben een onderlaag van ca. 40 cm drainagezand met drainagebuizen om de 2 meter in de breedte, dezen monden uit op de sloot. Over de onderlaag wegendoek aangebracht, dit om er voor te zorgen dat de toplaag zich niet vermengt met de onderlaag, dan werkt de drainage niet meer.. Verolgens de toplaag opgebracht. Bak is altijd te berijden hoe natter hoe beter en nooit bevroren.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:44

Ik zal morgen eens vragen aan de eigenaresse wat er allemaal in onze bak ligt. Op weg naar de paardjes zie ik altijd bakken die heuse zwembaden zijn en dan kom ik bij ons en dan liggen er enkele plasjes en die zijn ook zo weer opgegroogd.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:46

dank je wel Ymke, alle ideeen zijn welkom Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:25

@Tremona: Wat hebben jullie als toplaag?

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:10

Wij hebben een bak met drainage en de slangen steken er een stukje uit zodat je ze door kan spuiten. In de sloot moet je de buizen die daarin uitkomen af en toe doorprikken met een stok. Maar dat werkt prima bij ons. Verder is de bak eerst afgegraven en daarna drainage met wit zand erin. Wat voor soort zand weet ik niet.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:37

Wij hebben een bak van 20x40 maar die staat ene beetje op de verkeerde plek want daaronder zit leem in de grond en nog wat anders waardoor de bak heel nat wordt maar drainage hebben we niet gedaan omdat we volgend jaar de bak willen verplaatsen.
We hebben alleen in April ofzo een nieuwe laag zaand erin gedaan en dat een beetje gemengd met wat er eerst in zat en met als resuktaat de bak is nog geen 1 keer onder water gelopen Haha!
Hij is nu ook nog kurkdroog, en dat met al die regen de afgelopen week.
Nu hebben we alleen een probleem als het straks gaat vriezen.

Mijn buren hebben een 20x60 bak en die hebben er wel drainage met vlokken en daar kan je alltijd in rijden maakt niet uit hoe hard/lang het regent of sneeuw of vriest.
Handig he het kost wel wat maar dan heb je ook wat Pling

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:51

dewindhoek schreef:
Citaat:
kan je uitleggen hoe je dat hebt gedaan?

Bedoel je de eb&vloed bak?
Deze kan je als kant en klaar bouwpakket kopen. Wij hebben alles met betrekking tot de aanleg zelf gedaan en de benodigde kranen en keepers ed ingehuurd. Hierdoor kan je de kosten sparen en ben je goedkoper uit dan dat je de bak aan laat leggen.

Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n eb en vloed bak.. Hoe werkt zoiets? Wat is het voordeel en wat is het nadeel? En heb je ook een indicatie van de kosten? Ik ga binnen nu en twee maanden ook een bak aanleggen.. ben een complete leek op dit gebied, dus alle tips zijn welkom.... Het geluk is wel dat wij het land vrij hoog hebben liggen.. hoger dan het huis.. misschien scheelt dat?

En die vlokken waar Melisjuh het over heeft, waar haal je die?

Alvast bedankt voor het reageren!

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:29

Die vlokken kan je volgens mij bijna overal wel halen en ook bij horsefriends in geesteren www.horsefriends.nl

@lame , dat is al een voordeel dat je hooggelegen land de bak maakt dat doen wij volgend jaar in en ik denk ook eerst een laag puin onder de grond en dan gewoon goed zand erin.

Als je trouwens veel modder hebt bij de ingang van de wei (zoals wij thuis hadden) dan graaf je een gat doe je een laagje puin in dan geel zand en dan het zwarte zand eroverheen eventueel weer even wat graszaad en dan heb je s'winters minder last van modder Clown

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:55

Ja over modder... ik heb al bedacht dat er een betonnenplaat komt vanaf de stal naar de ingang van de weilanden en de bak.. Zo houd ik hopelijk droge voetjes... Knipoog

Melisjuh, waarom eerst puin? Om verzakkingen oid te voorkomen? Ik ga je link bekijken.. bedankt!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:57

Ow, je hebt een wachtwoord nodig bij Horsefriends??? Of ligt dat aan mijn computer?

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:00

Sorry verkeerdelink.
het is www.horsefriend.nl
en dan kan je ook zon catalogus aanvragen.

En waarom eerst puin. goeie vraag Knipoog Een buurman van ons zei dat dus toen hebben we dat geprobeerd en het werkt heel goed.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:11

Melisjeh.. (ja blijf je lastig vallen..) die bodemvlokken, zijn dat die balen a 120 kilo? Da's niet duur namelijk 0,98 cent per kilo.. Weet niet hoeveel je er dan van nodig hebt..

Edit: verkeerd gelezen...

Maar is dit wat je bedoelt?
Citaat:
Geopat € 0,96

Geopat bodemtechniek is de oplossing voor de ideale structuur en veerkracht van uw
rijbodem. Erkend en beproefd door professionals heeft Geopat zich keer op keer bewezen
en is het uitgegroeid tot een begrip.
Geopat is er in de kleur wit en is verpakt in balen van ca. 120 kg.
Prijs per kg.
Vrachtkosten op aanvraag.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:13

Ik heb geen idee hoeveel je nodig hebt, meestal staat dat er wel bij hoveel vierkante meter je hebt en hoeveel balen je dan nodig hebt..
anders moet je er even heen mailen of bellen

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:58

Dank voor je info Melisjuh.. ik ga eens met ze bellen!