Verveelt een paard zich op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Re: Verveelt een paard zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:47

paardje2005 schreef:
natuurlijk verveelt die pony zcih dood. een pony/paard moet kunnen lopen en rennen. ik heb zo'n hekel aan maneges die hun manegepaarden/pony's 365 dagen 21/7 op stal zetten. stalgebreken zijn niet voor niks in de wereld gekomen!

helemaal mee eens!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:49

Als je op een stal komt waar de paarden veel buiten komen kijken ze veel vrolijker uit hun ogen vind ik.

Op de manege waar ik rij komen de paarden naar mijn smaak veel te weinig buiten en dat is ze aan te zien. Naarmate de winter vordert kijken ze steeds gelatener en worden chagrijniger. De eigenaar verklaart me voor gek maar ik vind echt dat ze steeds minder vrolijk kijken in de winter. Ze worden wel goed verzorgd en ze zien er goed uit met glanzende vachten maar hun ogen worden toch doffer.

In tegenstelling tot de stal waar mijn 1e verzorgpaard stond. Daar kwamen ze elke dag buiten en waren echt veel vrolijker. Denk dus wel dat een paard zich echt verveelt in de stal.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:58

Mijn pony verveelt zich niet op stal. Ten eerste komt ze 's winters iedere dag een halve dag met haar weidemaatje buiten ('s zomers meer). Ten tweede hebben ze een buitenstal. Ze kan dus lekker wegkijken en ze heeft direct contact met haar buren. En tenslotte krijgen ze vier keer per dag hooi, waardoor ze dus lekker wat te knabbelen hebben.

Indy komt ook van zo'n manege waar ze alleen maar binnen stonden..

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:03

Ik zeg altijd maar...waarom zit er een slot op een stal??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:31

Ik denk dat een paard zich wel verveelt als hij lang op stal staat. Die van mij beginnen iig rondjes te lopen en de stal te verbouwen als het hooi op is, daarom staan ze ook buiten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:06

natuurlijk verveelt het paard zich. Een paard in het wild loopt elke dag zo'n 30km al grazend. De enige moment dat ze stilstaan, is wanneer ze slapen, en dat is welgeteld zo'n 2u / 24.
Een paard op stal slaapt 2u, krijgt zijn brokken 2x per dag en is daar dan in totaal 10 min mee bezig. Het krijgt wat hooi, dat is op een half uurtje ook op. Als hij geluk heeft, mag hij een uurtje werken en is dan zo'n 1.5u buiten. Wat dus overblijft is nog zeker 19u dat hij zich stierlijk staat te vervelen.
De dieren waarvan men zegt dat ze dat ze graag op stal staan, lijkt me dik overdreven. Een paard is gewoon zo braaf en vergevingsgezind dat het zich daaraan heeft aangepast. En dier dat liever de stal invlucht dat naar je toe te komen om te werken, lijkt me meer te zeggen over het werk dan over het graag op stal staan.
Ik ga binnenkort hierover een werk maken voor Ethiek.
Mijn paard staat 24u per dag op de weide, en is nog nooit gelukkiger geweest dan nu. Ze hebben stallen waar ze in kunnen gaan, maar daar staan ze welgeteld 10min per dag in, en dat is wanneer hun voer in in de bak ligt. Al de rest staan ze buiten, ook voor het slapen.
Ik snap dat mensen niet de tijd hebben om een hele weide te onderhouden, maar ik vind wel dat het je plicht is je dier zo gelukkig mogelijk te maken. En dat bereik je niet door ze 27 setjes te geven, een halster met bont, voer dat zogezegd helemaal natuurlijk is en op karakter gemaakt, les te nemen van iemand die op natuurlijke manier rijdt en eens een half uurtje in de week vrijheidsdressuur te doen.
Tuurlijk vindt je paard het leuk als je iets doet met hem. Het is zijn enige afleiding.
Maar als je je paard echt gelukkig wil maken, laat hem dan paard zijn.
xxx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:44

Foryourneeds schreef:
En dier dat liever de stal invlucht dat naar je toe te komen om te werken, lijkt me meer te zeggen over het werk dan over het graag op stal staan.

Als je nu eerst eens goed LEEST, Kim!

"Hoe leuk zouden ze het vinden als je wat met ze doet (rijden, longeren etc.)?
Jammer toch, dat ze je dat niet kunnen vertellen"
"Ik reed vorig jaar twee paarden die samen in een loopstal stonden. De ene stond bij de poort te wachten, hinnikte als ik aankwam, probeerde mee naar buiten te sneaken en reageerde boos als ik hem een dag rust gaf. De andere dook achterin de stal en daar kon ik twintig minuten achteraan lopen voor hij zich liet vangen. Leek me vrij duidelijk verteld "

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:26

Mijn paard hield ik vorig jaar niet in de wei, langer dan een uurtje hield het niet vol, dan ging ie over, onder of door de draad naar zijn stal toe. Nagelbijten / Gniffelen

Op het moment houdt ie het langer vol, zelfs een hele middag buiten. Gelukkig want ik zie hem liever buiten staan.

Vorig jaar alles geprobeerd, hooi voeren in de wei, een leuk maatje erbij enz. Maar hij bleef er niet in. En in zijn stal was ie volkomen tevreden.

Hij heeft wel een speeltje in zijn stal, en een raam en hij kan met zijn hoofd uit de staldeur staan om lekker rond te kijken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:29

die van mij verveelt zich niet hoor

HIJ ZUIGT LUCHT ZIJN GROOTSTE HOBBY KAN IE ECHT ZOET MEE ZIJN

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:59

mja en luchtzuigen deed ie al voor hij op stal stond zeker? Gestoord

Urielle, ik begrijp je niet goed denk ik. Die ene wil dus heel graag met je werken. Maar de andere loopt de stal in en wil blijkbaar niet echt werken?
Ik bedoel niet dat jij op een verkeerde manier werkt met je paarden, abslouut niet. Maar het paard kan bvb heel gevoelig zijn en stress krijgen als er iets van hem gevraagd wordt. Je ziet dit niet altijd hoor, kan zich ook uiten in bvb gapen, slecht ontspannen of amper kenmerken.
xxx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:05

De TS vroeg zich af of paarden wel graag met je mee gaan om te werken en vond dat het zo jammer was dat paarden het niet konden vertellen. Vandaar mijn antwoord: het wisselt per paard en paarden vertellen je imo juist vaak heel duidelijk of ze wel of niet graag meegaan. Dat ene paard uit het voorbeeld vond het prachtig om mee te gaan werken, het andere paard werd liever met rust gelaten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:55

ja daar heb je volledig gelijk in. Al denk ik dat een dier dat 24u op stal gehouden wordt, het wel fijn vindt dat je hem eruit haalt om iets te doen.. Al was het maar dat hij zich kan bewegen.
Die van jou - zoals ik uit je verhaal kan opmaken - hadden ook nog een uitloop. Dat is nog net iets meer dan een kleine stal ergens binnen.
xxx