Probleem: Liksteen wordt genegeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Probleem: Liksteen wordt genegeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:09

Een liksteen is niet bedoeld voor 'de lekker', maar om bepaalde mineralen en vitaminen aan te vullen. Een paard dat behoefte heeft aan deze extra mineralen, zal aan een (goede!) steen gaan likken. Als de behoefte er niet is, dan zal hij er niet aan likken en is het dus ook niet nodig dàt hij er aan likt.
Een paard 'verplichten' om aan de steen te likken, heeft dus niet zoveel zin. Het paard heeft in dat geval òf geen tekorten òf er zitten niet diè mineralen in die steen die hij nodig heeft (en zou je dus een andere steen kunnen kopen).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:24

Ben het met bovenstaande eens, dat je paard naar behoefte zal gaan likken, en dat de behoefte soms groter is dan anders. Toen het nieuwe paard bij mij op de wei kwam heeft hij heel vaak en veel aan de zoutliksteen (gewoon de witte koeienvariant) staan likken. Nu heeft hij er blijkbaar minder behoefte aan - lees, zoutgehalte in lichaam is op een juister pijl - en likt hij er maar af en toe aan. Als je pony nog nooit een liksteen heeft gezien en niet uit zichzelf nieuwsgierig is, dan zou je 'm daarmee kennis kunnen laten maken door het zelf wat nattig te maken, daardoor gaat het extra ruiken en zullen ze eerder eens gaan proeven. Nadat hij weet wat het is, zal hij zelf kiezen voor wel of niet likken adv zijn zout/mineralenbehoefte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:46

Een gewoon zoutblok liet mijn pony ook 2 jaar lang links liggen. Het verzamelde alleen maar stof Clown Heb nu een rood mineralenlikblok en dat likt ie maar al te graag Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:54

Paarden weten zelf wel of ze minerale nodig hebben of niet. Vaak zit er meer dan genoeg in de bix, ik vind het dan ook onzin om te zeggen dat ze het in de winter perse nodig hebben.

De mijne heeft er ook een, likt er af en toe aan. Hij bepaalt zef wel of hij hem nodig heeft of niet.

SOET schreef:
Maybe, Wie zal het zeggen hé?:) Maar volgens mij kun je het vergelijken als: Een kind die zegt tegen z'n moeder ik heb geen honger en dat de moeder zegt, je moets iets eten,want je moet gezond blijven? Pling

Een kind kan je niet vergelijken met een paard. Paarden weten vaak zelf wat ze nodig hebben, kinderen (nog niet) Tevens vind ik een maaltijd over slaan niet helemaal te vergelijken met mineralen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:56

love_fire schreef:
wij hebben het altijd idd ook in de voerbak,.. dan eten ze er toch wat van,, en vinden het misschien daarna wel lekkerder,, en savonds likken ze meestal ook wel dat ze zin in wat hebben,.

ja zo heb ik het ook Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:02

Urielle schreef:

Zeker niet in de voerbak leggen! Bloos!
De key van een liksteen is juist dat een paard zelf doseert hoeveel hij nodig heeft, leg je je steen in de voerbak dan komt er door het schuren veel zout tussen de brokjes. Teveel is enorm belastend voor de nieren.

Overigens heeft een paard meestal juist in de zomer meer behoefte aan zijn liksteen, omdat hij dan meer zweet.

Weer wat geleerd.Ik heb die van mij zowiezo niet in de voerbak ik heb van die groote rode op een speciaal daarvoor gemaakte houder.Maar ik zie bij mij op stal wel heel veel paarden die hem in de voer bak hebben en onder het eten hoor je die dingen steeds tegen de kanten van de voerbak bonken.Eigenlijk wel logisch dat ze dan veel zout binnen krijgen.

Ik merk dat mijn pony's in de zomer veel meer aan het blok likken als in de winter.Ik heb ze wel het hele jaar door in de stal hangen om ze de gelegenheid wel te geven om er aan te likken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:05

mijn paard vind het wel lekker maar ze doet er alleen wat mee als dat bovenste schijfje eraf is (lik-it dus he Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:11

Die himalaya likstenen met dat touwtje er door vind ik maar lastig. Hang je het netjes op, paard likt er aan, je draait hem elke dag, paard draait hem ook en voor je het weet is een kant schoongelikt en heeft het touwtje geen houvast meer. Ding valt op de grond, paard staat er op, vermorzeld. Heb je maar de helft gebruikt. In de voerbak wil bij ons niet, we hebben daarvoor te kleine voederbakken.

nikkigioaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:12

Ik hou dit topic even in de gaten. Mijne eet zijn likit's in een hap op wanneer ze los in zijn voerbak liggen maar zodra het in een Likithouder zit... forget it!

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:18

ik had dit probleem ook Knipoog , we hadden een hele grote liksteen voor haar gekocht, maar ze likte er niet aan..

een paar weken later werd haar veulen geboren Tong uitsteken en die had binnen 1 week die halve liksteem "opgelikt" het is blijkbaar een kwestie van smaak ? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:36

urselin schreef:
Mijn pony is ook echt anti-liksteen .
Een zoutliksteen heb ik geprobeerd, een mineralenliksteen, een Lick-it, mevrouw liet ze allemaal links liggen Nagelbijten / Gniffelen.

Hier ook Scheve mond
Heb verschillende smaken geprobeert,maar hij moet ze echt niet.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:26

berk schreef:
Die himalaya likstenen met dat touwtje er door vind ik maar lastig. Hang je het netjes op, paard likt er aan, je draait hem elke dag, paard draait hem ook en voor je het weet is een kant schoongelikt en heeft het touwtje geen houvast meer. Ding valt op de grond, paard staat er op, vermorzeld. Heb je maar de helft gebruikt. In de voerbak wil bij ons niet, we hebben daarvoor te kleine voederbakken.

Hier geen last mee! Ik heb hem wel aan de deur hangen op een manier dat ie niet heel makkelijk draait... misschien scheelt dat?

Op het laatst gaat mijn paardje alleen wel steeds op dezelfde plaats likken waardoor je gaten krijgt Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:42

ik heb zo'n rode liksteen in de wei hangen en die van mij likken er af en toe aan, merk echt wanneer ze er behoefte aan hebben en tja spelen doen ze er blijkbaar ook mee, want ik heb 2 indianen fjorden Haha! Ze hebben allebei rode strepen over hun lijf en in de manen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:24

Nja dan ben ik mis Lachen

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:26

mijn vorige paard wou het ook niet,
had VIER smaken geprobeerd... maar geen resultaat...
heb ik een soort poeder gekregen wat is tussen zijn voer moest doen...
daar hij te weinig biks kreeg om daar alles uit te halen...
gelukkig is mijn nieuwe paardje er gek op Haha!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:30

ik leg mijn liksteen ook altijd in de voerbak. om 2 redenene. 1. anders komt hij er niet aan. en 2. zo eet hij minder snel. bij mijn paard is het niet z'n heel groot probleem. maar bij het paard van een vriendin van mij wel. die schrokt heel erg en heeft al 3 keer een slokdarmverstopping gehad. bij hem hebben we ook de liksteen in de voerbak gedaan, en nu gaat het een stuk beter. i.p.v. liksteen kan je ook een gewone baksteen in de bak leggen maar ook dit paard kwam niet aan de liksteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:11

Heb sinds kort ook maar een liksteen aangeschaft. Edje is niet zo dat hij gelijk heeeel dat ding naar binnen werkt, in tegendeel zelfs. Hij likt er heel af en toe aan.
Dat heb ik ook liever dan dat hij die steen in een keer naar binnen zou werken. Het lijkt me namelijk ook niet echt goed dat een paard een hele zoute steen naar binnen werkt.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:17

Judith_ schreef:
Paarden weten zelf wel of ze minerale nodig hebben of niet. Vaak zit er meer dan genoeg in de bix, ik vind het dan ook onzin om te zeggen dat ze het in de winter perse nodig hebben.

De mijne heeft er ook een, likt er af en toe aan. Hij bepaalt zef wel of hij hem nodig heeft of niet.

Dit is ook mijn ervaring inderdaad. Eerder had ik ook Lick-its, maar die had ze na drie grote happen en een paar keer kauwen/slikken op! Dat is pas slecht voor de nieren etc. Dus in elk geval geen lick-its meer!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:11

kiekjee schreef:
ik had dit probleem ook Knipoog , we hadden een hele grote liksteen voor haar gekocht, maar ze likte er niet aan..

een paar weken later werd haar veulen geboren Tong uitsteken en die had binnen 1 week die halve liksteem "opgelikt" het is blijkbaar een kwestie van smaak ? Tong uitsteken

Nee, het is geen kwestie van smaak, je ziet vaak dat veulens poep van hun moeder eten om mineralen op te nemen, nu jij die steen er neer hebt gelegd hoeft ze geen poep van moeders te eten maar gaat ze aan de steen zitten.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:32

Ik heb zo'n groot, rood mineralenblok in Duncan's stal hangen.
Naast zn drinkbak ongeveer.

Hij likt er echt naar behoefte aan. Vooral in de zomer dan staat hij veel eraan te likken. In de winter nauwelijks.

Maar in het begin wist hij natuurlijk niet wat er in zat. Ze moeten het eerst een keer proberen, daarna kunnen ze zelf bepalen wanneer ze eraan likken.

Ik heb een tijdje knoflookpoeder gegeven over de brokjes heen.
En hij likte dan zijn voerbak altijd helemaal schoon, want dat poeder vond hij lekker.
Toen stond hij nog in een andere wei en zat zijn liksteen naast zijn voerbak. Ik heb toen ook wat knoflookpoeder op zijn liksteen gegooid. En toen kreeg hij vanzelfd een lik van die liksteen.

Sindsdien gebruikt hij het netzoals de drinkbak.
Als hij de behoefte voelt, dan gaat hij ernaartoe. (Hij heeft inloopstal). En vaak likt hij dan eerst. Gaat wat drinken. En pakt dan nog een hapje hooi mee. Vervolgens gaat hij weer naar buiten. Maar soms likt hij ook alleen en gaat dan weer naar buiten. Het is maar net waar hij zin in heeft.

Dus ik ben er gewoon van overtuigd dat een paard daarvoor prima in staat is om te bepalen wanneer hij het nodig heeft.
Wel moet het paard dan tenminste 1x, of uit nieuwschierigheid, of via een trucje, geprobeerd hebben hoe het smaakt.

Ff zorgen dat het paard er een keer aan likt, en verder niet dwingen. Lijkt mij het beste.