stalgeld verhoging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: stalgeld verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:01

sjaslique schreef:
Ik heb ze laatst bij de stal waar mijn verzorgpaard staat hierover horen praten. Er is zoveel concurrentie schijnbaar in de omgeving dat ze op den duur wel omhoog moesten en er was teveel aanbod of iets. Het was in ieder geval nodig volgens zeggen. De stal waar mijn verzorgpaard staat is ook in Cromvoirt.

Zal best wel, maar is natuurlijk onzin, als je je stallen vol hebt, heb je geen concurrentie meer. Ga je verhogen, krijg je verloop en dan heb je idd concurrentie. Idd wordt er in deze omgeving steeds meer stallen gebouwd, maar ken de omgeving goed zat en de meesten vragen gewoon veeeeels te veeeel voor wat ze te bieden hebben. Dan moet je ook nog goed uitkijken of de verzorging van je paard daadwerkelijk voor dat geld goed gedaan wordt. Of de bak daadwerkelijk zo goed is, zeker in de winter is het daar een natte bedoeling, ligt vrij laag en het regent aan die kant meer dan aan de andere kant. Spreek uit ervaring. Als je bak s'winters bijna altijd te nat is, bijna nooit getrokken wordt, heb je er niets aan. Als er weinig wei is, of als je zelf moet buiten/binnen zetten, als de stallen slecht uitgemest worden of erg weinig stalbedekking. Ken genoeg stallen waar je daar goed op moet letten.

Ondertussen reizen de stallen als paddestoelen de grond uit, kleine hokjes, verder steeds meer luxe om ook wedstrijdruiters aan te gaan trekken, en idd prijzen daar wordt je naar van. Volgens mij omdat we in een groot natuurgebied zitten, zitten ze hier kwa prijzen op de top en accomodatie is niet naverwant. Maar een binnenbak is schaars hier en daar betaal je voor.

Groot gelijk dat je weggaat voor zo een vette verhoging. Was nl een leuke boerenstalling, maar geen super de luxe pensionstalling zoals ik ze elders in het land heb gezien voor hetzelfde maandbedrag of zelfs nog minder.........

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:39

sjaslique schreef:
Ik heb ze laatst bij de stal waar mijn verzorgpaard staat hierover horen praten. Er is zoveel concurrentie schijnbaar in de omgeving dat ze op den duur wel omhoog moesten en er was teveel aanbod of iets. Het was in ieder geval nodig volgens zeggen. De stal waar mijn verzorgpaard staat is ook in Cromvoirt.

Jouw verzorgpaardje staat nu dus op stal waar ik stond Knipoog Ik heb je trouwens nog nooit gezien! Wat je hierboven zegt is idd grote onzin.. Juist als de concurentie zo hoog, zou het logisch zijn om in de prijs te zakken. En tuurlijk zullen ze zeggen dat een verhoging nodig was.. ze kunnen moeilijk zeggen dat ze er zoveel geld voor de lol op gooien Knipoog Ik weet iig wel dat ik geen contract meer teken waar het verhogingspercentage niet in vastgesteld ligt.. stelletje afzetters.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:53

Ja ik snap zelf de reden van de verhoging ook niet helemaal en vind de reden zelf ook krom maar zo werd het echt gezegd. Zou best wel eens kunnen dat het dezelfde stal is. Maar ja het is niet mijn paard dus geen idee wat het stalgeld nu is.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 23:47

Ja het is dezelfde stal.. en sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets gezegd is. Dat klopt gewoon niet. Voor jouw verzorgpaard is het maar 10,- omhoog gegaan.. dus daar valt mee te leven.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:58

Vind 30 euro ook een forse verhoging en zou daar nooit mee accoord gaan.
Denk dat je er juist aan hebt gedaan om weg te gaan.
Als ik soms van mensen hoor wat ze betalen voor stalling dan schrik ik mezelf kapot.
Ik betaal 125 euro incl. per maand en dat is een heel net bedrag.
We hebben een leuke gezellige stal,met de nodige facaliteiten maar helaas geen eigen rijbak.
Wij mogen gelukkig de rijbak van de buren gebruiken.
Het is wel de bedoeling dat er in de nabije toekomst een rijbak wordt gebouwd.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:04

hm, kun je niet even vragen aan de staleigenaar waarom hij het geld precies omhoog gooit?

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 00:09

Dat heb ik gevraagd. Hij wil gewoon per 1 januari van iedereen die prijs hebben en voor minder doet ie gewoon niet meer.. Dus ja dan sta je daar.. toen heb ik maar meteen afscheid van hem genomen Haha! Tis jammer, maar had het al aan zien komen. Toen ik voor het eerst op die stal kwam, was het allemaal heel informeel en gezellig. Nu, zo'n 2-3 jaar later gaat alles opeens heel zakelijk.. Hij heeft gewoon besloten om het niet meer als leuke bijverdienste te zien, maar als een flink winstgevende nevenactiviteit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:10

Mag ik ook even inpikken?
Bij ons willen ze de stal naar 225€verhogen(nu betalen we 175€)
Wij moeten 225€ betalen omdat we maar 1 paard hebben en al de rest heeft er 2 en moet maar 200€ per paard betalen.
De reden is dat elektriciteit verbeterd is,caravan is weg,1ha wei bijgekomen en er zand op de piste ligt....het enige wat we meegemaakt hebben is die zand,de rest was voor we kwamen.Bovendien staat in het contract 175€ en hebben we voor die uitbreidingen niet gevraagd,we gebruiken amper de bak

Is dat een geldige reden?Mag het zo erg verhogen?Hoeveel % mag per jaar?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:16

Dertig euro is zeker een fikse verhoging. Als meer mensen het er niet mee eens zijn kunnen jullie wellicht gezamelijk om de tafel gaan zitten. Anders heb je nog 2 maand de tijd om wat anders te zoeken.

Wij hebben destijds het stalgeld ook omhoog gegooid maar wel in de periode nadat we de laatste pensionklanten de deur gewezen hadden. We hoeven gelukkig niet te leven van pensionpaarden, maar als je elke maand uit eigenzak er een flinke percentage bij moet doen omdat je toch kwaliteit garandeerd is het ook geen doen. Nieuwe klanten hebben met de verhoging geen moeite gehad.
Probeer dus wel in te zien of het rieel is...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:24

Armaris schreef:
Wij moeten 225€ betalen omdat we maar 1 paard hebben en al de rest heeft er 2 en moet maar 200€ per paard betalen.
De reden is dat elektriciteit verbeterd is,caravan is weg,1ha wei bijgekomen en er zand op de piste ligt....het enige wat we meegemaakt hebben is die zand,de rest was voor we kwamen.Bovendien staat in het contract 175€ en hebben we voor die uitbreidingen niet gevraagd,we gebruiken amper de bak

Geen idee of een x percentage vast gesteld is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:12

Armaris schreef:

Zoals jij het stelt, klopt er geen hout van zo'n tariefsverhoging. Het idee dat je voor 1 paard in pension meer zou moeten betalen dan als je er meer hebt, vind ik ook nergens over gaan.
Een verhoging omdat de rijbak is verbeterd is reeel, of je er gebruik van maakt is je eigen keuze, hij is wel beschikbaar. Maar een verhoging van 50 euro voor een verbeterde rijbak is te veel, dan gaat het niet over nieuw zand, maar over een binnenbak in plaats van een buitenbak (of zo). In jouw geval gaat het dus wel even over een verhoging van bijna 30%, dat is echt niet normaal.
Een percentage per jaar is lastig aan te geven, diverse stallen verhogen niet elk jaar een beetje, maar om de paar jaar met een rond getal. Als hooi en stro inclusief zijn, kun je eens hebben met een slechte oogst, dat de prijzen hoger zijn en dat een stalbaas een toeslag hiervoor wil rekenen. Maar dat zijn duidelijke argumenten.
Zelf vind ik het van belang dat ik bij een stal sta waar de stalbaas niet continu met eurotekentjes in de ogen rondloopt en overal maar extra geld voor vraagt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:21

Waratje schreef:
Armaris schreef:

Zoals jij het stelt, klopt er geen hout van zo'n tariefsverhoging. Het idee dat je voor 1 paard in pension meer zou moeten betalen dan als je er meer hebt, vind ik ook nergens over gaan.
Een verhoging omdat de rijbak is verbeterd is reeel, of je er gebruik van maakt is je eigen keuze, hij is wel beschikbaar. Maar een verhoging van 50 euro voor een verbeterde rijbak is te veel, dan gaat het niet over nieuw zand, maar over een binnenbak in plaats van een buitenbak (of zo). In jouw geval gaat het dus wel even over een verhoging van bijna 30%, dat is echt niet normaal.
Een percentage per jaar is lastig aan te geven, diverse stallen verhogen niet elk jaar een beetje, maar om de paar jaar met een rond getal. Als hooi en stro inclusief zijn, kun je eens hebben met een slechte oogst, dat de prijzen hoger zijn en dat een stalbaas een toeslag hiervoor wil rekenen. Maar dat zijn duidelijke argumenten.
Zelf vind ik het van belang dat ik bij een stal sta waar de stalbaas niet continu met eurotekentjes in de ogen rondloopt en overal maar extra geld voor vraagt.

Juist ja,wij vinden 200€ reeel om te betalen,net zoals de andere eigenaars met hun paarden.
Bovendien is hooi niet eens onbeperkt maar slechts 2x dag en is voeren ook maar 1x dag.
Kom,dat is een stijging van 50€ toch niet waard?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:10

Als dat het enige is niet nee, dan is 50euro duur betaald.

Hier krijgen de paarden winterdag 4x per dag een dikke plak hooi, wordt er 2x per dag krachtvoer gegeven en op trainingsdagen slobber. Ze staan op een dikke vlasbodem, dagelijks wordt er gemest en er is voldoende weidegang tot je beschikking. Daarbij zetten wij de paarden buiten, wisselen dekens etc. Bij onze vorige pensiongasten waren we zelfs nog altijd aanwezig als de DA of hoefsmid kwam. Maar goed, de paarden worden net zo behandelt als onze eigen en niet een geniet een voorkeursbehandeling. Daarbij is er vrij gebruik van een goed terijden buitenbak met verlichting. Dan te bedenken dat we destijds maar 125euro vroegen Haha!

Een tweedepaard zou ik niet als korting zien, volgens mij zit bij een gemiddelt pensionstal die extra marge er niet eens op en mag men blij zijn dat ze quitte draaien.

Die steiging van 50euro zit hem duidelijk niet in de extra diensten...dan zou ik ook verwachten dat het tenkosten komt van je paard.

Vergeleken met wat jij krijgt en wij bieden zaten wij dus ver beneden prijs.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 17:24

Ik ben er dus ook nog steeds niet achter of het percentage ergens wettelijk staat vastgesteld.. Is het niet te vergelijken met de woningbouw, de huurprijzen van huizen mogen toch ook niet zomaar omhoog gegooid worden? Ik vind die 50,- ook een absurde verhoging en dat verhaal van het 2de paard helemaal belachelijk.. Ook heb ik ooit ergens gelezen dat als er bv een nieuwe bak geplaatst wordt, dit geen geldige reden is om dan zomaar het stalgeld omhoog te krikken. Mits dit in overleg gebeurd.. Ik ga nog eens even op zoek naar dat artikel!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:57

bevertje schreef:
Ik ben er dus ook nog steeds niet achter of het percentage ergens wettelijk staat vastgesteld.. Is het niet te vergelijken met de woningbouw, de huurprijzen van huizen mogen toch ook niet zomaar omhoog gegooid worden? Ik vind die 50,- ook een absurde verhoging en dat verhaal van het 2de paard helemaal belachelijk.. Ook heb ik ooit ergens gelezen dat als er bv een nieuwe bak geplaatst wordt, dit geen geldige reden is om dan zomaar het stalgeld omhoog te krikken. Mits dit in overleg gebeurd.. Ik ga nog eens even op zoek naar dat artikel!

Als dat zou kunnen,alvast bedankt!
Morgen bellen we eens naar een advocaat om gratis advies.Moest er iemand weten of zulke dingen op internet staan,laat het me gerust weten!Liever alles op papier!

MiesY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:59

WAAR SLAAT DITO P ?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:00

MiesY schreef:
WAAR SLAAT DITO P ?

Verward

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:45

Ja ik heb het gevonden! Het mag dus idd niet. verhogingen mogen alleen in overleg met de klanten, die moeten daar dus akkoord voor geven. Ook de verbetering van faciliteiten mag niet leiden tot een verhoging. De pensionklanten hebben daar niet voor gekozen en er kan dus ook niet verlangd worden dat ze mee betalen. Een stalhouder kan ook niet zomaar tegen je zeggen dat je weg moet, omdat jij het niet met hem eens bent. Het kan zelfs zo ver gaan, dat je gewoon helemaal geen stalgeld meer betaald omdat de stalhouder zijn gemaakte afspraken niet na komt... Mja, hoe dan ook de verhouding stalhouder - pensionklant zal er niet beter op worden Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:57

Bij mij gaat het stalgeld deze maand met 100 euro omhoog. Mijn paard staat bij familie. Er is geen piste, weide zonder gras ( modderpoelen soms), geen bodem in de stal. En ik moet de stallen zelf mesten. Nu gaan we verhuizen ( vinden 150 euro teveel). Wel ietsjes meer als 150 euro in de maand maar je hebt tenminste een piste en een weide met gras en een bodem in de stal.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:58

bevertje schreef:
Ja ik heb het gevonden! Het mag dus idd niet. verhogingen mogen alleen in overleg met de klanten, die moeten daar dus akkoord voor geven. Ook de verbetering van faciliteiten mag niet leiden tot een verhoging. De pensionklanten hebben daar niet voor gekozen en er kan dus ook niet verlangd worden dat ze mee betalen. Een stalhouder kan ook niet zomaar tegen je zeggen dat je weg moet, omdat jij het niet met hem eens bent. Het kan zelfs zo ver gaan, dat je gewoon helemaal geen stalgeld meer betaald omdat de stalhouder zijn gemaakte afspraken niet na komt... Mja, hoe dan ook de verhouding stalhouder - pensionklant zal er niet beter op worden Knipoog

Heb je dat misschien op internet staan ofzo?
Waarom kan een stalhouder niet zomaar zeggen dat je niet weg mag?Zij hebben toch de macht?
Ben benieuwd

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:57

nee het staat in een artikel in een oude Bit. Als ik morgen tijd heb,wil ik het wel even voor je inscannen. Maar zij hebben dus blijkbaar niet de macht Knipoog mondelijke afspraken zijn ook afspraken.. en stalgeld valt daar blijkbaar onder.. dat moet in principe in lengte van jaren het zelfde blijven. Het mag wel met 1 a 2% omhoog gaan, om met de prijssteiging mee te gaan..
Zoiets staat erin Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:35

bevertje schreef:
nee het staat in een artikel in een oude Bit. Als ik morgen tijd heb,wil ik het wel even voor je inscannen. Maar zij hebben dus blijkbaar niet de macht Knipoog mondelijke afspraken zijn ook afspraken.. en stalgeld valt daar blijkbaar onder.. dat moet in principe in lengte van jaren het zelfde blijven. Het mag wel met 1 a 2% omhoog gaan, om met de prijssteiging mee te gaan..
Zoiets staat erin Knipoog

Als je het kan inscannen,dat zou heel fijn zijn Lachen En misschien niet alleen voor mezelf Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:24

Bevertje ik zou het zeker inscannen en op stal ophangen Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:50

Ik kan me niet voorstellen dat je geen eigen baas bent over je eigen terrein. Als je een bedrijf bent, en je loopt tegen kosten aan, dan mag je die kosten doorberekenen aan je klant. Lijkt me dat dat in het geval van pensionstal niet anders is, aangezien iemand anders failliet kan gaan als de prijzen niet mee kunnen stijgen.
Als ik besluit mijn bedrijf op te heffen, of om te bouwen, kan niemand mij dwingen door te gaan met het oude bedrijf. Als ik het wil verkopen staat mij dat ook vrij. Een opzegtermijn en waarschuwing voor veranderingen van zo'n 2 maanden is wel zo netjes.

Ik snap best dat jullie niet blij zijn met prijsstijgingen, vooral ook als het voor voorzieningen is die je zelf ook niet gekozen en gewild hebt. Maar aangezien alles elk jaar duurder wordt is een prijsstijging niet zo raar. De stro prijzen zijn oogst- en marktafhankelijk, het kuil of hooi is oogst- en marktafhankelijk, de prijs van vlas, energie... Als door een slechte oogst de prijzen van die dingen stijgen, kan de stalhouder daar ook niets aan doen en een prijsverhoging van een euro per pakje hooi kan op maandbasis al snel 15 euro schelen...
Normale inflatie, zo'n 3% geeft al snel per jaar een verhoging van het maandbedrag met 5 euro of meer.

Vergis je niet in de investeringen die een stalhouder vaak moet doen en de kosten van onderhoud. Er zit niet zo'n grote marge op het houden van pensionklanten, meestal is het een neveninkomst, waarmee de "eigen" kosten van de accomodatie wat gedrukt kunnen worden.

Ik vind wel dat een stalbaas op zijn minst uit zou kunnen leggen waar de prijsstijging op gebasseerd is

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:17

Sorry hoor, maar een stijging van 30 euro vind ik absurd. Ik betaal voor het hooi nog steeds 2,50 en als je in het groot inkoopt ben je goedkoper uit. Zeker met voordroog wat de pensionhouders meestal gebruiken.
Een stalhouder houdt over het algemeen geen pensionpaarden voor de fun maar wil er iets aan verdienen of zeker zijn eigen paarden/accommodatie zo kunnen bekostigen. Daar is niks mis mee. De prijsverhogingen die ik gewend ben gaan meestal zo met 5 euro per maand. Maar ook wel eens een jaar geen verhoging. Het moet wel voor iedereen leuk blijven.