Ik denk dat jij moet uikijken wat je doet anja! Geloof me je kan beter iets te weinig voeren in het begin, rijden en kijk of hij gewoon actief is en niet te fel dan gelijk supper veel energie en eiwitrijk voer te geven. Als jij perse wil dat je haflinger breed is of heel zwaar gebouwd, dan koop jem aar een zwaar gebouwde haf maar je gaat toch zeker niet en slanke haf vetmesten om een brede te krijgen? zo werkt dat niet hoor! Let dus heel goed op wat je wíl en doét !! net als Kaj al zegt en hoefbevangen paard is echt geen pretje, en het kan heel erg lecht aflopen! Natuurlijk ook weleens goed, maar voorkomen is beter als genezen!
anja
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-02 18:48
nee ik wil ook geen slanke haf kopen dus, en ook al zou ik een slanke haf kopen dan gaik die niet vetmesten ofzo. ik wil een brede haf dus koop ik een brede haf. die ik waarschijnlijk ga kopen is best lekker breed dus die wil ik gewoon zo houden!!
Anoniem
Geplaatst: 28-07-02 23:01
Dan moet je aan de eigenaar vragen, wat hij nu voert, en dat gewoon aanhouden. Ik heb een brede haflinger, en die krijgt 's winters per dag 250 gram onderhoudsbrok. Mij werd geadviseerd om haar 2 1/2 kilo per dag te geven, dat was dus veels te veel, ze werd knettergek en had veels te veel energie. Nu is mijn voedingsschema, 's Zomers 2 keer per dag een portie hooi, dat is 3/4 plak (van een dikke plak, van zo'n klein pakje, nu krijgt ze nogal vol weidehooi) per keer. En ze gaat drie uur op de grasweide. 's Winters krijgt ze 's ochtends die 250 gram brok, en 3 keer per dag hooi. Dan krijgt ze een halve plak van zo'n groot pak Engels Raai, dit is iets meer dan ze 's zomers krijgt per keer hooi.
Miran
Geplaatst: 29-07-02 12:21
Mijn Haf wordt al dik van lucht. Ze loopt nu dag en nacht buiten (met weinig gras), en krijgt alleen een handje muesli met wat knoflook. In de winter staat ze op stal, dan krijgt ze veel hooi en per dag 1/3 kg krachtvoer, erg weinig dus. Ze heeft de afgelopen weken weinig gedaan, maar loopt normaal wel elke dag.
Pjelk
Geplaatst: 29-07-02 17:14
Mijn Fjord (vergelijkbaar met Haf) krijgt zo`n 4 plakken hooi per dag en een kg biks als hij gewerkt heeft. Heeft hij een dag vrij dan krijgt hij alleen hooi.
Klijn
Geplaatst: 29-07-02 18:43
Wij voeren als ze niks doen en alleen maar in de wei staan (de eene wei is bijna alleen nog maar zand en de andere wei gras)'s morgens 1/2 kilo brokken dan om 5 uur plak hooi en dan 's avonds 1/2 kilo brokken + weer een plak hooi.
En als er gereden word dan krijgen ze voor het rijden 1/2 kilo en na het rijden 1/2 kilo brokken.
Het is ook best moeilijk om een paard de juiste hoeveelheid te voeren. Het is maar net de kunst om hem niet te dik te laten worden maar ook weer niet te dun.
de brokken die wij voeren zijn een combinatie van sportbrokken en muslie
ninaricci85
Geplaatst: 29-07-02 19:58
waarom wil je zo graag een dikke haf?? dat is alleen zeer ongezond voor je pony. bij normaal arbeid zou ik 1 a 2 kilo brok per dag voeren en genoeg hooi. wij voeren kuilvoer en daar moet je mee oppassen omdat er meer in zit dan in hooi. dus beter 3 keer per dag wat kuil geven dan 2 keer veel. van gewoon hooi kun je best 3 plakken per dag voeren. maar kijk je pony aan. denk niet dat een haf dik hoort te zijn. dat is een sprookje. kijk idd zeer goed uit dat je niet teveel voert hoefbevangenheid zit in een klein hoekje. ik zou eerder iets minder dan iets meer voeren.
M_99
Geplaatst: 31-07-02 20:17
die van mij krijgt 2½ plak hooi en musli van van bix word ie nogal eh fel en hij ook een beetje aan dieet maarja hij staat nou de hele dag en nacht in de wei dus nou krijg hij nix
Judibo
Geplaatst: 31-07-02 20:47
Voeren is kijken naar je paard, dit is trouwens bij alle dieren zo, laat hem vooral niet te dik worden, dat is slecht voor het paard. Probeer hem zo te voeren dat je net (eenheeeeeeel klein beetje) de ribben kan VOELEN, dus niet zien. Een haflinger is een sober ras, dus je voert al gauw te veel. Sommigen worden alleen al van het kijken naar gras dik..... Succes ermee, wanneer komen er foto's?