Kleinere rijbak; ervaringen welkom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Kleinere rijbak; ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:11

mijn bak is net iets kleiner dan 20x40(weet de echte maat niet)
maar ik vind het een onding. kan meestal iet rijdne omdat het de glad is en heb een jonge fries dus draven gaat vaak amper laat staan galloperen. nu heb ik over paar maandjes een bak van 42 bij 25 dus lekker wat ruimer.

Nachtzussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 21:13

Fijn om te horen dat sommige wel in een kleinere "bak" kunnen rijden. ik ben wel van plan om het stuk goed aan te laten leggen met drainage zodat het niet na 1 regenbui direct een natte bende zal worden.
Ik kan eventueel ook uitwijken naar een bak in de buurt maar wil niet totaal afhankelijk zijn van een ander....vandaar de keuze voor een kleinere bak.

wie heeft er een bak op kleigrond en welke keuze heb je gemaakt qua aanleg?

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:48

wij rijden binnen ook in een kleinere baan, voor de rest rijden we in een grote buitenbak
het heeft allebei zijn charmes.

de kleine voltes worden als grote volte gereden en je hebt dan altijd een vaste kant. is makkelijker dus aan te leren dan in een grote bak omdat ze niet over de schouder weg kunnen, vind ik dan...

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:32

de bak bij mensen waarvan ik een paard van rond de 1.68 rij is 15 x 30.
Ik vind dit prima gaan en op wedstrijden in een grotere bak geeft het ook geen problemen.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:38

Lijkt mij erg klein.. Ik hou van ruimte:P

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:54

lijkt me niet echt comfortabel. Maar als dit de enige optie is, beter dan niks

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:32

Nachtzussie schreef:
Fijn om te horen dat sommige wel in een kleinere "bak" kunnen rijden. ik ben wel van plan om het stuk goed aan te laten leggen met drainage zodat het niet na 1 regenbui direct een natte bende zal worden.
Ik kan eventueel ook uitwijken naar een bak in de buurt maar wil niet totaal afhankelijk zijn van een ander....vandaar de keuze voor een kleinere bak.

Die van ons is op kleigrond en is dus ook een kleinere bak. Haha!

Er ligt woudzand in. Eén lange zijde ligt langs de bosjes, en één korte zijde ligt langs de sloot. De rest ligt aan het land. De stukken langs het land zijn altijd nat als het geregend heeft. Er liggen volgensmij geen drains in. We hebben er woudzand in, dat is sneller weer droog. Maar in onze bak kan je de hele winter eigenlijk niet rijden omdat het zo nat is. Dus als ik jou was zou ik wel veel drains erin doen. Woudzand is ook heel goed zand, daar ben ik wel blij mee. Lachen Oja en als het kan dus zoveel mogelijk langs bosjes of bij een sloot, en dan een beetje schuin laten aflopen naar de sloot.

dineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:41

Santos_ schreef:
Nachtzussie schreef:

Die van ons is op kleigrond en is dus ook een kleinere bak. Haha!

Er ligt woudzand in. Eén lange zijde ligt langs de bosjes, en één korte zijde ligt langs de sloot. De rest ligt aan het land. De stukken langs het land zijn altijd nat als het geregend heeft. Er liggen volgensmij geen drains in. We hebben er woudzand in, dat is sneller weer droog. Maar in onze bak kan je de hele winter eigenlijk niet rijden omdat het zo nat is. Dus als ik jou was zou ik wel veel drains erin doen. Woudzand is ook heel goed zand, daar ben ik wel blij mee. Lachen Oja en als het kan dus zoveel mogelijk langs bosjes of bij een sloot, en dan een beetje schuin laten aflopen naar de sloot.

toevallig onze bak is op op kleigrond en ligt ook langs een sloot en bosjes en de rest langs het land. en ook in onze bak ligt woudzand. heb geen idee hoe het in de winter is want er ligt sinds van het zomer nieuw zand in dus dat is nog even afwachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:45

De bak waar ik rijd zal ook zoiets zijn. In het begin was het onwijs wennen, maar nu ben ik hartstikke blij dat ik daar mag rijden. Mijn pony heeft er wel iets meer moeite met de galop omdat het wat zwaarder is. Er zit wit zand in. Maar dit oefenen ik dan gewoon als ik les heb in een andere grote bak. In de winter is het wel snel een modderpoel en dan rijd ik bijna niet. Wij zitten ook op de klei. wij rijden er trouwens soms ook wel met meerdere pony's is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:49

De bak bij ons op de manege ligt op kleigrond. Alleen één korte zijde grenst aan een sloot. Langs 1 lange zijkant staat een stalgebouw + binnenmanege, langs de andere struiken en een stuk grond. De andere korte zijde grenst aan het menge terrein, betegeld dus.
Er ligt om de 50 of 75 cm drainage (ik weet niet de preciese maat, maar wel veel in elk geval). Elke drainage buis ligt in een redelijk breed uitgegraven geul, opgevuld met drainagezand (wat voor zand het precies is, weet ik niet). Bovenop de kleigrond ligt ook een laag van hetzelfde drainagezand. Daarbovenop ligt drainage doek. Daar bovenop ligt een toplaag van zand met All Weather Tuft (R)
Deze bak is vorig jaar januari aangelegd. Hiervoor was de bak de gehele winter onbruikbaar, sindsdien is de bak altijd bruikbaar. Ook bij vorst, ook bij heel veel regen. De bak lag er nog maar net, en toen kwam er heel erg veel regen. De hele polder stond blank, het hele erf stond zowat blank, maar de bak was droog!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:50

waar ik rij is ook een vrij kleine weet niet precies hoeveel, dacht iets van 16 - 36(?) maar daar reden ze ook gewoon goed ik met grote paarden.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:01

Ik rij ook in een kleine bak, groter zou handiger zijn! Maar alles beter dan niets & Tot nu toe geen grote problemen mee gehad. Dus wel tevreden zo! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:20

Ik heb met een kleine pony (a pony) in een 15*30 bak gereden en vond het niets. Ik vind de afstanden tussen de letters veel te kort, dus veel te scherpe gebroken lijnen etc. Als je het voor het zeggen hebt zou ik een 20*40 bak kiezen!

Nachtzussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 11:03

meer grond is er niet....vandaar kleinere afmeting voor de bak. De grond grenst aan de ene kant aan een sloot en de andere kant aan gemeente grond (struiken) Aflaten lopen naar de sloot is dus mogelijk. Iemand ook een idee wat het aanleggen van drainage voor zo'n stukje grond kost?

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:08

Ik vind het wel heel erg klein.
Begrijp ik het goed dat je de bak nog aan moet leggen? Dan zou ik er toch een paar meter bij aantrekken als ik jou was.
Als de bak er al ligt en je hebt geen andere optie: het is beter dan niks (en niet onmogelijk om in te rijden natuurlijk).

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:14

wees blij als je een bak van 15-30 hebt ik moet het bij mijn verzorgpaard doen met een bakkie van 10-18 dus een uitgerekte grote volte 15-30 is de minimale maat van een rijbak en daar kan je ook nog op een normale manier in trainen

angela36

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:16

Het is inderdaad aan de kleine kant, maar ik zou het wel doen.
Beter iets dan niets vind ik in ieder geval. Onze rijbak is ook kleiner maar vind het alleen maar makkelijk.
Als m'n paard het in onze rijbak kan is zo'n ring op wedstrijd een stuk makkelijker. *LOL*

0laura0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:22

15 x 30 is niet groot maar zeker te doen. ik rijd er ook vaak in met een paard van 1.65 en meestal ben ik dan niet alleen aan het rijden(heb er vroeger wel eens met 8 paarden in gereden dan word het wel krap Tong uitsteken ) dus ik zou er zeker voor gaan