24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Re: 24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:58

Zolang je hem/haar genoeg beweging geeft worden ze niet dik!! (vind ik)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:38

mijn shet die altijd buiten loopt is iets aan de dikke kant maar het valt mee, door de droogte is er weinig gras, plus dat ze het snel kaal eten.. daarbij veel beweging inderdaad Lachen op een vol lang 24 uur per dag zou idd niet goed gaan.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:16

JAA!!! Mijn paard wordt van de lucht al dicht en gaat dus in de zomer 's nachts op een kaal stukje land, het is voor zijn eigen gezondheid......

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:13

Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten!
ze worden wel wat dikker maar niet overdreven! ik rij dan ook regelmatig! en voer bijna niks bij! ik hou dan wel goed in de gaten dat ze op een niet te vette wei staan!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:19

Die van mij zijn tonnetjerond Bloos Essie dit jaar wat minder maar bij haar begin ik echt te merken dat ze wat ouder wordt en dus minder snel vol. Mijn paardjes staan 24/7 buiten op ruim 2 hectare met 6 paarden.....nu het gras minder wordt worden ze niet magerder, maar dat komt denk ik door het vocht dat nog in het gras zit. Daarbij komt dat mijn paarden al dik worden door naar eten te kijken Clown
Maar mijn paardjes zijn happy dus ik vind een dikke buik niet zo heel erg Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:24

Mijn paarden staan het hele jaar buiten. Ze worden vreselijk dik in de zomer. Maar ach, ze lopen de halve dag met elkaar te spelen en rennen dus hun conditie is er niet minder om. Ik merk nu dat ze weer wat afvallen omdat er minder in het gras zit. Nu voer ik een klein beetje mueslie bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:25

Zo dik als je ze zelf maakt....
Als je de weide met een randsoendraadje goed afzet, kun je ze zoveel of zo weinig gras laten eten als je wil.
En dan als ze veel werken, of als het winter is indien nodig bijvoeren.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:27

mijne werkt 6 x per week maar ik kan niet zeggen dat ie nou zo mooi slank blijft daardoor als ie zomers dag en nacht buiten staat. In de winter als ie snachts weer op stal komt is ie vaak wat beter gevormt Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:17

Nee, alleen onze kwpn'er wordt behoorlijk vol. De rest blijft zoals in de winter.

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:41

ja mijn haflinger wordt vreselijk dik
heb in de zomer een ander zadel maat dan in de winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:05

Geven jullie de paarden dan gewoon een volle wei met gras ofzo? Want als je ervoor zorgt dat ze een beperkte hoeveelheid ter beschikking hebben, kun je het gewicht van je paard gewoon in evenwicht houden hoor... Net als bij mensen: caloriën tellen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:19

Hypofocus schreef:
Geven jullie de paarden dan gewoon een volle wei met gras ofzo? Want als je ervoor zorgt dat ze een beperkte hoeveelheid ter beschikking hebben, kun je het gewicht van je paard gewoon in evenwicht houden hoor... Net als bij mensen: caloriën tellen!

Is bij mijn paardjes vrij moeilijk, die worden echt dik van de lucht Clown
Op het land is op dit moment vrij weinig te vinden, het grootste deel is omgeploegd, ok ze hebben wel ruim 2 hectare dus scharrelen hun kostje nog wel bij elkaar, maar ze vallen nog niks af.
Ik heb vroeger met mensen over mijn oude merrie ook discussies daarover gehad.....voer steeds meer terugschroeven maar viel niks af...Bij mijn paarden zit het ook wel in het model, vrij ronde KWPN-ers dus dat gebruik ik maar als excuus Clown .

Maar ook dit werkt volgens mij net als bij mensen de een kan bijna niks eten en komt al aan en de ander eet elke dag patat en gebak en blijft graatmager Knipoog

jabadabadoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:58

nou als er in de zomer vers gras is wel maar nu begint ze dan ook weer aftevallen. Ik vind het niet zo erg als ze maar niet te dik worden. Mijn paard staat tussen 30 haflingers en die zijn allemaal veel ste dik dus maar dat komt ook omdat ze niet gereden worden. (is wel een beetje zielig) als je je paard beweging blijft geven kan het geen kwaad.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:00

ik heb juist moeite die van mij op gewicht te houden. ben flink aan het bijvoeren maar hij blijft net te dun naar mijn zin.

als je paard dik wordt van 24/7 op de wei, dan moet je gewoon een klein stuk wei uitzetten en elke dag een beetje erbij geven. zo kun je het prima controleren Ja

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:19

Mijn paard staat in de zomervakantie de hele dag op het land en rijd em iedere dag intensief. Als ik toch merk dat ie wat dikker word krijgt ie ;s avonds op stal wat minder hooi.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:09

De échte manege bij ons (manegepony's, ponyclubpony's en allemaal) degene die niet op stal staan staan dag en nacht in een grote wei met z'n allen, het hele jaar door. De pony's worden 's winters bijgevoerd, aan het rek hooi en zo in de wei liggen ook wat balen. (grote balen heb ik het over)
Sommige pony's zijn heel dik, maar die krijgen ook dan meestal niet genoeg beweging met rijden enzo.

Dus als je je pony dag&nacht op wei wil zetten, wel door blijven rijden en beweging geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:57

Sorry voor mijn vrij late reactie... ik was een paar dagen weg.

@ Timbers: We hebben een fjord en 2 tinkers, die ook super dik worden van "lucht". En de eerste paar jaar hadden we veel moeite om ze op gewicht te houden, want ze worden gewoon erg snel dik. Nu krijgen ze gewoon zo weinig als nodig is om ze op gewicht te houden. Als dat maar 1 plakje hooi p.p is, dan moet dat maar. Meer is dan ook gewoon niet nodig (natuurlijk krijgen ze wel vitaminen, etc. zodat ze volledig aangevult zijn).

En het is inderdaad zo dat de een een snellere stofwisseling heeft dan de ander. Maar gras is gras. Als ze alleen gras krijgen, en wellicht wat hooi, is dat prima te rantsoeneren als je kritisch bent op wat je ze geeft.
Hier staan ze nu in een wei waar letterlijk nog maar een "golf baan" aan gras op staat, heel kort gras dus, waar vrijwel niets vanaf gegeten kan worden. Dat is dan toch genoeg voor 3 paarden, als ze er p.p. 1 plakje hooi bij krijgen. Eén v/d tinkers blijft hier te mager op, en wordt zonodig bijgevoert, de rest krijgt niet meer dan dit. Onze andere tinker komt van de engelse grasvlaktes af, en heeft in haar eerste 5 jaar van haar leven nooit wat anders dan schrale weides gezien. Die wordt nu heel erg snel dik van dit relatief "eiwitrijke" gras.

Dus: gewoon minder gras ter beschikking stellen, als blijkt dat ze van die 2 hectare te dik blijven. Of het gras maaien, zodat er minder op staat.

De vergelijking met mensen vind ik niet helemaal terecht wat patat en gebak betreft. Ik heb een vriendin die ook heel erg slank blijft (terwijl ik zelf overgewicht heb), en het lijkt altijd alsof zij veel meer snoept. Maar dan blijkt achteraf dat zij geen fatsoenlijk voedsel binnenkrijgt, zoals vezels. En die zijn WEL nodig om de patat en gebak goed te kunnen opnemen. Knipoog Alleen van het "goede soort" voedsel kun je aankomen als je te slank bent vanwege een te snelle stofwisseling, dan kun je inderdaad lekker patat en gebak naar binnen werken, en er geen gram van aankomen. Maar goed... da's offtopic.

Ik heb paardenhouderij op hbo niveau gedaan, en ik weet dat het soms hard is om je paarden minder te moeten geven, want het lijkt vaak maar "zo weinig"... Maar als ze er te dik van worden, is de hoeveelheid die ze nu krijgen gewoon te veel. It's that simple. Alles wat ze niet nodig hebben, wordt opgeslagen als vet. Dus als ze te dik zijn, krijgen ze te veel voer.
Minderen dus.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:26

jullie vergeten wel de conditie van de wei, datgene wat je met je paard doet en wat je ter aanvulling hebt op het voerschema bij (intensief) trainen Bloos Dat zijn belangrijke factoren en voor ieder verschillend Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:28

Mijn paard staat ook 24/7 op de wei,en wat ik merk is dat ze buiten vanzelf al veel beweging heeft.
Op stal staat een paard 23/7 stil te staan,te eten,en dus dik te worden.
Als een paard op de wei staat,zoekt het zijn eten,loopt,rent,speelt met de andere paarden,en krijgt dus voldoende beweging.
(en dat het net zo lijkt alsof ze de hele dag maar staan in de wei,dan kom je gewoon op de verkeerde tijden langs..)
Ga eens 4 uur aan de wei zitten,en kijk hoeveel beweging een paard dan heeft,dan zou je je nog verbazen hoor!
In de zomer krijgt ze niks anders dan gras,in de winter krijgt ze kuilgras en mais.
Dus dik worden doet ze niet hoor.

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:26

Die van mij krijgt vaak wel een grasbuik. Verstandig is om een draadje te gebruiken en dit elke dag te verzetten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:18

Tinkerloos schreef:
Mijn paard staat ook 24/7 op de wei,en wat ik merk is dat ze buiten vanzelf al veel beweging heeft.
Op stal staat een paard 23/7 stil te staan,te eten,en dus dik te worden.
Als een paard op de wei staat,zoekt het zijn eten,loopt,rent,speelt met de andere paarden,en krijgt dus voldoende beweging.
(en dat het net zo lijkt alsof ze de hele dag maar staan in de wei,dan kom je gewoon op de verkeerde tijden langs..)
Ga eens 4 uur aan de wei zitten,en kijk hoeveel beweging een paard dan heeft,dan zou je je nog verbazen hoor!
In de zomer krijgt ze niks anders dan gras,in de winter krijgt ze kuilgras en mais.
Dus dik worden doet ze niet hoor.

Beweging wat jij bedoelt of trainen, is wel een wereld van verschil Bloos Een paard wat 1u op de wei graast bij een goed belegde grasmat, staat in verhouding tot ca 2kilo hooi wat hij nuttigd. Een paard wat dus 10u per dag op zo`n wei zou lopen, eet dus in vergelijking 20kilo hooi Bloos dat traint hij er niet vanaf van die 2 rondjes die ze wellicht kunnen rondrennen Bloos

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:39

Ik begrijp wel dat jullie mensen die hun paarden op stal hebben staan dat denken, want die paarden eten zoveel mogelijk gras en worden wel dik als ze al wat langer op gras staan Lachen
Onze paarden staan 24/7 op de weide en staan niet te dik (soms als we ze naar een verse weide hebben gebracht) Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:30

Daar zit idd. een groot verschil in!
Als een paard 24/7 op de wei staat,staan ze echt niet al die tijd te eten,maar een paard wat maar 2 of 3 uur op de wei staat,vreet zich zo vol mogelijk in die paar uur... Knipoog

Chels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:04

Onze shet staat ook dag en nacht in de wei, alleen word er wel voor gezorgd dat deze niet te vet word voor haar. Ze is zeker niet te dik maar er word dan ook zo'n 4 a 5 keer per week gereden met haar.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:48

Bij ons staan ze 24/7 op de wei, zomer en winter maar in de winter worden ze bijgevoerd. We geven ze iedere dag een flinke strook gras erbij, fase beweiding dus. Ze worden dikker van het kuil in de winter! In de zomer zijn ze in prima conditie.