Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
op een vol lang 24 uur per dag zou idd niet goed gaan. 
Essie dit jaar wat minder maar bij haar begin ik echt te merken dat ze wat ouder wordt en dus minder snel vol. Mijn paardjes staan 24/7 buiten op ruim 2 hectare met 6 paarden.....nu het gras minder wordt worden ze niet magerder, maar dat komt denk ik door het vocht dat nog in het gras zit. Daarbij komt dat mijn paarden al dik worden door naar eten te kijken

Hypofocus schreef:Geven jullie de paarden dan gewoon een volle wei met gras ofzo? Want als je ervoor zorgt dat ze een beperkte hoeveelheid ter beschikking hebben, kun je het gewicht van je paard gewoon in evenwicht houden hoor... Net als bij mensen: caloriën tellen!
.
Alleen van het "goede soort" voedsel kun je aankomen als je te slank bent vanwege een te snelle stofwisseling, dan kun je inderdaad lekker patat en gebak naar binnen werken, en er geen gram van aankomen. Maar goed... da's offtopic.
Dat zijn belangrijke factoren en voor ieder verschillend
Tinkerloos schreef:Mijn paard staat ook 24/7 op de wei,en wat ik merk is dat ze buiten vanzelf al veel beweging heeft.
Op stal staat een paard 23/7 stil te staan,te eten,en dus dik te worden.
Als een paard op de wei staat,zoekt het zijn eten,loopt,rent,speelt met de andere paarden,en krijgt dus voldoende beweging.
(en dat het net zo lijkt alsof ze de hele dag maar staan in de wei,dan kom je gewoon op de verkeerde tijden langs..)
Ga eens 4 uur aan de wei zitten,en kijk hoeveel beweging een paard dan heeft,dan zou je je nog verbazen hoor!
In de zomer krijgt ze niks anders dan gras,in de winter krijgt ze kuilgras en mais.
Dus dik worden doet ze niet hoor.
Een paard wat 1u op de wei graast bij een goed belegde grasmat, staat in verhouding tot ca 2kilo hooi wat hij nuttigd. Een paard wat dus 10u per dag op zo`n wei zou lopen, eet dus in vergelijking 20kilo hooi
dat traint hij er niet vanaf van die 2 rondjes die ze wellicht kunnen rondrennen