afmetingen stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: afmetingen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:01

Ikzelf vind 3x3 aan de kleine kant als ze er lang in moeten staan. Wij gaan straks een buitenstal bouwen en die worden ook 3x3. Het gaat om 2 shetten en een c pony. Die kunnen zelf weten wanneer ze naar buiten willen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:50

Indy (Haflinger) staat in een stal van 3x3.
Maar zij komt wel dagelijks buiten, en daarbij komt dan nog het rijden/longeren.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:54

Onze stallen zijn ook ongeveer 3 x 3 meter en zijn aan de binnenkant helemaal open en aan de buitenkant zit een luik die open en dicht kan.

Groetjes

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:54

vinden jullie 2x4 kunnen voor een paard van 165? is wel alleen voor 's winters 'snachts en af en toe overdag!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:59

het verbaast me dat niemand deze nog genoemd heeft:

een stal hoort minimaal (!) 2x de stokmaat van een paard te zijn.

3x3m is dus voor een pony van maximaal 1.50m hoog.
een groot paard heeft dus zeker een grotere stal nodig.
die maten zijn niet voor de luxe; dat is om te voorkomen dat ze snel vastliggen of altijd op dezelfde plek moeten staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:03

Zooist schreef:
Ik heb gehoord...... dus het kan ook niet zo zijn, dat volgens de europeese wetgeving of norm een paardenstal die nieuw gebouwd wordt een minimale maat van 3m bij 3m moet hebben....

Er zitten inderdaad nieuwe regels aan te komen, maar volgens mij gaan die uit van de regel 2x de stokmaat in het kwadraat. Dus in een box van 3x3 kan maximaal een pony van 1,50m. Regels voor de hoogte van de box weet ik niet. Als het paard het hoofd over de deur kan steken telt dat wel mee, maar daar heeft zijn lijf niks aan.

Ik zie op mijn oude manege veel grote paarden 1,75 en hoger in zogn. ruime boxen van 3x3 staan die niet recht voor hun voerbak kunnen gaan staan om te eten. Die boxen zijn dus gewoon te klein voor de paarden die erin staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:05

roukesmeisje schreef:
vinden jullie 2x4 kunnen voor een paard van 165? is wel alleen voor 's winters 'snachts en af en toe overdag!

Nee, hij kan dan niet gemakkelijk draaien, zeker als er nog een voerbak of waterbak in de weg zit. De minimale afmetingen zijn er ook voor de veiligheid, hoe lang het dier erin staat is niet belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:07

Ik vind dat dus niet nodig dierfysio
Wel bij een paard dat maar weinig zijn stal uitkomt, maar bij dagelijks een uurtje of 8 buiten vind ik dat gen must.

Toen ik opzoek was naar een pensionstal, is het al fijn dat je een stal vind met dagelijks weidegang.
Zou ik dan zijn gaan zoeken naar grotere stallen, had ik geen 1 stal kunnen vinden.

3x3, vind ik wel minimaal voor een paard

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:13

mijn ruin van 1.73m wil ik echt niet in een hokje van 3 bij 3 hebben.... Huilen die staat in een stal van 3,60x3,60.
en ja, hij staat wel veel buiten (dagelijks minimaal halve dag buiten was ook een eis voor mijn stallenzoektocht), maar dan nog! een nacht duurt lang, en ik vind het echt zielig als ik soms op stallen kom waar ik paarden scheef zie staan, omdat ze niet recht kunnen. of amper bij hun bak kunnen!
maar waar iedereen z'n paard laat moeten ze zelf weten Knipoog
alleen als ik 't zie (bijv. bij clienten) zeg ik er wel wat van Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:17

Ik heb hier ook zo'n grote staan, maar die staat en ligt gewoon languit.
Staat hij te eten staat hij echt niet met zijn kont tegen de muur Lachen

1 ding is duidelijk, dan kun jij veel elke clienten wat zeggen, want standaard is nog altijd 3x3 en daar heb ik dus echt geen moeite mee.
Wel met niet buiten staan, maar dat is een ande discussie.

Overigens, in erg grote stallen, liggen paarden eerder vast, omdat ze zich omrollen, wat dan weer niet gaat. Dus dat vind ik ook geen optie

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:27

klopt, veel paarden staat 23 vd 24u in een te kleine stal. zielig vind ik dat. ik wil ook niet de hele dag op de badkamer zitten Tong uitsteken
en zeker als er geen buiten-optie is, zeg ik daar wel wat van, ja.
maar ik zei al: wat iedereen met z'n eigen paard doet: zo lang ik het niet zie, best Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:30

Wat ik al eerder zei, bij paarden die bijna de hele dag op stal staan vind ik het ook te klein.
Maar eigenlijk vind ik 4x4 dan ook te klein...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:31

het is gewoon gemeen om ze zo lang in een hok te stoppen, daar zijn we het vast over eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:32

Klopt, maar dat is een andere discussie Haha!
Ga ik hier dus ook niet meer verder op in Lachen

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:36

een paard in een stal kan je vergelijken met een mens in een wc hokje.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:40

Ik denk 3 x 5 m
Het is een stal met een ruime paddock er aanvast, de deuren staan dan ook altijd open.
Ze kan tegen de wind of regen wel ´om een hoekje´ staan, vrij van wind en regenwater

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:40

En welke afmeting vind jij dan dat een stal moet hebben floorsil?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 21:23

hij staat nu in een stal van 3x3 en heb ontdekt dat hij daar wel in gaat liggen. in zn andere stal niet. ook kan hij gewoon staan eten en heeft dan nog ruimte over achter zn kont. dus denk dat het wel breed genoeg is misschien dat ze nog 3x4 worden is nog niet zeker. maar hoor wel dat er veel verchillen zijn

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:34

ik heb mijn paard in een buitenstal van 4x2,5 staan hier zit ook nog een uitloop aan van 6x7
Mijn mini shetlander (85cm) staat ernaast in een stal van 2x2,5 met een uitloop van 3X7

Daarnaast staat mijn welsh van 1,12 in een stal van 2,5x3,5 en een uitloop van 3x5
Weer daarnaast staat mijn andere shetlander (93cm) in een stal van 2X3 met een uitloop van 2X5

Dan heb ik binnen nog mijn B-pony van 1,25 staan in een stal van 3,5X5 en daarnaast staan mijn 2 veulens (shet en welsh veulen) in een stal van 3,5x7

Ik vind het zelf erg belangrijk dat een paard ruimte heeft, mijn paarden gaan overdag naar buiten, maar soms is het weer zo slecht dat ik ze binnen moet houden. Daarom heb ik gekozen voor stallen met een uitloop. Ze hebben dan de ruimte en kunnen zowel buiten als binnen staan.
De binnenstallen zijn daarom ook extra groot, zodat ze echt de ruimte hebben. Daarnaast hoef ik die van mij ook echt niet op te gaan sluiten, want dan breken ze de hele stal af Knipoog

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:54

4 bij 4 voor de fries Verward K zou het niet weten..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:47

hallo.
ik ga morgen kijken naar mijn toekomstig paard en die komt in een stal van 4.5 bij 4.5 te staan. dit heeft hij ook wel nodig aan gezien de heer 1.78 m groot is!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:17

Hoeveel ruimte heb je beschikbaar voor je box(en) ?

Mijn kleinste box is 3 x 3,5m en de grootste 9 x 4m Haha! Gemiddelde boxen zijn 4 x 4,5m maar dat is wel erg groot. Dat ze zo ruim zijn is met oog op merrie(s) met veulen(s) het is alleen veel werk met uitmesten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:33

heb niet zo heel erg veel ruimte heb een ruimte van 3 x 8 ong en daar moeten 2 stallen uit komen. meer ruimte kan niet dat wil ik wel mar is totaal onmogelijk. het is bij mij alleen als ze swinters snachtsop stal gaan verder staan ze de hele dag buiten(8 uur naar buiten 8 uur naar binnen)

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:55

Nick heeft nu een hele grote stal!
Hij zou zo'n 2,5/3m breed zijn en umh, ong. 5 meter lang!

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:48

mijn paardje is 155 ,ik weet de precieze afmeting van de stal niet, ong. 4 bij 3 ofzo met buitenluik in binnenkant en buitenluik naar buiten.
afmeting vind ik ook niet erg belangrijk aangezien mijn paard er alleen snachts instaat en rest van de dag buiten.

een paard wat de hele dag opstal staat heeft al te weinig ruimte aan 5x5 als je het mij vraagt

als ik ze zelf zou kunnen maken zou ik het 4x4 doen. niet te groot en niet te klein Knipoog

ik ken een manege waar de pony's (en enkele paarden) in een 2,5 x 2 stal staan , de paarden kunnen zich nieteens omdraaien. en sommige paar moesten achteruit zijn stal weer in