Winter staat weer voor de deur, schuilstal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whissie

Re: Winter staat weer voor de deur, schuilstal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:12

nado, zo'n soort schuil stal wil ik inderdaad maken!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:57

Dat was ook mijn idee eigenlijk! Haha!

Heb je m nou in 2en gedeeld met stroomdraad?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:23

zo te zien wel. zal bij mij ook moeten, of ik plaats nog een middenwand tot waar het stroomdraad aan toeloopt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:14

Ik heb op een gegeven moment de groep in 2en moeten splitsen vanwege niet verenigbare karakters. Dat gastpaard is inmiddels weg en nu heb ik de stal weer gewoon als geheel. Was wel fijn hoor, dat ik zoveel ruimte had, zo konden beide groepen in de schaduw staan.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:13

even offtopic...dus jij hebt zo'n afwasteiltje/slabak uit dat programma samenwonen?? Tong uitsteken Tong uitsteken

en weer ontopic: schuren de paarden niet tegen die middelste paal aan voorzijde?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:22

OT, nee, zelf gelukkig niet, maar vond het zo'n sterke opmerking *LOL*

Ze schuren er met verharen wel eens tegen, als ik het te erg vind worden, dan maak ik er een rondje omheen met schrikdraad en dan kunnen ze er niet meer bij. Omdat er zoveel ruimte is hebben ze er geen last van met in en uitlopen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:26

mijn schuilstal was ong. 3 bij 3 en was aan 3 kanten dicht.
de bodem lagen tegels en als dak hadden we golfplaten.
Helaas is het afgebroken vanwege asbest Scheve mond
het waren trouwens gewoon een paar (houten)platen tegen elkaar aangetimmerd, maar wel wind en regen dicht Lachen

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:28

nado@ aha, daar was ik even nieuwsgierig naar, maar idd even draad eromtoe werkt natuurlijk ook! wat heb je er onderin liggen? zand of beton?

@ monster: gingen die tegels niet scheef zakken ten opzichte van elkaar? of viel dat reuze mee... kan me namelijk voorstellen dat als er 600 kilo op staat dat het dan toch gaat verzakken Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:15

Whissie, de bodem van de stal is in principe zand, maar daar heb ik rubberen matten opgegooid, het zijn oude koeienmatten van zeker 4 cm dik die ik 2ehands heb kunnen kopen. Ik vind het ideaal omdat je de stal goed schoon kan houden, en ik voer ook in de stal (langs de hele achterwand komt hooi) en door de matten gaat er geen hooi verloren en wordt het geen troep, wat wel zou gebeuren als het hooi gewoon door het zand heengelopen kon worden. Ik heb 1 hoek de toilet laten worden, daar ligt geen rubber mat, daar wordt het hooi wat overblijft heengeveegd en ze zijn dus heel netjes met alleen daar plassen. Mesten doen ze eigenlijk altijd buiten, maar ze houden niet van spetteren, dus plassen liever op wat hooi/stro. En op deze manier gaan ze niet overal in het hooi staan plassen met alle troep vandien.

@Monster: hihi, zo noem ik mijn paard ook altijd Haha!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 00:31

ah dankjewel.
mijn paard piest inderdaad altijd in het hooi... ligt het te ver aan de kant dan schopt ie het gewoon onder zich en gaat er dan in piesen... en helaas heeft de shet het sinds kort overgenomen..... Tong uitsteken
die matten lijken me ideaal! ik ga op zoek!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 15:28

Daar zeg je wat, over het piesen in het hooi.
Nou eet mijn merrie dat hooi toch wel op tot het allerlaatste sprietje en dat van haar vriendjes ook als die genoeg hebben, maar je weet maar nooit.
Ik dacht eerst nog aan een ruif aan de muur, maar ik ben daar geen voorstander van. Een paard eet van nature van de grond. Ik ga dat met de matten-en-toilet denk ik ook maar uitproberen!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:30

die van mij gaan meteen piesen op vers hooi Tong uitsteken en dan eten ze het droge op... Tong uitsteken maarja, dan maar beetje meer scheppen in de kruiwagen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:12

He he, de eerste stap is gezet. (was ook op de afgesproken datum, ik moest gewoon wat geduld hebben Haha! )

De hoek waar de schuilstal komt was een grote berg afval, opgespaard in jaren. Wat ik daar niet tegen gekomen ben... oude banden, boomstronken, oude wasmachinetrommels, rollen prikkeldraad, oude weidepalen met de voet nog in het beton, oude buizen, betonblokken, stenen afvoerpijpen, plastic zeilen, oude schoenen, een complete boom die omgevallen was en tot op een meter diep rijen dakpannen. Vorige week alles wat met de hand weggehaald kon worden al aangepakt, gisteren kwam de buurman met zijn trekker en heeft die hele berg weggehaald. Het is nu mooi vlak en de troep is allemaal weg.

Van de week worden de 4 hoekpalen in beton gestort. Volgende week zaterdag zouden we zo ver moeten zijn dat de stal in 1 keer in elkaar getimmerd kan worden. Ben benieuwd of we het gaan redden!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:18

OK dan! Klinkt heel best allemaal! Maak je nog foto's van de bouw ? Tong uitsteken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:28

He bah, goed idee. En net nu mijn camera naar Nederland is voor reparatie... Boos!

Eens kijken of ik iemand zo gek kan krijgen een paar foto´s te maken.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:52

ja!!! dan kunnen we dat mooi volgen!

ik heb het geluk dat mijn broer hun garage afbreekt voor een nieuwe, en daar zitten palen in met van die inschuif-betonplaten (weet niet hoe je het noemt Tong uitsteken )
Dus die gaan we met een vrachtwagen daar weghalen (mijn vriend werkt als chauffeur) en dan kan ik het onderste deel met betonplaten maken en dan bovenste helft verder opbouwen met hout... dus grootste deel van hun garage wordt hier straks schuilstallen!!

ben er alleen achtergekomen dat de wind vaak van achter het land komt, wilde ze eigenlijk andersom zetten, maar dat moeten we het dus maar even halve slag draaien en op andere plek maken straks Tong uitsteken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 23:13

Nou, ik zit hier dus nu al met spierpijn van vandaag! Haha!

De stal staat voor 3 kwart, het was toch een beetje teveel werk voor 1 dag. Het wordt ook al weer zo vroeg donker... vanmorgen om 9 uur waren we allemaal paraat, vanavond om 18:30 gestopt omdat het donker werd en we eigenlijk wel behoorlijk moe waren.

De palen waren nog niet in beton gezet, want dat was niet te doen. Veels teveel wortels in de bodem, bosrijke omgeving. Dus had de eigenaar van de week al van die metalen paalpunten gehaald, die de bodem ingaan en waar bovenin de palen worden gezet. Werkte perfect, super stevig!
Bovendien is het hier schijnbaar zo dat als je geen fundering maakt, je geen vergunning nodig hebt.

Alles staat, 1 zijwand moet nog helemaal dichtgetimmerd worden en de bovenrij van de achterwand.

En wat is er gekocht? Die 4 paalpunten en een doos speciale schroeven. De rest was allemaal aanwezig, heerlijk goedkoop en de eigenaar was eindelijk van die stapels planken en palen die al jaren op de hooizolder lagen (ze hebben eerder al een oude stal afgebroken) af. Kan dat nu ook mooi opgeruimd worden.
Er staat nog een bouwval van een overkapping voor trekker, aanhanger etc. die niet meer gebruikt wordt. Hieran hebben we de dakplaten (soort van metalen golfplaten) afgehaald want die zijn nog goed bruikbaar. Tadaa, een waterdicht dak voor mijn loopstalletje!

Het is geen luxe ding, maar omdat ie toch wel te zien is is het ook geen snel-in-elkaar-gemept ding geworden. Ziet er nog best aardig uit!

Heb vanavond het stroomdraad doorgetrokken van de omheining langs de binnenwanden van de loopstal getrokken zodat de paarden er alvast in kunnen om te wennen. Wat een gebries en gesnuif!

Helaas was er niemand met een camera aanwezig... maar ik zal zeker foto's laten nemen als ie af is!
*blij blij*

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:26

wauw! lekker hoor!!
ben benieuwd naar foto's straks!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 15:49

Vanmiddag heeft het ongelofelijk geplenst hier, en 1x raden waar de paarden stonden.
Juist ja, midden op het weiland! Haha! Haha! Haha!

Prima hoor, veel paarden staan veel liever in de regen als in een stal. Maar ik vind het toch een lekker gevoel dat ze nu zelf kunnen kiezen. Clown

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:54

nou idd!! en nu is het nog niet zo koud, ookal regent het.
Maar als er straks rond vriespunt ligt en het regent en een koude gure wind erbij.... dan is het wel prettig dat ze zelf mogen kiezen idd!!
Ik weet eigenlijk zeker dat mijn shet er in gaat staan dit winter, das echt een mietje Clown (terwijl hij 3 jaar altijd buiten heeft gestaan zonder beschutting)...mijn paard weet ik nog zo net niet, maar dan heeft ie iedergeval de keus. (ja...is hier omgekeerde wereld met de paarden,hahaha. Whis(de shet) rent 'savonds naar stal, en sid sjokt erover...ookal regent het pijpestelen....)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 15:58

De paarden hier hebben tot nu toe in de winter buiten gestaan, met een beetje beschutting van de bomen. Maar 's nachts stonden ze in de binnenboxen, al was ik het daar niet zo mee eens. (stalmaatje haalde haar paarden 's avonds binnen en alleen de mijne buiten laten staan in haar uppie ging niet)
En aan het gedrag van paardlief te zien was mijn merrie het er zelf ook niet zo mee eens Ach gut

Maar overdag stonden ze gewoon buiten, ook met sneeuwstormen en hagelbuien. Vonden ze prima. Zolang ze maar een berg hooi voor hun neus hadden. Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:02

Fijn dat het bijna af is nu!!! En idd, ben heel benieuwd naar de foto's Ja

Wat jij zegt klopt helemaal: als je paard goed gezond is kan 'ie makkelijk in weer en wind buiten staan, mits er maar onbeperkt ruwvoer is om het motertje gaande te houden.

Whissie, mijn kruising shet staat er ook het eerste in, laatst met de eerste drupjes regen al, vond het schromelijk overdreven, maar er lag ook hooi in, dus hij dacht vast: als ik nat op de wei kan staan eten en droog in de schuilstal kan eten, waarom dan niet droog ?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 16:03

Wat een aansteller, en dat voor een shet! Haha! Haha! Geweldig!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:35

Hij's ook echt geweldig Haha! Ja (zie foto profiel)
Wat voor soort paarden hebben jullie eigenlijk ?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:40

1 shet, whissie van 3,5 jaar en ik heb hem nu een half jaar Haha!
en 1 tuigertje Sidon, van 7 jaar, heb hem nu 2,5 jaar, een hele grote gevoelige schat, op zijn 6e opnieuw ingereden, geen succes, vorige week voor eerst er weer op gezeten, nu wel succes! lang verhaal Tong uitsteken