eb en vloed bodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Re: eb en vloed bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:27

De pomt pompt altijd alleen maar water ín de bak. Nooit eruit. Pas als je de pomp uitzet, kan het zand droogvallen, en ook nog eens versneld als je het systeem open zet.

De fout ligt bij je stalhouder waarschijnlijjk.
Niet bij Klaas.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:35

als je het waterpeil goed regeld ,dan heb je dus echt een goede bodem,zeker niet mul...je rijd dan zo goed als op het water zeg maar..

wat dat betreft had ik ook geen klachten,alleen zodra het bij mij regende dan liep het water amper weg,en ja de buis lag dan op de bodem,en ja de bak was dan al leeg..

heritage is komen kijken,en toen lag het ineens aan dat de bodem ongelijk was,en ik zou de mest er niet uithalen,ze hebben toen een bodem onderzoek gedaan,en er zat een zwarte dikke laag tussen de zand lagen,daar zou het door komen,en het was allemaal mijn schuld...

uiteindelijk waren alle onderzoeken goed,bak was erg schoon,en toen bleek het een vaker voorkomend probleem te zijn....

ik kon de bak weer goed laten maken door hen,maar dat zou mij 1500 euro kosten!!!ja hoor,net een bak van 1,5 jaar oud,die me 25.000 euro gekost heeft....,dus niet.....

ik heb hem toen laten open trekken door een trekker,en dat heeft een paar maanden geholpen ,daarna liep ie weer vol met water als het geregend had..

voor mij echt geen eb en vloed bodem meer....

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:50

In de eb en vloed bodem vormt zich op het waternivo een hard sedimentlaagje dat je af en toe moet lostrekken (frequentie is afhankelijk van hoe intensief de bak gebruikt wordt)

Mijn bak blijft nu ook na 5 jaar super bij heel veel regen, als ik hem maar op tijd open zet en de pomp uit!!!

Maar ja het vergt wel enige handigheid om een dergelijke bak te beheren en te onderhouden!!!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:15

uhm fabienne,die bak was toen 1,5 jaar oud!!!!

enne ik ben wel blond maar zo erg ook weer niet...kom niet uit een ei ,zullen we maar zeggen,als nu zelfs meneer de bakkenbouwer het niet meer wist,en zelf ook meldde dat ze meer klachten hadden gekregen,zal het wel niet aan mijn "domheid" hebben gelegen...

soms is het nu eenmaal niet de bak die je zoekt...of je hebt er pech mee,dat je net de verkeerde firma treft..kan ook...

en dan kan je echt met alle onderhoud van de wereld er niets aan doen.

en handig,je moet eens weten hoe handig je wordt als iedere keer weer je bak onder water staat!!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:20

Ik dacht dat ik gisteravond nog een reactie had geplaatst, maar ik zie dat hij nu hier niet staat. De (nieuwe) bak waar ik het over had, was in ieder geval niet goed, want Klaas heeft hem voor een groot deel uitgegraven en nieuw zand aangebracht. Hij zal dat echt niet doen als het om een fout van de stalhouder gaat. Daarna was de bak in de hoeken nog steeds niet goed. Ik vind het dus al onhandig dat je eerst bijna een studie moet volgen hoe je de bak moet onderhouden. Onze bak hoef je alleen af en toe te slepen of de hoefslag even bij te harken en klaar. Wel zo eenvoudig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:37

precies jol,dat had ik ook,we sleepten de bak zeer regelmatig,en haalden alle mest ed eruit(wat trouwens een rotklus is als er een paard met dunne poep door een bak loopt...,of als er een paard mest en er loopt er net 1 achter..)

nee ik had er gewoon meer van verwacht,ik had toen der tijd ook een binnebak,dus ik had eigenlijk helemaal geen eb en vloed nodig,bij een slechte bak had iedereen toch kunnen rijden,maar nee,met eb en vloed kon je echt altijd rijden!!

not dus..

ook het bevriezen,echt dramatisch...ja dan moest je of zout(zeer slecht voor paarden benen,en uiteindelijk voor je bodem!!),erin gooien of snachts om 1 uur nog een keer je bak lostrekken...toedeloe zeg!!!ik slaap om 1 uur snachts,en we reden dan wel binnen..maar ik had beter een goedkopere bak kunnen hebben,alleen in de zomer,was het super,de bodem bleef dor het toevoer van het water echt super!!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:15

Op mijn stalling hebben ze een grote eb en vloed bak, ik vind het heerlijk, hij is echt helemaal vlak en de kwaliteit van de bodem is erg goed. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je er altijd gebruik van kunt maken, na een enorme hoosbui dag pomp je hem gewoon leeg. Met vorst zit de kans er inderdaad dik in dat hij hard wordt, in dat geval is houtsnipper weer ideaal, maargoed het vriest al met al misschien twee weken in een jaar...

Fanjio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:53

Wij hebben 10 jaar een Swanenberg bodem , heet nu van Bijnen bodems gehad, tot volle tevredenheid !!! Ook na 10 jaar !
We lieten hem slechts 1 x per jaar door een rotorkopeg losmaken en verder hadden we helemaal geen onderhoud nodig, ook geen hoefslagen rechtstrekken. Longeren ging ook maar dan liet ik daarna de sproeiers langer aanstaan.
De kleur (groene vezels) vind ik ook véél mooier, natuurlijker en in de zomer rustiger voor de ogen
dan een Geopad bodem.
*\o/*

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:32

Heeeel oud topic.
Ik heb getemd

RonTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:26

Oud maar wel interessant