Tips gevraagd om een beetje leuk de winter door te komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Tips gevraagd om een beetje leuk de winter door te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:39

Lekker buitenrijden verlicht als een kerstboom Pling

Ik heb een reflectieborsttuig, daaraan gaat een wit lampje. In een vlechtje in de staart gaat een rood lampje. Verer heb ik nog een reflectie frontrien en reflectie beenbeschermers. Verder nog vele Haha! knipperende en reflecterende armbanden die ik om armen en benen bind. (beter verlicht dan menig fietser)

Met een skibroek en verlichting kom ik de winter wel door Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:06

tsja winter Zij zijn groot en ik is klein! het voelt altijd weer een beetje als 'overleven' en je bent blij als de lente er weer is en vooral als het langer licht wordt

wat esperanza al zegt maak een sport van het verzamelen van zoveel mogelijk reflectie materiaal Schijnheilig

is er niet een bak in de buurt die je kan huren in de wintermaanden?

ik kan dit jaar gelukkig naar een binnenmanege aan de overkant.... oke kost dan wel 75 euro per maand.. maar ja

bas83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:08

ik ga ook regelmatig wandelen en ook me zelf er toe zetten om ook eens te gaan rijden.
Is uiteindelijk goed voor jou en voor je paard.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:19

Aangezien mijn vriend niet meer de hele winter van hot naar her wil trekken met de paarden op de trailer om toch maar in een binnenbak te kunnen gaan trainen, zal mijn winter ook anders moeten ingedeeld worden.

Het chocolademelk-idee lijkt me wel wat, ons eerste springerige ritje sinds lang zit er ook al weer dus daar kunnen we lekker mee aan de gang. Wat meer kroelen en spelen met je paard (je kan misschien een skippy bal kopen en kijken hoe ie daarop reageert), lekker slobber voeren... Mja, misschien heeft de winter zo wel zijn charmes. Ik ben alleen bang dat mijn arme paard weer helemaal gaat beginnen flippen als ze hier weer aan de jacht beginnen, helaas zie ik een rustig stapritje dan niet echt zitten (iemand tips hiervoor, trouwens?)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 15:12

Arabesk schreef:
tsja winter Zij zijn groot en ik is klein! het voelt altijd weer een beetje als 'overleven' en je bent blij als de lente er weer is en vooral als het langer licht wordt

wat esperanza al zegt maak een sport van het verzamelen van zoveel mogelijk reflectie materiaal Schijnheilig

is er niet een bak in de buurt die je kan huren in de wintermaanden?

ik kan dit jaar gelukkig naar een binnenmanege aan de overkant.... oke kost dan wel 75 euro per maand.. maar ja

Vorig jaar en het jaar daarvoor waren we lid van de plaatselijke rijvereniging, puur voor het gebruik van de binnenbak.
Alleen was het probleem dat als het dan slecht weer is, dat het daar zo ontiegelijk druk was, (ook nog menners) dat je gewoon geen ruimte hebt om een beetje normaal te rijden.

En er was altijd wel wat, of ze gingen ineens de bak slepen (terwijl je aan het rijden bent Boos! ), of de hele opzadelplek was volgepakt met kantine inventaris, of het stoof als een gek (er is wel een sproei installatie maar die mogen alleen de instructeurs gebruiken)
Kortom alleen maar ergernis en niet leuk om naartoe te gaan. Ik heb het ook eigenlijk wel een beetje gehad met dat binnenrijden.

Het liefste zou ik gewoon zoveel mogelijk gebruik maken van de weersomstandigheden, dus lekker rijden bij mooi weer, lekker poetsen en tuig schoonmaken op stal bij guur weer, lekker grondoefeningen of stapritjes of wandelingetjes bij vorst etc...
Niks tegen de verdrukking in, maar nemen zoals het is.

Daarom vind ik die 'sfeer' tips ook erg leuk, voor mijn part een kerstboom op stal en de radio aan en dat soort dingen. Sneeuwballen maken idd, foto's maken, mooie comfortabele kleding en dekens voor de paardjes, allemaal dat soort werk...

Heel leuk dat er zoveel reacties komen, ik hoop dat er nog meer leuke ideeen zijn.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 15:16

JoAnn schreef:
Aangezien mijn vriend niet meer de hele winter van hot naar her wil trekken met de paarden op de trailer om toch maar in een binnenbak te kunnen gaan trainen, zal mijn winter ook anders moeten ingedeeld worden.

Het chocolademelk-idee lijkt me wel wat, ons eerste springerige ritje sinds lang zit er ook al weer dus daar kunnen we lekker mee aan de gang. Wat meer kroelen en spelen met je paard (je kan misschien een skippy bal kopen en kijken hoe ie daarop reageert), lekker slobber voeren... Mja, misschien heeft de winter zo wel zijn charmes. Ik ben alleen bang dat mijn arme paard weer helemaal gaat beginnen flippen als ze hier weer aan de jacht beginnen, helaas zie ik een rustig stapritje dan niet echt zitten (iemand tips hiervoor, trouwens?)

Daar heb ik wel een tip voor...oefenen! Zelf een ding kopen dat knalt (geen idee of je legaal iets van een buks of alarmpistool of zo kan kopen).
Er zijn volgens mij ook van die dingen die op willekeurige momenten knallen, bedoeld om kraaien weg te houden.
Zou je eens kunnen vragen bij de jagers.

Toevallig heeft onze buurman de laatste tijd nogal last van kraaien, en schiet er lustig op los Bloos
Onze paarden schrokken zich helemaal rot de eerste keer, nu kijken ze niet eens meer op... Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:28

In Baarle Hertog kan je aan vuurwerk komen het hele jaar door Pling

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:10

jacimatho schreef:
Dikke jas, sjaal, muts op, driedubbele sokken aan...er ligt een heel dun laagje sneeuw waardoor je voeten knerpen als je loopt.
De lucht is blauw en het zonnetje schijnt....

bij de stal op strobalen zitten , luisterend naar het gechomp van je paard op het hooi, je kan je adem zien....

je neemt een beker hete chocolademelk uit je meegebrachte thermoskan en knabbelt er lekker speculaas bij.
Je paard briest tevreden, duwt een warme neus in je nek en vist dan de lekkerste sprietjes uit zijn hooi...

Heerlijk zulke winters...

heerlijk Bloos wou dat dit allemaal kon Haha!
maar mijn verzorgpony's staan 24/7 in de wei Verdrietig
dus zit de hele dag buiten als ik daar ben..
heeft iemand daar misschien ook nog iets voor?
buitenrijden mag niet van de eigenaar..
erg jammer want dit willen we ook in de zomer maar we
staan ook langs een drukke weg rond spitsuur..
ik hoop dat iemand iets weet Bloos

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:33

Mijn stalmaatje is weg met haar paarden, heb het rijk voor me alleen. Mijn paard en een leen-pony in het land tot het tweede paardje eind oktober opgehaald kan worden.

Zag de aankomende herfst en winter al helemaal niet zitten, we verdeelden altijd het werk. (ik 's ochtends, stalmaatje 's avonds)
Heb me er maar bij neergelegd, ben al aan het proberen vroeger mijn bed uit te komen zodat ik eerder klaar ben met werken en 's middags misschien op tijd ben om te rijden voordat het donker wordt.

Ben heerlijk in m'n uppie aan het werk gegaan op stal, alle zooi van het afgelopen jaar opruimen, stro en hooi netjes opstapelen op de hooizolder, schoonmaken, stallen voorbereiden op de winter voor als ze 's nachts binnenkomen, dingen aan het veranderen en alles zo goed als mogelijk voorbereiden dat het zo makkelijk mogelijk wordt in de winter.

Winterkleding al uitgezocht, warme jassen en regenjassen opgezocht voor het rijden, ben op zoek naar reflectiemateriaal voor als we in de winter van en naar de bak bij de buren moeten, waterkokertje klaargezet om op stal wat warms te kunnen drinken... als ik hiermee klaar ben mag de winter komen hoor! Haha!

Moet alleen nog wat verzinnen om veilig over het pikdonkere weggetje naar de bak te komen. Zijn er lampen of iets dergelijks te koop die je bijvoorbeeld aan je stijgbeugel kunt bevestigen? Een gewone zaklamp is te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:17

Citaat:
Meestal hebben we van dat halfzachte drekweer met massa's gesmolten zwart geworden sneeuw, zwiepende wind en veel te veel regen...

En dáárom heb ik zo'n gigantische hekel aan de winter Clown .
Ik hoop dit jaar heilig op een echte winter met een dik pak sneeuw en ijs; Krakende sneeuw onder je voeten, paard helemaal gelukkig (is gek op sneeuw) en véél 'sfeerplaatjes' schieten.

Wij hebben dit jaar van een oude staancaravan een kantine gemaakt, deze gaan we een beetje opknappen en zorgen dat de Cup a Soup / Thee / Chocolademelk / Koekjes klaar liggen, zodat we gezellig met z'n allen ons kunnen terugtrekken in het nieuwe stulpje, terwijl we uitzicht hebben op het sneeuwitte weiland waar de paarden in redden.
* Praat zichzelf aan dat de winter leuk is * .

Achja, zo probeer ik ook de voordelen te zien. Ik wil dit jaar, paard is drachtig, het wandelen gaan opbouwen zodat we van de winter als er dan echt een pak sneeuw ligt, lekker kunnen wandelen en dan incl. de krakende sneeuw onder je voeten Haha! !

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:05

Hebben jullie vorig jaar geen sneeuw gehad? Wij hebben hier echt PAKKEN met sneeuw gehad. Er heeft in totaal echt meer dan vijf weken een dik pak gelegen. Een paar keer heeft het zó hard gesneeuwd dat ik dacht dat ik op stal zou moeten slapen Haha! .

We hebben sneeuwballengevechten gehouden met zijn allen en ik ben inderdaad een paar keer buiten gaan rijden met een vriendinnetje. Uitrijdeken op en dan zelf er in gaan zitten, heerlijk warm. het heeft toen onderweg ook nog gesneeuwd, het was zo mooi!

Ik hou ook niet van de winter maar als het gesneeuwd heeft vind ik het heerlijk. Neopreen chaps aan en een dikke jas en gaan met die banaan. Ik doe wel minder want door de weersomstandigheden kun je nu eenmaal niet zo fanatiek doortrainen als in de zomer en dan hebben wij zelfs wel een overdekte bak. Maar in de winter is dat ook dringen Haha! .

je kunt ook met een paar mensen op stal een keer een spelletjesmiddag houden met of zonder paard, eierrace, zaklopen, tikkertje en daarna lekker met z'n allen lunchen in de stal tussen de paarden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:09

Sees schreef:
Hebben jullie vorig jaar geen sneeuw gehad? Wij hebben hier echt PAKKEN met sneeuw gehad. Er heeft in totaal echt meer dan vijf weken een dik pak gelegen. Een paar keer heeft het zó hard gesneeuwd dat ik dacht dat ik op stal zou moeten slapen Haha! .

die sneeuwstorm staat me nog heeeel goed bij Zij zijn groot en ik is klein! ik heb toen moeten overnachten, omdat ik niet meer voor of achteruit kon. Ik was op weg van Wageningen naar Baarle Nassau, maar helaas...

het ergste vind ik de regen in de winter als het land soppig wordt, zoals nu en je in de drek staat te degen Boos!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:09

Het is vaak genoemd maar ook ik wandel in de winter hele stukken met de pony's. Flink doorstappen, krijg je het vanzelf lekker warm en ik besteed dan meteen veel aandacht aan de stipte gehoorzaamheid aan de hand. Mijn pony's zijn te klein om op te rijden en elke dag op de wagen stilzitten vind ik in de winter iets te veel gevraagd Knipoog .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:33

Ik ben benieuwd of de buitenbak van de buren (daar rij ik sinds kort) enigszins te rijden is in de winter. Als dat het geval is, heb ik er absoluut niet minder plezier van hoor! Dikke jas, thermolaarzen, handschoenen aan en rijden maar! Heerlijk, in die ijzige lucht!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:59

GamblersCup schreef:
Mijn stalmaatje is weg met haar paarden, heb het rijk voor me alleen. Mijn paard en een leen-pony in het land tot het tweede paardje eind oktober opgehaald kan worden.

Zag de aankomende herfst en winter al helemaal niet zitten, we verdeelden altijd het werk. (ik 's ochtends, stalmaatje 's avonds)
Heb me er maar bij neergelegd, ben al aan het proberen vroeger mijn bed uit te komen zodat ik eerder klaar ben met werken en 's middags misschien op tijd ben om te rijden voordat het donker wordt.

Ben heerlijk in m'n uppie aan het werk gegaan op stal, alle zooi van het afgelopen jaar opruimen, stro en hooi netjes opstapelen op de hooizolder, schoonmaken, stallen voorbereiden op de winter voor als ze 's nachts binnenkomen, dingen aan het veranderen en alles zo goed als mogelijk voorbereiden dat het zo makkelijk mogelijk wordt in de winter.

Winterkleding al uitgezocht, warme jassen en regenjassen opgezocht voor het rijden, ben op zoek naar reflectiemateriaal voor als we in de winter van en naar de bak bij de buren moeten, waterkokertje klaargezet om op stal wat warms te kunnen drinken... als ik hiermee klaar ben mag de winter komen hoor! Haha!

Moet alleen nog wat verzinnen om veilig over het pikdonkere weggetje naar de bak te komen. Zijn er lampen of iets dergelijks te koop die je bijvoorbeeld aan je stijgbeugel kunt bevestigen? Een gewone zaklamp is te klein.

kwa reflectie:
reflecterende uitrijdeken
van die gele bandjes rond je armen,benen, en benen van het paard, zelf een reflecterend hesjes aan
reflecterend bandje rond je cap
wit lichtje aan frontriem van je paard
rood lichtje in de staart binden, of aan je broek oid.
er bestaan wit/rode lichtjes voor aan je arm of laars, kan ook wel helpen
en mss een grote zaklamp meeneemen dat je eens kunt flitsen naar toekomende bestuurders...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:52

Daar ga ik zeker achteraan!

Tot nu toe zijn we altijd op eigen terrein gebleven dus hadden we dat allemaal niet nodig. Maar nu ik bij de buren rijd lijkt het me wel zo veilig om gezien te worden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:04

Bij Agradi hebben ze een reflecterend borsttuig, daaraan gaat een wit lampje. En de reflecterende frontriem. En niet duur!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:06

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:42

Wij hebben ook alleen een buitenbak en stiekum vind ik het best lekker als het koud is. Het moet natuurlijk niet regenen als ik wil rijden. Maar 's avonds in het donker (wel verlichte bak) en dat je van die stoomwolkjes uit je mond ziet komen, de sterren en maan boven de bak... En als je dan weer binnen op stal bent lekker wat warms drinken, koude handjes bij je warme paard onder de deken. Het allerleukste vind ik haast nog wel rijden als er wat sneeuw in de bak ligt of liever nog als het begint te sneeuwen, dat is zo'n speciaal gevoel. Echt genieten. Mmm...ben ik een beetje vreemd misschien? Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:08

Dromen genieten in het bos tijdens een heerlijk ochtendzonnetje bij Vriesweer ... en dan als je terug komt grote beker warme chocolademelk of soep Vingers aflikken

lekker warme jas + thermo laarzen aan (en evt broek als t erg koud is) zodat je het niet koud hebt en dan dus als een "michelinmannetje/vrouwtje " rondrijden Haha!

Draven over een besneeuwde hei of duintjes/ zandverstuiving Muziek!

Met groepje rit organiseren en dan pauze houden bij het pannekoekhuisje en daar bv een pannekoek of vers gebakken wafel met kersen nemen Vork

En als je gaat dressuren in buitenbak dus ook gewoon goede kleren aan en goed doorrijden dan krijg je het vanzelf warm Haha! --> en kan daarna weer binnen opwarmen Dromen

Zelfs als je met miezer/regen weer toch stug buiten bent gaan rijden met een groepje bij terugkomt gezellig samen opwarmen bij de kachel met warme choco/ soep --> dan ben je de rest weer vergeten Clown
O ja neem dan regelmatig extra kleren/sokken mee, dan kunnen evt nat geworden kleren meteen uit en iets droogs aan! heb vaak standaard nog wel iets in mijn zadelkast liggen Haha!

Maar meestal lukt het ons wonderbaarlijk toch om tussen de buien door te rijden Tong uitsteken Ja en nu de luxe ve binnenbak Bloos

Op ons vorig stekkie hadden we alleen een klein buitenbakje, wat wel altijd redelijk goed te rijden viel Ja en verder een keukentje zonder verwarming enzo, daar hebben we zo'n klein kacheltje ingezet + waterkoker en dan was je van alle gemakken voorzien *LOL*

Voor je ging rijden ff kachel aan en daarna waterkoker aan en we hadden een kast vol met smaakjes thee, cup a soup, van die potten oplosspul zoals: cafe caramel/ wienermelange/ cappucino en choco (die met water kon) dus lekker ff wat warms drinken Koffie (of thee)!

Nu schieten we meestal de kantine in Bloos of onderweg dus iets Tong uitsteken

Vind de winter fijner dan de zomer Bloos op kou + regen kun je je kleden Knipoog maar die hitte dit jr 30-35 graden Ziek en dazen Nors opkijken --> nee dan doen we niet veel --> paardje in de schaduw op de wei/ heetst vd dag binnen (is t koeler), misschien een rustig rondje richting dorp of s avonds laat in de bak ...

Gelukkig op deze stek dus nooit BLUB dat is wel iets waar je goed van kunt balen Nors opkijken
Maar ze kunnen dus een wei die dus gelukkig altijd heel droog blijft Ja en ze kunnen ook nog op witte zandpaddocks die ook nooit BLUB zijn OK dan!
Op vorige stek was de blub soms echt vervelend Zij zijn groot en ik is klein! , daar kwam je met je kruiwagen en hoge rubberlaarzen nog bijna niet doorheen Ziek )
Bij sommigen zie je ook wel het 1ste stuk van de wei of voor de stal verhard dat scheelt ook veel OK dan!

[edit] monday heb tzelfde als jou Ja dus ik vind je niet vreemd Haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 10:26

Haha, leuk! Haha!
Allemaal weer bedankt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:52

Vorig jaar gingen we met de shets (hahaha twee volwassen meiden op 2 grote shets)
de stad in om vervolgens op een beschut of verwarmd terras warme chocomelk met slagroom te gaan drinken.
En net voor we richting huis ging op het paard een pita broodje op smikkelen.
Vaak deden we dit 2 x in de week (we we gingen met shet voor de koets door de macdrive)

Errug leuk.... en vonden deden alles voor de koffie koekjes die we kregen Tong uitsteken

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:19

ik wanneer het weer en de bodem het toelaat,maar dagelijks buiten komen de ponys wel,bevroren grond of drap.

ik stap meer buiten bij slecht weer,wandelen ook weleens.
en inderdaad gewoon erg warme kleding,schoenen en koffie maken het gezellig in de stal.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:10

Haha! annebe o, ja zijn ook eens met paarden door de MC Drive gegaan was echt lachuh Tong uitsteken --> maar ken dus paar MC drives in de regio waar ondertussen dus een verbodbord staat voor brommers, fietsers, skaters en nu dus ook paarden Nagelbijten / Gniffelen gingen vroeger ook wel eens met scooter door dat ding maar werd meestal niet gewaardeerd de paarden vonden ze hier wel leuk Clown

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:01

paarden mogen ze officieel niet weigeren aangezien ze onder autoverkeer vallen Lachen
Maar het een leuk ritje vooral als je een warme choc met tjoklatkoekies besteld mmmmh jamjam LAAT DE WINTER MAAR KOMEN!!!

Mijn shets zijn helaas weg, maar de haf begint het ook al aardig door te krijgen dat hij geen doorsnee baasje heeft Haha!