Paard maakt stal ZO smerig!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Paard maakt stal ZO smerig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:42

Met hoeveel ben je dan begonnen?
Voor stro begin ik met twee volle pakken per stal ( 4 bij 3 ), met zaagsel beginnen we met 3 of 4 pakken per stal. Twee plakken erbij vind ik ook weinig, al weet ik niet hoe groot de balen zijn. Ik strooi er per dag zeker een half pak bij ( een plak of 4/5 ).
Is het geen idee om andere bodembedekking te proberen, bijvoorbeeld houtkrullen?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:46

erleyne schreef:
Voor stro begin ik met twee volle pakken per stal ( 4 bij 3 ), met zaagsel beginnen we met 3 of 4 pakken per stal. Twee plakken erbij vind ik ook weinig, al weet ik niet hoe groot de balen zijn. Ik strooi er per dag zeker een half pak bij ( een plak of 4/5 ).
Is het geen idee om andere bodembedekking te proberen, bijvoorbeeld houtkrullen?

ik denk dat je zon grote plak kunt vergelijken met een normale baal stro. dus krijgt ze elke dag 2 balen stro in dr stal. haal m echt elke dag tot de bodem leeg. als ik het een dag laat zitten en schoon over doe is het zo aangestampt en zo vies dat ik het er bijna niet uitkrijg (ze graaft het onderste naar boven enz)

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:49

neetje86 schreef:
erleyne schreef:

ik denk dat je zon grote plak kunt vergelijken met een normale baal stro. dus krijgt ze elke dag 2 balen stro in dr stal. haal m echt elke dag tot de bodem leeg. als ik het een dag laat zitten en schoon over doe is het zo aangestampt en zo vies dat ik het er bijna niet uitkrijg (ze graaft het onderste naar boven enz)

Dan heb je denk ik gewoon een uitzonderlijke haflinger x varken Clown

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:49

neetje86 schreef:

mijn paard is zo erg dat er geen verschil is tussen vies en mindervies stro.
het is allemaal zwart, nat, derrie spul geworden.

Dit heeft mijn paardje ook!!! zo erg... dr is geen strootje normaal geel.. Nee, gewoon zwarte drap..zo smerig...
Ik denk zelf dat hij schone stro opeet... maar hij krijgt zekers genoeg te eten! 4 plakken hooi per dag en dan nog beetje brok.
En dat hooi eet ze ook echt op..
tsjah.. wat moet je ermee? ik hou het paard zelf ook goed schoon
Sommige mensen die bij ons langs komen hebben dan zulke negatieve reacties... mr ik probeer maar te accepteren dat ze gewoon vies is in dr stal... mr ze kan wel elke dag naar buiten, dusjah.. het is alleen snachts..

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:52

ik had afgelopen zomer ook twee van die viespeuken Lachenop stal staan, waren logées. Die van mezelf zijn heel zindelijk vaste plekjes voor het mesten en het plassen. Maar deze twee donders gingen er ook gewoon in liggen rollen, getsie en ze waren nog wit ook! Stro was helemaal geen oplossing, toen maar vlas over de rubbermatten en elke dag uitvegen.....en die paardjes ik liet ze maar gewoon rondlopen met die groene vlekken want er was geen beginnen aan. Gelukkig konden ze naar 3 weken weer naar huis en heb ik heel wat minder werk.

edit: stro was bij hun geen succes omdat ze het gewoon opaten (terwijl ze de hele dag al heerlijk in het land hadden gestaan en ook nog wat hooi kregen voor de nacht resultaat was twee dikkies lol) maar er was dus teweinig over om nog vocht op te kunnen nemen bij vlas geen het daarom al wat beter.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:04

Tijgertje86 schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn paard heeft een snelle spijsvertering en mest daardoor heel erg veel. Ze doet alles in één hoek van de box, maar 'loopt' het vervolgens door de halve box. Ze staat alleen 's avonds en 's nachts binnen, maar iedere dag kan al het stro uit de box.
Ik heb er geen oplossing voor, maar al wel van alles geprobeerd....zonder resultaat.

een vrouwtje waar ik vroeger leste had een paard wat het ook in 1 hoek deed. zij heeft toen een cementbak in de stal gezet en toen poepte het paard altijd in de bak. Hoefte ze voor de mest alleen maar de bak leeg te gooien! misschien werkt het bij die van jouw, omdat ze het ook allemaal in 1 hoek doet!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:16

Mijn paard deed dat in het begin ook heel erg. Ze stond toen in een kleinere stal. 3.5 bij 3 m.Deze werden wel elke dag uitgemest. Na een aantal maanden is ze op haar huidige adres gekomen. Ze heeft een stal van 4 bij 4 meter.
Ze poept en plast rechts achter in de hoek. Rechtsvoor haar brok en linksvoor is de deur en de water emmer. Daartussen ligt de hooi.

De stal wordt zomers elke dag uitgemest, 's winters 2 maal daags, als ze overdag binnen staan met slecht weer. Ze heeft een schone plek om te liggen. Het zou nog geweldiger zijn als ze daar ook ging liggen, maar regelmatig belandt haar koppie voorals nog in de mest Bloos .

Als ik haar aan het poetsen ben op stal, en ze moet mesten dan draait ze wel een rondje zodat ze in de goede hoek uitkomt.

Misschien is er nog hoop??

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:28

Ik heb ooit een keer gehoord dat paarden die elke dag helemaal schoon worden gemest, dus ook geen moeite gaan doen om het schoon te houden. Want het wordt immers toch elke dag schoon gemaakt.

Als je jou paard nou een paar dagen in die zooi laat staan, dan gaat een paard op een gegeven moment doorkrijgen dat ie het wel schoon moet houden..

En natuurlijk bestaan er uitzonderingen Knipoog

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:16

mijn paard was eerst ook heel vies , moest zijn stal toen ook elke dag helemaal schoonmaken . nu staat ie heel schoon .
heb eerst de box met veel stro gedaan , dat ze een onderlaag hebben . ik haal elke dag poep eruit dan strooi ik hem op met 5 a 6 plakken . en 1 x in de week helemaal schoon ( plas en poep eruit)
en je paard zovaak mogelijk hooi geven dan eten ze ook niet zo veel stro op . bijmij heeft het geholepn en hij staat nu heel schoon op stal..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:19

Leg een hoop mest van een ander paard op een bepaalde plaats in z'n stal. Met wat geluk mest hij dan op 1 en dezelfde plaats. Het werd mij ooit verteld en werkte in elk geval met 1 van de paarden op stal.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:23

elke dag de keutels en alles eruit halen...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:10

Dito schreef:
Leg een hoop mest van een ander paard op een bepaalde plaats in z'n stal. Met wat geluk mest hij dan op 1 en dezelfde plaats. Het werd mij ooit verteld en werkte in elk geval met 1 van de paarden op stal.

Probleem bij mij is, dat ik dus nooit keutels vind. Hij walst ze plat, verkruimelt ze, ik weet niet wat, maar ik zie bijna nooit keutels.
Mijn paard is een graver: ik kan hem niet op vlas of krullen zetten, want ik kan geen bodem opbouwen: hij haalt de zooi elke dag weer naar boven. Ik heb hem dus op stro staan, en gooi er elke dag heel veel bij. Ik haal er weinig uit, alleen als er bovenop zooi ligt ( en in uitzonderlijke gevallen zijn dat hele keutels). Zo bouw ik in een paar maanden een vaste laag op, waarin hij alleen nog gaten kan maken, en niet meer alles ondersteboven kan kiepen. Die laag die haal ik er dus bijna nooit uit, wel een paar scheppen zooi als het echt te gek wordt, maar voor de rest niet.
Heel veel stro gebruiken is tot nu toe de beste oplossing gebleken voor mijn varken ( hij eet er trouwens niet van ). Zowel een kleine ( 3,5 bij 3 ) als een grote ( kraamstal van 6 bij 4 ) heeft hij binnen twee uur op zijn kop gezet. Ik heb de hoop opgegeven, misschien komt het nog met de jaren, maar ik heb er weinig vertrouwen in.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:16

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft gehad, maar mijn paardje was eerst ook een enorme smeerkees op stal (toen stond hij op stro / gehakseld stro) nu staat hij op vlas en is hij ineens een stuk netter geworden! Het plas zakt sowieso naar beneden, dus daar heeft hij geen last van, maar hij mest nu ook echt aan de randen van zijn stal en slaapt in het midden, dus de viezigheid ligt aan de buitenkant en kun je er zo uithalen! Ideaal haha.. dus misschien dat ook jou paardje op een dag nog ' het licht ziet' en ineens heel netjes wordt! (De mijne is trouwens al 14, dus kun je zien dat het zomaar kan komen!!) En trouwens, dat graven deed hij eerst ook, maar dat is ook over.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:42

Mariskatw: idem. Alleen stond die van mij eerst op stro. Ik maakt toen 2 hoopjes vies stro dat weg mocht en herbruikbaar stro. Het herbruikbare stro onderop doen daar schoon stro over heen.

Nu we vlas hebben: Met anderhalfpak begonnen om de week het natte vlas er uit. Heeft je pony de rest van de week verder geen last van. Als het natte vlas er uit is een half pak schoon vlas er bij. Klaar.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:02

Als je paard alleen 's avonds in stal staat... kan het misschien zijn dat ze zicht verveeld, mischien kan je daar wat aan doen, bijvoorbeeld speeltjes enz..

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:26

die van mij heeft ook een speeltje in zn stal maar speelt er echt niet mee... het is en blijft een grote bende in zn stal... maar ja het is niet anders... gewoon erbij neerleggen is maar het beste denk ik...

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:11

Helaas is de mijne ook zo'n varken, maar ik kan helaas geen 1 dag overslaan met mesten of dat ik hem vlas zet. Hij is heel gevoelig op zijn voetjes.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:40

Ik word er ook helemaal gek van! Duivel
Elke dag alles eruit is ook geen optie nu hij op vlas staat!
Voorheen stond hij op krullen en was ie superschoon!
Ach de tijd zal het leren! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:53

En ik maar denken dat ik iets verkeerd doe! Ik hoor het al...er zijn er nog veel meer met dit soort paarden! Ik heb er 5 op stal die het doen en ik wordt er, net als jullie allemaal, RADELOOS van!! Ook al van alles geprobeerd. Niets helpt. En ook hier staan de paarden zoveel mogenlijk buiten.Oppotten is inderdaad de beste oplossing...maar....als je er meerdere hebt zoals ik, dan is het geen doen om ze b.v een keer per twee weken uit te mesten. Je breekt n.l je rug op die natte mest. Maar ook ik blijf dit topic volgen...wie weet is er iemand met een goed idee.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:52

Die van mij had vandaag op miraculeuze wijze de bodem laten liggen. Nu kan ik dus eindelijk beginnen met potten!! ( droomt er al van 's ochtends een laagje stro tegen te komen in de box ipv natte drek Knipoog )

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:00

Ik heb een schoon paard wat eerst vies was. Ik begin in een leggen stal met 2 balen stro. Ik mest dan iedere dag uit en doe ik er 1 plak stro bij dat doe ik door het oude stro mengen. na drie dagen doe er in 1 keer 4 plakken in dat meng ik ook door het oude stro. (het zijn vrij dikken plakken) Dit werk heel erg goed. ze eet nou niet steeds haar stro op en ik heb minder in het gebruik. Voor de rest geeft ik heel veel hooi en dat doe ik in een hooi zak en in hoopjes door de stal dat ze wat te doen heeft. succes iedereen

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:57

Hallo,

toen ik mijn paard net had (10 jaar geleden), was zijn box ook altijd 1 grote puinhoop. Iedere dag werd ik geconfronteerd met een zeer vieze box en een vies paard (schimmel).

Uiteindelijk blijft de box (en mijn paard) goed schoon met het volgende:
Ik ben zelf mijn box gaan doen en gaan experimenteren. Mijn paard staat eigelijk de hele dag buiten, wat een groot voordeel is. Hij wordt 's ochtends voor me buiten gezet en rond 4-5 uur weer binnen gehaald. Ik kom eigelijk pas 's avonds om te rijden. Na het rijden doe ik zijn box (dus ik doe zijn box ipv 's ochtends 's avonds!!!). Ik haal de natte plek en de moppen er uit en strooi erg dik op, tot aan de knie. De rand aan de achterkant laat ik vrij, hij duwt zelf het stro wel naar achter. Dan staat hij de hele nacht in een schone stal. Hij mest maar een paar keer, maar door de beweging worden de moppen snel bedekt door het stro. 's Ochtends wordt hij weer uit zn box gehaald enzv enzv.
Dit werkt echt, je moet dan natuurlijk wel de mogelijkheid een tijd hebben om je eigen box bij te houden. Ik vond het heerlijk om te doen, want ik ga altijd naar huis met een tevreden gevoel omdat mijn paard er zo goed bij staat.
Laat ons weten of je een oplossing hebt gevonden voor je probleem!
Succes!

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:09

wat ook een idee is...
zet je paard op vlas, maar dan niet in je eigen box beginnen met vlas.. nee al een bestaande box gebruiken die dus al die dikke koek heeft gevormd.
dat zuigt het vocht enzo goed op en je gooit er gewoon iedere dag verse vlas bij.
echt dat helpt
ken een paard die ook erg ranzig is en bij mijn paard en dat paard heeft het goedg ewerkt tot dat ik naar een andere stal ging verhuizen waar ze op stro staan..

en wonder boven wonder is hij nu een stuk schoner en
hoef ik hem maar 1x per week leeg te halen verder:
zondag: opstrooien en niks aan je box doen verder recht trekke meer niet
maandag: uitmesten alleen het heeeele erge viezen
dinsdag opstrooien niks aan je stal doen alleen recht trekke enschoon er in
woensdag uitmesten alleen het heeeele erge viezen er uit
donderdag en vrijdag opstrooien enverder alleen recht trekke
zaterdag leeg halen

succes iedereen

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:17

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:28

Kelly_ann schreef:
Meer opstrooien en minder uitmesten. Begin met een of twee dagen enkel dik opstrooien. Hierna kan je wel mest en natte plekken weghalen maar al het stro dat nog kan opnemen apart houden. Oude stro gebruiken als onderlaag, hieroverheen dik opstrooien.

Bij dagelijks uitmesten is de bodem te los, en loopt je paard zo alles door elkaar heen. Paarden die veel van hun stro opeten zullen de onderlaag niet eten en zo blijft de bodem dik genoeg.

Ja dat zou een perfecte oplossing zijn als mijn verzorgpaard niet echt alles (tot de laatste strospriet!) zou opeten. Als ze niet haar hele stal leeg eet, en geloof me dat doet ze, dan zou het een goede oplossing zijn. Bij haar werkte het wel om een klein laagje (echt maar 1 emmer ongeveer) zaagsel te strooien en daar een kleine laag stro erop. En elke dag uitmesten. Dat zie ik als enige oplossing. Als iemand een betere oplossing heeft, hoor ik het graag!!