Hoe onderhouden jullie lange manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Re: Hoe onderhouden jullie lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:27

Mijn haflinger heeft ook lange manen. Wat doe ik er mee? Zo veel mogelijk van af blijven. Ze worden gewassen als er met de pony op wedstrijd gegaan wordt. Op bepaalde tijdstippen eens uitkammen dat ze niet gaan klitten. Je kan er best zo weinig mogelijk mee doen want hoe meer je er aan bezig bent, hoe meer manen je uittrekt.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:38

dagelijks borstelen mijn haf heeft echt lange manen afentoe anti-klit en na het wassen goed uitspoelen en dan borstelen tot dat het droog is gr. lisanne

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:06

Amica's manen laat ik gewoon los hangen, en ongeveer 1 keer per week borstel ik ze uit en gaat er anti-klit in. Lachen
Blijven ze prima onder!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:37

helaas heeft mijn paardje zomerexzeem, dus ik hoef er niks aan te doen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:56

niet teveel kammen
eenmaal per week een redelijke hoeveelheid babyolie op verstuiven (in oude antiklit bus) en goed doorkammen (na het rijden, ivm met gladde teugels)
haar manen zijn een dagje erg vettig
maar na een nachtje buiten is dat over
daarna ng eens doorkammen, et voila
ruim een week gladde, doorkambare manen
ik heb het over een belgisch trekpaard, dus een behoorlijke bos manen...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:45

Ik doe eigenlijk weinig tot niets aan Auks lange manen.
Wassen doe ik nooit, heel af en toe kam ik het uit. Als ik dan ga uitkammen en er zitten flinke klitten in, dan spuit ik er wat antiklit in, zodat het uitkammen wat makkelijker gaat.
Maar dit doe ik eigenlijk alleen voor speciale gelegenheden als fotoshoots enzo.
Als het warm is, vlecht ik zijn manen in een aantal dikke vlechten. Dit alleen tegen de warmte.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 08:28

Mijn IJslander heeft ook lange manen, en ze moeten langer! Haha!
In de zomer was ik ze meestal 1 of 2 keer meer niet, de staart wel veel vaker. Om de paar dagen spuit ik er anti klit spray in (soms iedere dag) en kam ze dan helemaal uit. Het geeft niet veel werk omdat het iedere dag gedaan word. Ik vlecht ze bijna nooit alleen als ik daar zin in heb. Knipoog
Even een foto:
Afbeelding

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 08:31

Ik kweek lange manen, maar ze zijn nog maar 15 cm ong, dus niet zo lang Haha! haha..
Maar ik borstel ze elke dag uit & veel equistar erin..
Evenals z'n staart.zien er altijd goed uit.
wel met zo'n speciale oister-staartborstel ofzo Lachen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:07

Jobbeltje schreef:
Vlechten en opknotten. Voor foto's van knotten (en hele lange manen) zie mijn profiel.

Voor alle mensen die manen allemaal maar laten hangen, en lekker vaak borstelen. Ik heb het over LANGE manen. Manen van dit formaat:
Afbeelding
Afbeelding

Deze manen zijn 1.80 m lang en die verkrijg je niet door ze maar wat te laten hangen. Dan zou het paard zn eigen manen opeten wanneer hij bijv hooi of kuil eet.
Deze manen zijn zo lang geworden door consequent te vlechten en de vlechten als knotten te maken. Dit paard had op 3 jarige leeftijd normalen manen. Niet lang, en niet kort. (tot halverwege de hals zegmaar).

Voor alle duidelijkheid, dit is niet mijn paard, maar wel de paarden van het bedrijf waar ik een tijd stage gelopen heb. Meer foto's zijn terug te vinden in viewtopic.php?f=53&t=594595
Dit is een OUD topic, gelieve geen reacties meer te plaatsen in dat topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:36

Ik doe er zo min mogelijk aan, na het wassen antiklit erin en dan uitpluizen, op laten drogen en vlechten erin!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:46

Ik doe er helemaal niks aan eigenlijk. Héél af en toe wassen.
(Maar vaak ook niet, want als ik dat voor een wedstrijd doe, liggen m'n knotten er weer uit. Sigaar)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:41

Ook ik heb ze 24/7 in de vlechten, mijn merrie heeft inmiddels rond de 1,40 aan manen en nee die kun je niet los laten hangen, dan staat ze erop!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:44

Ik ben erg zuinig op Freyk dr manen. Borstel klitten met anti klit eruit. Hoe vaak ik er anti klit indoe, verschilt. Meestal kijk ik of het nodig is. Met rijden doe ik sinds kort er altijd een vlecht in, aangezien dr manen los met rijden nogal irritant zijn.

Die manen van die Fries zijn echt mooi! Hoop dat die van Freyk ook ooit zo mooi lang gaan worden! Haha!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:58

zo min mogelijk aan doen Lachen
als ze vies zijn, of stro erin enz ontklit ik ze met mn vingers, en een zachte borstel er doorheen maar meer niet. verder af en toe anti klit maar ook niet vaak, merk dat ze het mooist blijven als je er niet veel aan doet Haha!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:06

Palma heeft behoorlijk manen ( zie profiel ) , ik probeer ze niet te vaak te kammen maar als ik dit doe dan doe ik dat met veel manenspray en daarna vlecht ik het .
Wassen doe ik niet al te vaak , zeker in de winter niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:11

Tsja je hebt lange manen en LANGE manen annuh en Palm. Dat zijn 2 hele verschillende dingen. De lengte van Palma haar manen zijn even lang als die van mijn jonge hengst en in MIJN ogen dus vrij kort. Vooral als je dit gewend bent:

http://img133.imageshack.us/img133/1109 ... ol32uy.jpg

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:48

de manen van mn shet komen tot zn benen, die borstel ik 1-2 per week met een gewone haarborstel( mijn eigen oude borstel) en dat werkt erg goed. van mn paard zijn ze nog niet zo lang maar wel behoorlijk dik, ook die borstel ik 1-2 per week

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:10

Ik doe er weinig aan, in de zomer was ik de manen en staart 1 x per maand. Verder laat ik het met rust tenzij er echt knopen in zitten dan gaat er een lading antiklit in een haal ik het met mn handen uit de knoop. Alleen voor een keuring haal ik er een borstel door. Vlechten heb ik slechte ervaringen mee er begonnen allemaal haren af te breken.

Een vriendin van mij moet trouwens wel vlechten want anders hangen de manen op de grond, die van Dribbel die heb je nog op de keuring gezien IT

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:03

@Jobbeltje: dit paard had op 3 jarige leeftijd nog normale manen zeg je maar hoe oud is hij dan nu?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:49

Op de foto's is ie 9 of 10, maar deze lengte had hij ook al toen ie 8 was.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:57

wat ik eraan doe? niks maar dan ook echt helemaal niks!
hij heeft een lange voorpluk, lange manen en een lange dikke staart. aan die staart kom ik echt nooit! 1x per jaar word die helemaal gewassen en uitgepluisd dat er zo min mogelijk haren verloren gaan! de manen gaan in een henstenvlecht tijdens het rijden en op wei gaan ze er gewoon weer uit. aan de voorpluk doe ik ook helemaal niks. tenzij ik echt iets belangrijks heb dan pluis ik hem helemaal uit (heb ik voor het laatst bij de clinic voor laurens van lieren gedaan!)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:30

Ik doe ook helemaal niks. Alleen na het wassen gaat er anti klit in, en dat is het.

Bij ECHT lange manen moet je idd erg vaak gaan uitpluizen, en altijd vlechten.. Nooit kammen in ieder geval!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:40

_angela_ schreef:
Ik doe ook helemaal niks. Alleen na het wassen gaat er anti klit in, en dat is het.

Bij ECHT lange manen moet je idd erg vaak gaan uitpluizen, en altijd vlechten.. Nooit kammen in ieder geval!

juist wel kammen, de dode haren moeten eruit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:57

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:55

Ik heb D-tangler van de paardendrogist, vind ik vrij goed Lachen
Verder borstel ik er zo nu en dan even overheen, niet zoveel, Orchid's manen klitten niet echt snel.
Ik was ze verder eigenlijk nooit.
Dus heel af en toe even d-tangler erin, dan zijn ze weer helemaal mooi. Vlechten doe ik ook vrijwel nooit (A) Orchid heeft echt hele makkelijke manen, en ze groeien maar door Lachen